Spev

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • na elementárnej úrovni ovládať svoj hlas – spievať primerane po melodickej, rytmickej aj výrazovej stránke v jemu prirodzenej hlasovej polohe;
  • aplikovať elementárnu hlasovú techniku a zásady hlasovej hygieny v reči i v speve s ohľadom na mutačné obdobie;
  • spievať v kolektíve, a capella i so sprievodom hudobného nástroja (tiež hry na tele, hudobných nástrojov, hudobného podkladu), udržať svoju melodickú líniu, reagovať na taktovacie gestá učiteľa;
  • rytmizovať a melodizovať reč, uplatňovať individuálne dispozície, farbu a charakter vlastného hlasu v hudobných hrách.
Obsahový štandard

Interpretovanie piesní rôzneho druhu a žánru (autorské – umelé, slovenské ľudové, regionálne ľudové, piesne národnostných menšín, sociálnych skupín, inonárodné i populárne piesne).

Tvorivé využívanie prostriedkov silovej, časovej, farebnej a výškovej modulácie hlasu: zvuky, reč, spev, šepot, farebné a dynamické odtiene.

Hra na hudobnom nástroji

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • hrať na hudobnom nástroji podľa svojich fyzických a psychických možností, sám aj v kolektíve;
  • zahrať jednoduché rytmické a melodické modely, improvizovať v intenciách zadania;
  • hrať podľa symbolického zápisu[1];
  • spolupracovať na príprave hudobného projektu (vystúpenia) podľa individuálnych možností každého žiaka;
  • aktívne počúvať druhých, byť súčasťou spoločnej hry, byť schopný vyjadrenia vlastných pocitov a slovnej reflexie hudobného výsledku.
Obsahový štandard

Hra v triednom zoskupení (súbore orffových nástrojov, súbore voľnej nástrojovej konštelácie) na triednych alebo školských vystúpeniach.

Hra podľa grafickej partitúry[2].

inštrumentálne sprievody k piesňam, tvorba inštrumentálnych častí hudobno-pohybového a hudobno-dramatického celku (predstavenia).

Kooperovanie, rešpektovanie hry druhých, rozvíjanie spoločnej hry, slovná reflexia hudobného výsledku.

Počúvanie hudby

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • identifikovať charakteristiky a formu skladby;
  • identifikovať ľudovú, klasickú, modernú populárnu hudbu;
  • identifikovať špecifiká národnej hudobnej kultúry, národnostných menšín Slovenska, etník a sociálnych skupín;
  • identifikovať nástroje, nástrojové skupiny súborovej hry a ľudské hlasy podľa farby znenia pri speve;
  • vyjadriť zážitok z počúvanej hudby s využitím primeranej argumentácie,
  • prezentovať svoje vkusové preferencie v oblasti hudby a rešpektovať preferencie iných;
  • hodnotiť koncert, živú hudobnú produkciu renomovaného umeleckého telesa primeranou argumentáciou.
Obsahový štandard

Aktívne počúvanie hudby rôznych druhov, štýlov a žánrov, identifikovanie a charakterizovanie farby zvuku rôznych typov hudobných telies a zoskupení, speváckych zoskupení, štruktúry a formy počúvanej hudby.

Objavovanie a pomenovanie charakteristických znakov ľudovej hudobnej kultúry vlastného regiónu, tradičnej ľudovej hudobnej kultúry Slovenska.

Vyjadrovanie vlastných vkusových hudobných preferencií v oblasti všetkých typov hudby.

Návšteva koncertu, hudobného divadla, hodnotenie reprodukovanej aj živej hudobnej produkcie hudby podporené primeranou argumentáciou.

Hudobno-pohybové vyjadrenie hudby

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • koordinovaným prípadne spontánnym pohybom interpretovať počúvanú hudbu[3];
  • uplatňovať prvky vybraných spoločenských, populárnych a regionálnych tancov a etiketu v spoločenskom kontakte a pri tanci;
  • tvoriť zvuky hrou na tele v rytmických i nerytmizovaných štruktúrach;
  • uplatňovať pohybovú improvizáciu[4] pri stvárňovaní hudby rôznych žánrov i štýlových období.
Obsahový štandard

Uplatňovanie voľného a útvarového pohybu, synchrónneho pohybu v skupine[5] vo väzbe na počúvanú hudbu.

Napodobňovanie a adaptovanie jednoduchých rytmických tancov tradičnej regionálnej a národnej kultúry, tanečných predlôh z rôznych žánrov.

Využívanie vlastného tela (hry na tele) ako rytmického hudobného nástroja pri tanci, pri tvorbe zvukových prostredí alebo improvizovaného beatboxu.

Uplatňovanie základnej etikety v spoločenskom kontakte a pri tanci.

Hudobno-dramatické vyjadrenie hudby

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • interpretovať hudobné a mimohudobné obsahy prostriedkami hudobnej dramatiky;
  • uplatňovať dramatickú, hudobnú (melodickú, rytmickú), pohybovú improvizáciu[6] a interpretáciu pri stvárňovaní hudby;
  • vytvárať hudobno-dramatické celky na rôzne námety a modelové situácie zo života a fantazijného sveta;
  • hodnotiť hudobno-dramatické predstavenie, estetické pôsobenie počúvanej i stvárnenej hudby[7].
Obsahový štandard

Využívanie vlastného hlasu, okolitých objektov, rôznorodých hudobných nástrojov, pri tvorbe hudobno-dramatického celku.

Reflektovanie vlastného hudobno-dramatického predstavenia aj predstavenia renomovaného hudobno-dramatického telesa, napr. po vzhliadnutí predstavenia profesionálneho súboru (napr. muzikál, opereta, balet, opera, pantomíma) primeranou argumentáciou[8].

 

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Okrem žiakov s ťažkým zrakovým postihnutím.

  2. Okrem žiakov s ťažkým zrakovým postihnutím.

  3. Okrem žiakov s ťažkým zrakovým postihnutím a žiakov s detskou mozgovou obrnou.

  4. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.

  5. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.

  6. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.

  7. Okrem žiakov s ťažkým zrakovým postihnutím.

  8. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. [8]