Technika
1. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Prostredníctvom jednoduchých návodov pracovať s technickým materiálom a technickou dokumentáciou
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže
- zobrazovať jednoduché výrobky v 2D zobrazení.[1]
- povedať základné údaje o výrobkov z technických výkresov.2
- navrhnúť a zhotoviť jednoduchý technický výkres s pomocou pojmových schém a jednoduchých návodov.2
- správne vybrať materiál a pracovné nástroje na zhotovenie jednoduchých darčekových a úžitkových predmetov.
- skúmať prostredníctvom experimentov s dodržaním BOZP mechanické a fyzikálne vlastnosti vybraných technických materiálov.
- navrhovať jednoduché technologické postupy zhotovovania jednoduchých výrobkov.
- skúmať princíp činnosti jednoduchých strojov a mechanizmov v domácnosti.
- zvážiť dopad vybraných strojov a mechanizmov na životné prostredie.
- popísať možnosti separácie a recyklácie vybraných technických materiálov.
- navrhovať efektívne plánovanie vlastnej činnosti v technickom prostredí a kolektíve.
Obsahový štandard
Poznanie základov grafickej komunikácie
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Grafická komunikácia – poznať rozdiely medzi kótou a čiarou. Tvorba jednoduchých náčrtov a technických výkresov.[2]
Experimentovanie s technickými materiálmi
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Technické materiály – drevo, kovy, plasty. skúmanie vybraných technických materiálov. Jednoduché pracovné postupy a činnosti pri spracovaní technických materiálov. Separácia technických materiálov v školskom a domácom prostredí. Plánovanie tvorby výrobkov a efektívnej práce v kolektíve.
Poznávanie jednoduchých a strojov a mechanizmov v domácnosti
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Spotrebiče a mechanizmy v domácnosti (mechanické, benzínové, plynové a elektrické). Jednoduché elektrické obvody (zapojenie spotrebičov do elektrického obvodu). Poznávanie princípov činnosti vybraných inštalačných prvkov v domácnosti. Poznávanie procesov využívania obnoviteľných zdrojov energií v domácnosti.
Kariérová výchova
2. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Prostredníctvom jednoduchých pokynov vyhľadávať, hodnotiť a využívať informácie pri tvorbe profesijnej orientácie
Žiak vie/dokáže
- podľa pokynov vyhľadávať, hodnotiť a využívať informácie dôležité pre tvorbu základov profesijnej orientácie.
- rozoznať a použiť online nástroje, online služby a aplikácie, ktoré mu pomáhajú vytvárať konštruktívne kariérové rozhodnutia.
- si uvedomiť svoje možnosti pri rozhodovaní o voľbe vhodného povolania a profesijnej prípravy.
- rozlišovať faktory, ktoré majú vplyv na zosúlaďovanie pracovného a rodinného života – work-life balance a vyhodnotiť ich dôležitosť pre duševné zdravie človeka.
Obsahový štandard
Rozhodovanie o voľbe povolania a profesijnej prípravy
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Rozhodovanie a faktory, ktoré ho ovplyvňujú. Posúdenie možností pri rozhodovaní o voľbe vhodného povolania a profesijnej prípravy. Metódy, techniky a pomôcky pri tvorbe rozhodnutia.
Životná rovnováha (work-life balance) a duševné zdravie (wellbeing)
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Hospodárenie s časom a duševné zdravie. Udržanie rovnováhy medzi osobnými, vzdelávacími a pracovnými úlohami. Identifikácia a posúdenie faktorov, ktoré vplývajú na zachovanie životnej rovnováhy a zdravého životného štýlu.
Podnikavosť a iniciatívnosť
3. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Prostredníctvom jednoduchých návodov tvoriť jednoduché nápady
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže
- podľa inštrukcií a prostredníctvom rôznych zdrojov vytvárať svoje nápady.
- definovať pre koho a ako je nápad užitočný.
- diskutovať o svojom nápade v skupine.
- zhromaždiť dostupné zdroje a materiály efektívne ich využiť pri práci na realizácii a tvorbe svojich produktov.
- pod vedením a inštruovaním stanoviť si ciele, ktoré dokáže dosiahnuť vlastnou činnosťou.
- pomenovať vlastné zlyhanie (neúspech),
- pochopiť a prijať potrebu ako sa rozvíjať pre dosiahnutie úspechu.
- nájsť si svoju rolu podľa svojich schopnosti v spolupracujúcej skupine, tíme.
- v rámci tímu vnímať pravidlá spolupráce a dodržiavať ich, použiť jednoduché techniky asertívneho správania.
Obsahový štandard
Realizácia nápadu a overenie jeho funkčnosti
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Stanovenie miery užitočnosti nápadu. Výber najvhodnejšieho nápadu na realizáciu. Realizácia nápadu v praxi a overenie jeho funkčnosti. Práca s chybou a úprava nefunkčných častí, ktoré sa neoverili v praxi pri realizácii.
Riešenie problémov
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Nadobúdanie zručností pri organizácii práce a rozdelení pracovných úloh. Rešpektovanie rôznorodosti členov tímu a vnímanie prínosu rôznorodosti členov skupiny pri spoločnej práci. Návrh a posúdenie riešenia aj zložitého problému a budovanie reziliencie. Používanie vhodného tónu komunikácie a vhodných komunikačných prostriedkov v prípade vzniku konfliktu s cieľom konflikt vyriešiť/ukončiť.
Zdroje financovania nápadov
Pojmy, vzťahy, činnosti:
Stanovenie si nákladov na realizáciu. Podnikanie ako možnosť realizácie nápadu v praxi.