Hlavným cieľom 1. cyklu je, aby žiaci v nadväznosti na rozvoj technickej gramotnosti v predprimárnom vzdelávaní získavali poznatky o rôznych prírodných a technických materiáloch, pracovných postupoch, ktoré sú v rámci vývinového hľadiska pre dieťa dôležité. Tým sa uvádzajú do technickej gramotnosti a učia sa využívať nadobudnuté prírodovedné poznanie pri riešení technickej otázky. Žiaci sa učia chápať techniku a porozumieť elementárnym javom a zákonitostiam v technike. Žiaci tiež získavajú poznatky o vzájomne súvisiacich pracovných činnostiach a profesiách v minulosti s poukázaním na možnosti využitia nadobudnutých pracovných zručností a návykov v rôznych oblastiach ľudskej činnosti v  minulosti aj v súčasnosti, a tým získajú úvodné spôsobilostí profesijnej gramotnosti.

Ciele vzdelávania pre 1. cyklus

  • získať poznatky o rôznych prírodných a technických materiáloch, pracovných postupoch, ktoré sú v rámci vývinového hľadiska pre dieťa dôležité,
  • učiť sa využívať nadobudnuté prírodovedné poznanie pri riešení technickej otázky,
  • realizovať jednoduché projekty s využitím primeraných techník, technológií, prírodných a technických materiálov,
  • používať vlastnú predstavu pri konštruovaní jednoduchých statických a pohyblivých modelov,
  • získať poznatky o pracovných činnostiach a profesiách v minulosti a dnes,
  • rozpoznať hodnoty vzťahujúce sa k práci,
  • pomenovať a prezentovať vlastné záľuby,
  • rešpektovať a správať sa podľa spoločne dohodnutých pravidiel skupiny, vytvárať v skupine pozitívne vzťahy,
  • realizovať jednoduchý nápad.

Technika

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • získavať poznatky o rôznych prírodných a technických materiáloch, pracovných postupoch, ktoré sú v rámci vývinového hľadiska pre dieťa dôležité,
  • učiť sa využívať nadobudnuté prírodovedné poznanie pri riešení technickej otázky,
  • realizovať jednoduché projekty s využitím primeraných techník, technológií, prírodných a technických materiálov s dodržaním BOZP,
  • používať vlastnú predstavu pri konštruovaní jednoduchých statických a pohyblivých modelov,
  • získať poznatky o pracovných činnostiach a profesiách (s akcentom na obec a región) a realizovať jednoduchý nápad.
Obsahový štandard

Poznávanie vlastností modelovacích materiálov:

  • druhy a vlastnosti netvrdnúcich, samotvrdnúcich a tvrdnúcich modelovacích materiálov: cesto, hlina, modurit a pod.,
  • v tvorivých činnostiach poznávanie rôznych druhov a vlastností modelovacích materiálov.

Poznávanie vlastností a možností využitia prírodných, technických ako aj odpadových materiálov:

  • prírodný a technický materiál: druhy, vlastnosti a možnosti využitia,
  • zhotovovanie výrobkov z rôznych prírodných materiálov ako mach, vlna, šúpolie, kamienky a z technických materiálov ako drôt, gombíky, korálky a pod.,
  • odpadový materiál, jeho triedenie a druhotné využitie.

Papier a kartón: druhy, vlastnosti, základné suroviny na výrobu papiera, využitie:

  • v tvorivých činnostiach poznávanie rôznych druhov a vlastnosti papiera napr. kancelársky, kresliaci, novinový baliaci a pod.,
  • skúmanie a poznávanie surovín potrebných na výrobu papiera, výroba recyklovaného papiera.

Textil – základné druhy, vlastnosti, spracovanie, možnosti a spôsoby využitia:

  • poznávanie rôznych druhov textílií na základe  väzby tkaniny a informácií z etikety na výrobku,
  • poznávanie vlastností ako udržiavanie tepla, nasiakavosť, krčivosť, pevnosť, odolnosť a iné,
  • v tvorivých činnostiach poznávať základné stehy: predný, zadný.

Drevo – mechanické vlastnosti, základy opracovania a využitie:

  • poznávanie rôznych mechanických vlastností pri brúsení, rezaní a pilovaní rovnobežne a kolmo na vlákna dreva.

Kovy – druhy, vlastnosti, spracovanie a možnosti využitia:

  • v tvorivých konštrukčných činnostiach rozlišovanie a poznávanie kovových a nekovových predmetov, súčastí stavebníc, skladačiek.

Skúmanie vlastností plastov:

  • plasty: druhy, vlastnosti, triedenie, druhotné využitie,
  • poznávanie plastov na základe informácií na obaloch výrobkov.

Poznávanie techniky v domácnosti, v doprave:

  • technika v domácnosti, v doprave: druhy, technika v minulosti a dnes,
  • poznávanie spôsobov prepravy tovaru, význam a využitie dopravných prostriedkov, alebo zdvižných zariadení,
  • konštrukčné časti bicykla a elementárna údržba.

Konštruovanie:

  • budovy, objekty, konštrukcie okolo nás,
  • v tvorivých konštrukčných činnostiach priestorová tvorba predmetov, objektov, rôznych druhov konštrukcií.

Činnosti

Práca s technickým, prírodným a drobným materiálom. Zhotovenie jednoduchých výrobkov z technických, drobných a prírodných materiálov. Zhotovenie darčekových predmetov, jednoduchej hračky, alebo výrobku z modelovacích materiálov podľa ľudovej predlohy tradičnou ľudovou technikou. Opísanie významu technických objektov okolo nás. Konštruovanie jednoduchých modelov technických objektov, dopravných prostriedkov a zdvižných zariadení. Posúdenie rozdielov medzi modelovacími materiálmi. Porovnanie plastov v domácnosti a predmetov z plastov. Porovnanie techniky – dnes a v minulosti. Návšteva dielne remeselníka, technickej pamiatky, technického diela v obci alebo v regióne.

Kariérová výchova

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • porovnávať rôzne druhy povolaní, pričom má reálnu predstavu o ich pracovnej náplni,
  • prezentovať kariérové hodnoty vzťahujúce sa k vlastnostiam pracovnej činnosti z pohľadu budúcej voľby povolania/remesla a k oceneniu významu práce,
  • spoznávať a prezentovať svoje záľuby a úspechy v prepojení na konkrétny druh povolania/remesla.
Obsahový štandard

Charakterizovanie vybraných povolaní

  • charakteristika vybraných povolaní podľa pracovných činností, pracovného prostredia, pracovných prostriedkov, predmetov a objektov. Učebná činnosť žiaka ako osobitný druh  práce.
  • kariérové hodnoty vzťahujúce sa k vlastnostiam pracovnej činnosti, ako súčasť základnej  zložky pre budúcu voľbu povolania.

Poznávanie vlastných záľub a hodnôt

  • záľuby ako významný faktor, ktorý ovplyvňuje pracovný úspech.

Činnosti

Orientácia v pojmoch a procesoch sveta práce (pracovná činnosť, pracovné prostredie, a pod.). Oboznamovanie sa s hodnotami vzťahujúcimi sa k práci. Prezentácia záľub a úspechov v prepojení na konkrétny druh povolania/ remesla.

Podnikavosť a iniciatívnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • na základe nápadu navrhnúť jednoduchý produkt,
  • byť motivovaný pre prácu na nápade a venovať mu primeranú pozornosť a úsilie,
  • pochopiť význam práce pre človeka v základných ekonomických súvislostiach,
  • podeliť sa o zdroje pri práci a výrobe výrobkov, neplytvať nimi a recyklovať ich.
Obsahový štandard

Stanovenie cieľov a tvorba nápadu

  • stanovenie si cieľov a kritérií úspechu potrebných pre proces prípravy a tvorby nápadu,
  • návrh a príprava nápadu,
  • spolupráca na spoločnom nápade,
  • ocenenie úspechu po ukončení realizácie cieľa,
  • vyjadrenie, ako k procesu prispelo vynaložené úsilie.

Základy finančnej a ekonomickej gramotnosti

  • mzda ako odmena za prácu, peniaze ako nositeľ hodnôt a prostriedok výmeny,
  • porozumieť vzťahu peniaze a mzda ako odmena za prácu, ktoré slúžia na uspokojovanie základných potrieb
  • peniaze ako prostriedok na výmeny za tovary a služby.
  • recyklácia, upcyklácia, šetrenie ako súčasť zodpovedného správania

Činnosti

Práca a spolupráca pri tvorbe nápadu. Reflexia, hodnotenie tímovej práce a vlastnej práce na výsledku. Prezentácia cieľov a činností potrebných k ich dosiahnutiu. Recyklácia, upcyklácia a šetrenie.

< predchádzajúciobsah ďalší >