Technika

1. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Prostredníctvom jednoduchých návodov spoznávať technický a prírodný materiál

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

  • spoznávať vybrané modelovacie materiály.
  • pod vedením učiteľa a dodržaním zásad BOZP zhotoviť jednoduchý výrobok z modelovacích materiálov.
  • pomenovať technický a prírodný materiál.
  • podľa návodu a dodržaním BOZP zhotoviť jednoduchý výrobok z prírodného a technického materiálu.
  • vyberať a triediť technický a prírodný materiál pomocou hmatu a zraku.
  • spoznávať techniku v domácnosti.
  • poznať základné pravidlá cestnej premávky a bezpečne sa orientovať2 v cestnej premávke.
  • rozpoznávať statické a dynamické modely.
Obsahový štandard
Modelovacie materiály
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Výber a práca s modelovacími materiálmi s pomocou zraku a hmatu: cesto, plastelína, modurit a hlina.

Prírodné materiály. Výber a práca s prírodným materiálom s pomocou zraku a hmatu: mach, šúpolie, kamienky a pod. Triedenie odpadového materiálu (papier, plast, sklo).

Technické materiály
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Papier a kartón – základné druhy (kancelársky, kresliaci, novinový, baliaci a pod.). Textil – udržiavanie tepla, nasiakavosť, krčivosť, pevnosť, odolnosť textílii (skúmanie vybraných vlastnosti). Drevo, kovy, plasty – rozpoznávanie materiálov z kovu, dreva, plastu. Skúmanie vybraných vlastnosti (hmotnosť, odolnosť voči vode a pod.). Triedenie technických materiálov (plasty, kovy, drevo a pod.). Tvorba jednoduchých výrobkov z technických materiálov a dodržiavanie BOZP pri práci.

Technika v domácnosti, v doprave
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Pomenovanie jednoduchých technických zariadení v domácnosti (napr. spotrebičov, mechanizmov a zariadení používaných v záhrade a pod.). Pravidlá cestnej premávky – základné dopravné značky a informácie pre chodcov a cyklistov. Rozpoznávanie konštrukcií okolo nás – mosty, cesty, budovy, zariadenia.

Kariérová výchova

2. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Pomenovať a identifikovať povolania, záľuby a remeslá

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

  • podľa obrazového materiálu alebo slovného popisu identifikovať vybrané druhy povolaní, pričom svoju reálnu predstavu o ich pracovnej náplni dokáže spojiť s obrázkom, ktorý ju predstavuje.
  • pomocou obrazového a zvukového materiálu pomenovať niektoré tradičné remeslá.
  • jednoducho opísať svoje záľuby v prepojení na konkrétny druh povolania /remesla.
  • kreatívnym spôsobom stvárniť preferovaný druh povolania.
Obsahový štandard
Charakterizovanie vybraných povolaní
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Charakteristika vybraných povolaní podľa pracovných činností, pracovného prostredia, pracovných prostriedkov, predmetov a objektov. Učebná činnosť žiaka ako osobitný druh práce.

Poznávanie vlastných záľub a hodnôt
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Záľuby ako významný faktor, ktorý ovplyvňuje pracovný úspech.

Podnikavosť a iniciatívnosť

3. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Pracovať v tíme a spoznávať jednoduché postupy zhotovovania výrobkov

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

  • podľa inštrukcií vybrať a priradiť postup zhotovenia a účel vybraných výrobkov z ponúkaných možností a obrazového materiálu.
  • byť motivovaný pre prácu na nápade a venovať mu primeranú pozornosť a úsilie.
  • prijať aj neúspech a využiť svoj najlepší osobný výkon na dosiahnutie úspechu.
  • v tímovej práci rešpektovať iný názor, dodržiavať jednoduché pravidlá rešpektujúcej komunikácie.
  • pri práci a výrobe výrobkov šetrne používať materiály, vážiť si ich a neplytvať nimi.
Obsahový štandard
Stanovenie cieľov a tvorba nápadu
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Stanovenie si cieľov a kritérií úspechu potrebných pre proces prípravy a tvorby nápadu. Spolupráca na spoločnom nápade. Ocenenie úspechu po ukončení realizácie cieľa. Vyjadrenie, ako k procesu prispelo vynaložené úsilie.

Základy finančnej a ekonomickej gramotnosti
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Porozumieť vzťahu peniaze a mzda ako odmena za prácu, ktoré slúžia na uspokojovanie základných potrieb. Peniaze ako prostriedok na výmeny za tovary a služby. Recyklácia, upcyklácia, šetrenie ako súčasť zodpovedného správania.

< predchádzajúciobsah ďalší >