Hlavným cieľom 1. cyklu je, aby žiaci v nadväznosti na rozvoj technickej gramotnosti v predprimárnom vzdelávaní získavali poznatky o rôznych prírodných a technických materiáloch, pracovných postupoch, ktoré sú v rámci vývinového hľadiska pre dieťa dôležité. Tým sa uvádzajú do technickej gramotnosti a učia sa využívať nadobudnuté prírodovedné poznanie pri riešení technickej otázky. Žiaci sa učia chápať techniku a porozumieť elementárnym javom a zákonitostiam v technike. Žiaci tiež získavajú poznatky o vzájomne súvisiacich pracovných činnostiach a profesiách v minulosti s poukázaním na možnosti využitia nadobudnutých pracovných zručností a návykov v rôznych oblastiach ľudskej činnosti v minulosti aj v súčasnosti, a tým získajú úvodné spôsobilostí profesijnej gramotnosti.
Ciele vzdelávania pre 1. cyklus
- získať poznatky o rôznych prírodných a technických materiáloch, pracovných postupoch, ktoré sú v rámci vývinového hľadiska pre dieťa dôležité,
- učiť sa využívať nadobudnuté prírodovedné poznanie pri riešení technickej otázky,
- realizovať jednoduché projekty s využitím primeraných techník, technológií, prírodných a technických materiálov,
- používať vlastnú predstavu pri konštruovaní jednoduchých statických a pohyblivých modelov,
- získať poznatky o pracovných činnostiach a profesiách v minulosti a dnes,
- rozpoznať hodnoty vzťahujúce sa k práci,
- pomenovať a prezentovať vlastné záľuby,
- rešpektovať a správať sa podľa spoločne dohodnutých pravidiel skupiny, vytvárať v skupine pozitívne vzťahy,
- realizovať jednoduchý nápad.
Technika
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- získavať poznatky o rôznych prírodných a technických materiáloch, pracovných postupoch, ktoré sú v rámci vývinového hľadiska pre dieťa dôležité,
- učiť sa využívať nadobudnuté prírodovedné poznanie pri riešení technickej otázky,
- realizovať jednoduché projekty s využitím primeraných techník, technológií, prírodných a technických materiálov s dodržaním BOZP,
- používať vlastnú predstavu pri konštruovaní jednoduchých statických a pohyblivých modelov,
- získať poznatky o pracovných činnostiach a profesiách (s akcentom na obec a región) a realizovať jednoduchý nápad.
Obsahový štandard
Poznávanie vlastností modelovacích materiálov:
- druhy a vlastnosti netvrdnúcich, samotvrdnúcich a tvrdnúcich modelovacích materiálov: cesto, hlina, modurit a pod.,
- v tvorivých činnostiach poznávanie rôznych druhov a vlastností modelovacích materiálov.
Poznávanie vlastností a možností využitia prírodných, technických ako aj odpadových materiálov:
- prírodný a technický materiál: druhy, vlastnosti a možnosti využitia,
- zhotovovanie výrobkov z rôznych prírodných materiálov ako mach, vlna, šúpolie, kamienky a z technických materiálov ako drôt, gombíky, korálky a pod.,
- odpadový materiál, jeho triedenie a druhotné využitie.
Papier a kartón: druhy, vlastnosti, základné suroviny na výrobu papiera, využitie:
- v tvorivých činnostiach poznávanie rôznych druhov a vlastnosti papiera napr. kancelársky, kresliaci, novinový baliaci a pod.,
- skúmanie a poznávanie surovín potrebných na výrobu papiera, výroba recyklovaného papiera.
Textil – základné druhy, vlastnosti, spracovanie, možnosti a spôsoby využitia:
- poznávanie rôznych druhov textílií na základe väzby tkaniny a informácií z etikety na výrobku,
- poznávanie vlastností ako udržiavanie tepla, nasiakavosť, krčivosť, pevnosť, odolnosť a iné,
- v tvorivých činnostiach poznávať základné stehy: predný, zadný.
Drevo – mechanické vlastnosti, základy opracovania a využitie:
- poznávanie rôznych mechanických vlastností pri brúsení, rezaní a pilovaní rovnobežne a kolmo na vlákna dreva.
Kovy – druhy, vlastnosti, spracovanie a možnosti využitia:
- v tvorivých konštrukčných činnostiach rozlišovanie a poznávanie kovových a nekovových predmetov, súčastí stavebníc, skladačiek.
Skúmanie vlastností plastov:
- plasty: druhy, vlastnosti, triedenie, druhotné využitie,
- poznávanie plastov na základe informácií na obaloch výrobkov.
Poznávanie techniky v domácnosti, v doprave:
- technika v domácnosti, v doprave: druhy, technika v minulosti a dnes,
- poznávanie spôsobov prepravy tovaru, význam a využitie dopravných prostriedkov, alebo zdvižných zariadení,
- konštrukčné časti bicykla a elementárna údržba.
Konštruovanie:
- budovy, objekty, konštrukcie okolo nás,
- v tvorivých konštrukčných činnostiach priestorová tvorba predmetov, objektov, rôznych druhov konštrukcií.
Činnosti
Práca s technickým, prírodným a drobným materiálom. Zhotovenie jednoduchých výrobkov z technických, drobných a prírodných materiálov. Zhotovenie darčekových predmetov, jednoduchej hračky, alebo výrobku z modelovacích materiálov podľa ľudovej predlohy tradičnou ľudovou technikou. Opísanie významu technických objektov okolo nás. Konštruovanie jednoduchých modelov technických objektov, dopravných prostriedkov a zdvižných zariadení. Posúdenie rozdielov medzi modelovacími materiálmi. Porovnanie plastov v domácnosti a predmetov z plastov. Porovnanie techniky – dnes a v minulosti. Návšteva dielne remeselníka, technickej pamiatky, technického diela v obci alebo v regióne.
Kariérová výchova
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- porovnávať rôzne druhy povolaní, pričom má reálnu predstavu o ich pracovnej náplni,
- prezentovať kariérové hodnoty vzťahujúce sa k vlastnostiam pracovnej činnosti z pohľadu budúcej voľby povolania/remesla a k oceneniu významu práce,
- spoznávať a prezentovať svoje záľuby a úspechy v prepojení na konkrétny druh povolania/remesla.
Obsahový štandard
Charakterizovanie vybraných povolaní
- charakteristika vybraných povolaní podľa pracovných činností, pracovného prostredia, pracovných prostriedkov, predmetov a objektov. Učebná činnosť žiaka ako osobitný druh práce.
- kariérové hodnoty vzťahujúce sa k vlastnostiam pracovnej činnosti, ako súčasť základnej zložky pre budúcu voľbu povolania.
Poznávanie vlastných záľub a hodnôt
- záľuby ako významný faktor, ktorý ovplyvňuje pracovný úspech.
Činnosti
Orientácia v pojmoch a procesoch sveta práce (pracovná činnosť, pracovné prostredie, a pod.). Oboznamovanie sa s hodnotami vzťahujúcimi sa k práci. Prezentácia záľub a úspechov v prepojení na konkrétny druh povolania/ remesla.
Podnikavosť a iniciatívnosť
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- na základe nápadu navrhnúť jednoduchý produkt,
- byť motivovaný pre prácu na nápade a venovať mu primeranú pozornosť a úsilie,
- pochopiť význam práce pre človeka v základných ekonomických súvislostiach,
- podeliť sa o zdroje pri práci a výrobe výrobkov, neplytvať nimi a recyklovať ich.
Obsahový štandard
Stanovenie cieľov a tvorba nápadu
- stanovenie si cieľov a kritérií úspechu potrebných pre proces prípravy a tvorby nápadu,
- návrh a príprava nápadu,
- spolupráca na spoločnom nápade,
- ocenenie úspechu po ukončení realizácie cieľa,
- vyjadrenie, ako k procesu prispelo vynaložené úsilie.
Základy finančnej a ekonomickej gramotnosti
- mzda ako odmena za prácu, peniaze ako nositeľ hodnôt a prostriedok výmeny,
- porozumieť vzťahu peniaze a mzda ako odmena za prácu, ktoré slúžia na uspokojovanie základných potrieb
- peniaze ako prostriedok na výmeny za tovary a služby.
- recyklácia, upcyklácia, šetrenie ako súčasť zodpovedného správania
Činnosti
Práca a spolupráca pri tvorbe nápadu. Reflexia, hodnotenie tímovej práce a vlastnej práce na výsledku. Prezentácia cieľov a činností potrebných k ich dosiahnutiu. Recyklácia, upcyklácia a šetrenie.