Technika

1. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Prostredníctvom jednoduchých návodov pracovať s technickým materiálom a technickou dokumentáciou

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

  • zobrazovať jednoduché výrobky v 2D zobrazení.[1]
  • povedať základné údaje o výrobkov z technických výkresov.2
  • navrhnúť a zhotoviť jednoduchý technický výkres s pomocou pojmových schém a jednoduchých návodov.2
  • správne vybrať materiál a pracovné nástroje na zhotovenie jednoduchých darčekových a úžitkových predmetov.
  • skúmať prostredníctvom experimentov s dodržaním BOZP mechanické a fyzikálne vlastnosti vybraných technických materiálov.
  • navrhovať jednoduché technologické postupy zhotovovania jednoduchých výrobkov.
  • skúmať princíp činnosti jednoduchých strojov a mechanizmov v domácnosti.
  • zvážiť dopad vybraných strojov a mechanizmov na životné prostredie.
  • popísať možnosti separácie a recyklácie vybraných technických materiálov.
  • navrhovať efektívne plánovanie vlastnej činnosti v technickom prostredí a kolektíve.
Obsahový štandard
Poznanie základov grafickej komunikácie
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Grafická komunikácia – poznať rozdiely medzi kótou a čiarou. Tvorba jednoduchých náčrtov a technických výkresov.[2]

Experimentovanie s technickými materiálmi
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Technické materiály – drevo, kovy, plasty. skúmanie vybraných technických materiálov. Jednoduché pracovné postupy a činnosti pri spracovaní technických materiálov. Separácia technických materiálov v školskom a domácom prostredí. Plánovanie tvorby výrobkov a efektívnej práce v kolektíve.

Poznávanie jednoduchých a strojov a mechanizmov v domácnosti
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Spotrebiče a mechanizmy v domácnosti (mechanické, benzínové, plynové a elektrické). Jednoduché elektrické obvody (zapojenie spotrebičov do elektrického obvodu). Poznávanie princípov činnosti vybraných inštalačných prvkov v domácnosti. Poznávanie procesov využívania obnoviteľných zdrojov energií v domácnosti.

Kariérová výchova

2. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Prostredníctvom jednoduchých pokynov vyhľadávať, hodnotiť a využívať informácie pri tvorbe profesijnej orientácie

Žiak vie/dokáže

  • podľa pokynov vyhľadávať, hodnotiť a využívať informácie dôležité pre tvorbu základov profesijnej orientácie.
  • rozoznať a použiť online nástroje, online služby a aplikácie, ktoré mu pomáhajú vytvárať konštruktívne kariérové rozhodnutia.
  • si uvedomiť svoje možnosti pri rozhodovaní o voľbe vhodného povolania a profesijnej prípravy.
  • rozlišovať faktory, ktoré majú vplyv na zosúlaďovanie pracovného a rodinného života – work-life balance a vyhodnotiť ich dôležitosť pre duševné zdravie človeka.
Obsahový štandard
Rozhodovanie o voľbe povolania a profesijnej prípravy
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Rozhodovanie a faktory, ktoré ho ovplyvňujú. Posúdenie možností pri rozhodovaní o voľbe vhodného povolania a profesijnej prípravy. Metódy, techniky a pomôcky pri tvorbe rozhodnutia.

Životná rovnováha (work-life balance) a duševné zdravie (wellbeing)
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Hospodárenie s časom a duševné zdravie. Udržanie rovnováhy medzi osobnými, vzdelávacími a pracovnými úlohami. Identifikácia a posúdenie faktorov, ktoré vplývajú na zachovanie životnej rovnováhy a zdravého životného štýlu.

Podnikavosť a iniciatívnosť

3. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Prostredníctvom jednoduchých návodov tvoriť jednoduché nápady

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

  • podľa inštrukcií a prostredníctvom rôznych zdrojov vytvárať svoje nápady.
  • definovať pre koho a ako je nápad užitočný.
  • diskutovať o svojom nápade v skupine.
  • zhromaždiť dostupné zdroje a materiály efektívne ich využiť pri práci na realizácii a tvorbe svojich produktov.
  • pod vedením a inštruovaním stanoviť si ciele, ktoré dokáže dosiahnuť vlastnou činnosťou.
  • pomenovať vlastné zlyhanie (neúspech),
  • pochopiť a prijať potrebu ako sa rozvíjať pre dosiahnutie úspechu.
  • nájsť si svoju rolu podľa svojich schopnosti v spolupracujúcej skupine, tíme.
  • v rámci tímu vnímať pravidlá spolupráce a dodržiavať ich, použiť jednoduché techniky asertívneho správania.
Obsahový štandard
Realizácia nápadu a overenie jeho funkčnosti
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Stanovenie miery užitočnosti nápadu. Výber najvhodnejšieho nápadu na realizáciu. Realizácia nápadu v praxi a overenie jeho funkčnosti. Práca s chybou a úprava nefunkčných častí, ktoré sa neoverili v praxi pri realizácii.

Riešenie problémov
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Nadobúdanie zručností pri organizácii práce a rozdelení pracovných úloh. Rešpektovanie rôznorodosti členov tímu a vnímanie prínosu rôznorodosti členov skupiny pri spoločnej práci. Návrh a posúdenie riešenia aj zložitého problému a budovanie reziliencie. Používanie vhodného tónu komunikácie a vhodných komunikačných prostriedkov v prípade vzniku konfliktu s cieľom konflikt vyriešiť/ukončiť.

Zdroje financovania nápadov
Pojmy, vzťahy, činnosti:

Stanovenie si nákladov na realizáciu. Podnikanie ako možnosť realizácie nápadu v praxi.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.

  2. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.