Hlavným cieľom 1. cyklu je, v nadväznosti na detský výtvarný prejav, aby si žiak osvojil základné výtvarné vyjadrovacie prostriedky a prvky výtvarného jazyka. Spolu so získavaním skúseností s nástrojmi, materiálmi a technológiami sa žiak učí vyjadrovať vlastné predstavy, fantázie, myšlienky, skúsenosti, pocity a emócie. Prostredníctvom tvorby a umenia spoznáva okolitý svet a rozvíja sa jeho zmyslová citlivosť, zručnosti a sebapoznanie. Spracovávaním podnetov z umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry sa učí vnímať rozmanitosť prejavov myslenia, videnia a cítenia ľudí.
Ciele vzdelávania pre 1. cyklus
- Rozpoznať výtvarné vyjadrovacie prostriedky, porovnať a triediť ich na základe skúsenosti, zážitkov a predstáv, následne ich využiť pri uplatňovaní základných kompozičných princípov.
- Prostredníctvom výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a ich kombináciou vyjadriť vlastné predstavy, fantáziu, myšlienky, skúsenosti, pocity a emócie.
- Pri tvorivej činnosti primerane použiť nástroje, materiály, technológie, médiá a postupy.
- Experimentovať s nástrojmi a materiálmi.
- Tvorivo interpretovať umelecké diela a podnety z umenia a vizuálnej kultúry.
- Poznať úlohu múzeí a galérií.
- Výtvarne reagovať na rozdielne pocity a emócie.
- Reflektovať proces tvorby a jej výsledky, rešpektovať prácu druhých a rozmanitosť myslenia, videnia a cítenia.
Komunikácia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- rozlíšiť, pomenovať a použiť vybrané výtvarné vyjadrovacie prvky a kompozičné princípy;
- vyjadriť myšlienky a rozvíjať fantáziu prostredníctvom hravého experimentovania, skúmania nástrojov, materiálov, techník, technológií a postupov;
- identifikovať dostupné digitálne zariadenia na tvorbu digitálneho obsahu.
Obsahový štandard
Výtvarné vyjadrovacie prostriedky – prvky a kompozičné princípy, ich vlastnosti a kombinácie.
Výtvarné asociácie na rôzne zmyslové podnety.
Tvorenie prostredníctvom rôznych nástrojov, materiálov, technológií a postupov – kresba, maľba, grafika, modelovanie, priestorová tvorba, pohybová expresia a experimentovanie s nimi.
Výtvarné laborovanie s postupmi vybraných ľudových tradičných remesiel.
Výtvarné aktivity v interiéri a exteriéri, aj v prírode.
Tvorenie dočasných a procesuálnych prác.
Rozlišovanie digitálnych zariadení a typov digitálneho obsahu.
Umenie a vizuálna kultúra
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvorivo interpretovať diela a opísať podnety z umenia, tradičného ľudového umenia, online prostredia, vizuálnej kultúry a okolitého sveta;
- opísať proces vzniku vlastného výtvarného artefaktu;
- porovnať diela niekoľkých predstaviteľov výtvarného umenia;
- vyjadriť pocity a zážitky z návštevy výstavy, galérie, múzea, iných inštitúcií a objektov z obce a regiónu;
- identifikovať kultúrnu rozmanitosť a jej prejavy.
Obsahový štandard
Vizuálne obrazné vyjadrovanie námetov a tém z umenia a kultúry, a tiež iných vzdelávacích oblastí – globálne témy a naratívy.
Vizuálna symbolika z dôležitých oblastí života.
Objavovanie a porovnanie základných výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a kompozičných princípov v dielach zahraničných a slovenských umelkýň a umelcov.
Návšteva galérie, múzea, pamiatky, sakrálnej stavby, výstavy, ateliéru alebo prehliadka virtuálnej galérie, múzea, či portfólia umelkýň a umelcov.
Objavovanie spôsobov prezentovania umeleckých diel a artefaktov vizuálnej kultúry a pátranie po dôvodoch ich prezentácie.
Reklama v rôznom prostredí.
Osobnosť
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vyjadriť pocity a emócie;
- reflektovať proces vlastnej tvorby a tvorbu iných;
- kooperatívne pracovať v skupine;
- pomenovať, zdieľať rôzne osobné hodnoty.
Obsahový štandard
Tvorenie kolektívnych prác.
Pocity a emócie vyjadrené v umení a vizuálnej kultúre.
Druhy a formy reflexie.