Hlavným cieľom 3. cyklu je, oboznamovať sa a pracovať s materiálmi a technológiami na ich opracovanie. Žiaci sa učia nielen používať technické zariadenia, predmety ale ich aj navrhovať, zhotovovať a hodnotiť. Učia sa analyzovať svoje tvorivé a technologické schopnosti a tým rozvíjajú svoju technickú gramotnosť. Žiaci vedia aplikovať základné stratégie a metódy plánovania v rámci kariérneho smerovania, a tým rozvíjajú svoju profesijnú gramotnosť.

Ciele vzdelávania pre 3. cyklus

  • realizovať kreatívne nápady pomocou vhodných techník a materiálov,
  • vedieť analyzovať svoje tvorivé a technologické schopnosti a tým rozvíjať svoju technickú gramotnosť,
  • využívať digitálne nástroje pri rôznych pracovných činnostiach, tímových projektoch,
  • spolupracovať v zdieľanom pracovnom prostredí,
  • vyberať vhodné technické materiály a nástroje na implementáciu svojich myšlienok a na zhotovenie úžitkového produktu,
  • vedieť identifikovať, navrhovať a realizovať technicky primerané a realizovateľné riešenia a analyzovať súvisiace efekty a nebezpečenstvá,
  • aplikovať digitálne technológie pri riešení technických problémových úloh,
  • pomenúvať prínos, riziká, obmedzenia vedeckých teórií, aplikácií a technológií v spoločnosti (napr. v súvislosti s efektivitou práce, s morálnymi otázkami, kultúrou, bezpečnosťou, environmentálnou udržateľnosťou ako životným cyklom výrobkov),
  • identifikovať vlastné schopnosti a zručnosti ako súčasť sebarozvoja s víziou potreby celoživotného vzdelávania,
  • aplikovať základné stratégie a metódy plánovania kariérneho smerovania,
  • aplikovať online nástroje a služby v  procese tvorby kariérového rozhodnutia,
  • vyhľadávať, hodnotiť a využívať informácie dôležité pre voľbu povolania,
  • definovať užitočnosť nápadu a konkretizovať, aký problém rieši,
  • aktívne hľadať príležitosti na rozvoj svojho nápadu a jeho uplatnenie v praxi,
  • zhromaždiť a zabezpečiť dostupné zdroje v súvislosti s realizáciou nápadu a efektívne ich spravovať,
  • chápať základy fungovania trhu, trhového hospodárstva a uviesť základné druhy podnikateľských aktivít.

Technika

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • samostatne vyhľadať a využiť poznatky o rôznych vynalezoch, objavoch a patentoch,
  • narysovať jednoduchý technický výkres, vybrať vhodný pohľad na zobrazenie telesa v 2D zobrazení (pohľad spredu, zhora, z boku), vytvoriť technickú dokumentáciu k vlastnému jednoduchému výrobku v elektronickej podobe,
  • simulovať a porovnať úlohy konštruktéra, projektanta, dizajnéra a robotníka,
  • porovnať, rozlíšiť a skúmať, vlastnosti rôznych drevín, kovov, plastov, keramických a kompozitných materiálov, skla, gumy, textilu s tým, že dokáže uviesť príklady ich využitia a vykonať jednoduchý experiment na porovnanie vybraných vlastností rôznych druhov materiálov,
  • poukázať na možnosti recyklovania, separovania a zneškodňovania vybraných technických materiálov z technického hľadiska.
  • zrealizovať na výrobku vybrané pracovné postupy ručného a strojového obrábania materiálov podľa technického výkresu a zdôvodniť výber strojového opracovania pri tvorbe jednoduchého výrobku,
  • správať sa ako uvedomelý spotrebiteľ a využívať digitálne nástroje pri rôznych pracovných činnostiach a tímových projektoch s uplatňovaním zásad BOZP pri práci,
  • vytvoriť vlastný jednoduchý elektrický obvod s využitím virtuálnej elektronickej stavebnice a vizualizovať ho využitím digitálnych technológií,
  • uplatniť princípy jednoduchých strojov v praxi a definovať druhy prevodov v zariadeniach používaných v domácnosti,
  • identifikovať potenciálne nebezpečenstvo pri práci so strojmi, zariadeniami, robotmi a a napríklad aj pomocou umelej inteligencie vytvoriť zoznam pravidiel a postupov k odstráneniu jednoduchých porúch v bytovej a j inštalácii s dodržaním BOZP,
  • použiť umelú inteligenciu pri riešení konkrétnych úloh, zhodnotiť prácu s umelou inteligenciou, odpovede umelej inteligencie overiť prostredníctvom iných zdrojov a kriticky ich posúdiť,
  • vypočítať spotrebu a finančné náklady na prevádzku strojov a zariadení používaných v domácnosti na základe energetického štítku,
  • zdôvodniť zber, triedenie a likvidáciu nebezpečného elektroodpadu, rozlíšiť stroje a zariadenia na rôzny pohon a zvážiť ich dopad na ŽP a vyhľadať informácie o obnoviteľných zdrojoch energie a ich využití,
  • spolupracovať v zdieľanom pracovnom prostredí.
Obsahový štandard

Poznávanie histórie techniky a základy grafickej komunikácie

  • história techniky – zhotovenie projektu na tému slovenskí a svetoví vynálezcovia a námetu na pozoruhodné technické riešenia v živote mestského a dedinského človeka v minulosti,
  • vytváranie technického výkresu,
  • grafická komunikácia – aplikácia druhov čiar a pravouhlého premietania pri tvorbe technického výkresu,
  • zobrazovanie predmetov v  2D,
  • posúdenie rozdielu medzi konštruktérom, projektantom, dizajnérom, robotníkom – ich hlavné úlohy, činnosti a rozdiely medzi nimi.

Využívanie vlastností technických materiálov pri tvorbe výrobkov

  • technické materiály (drevo, kovy, plasty, keramika, guma, sklo a pod.),
  • základné vlastnosti technických materiálov, recyklácia technických materiálov,
  • činnosti pri ručnom opracovaní technických materiálov (meranie, obrysovanie, rezanie, strihanie, ohýbanie, vyrovnávanie, pilovanie, rašpľovanie, dlabanie, sekanie, vŕtanie, spájkovanie, konštrukčné spájanie dreva, povrchová úprava drevených a kovových materiálov a pod.),
  • strojové a progresívne metódy spracovania dreva, kovov, plastov,
  • samostatná tvorivá činnosť žiakov (návrh, tvorba výrobkov).

Skúmanie využívania jednoduchých strojov a mechanizmov v domácnosti

  • jednoduché stroje, mechanizmy v domácnosti – využitie jednoduchých strojov a mechanizmov v praxi vzhľadom na ich spotrebu a finančné náklady podľa energetického štítku,
  • bytová inštalácia (vodoinštalácia, kanalizácia, plynoinštalácia, elektroinštalácia, vykurovanie, chladenie, rekuperácia),
  • jednoduché elektrické obvody (zapojenie spotrebiča do elektrického obvodu, dióda a tranzistor v elektrickom obvode),
  • mechanické, plynové, benzínové a elektrické spotrebiče a zariadenia v domácnosti – obsluha a údržba spotrebičov a zariadení v domácnosti a ich vplyv na ŽP,
  • obnoviteľné zdroje energií a ich využitie.

Činnosti

Tvorba technických výkresov. Samostatne ručne spracovanie technických materiálov a zhotovenie technických výrobkov. Práca na malých sústruhoch, s ručnou vŕtačkou a strojové spracovanie technických materiálov (drevo, neželezné kovy a plasty). Posúdenie významu a využitia jednoduchých strojov a mechanizmov v praxi. Vykonanie drobnej údržby spotrebičov a zariadení v domácnosti. Zapojenie jednoduchých elektrických obvodov. Zapojenie polovodičov (dióda, tranzistor) do elektrického obvodu. Práca so stavebnicami zameranými na bytovú a domovú inštaláciu. Rozlíšenie objavov,vynálezov a patentov. Aplikácia príkladov využitia slovenských a svetových vynálezov v praxi.

Kariérová výchova

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • aplikovať základné techniky, stratégie a metódy akčného plánovania s ohľadom na vlastné kariérové smerovanie ,
  • aplikovať online nástroje, online služby a aplikácie, ktoré prispievajú k tvorbe konštruktívnych kariérových rozhodnutí,
  • samostatne vyhľadať, hodnotiť a využívať informácie dôležité pre tvorbu základov profesijnej orientácie,
  • analyzovať faktory, ktoré majú vplyv na zosúlaďovanie pracovného a rodinného života-work-life balance a vysvetliť ich dôležitosť pre duševné zdravie človeka.
Obsahový štandard

Rozhodovanie a tvorba akčného plánu

  • rozhodovanie a faktory, ktoré ho ovplyvňujú,
  • posúdenie možností pri rozhodovaní o voľbe vhodného povolania a profesijnej prípravy,
  • metódy, techniky a pomôcky pri tvorbe rozhodnutia,
  • tvorba konštruktívneho rozhodnutia o kariérovom smerovaní s využitím získaných informácií,
  • tvorba akčného plánu,
  • tvorba kognitívnej mapy povolania s cieľom podpory protektívnych faktorov.

Vzdelanie a trh práce

  • trendy a smer vývoja trhu práce,
  • vzdelanie a trh práce,
  • posúdenie rôznych zdrojov kariérových informácií,
  • tvorba informačnej základne pre potreby kariérového smerovania.

Životná rovnováha (work-life balance) a  duševné zdravie (wellbeing)

  • hospodárenie s časom a duševné zdravie,
  • udržanie rovnováhy medzi osobnými, vzdelávacími a pracovnými úlohami,
  • identifikácia a posúdenie faktorov, ktoré vplývajú na zachovanie životnej rovnováhy a zdravého životného štýlu,
  • aplikácia metód efektívneho plánovania využitia času, tvorba časového snímku bežného dňa, organizácia pracovného prostredia a pod.

Činnosti

Aplikácia metód kritického myslenia pri posudzovaní vlastných zručností ako súčasť sebarozvoja s víziou potreby celoživotného vzdelávania. Vyhľadávanie, hodnotenie a použitie kariérových informácií. Aplikácia online nástrojov a služieb v procese kariérového smerovania. Tvorba konštruktívneho kariérového rozhodnutia. Realizácia kariérového plánovania.

Podnikavosť a iniciatívnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • definovať pre koho je nápad užitočný, komu pomôže a aký problém rieši,
  • vytvárať nápadom pozitívne hodnoty aj v súlade s ekologickým rozmerom svojho nápadu a využiť pri tom princíp obehového hospodárstva
  • vyvinúť primeranú iniciatívu a samostatne hľadať príležitosti pre rozvoj vlastného nápadu,
  • poučiť sa z neúspechu jeho nápadu, prepracovať ho a ponúknuť nové riešenie vzniknutého problému,
  • vnímať chybu ako nevyhnutnú a pozitívnu súčasť procesu učenia,
  • kombinovať svoje schopnosti so schopnosťami členov svojho tímu, rozhodovať a prevziať zodpovednosť.
  • rešpektovať duševné vlastníctvo pri tvorbe a prezentácií svojho nápadu,
  • poznať rôzne formy podnikania,
  • uviesť rôzne druhy podnikateľských aktivít.
Obsahový štandard

Realizácia nápadu a overenie jeho funkčnosti

  • stanovenie miery užitočnosti nápadu,
  • výber najvhodnejšieho nápadu na realizáciu,
  • realizácia nápadu v praxi a overenie jeho funkčnosti,
  • tvorba produktu s využitím modelu obehového hospodárstva – zdieľanie, požičiavanie, opätovné využitie, oprava a recyklácia, pokiaľ je to možné.
  • práca s chybou a úprava nefunkčných častí, ktoré sa neoverili v praxi pri realizácii.

Riešenie problémov

  • nadobúdanie zručností pri organizácii práce a rozdelení pracovných úloh,
  • rešpektovanie rôznorodosti členov tímu a vnímanie prínosu rôznorodosti členov skupiny pri spoločnej práci,
  • rozvoj zručností pri riešení problémov v oblasti riadenia a organizácie práce,
  • návrh a posúdenie riešenia aj zložitého problému a budovanie reziliencie,
  • používanie vhodného tónu komunikácie a vhodných komunikačných prostriedkov v prípade vzniku konfliktu s cieľom konflikt vyriešiť/ukončiť.

Zdroje financovania nápadov

  • stanovenie si nákladov na realizáciu,
  • podnikanie ako možnosť realizácie nápadu v praxi,
  • aktívne vyhľadávanie rôznych zdrojov príležitostí pre financovanie, rozvoj a realizáciu nápadov/projektov, prostredníctvom aktivít, súťaží, grantov,

Činnosti

Vytvárať pozitívne hodnoty svojim nápadom pre jedinca alebo spoločnosť a definujú tým jeho užitočnosť. Práca s chybou a poučenie sa z neúspechu. Vyvíjanie iniciatívy pri hľadaní príležitostí na rozvoj nápadu. Naučiť sa prebrať zodpovednosť za svoje rozhodnutia pri neúspechoch, nezhodách a konfliktoch. Budovať rezilienciu.

< predchádzajúciobsah ďalší >