Technika
1. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Prostredníctvom jednoduchých návodov spoznávať technický a prírodný materiál
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže
- spoznávať vybrané modelovacie materiály.
- pod vedením učiteľa a dodržaním zásad BOZP zhotoviť jednoduchý výrobok z modelovacích materiálov.
- pomenovať technický a prírodný materiál.
- podľa návodu a dodržaním BOZP zhotoviť jednoduchý výrobok z prírodného a technického materiálu.
- vyberať a triediť technický a prírodný materiál pomocou hmatu a zraku.
- spoznávať techniku v domácnosti.
- poznať základné pravidlá cestnej premávky a bezpečne sa orientovať2 v cestnej premávke.
- rozpoznávať statické a dynamické modely.
Obsahový štandard
Modelovacie materiály
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Výber a práca s modelovacími materiálmi s pomocou zraku a hmatu: cesto, plastelína, modurit a hlina.
Prírodné materiály. Výber a práca s prírodným materiálom s pomocou zraku a hmatu: mach, šúpolie, kamienky a pod. Triedenie odpadového materiálu (papier, plast, sklo).
Technické materiály
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Papier a kartón – základné druhy (kancelársky, kresliaci, novinový, baliaci a pod.). Textil – udržiavanie tepla, nasiakavosť, krčivosť, pevnosť, odolnosť textílii (skúmanie vybraných vlastnosti). Drevo, kovy, plasty – rozpoznávanie materiálov z kovu, dreva, plastu. Skúmanie vybraných vlastnosti (hmotnosť, odolnosť voči vode a pod.). Triedenie technických materiálov (plasty, kovy, drevo a pod.). Tvorba jednoduchých výrobkov z technických materiálov a dodržiavanie BOZP pri práci.
Technika v domácnosti, v doprave
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Pomenovanie jednoduchých technických zariadení v domácnosti (napr. spotrebičov, mechanizmov a zariadení používaných v záhrade a pod.). Pravidlá cestnej premávky – základné dopravné značky a informácie pre chodcov a cyklistov. Rozpoznávanie konštrukcií okolo nás – mosty, cesty, budovy, zariadenia.
Kariérová výchova
2. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Pomenovať a identifikovať povolania, záľuby a remeslá
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže
- podľa obrazového materiálu alebo slovného popisu identifikovať vybrané druhy povolaní, pričom svoju reálnu predstavu o ich pracovnej náplni dokáže spojiť s obrázkom, ktorý ju predstavuje.
- pomocou obrazového a zvukového materiálu pomenovať niektoré tradičné remeslá.
- jednoducho opísať svoje záľuby v prepojení na konkrétny druh povolania /remesla.
- kreatívnym spôsobom stvárniť preferovaný druh povolania.
Obsahový štandard
Charakterizovanie vybraných povolaní
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Charakteristika vybraných povolaní podľa pracovných činností, pracovného prostredia, pracovných prostriedkov, predmetov a objektov. Učebná činnosť žiaka ako osobitný druh práce.
Poznávanie vlastných záľub a hodnôt
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Záľuby ako významný faktor, ktorý ovplyvňuje pracovný úspech.
Podnikavosť a iniciatívnosť
3. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Pracovať v tíme a spoznávať jednoduché postupy zhotovovania výrobkov
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže
- podľa inštrukcií vybrať a priradiť postup zhotovenia a účel vybraných výrobkov z ponúkaných možností a obrazového materiálu.
- byť motivovaný pre prácu na nápade a venovať mu primeranú pozornosť a úsilie.
- prijať aj neúspech a využiť svoj najlepší osobný výkon na dosiahnutie úspechu.
- v tímovej práci rešpektovať iný názor, dodržiavať jednoduché pravidlá rešpektujúcej komunikácie.
- pri práci a výrobe výrobkov šetrne používať materiály, vážiť si ich a neplytvať nimi.
Obsahový štandard
Stanovenie cieľov a tvorba nápadu
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Stanovenie si cieľov a kritérií úspechu potrebných pre proces prípravy a tvorby nápadu. Spolupráca na spoločnom nápade. Ocenenie úspechu po ukončení realizácie cieľa. Vyjadrenie, ako k procesu prispelo vynaložené úsilie.
Základy finančnej a ekonomickej gramotnosti
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Porozumieť vzťahu peniaze a mzda ako odmena za prácu, ktoré slúžia na uspokojovanie základných potrieb. Peniaze ako prostriedok na výmeny za tovary a služby. Recyklácia, upcyklácia, šetrenie ako súčasť zodpovedného správania.