Spev
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- na elementárnej úrovni ovládať svoj hlas – spievať primerane po melodickej, rytmickej aj výrazovej stránke v jemu prirodzenej hlasovej polohe;
- aplikovať elementárnu hlasovú techniku a zásady hlasovej hygieny v reči i v speve s ohľadom na mutačné obdobie;
- spievať v kolektíve, a capella i so sprievodom hudobného nástroja (tiež hry na tele, hudobných nástrojov, hudobného podkladu), udržať svoju melodickú líniu, reagovať na taktovacie gestá učiteľa;
- rytmizovať a melodizovať reč, uplatňovať individuálne dispozície, farbu a charakter vlastného hlasu v hudobných hrách.
Obsahový štandard
Interpretovanie piesní rôzneho druhu a žánru (autorské – umelé, slovenské ľudové, regionálne ľudové, piesne národnostných menšín, sociálnych skupín, inonárodné i populárne piesne).
Tvorivé využívanie prostriedkov silovej, časovej, farebnej a výškovej modulácie hlasu: zvuky, reč, spev, šepot, farebné a dynamické odtiene.
Hra na hudobnom nástroji
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- hrať na hudobnom nástroji podľa svojich fyzických a psychických možností, sám aj v kolektíve;
- zahrať jednoduché rytmické a melodické modely, improvizovať v intenciách zadania;
- hrať podľa symbolického zápisu[1];
- spolupracovať na príprave hudobného projektu (vystúpenia) podľa individuálnych možností každého žiaka;
- aktívne počúvať druhých, byť súčasťou spoločnej hry, byť schopný vyjadrenia vlastných pocitov a slovnej reflexie hudobného výsledku.
Obsahový štandard
Hra v triednom zoskupení (súbore orffových nástrojov, súbore voľnej nástrojovej konštelácie) na triednych alebo školských vystúpeniach.
Hra podľa grafickej partitúry[2].
inštrumentálne sprievody k piesňam, tvorba inštrumentálnych častí hudobno-pohybového a hudobno-dramatického celku (predstavenia).
Kooperovanie, rešpektovanie hry druhých, rozvíjanie spoločnej hry, slovná reflexia hudobného výsledku.
Počúvanie hudby
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať charakteristiky a formu skladby;
- identifikovať ľudovú, klasickú, modernú populárnu hudbu;
- identifikovať špecifiká národnej hudobnej kultúry, národnostných menšín Slovenska, etník a sociálnych skupín;
- identifikovať nástroje, nástrojové skupiny súborovej hry a ľudské hlasy podľa farby znenia pri speve;
- vyjadriť zážitok z počúvanej hudby s využitím primeranej argumentácie,
- prezentovať svoje vkusové preferencie v oblasti hudby a rešpektovať preferencie iných;
- hodnotiť koncert, živú hudobnú produkciu renomovaného umeleckého telesa primeranou argumentáciou.
Obsahový štandard
Aktívne počúvanie hudby rôznych druhov, štýlov a žánrov, identifikovanie a charakterizovanie farby zvuku rôznych typov hudobných telies a zoskupení, speváckych zoskupení, štruktúry a formy počúvanej hudby.
Objavovanie a pomenovanie charakteristických znakov ľudovej hudobnej kultúry vlastného regiónu, tradičnej ľudovej hudobnej kultúry Slovenska.
Vyjadrovanie vlastných vkusových hudobných preferencií v oblasti všetkých typov hudby.
Návšteva koncertu, hudobného divadla, hodnotenie reprodukovanej aj živej hudobnej produkcie hudby podporené primeranou argumentáciou.
Hudobno-pohybové vyjadrenie hudby
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- koordinovaným prípadne spontánnym pohybom interpretovať počúvanú hudbu[3];
- uplatňovať prvky vybraných spoločenských, populárnych a regionálnych tancov a etiketu v spoločenskom kontakte a pri tanci;
- tvoriť zvuky hrou na tele v rytmických i nerytmizovaných štruktúrach;
- uplatňovať pohybovú improvizáciu[4] pri stvárňovaní hudby rôznych žánrov i štýlových období.
Obsahový štandard
Uplatňovanie voľného a útvarového pohybu, synchrónneho pohybu v skupine[5] vo väzbe na počúvanú hudbu.
Napodobňovanie a adaptovanie jednoduchých rytmických tancov tradičnej regionálnej a národnej kultúry, tanečných predlôh z rôznych žánrov.
Využívanie vlastného tela (hry na tele) ako rytmického hudobného nástroja pri tanci, pri tvorbe zvukových prostredí alebo improvizovaného beatboxu.
Uplatňovanie základnej etikety v spoločenskom kontakte a pri tanci.
Hudobno-dramatické vyjadrenie hudby
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- interpretovať hudobné a mimohudobné obsahy prostriedkami hudobnej dramatiky;
- uplatňovať dramatickú, hudobnú (melodickú, rytmickú), pohybovú improvizáciu[6] a interpretáciu pri stvárňovaní hudby;
- vytvárať hudobno-dramatické celky na rôzne námety a modelové situácie zo života a fantazijného sveta;
- hodnotiť hudobno-dramatické predstavenie, estetické pôsobenie počúvanej i stvárnenej hudby[7].
Obsahový štandard
Využívanie vlastného hlasu, okolitých objektov, rôznorodých hudobných nástrojov, pri tvorbe hudobno-dramatického celku.
Reflektovanie vlastného hudobno-dramatického predstavenia aj predstavenia renomovaného hudobno-dramatického telesa, napr. po vzhliadnutí predstavenia profesionálneho súboru (napr. muzikál, opereta, balet, opera, pantomíma) primeranou argumentáciou[8].
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
-
Okrem žiakov s ťažkým zrakovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov s ťažkým zrakovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov s ťažkým zrakovým postihnutím a žiakov s detskou mozgovou obrnou. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑
-
Okrem žiakov s ťažkým zrakovým postihnutím. ↑
- Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. [8]