Hlavným cieľom 3. cyklu je pripraviť žiaka na cieľavedomé používanie výtvarného jazyka a jeho komunikačných účinkov. Tvorbou a kritickou percepciou sa prehlbuje zmyslová citlivosť a sebapoznanie žiaka. Prostredníctvom umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry žiak reflektuje aktuálne spoločenské témy, ich vplyv na spoločnosť a každodenný život.
Ciele vzdelávania pre 3. cyklus
- Cieľavedome použiť výtvarné vyjadrovacie prostriedky, nástroje, materiály, médiá, techniky, technológie a postupy na vyjadrenie vlastných predstáv, fantázií, myšlienok, skúseností a pocitov a emócií.
- Tvorivo interpretovať diela a artefakty z umenia a vizuálnej kultúry a reflektovať ich účel, zmysel a hodnotu.
- Zámerne využiť výtvarný prejav ako vizuálny komunikačný nástroj a pomenovať jeho účinky.
- Oceniť celospoločenskú rolu múzeí a galérií.
- Reflektovať pocity a emócie.
- Rešpektovať a oceniť tvorbu a prejavy kultúrnej rozmanitosti.
- Dodržiavať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií.
- Porozumieť významom, kriticky čítať a identifikovať prvky manipulácie vo vizuálnej komunikácií.
- Pri tvorbe aplikovať hodnotiace kritéria.
- Posúdiť vplyv umenia a kultúry na každodennosť človeka a spoločnosti.
- Vyjadriť postoj ku globálnym, historickým a spoločenským súvislostiam umenia a kultúry.
Komunikácia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- cieľavedome a tvorivo využiť výtvarné vyjadrovacie prostriedky, ich kombinácie;
- zdôvodniť výber výtvarných vyjadrovacích prostriedkov;
- vybrať a cielene použiť postupy a nástroje, materiály, techniky, technológie a ich kombinácie pri vyjadrení predstáv, fantázie, myšlienok, skúseností, pocitov a emócií;
- zodpovedne využiť digitálne technológie a médiá na vizuálnu komunikáciu;
- vyhľadať informácie a digitálny obsah v oblasti umenia a vizuálnej kultúry a overiť ich dôveryhodnosť a spoľahlivosť;
- rešpektovať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií;
- reflektovať komunikačné účinky tvorby;
- navrhnúť, overiť a obhájiť riešenie výtvarného problému.
Obsahový štandard
Možné podoby a transformácie výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a výtvarného jazyka a motívu v artefaktoch voľného, aplikovaného umenia a vizuálnej kultúry.
Výtvarné asociácie na rôzne zmyslové podnety.
Podoby a transformácie techník kresby, maľby, grafiky, fotografie a priestorového vytvárania do súčasných vizuálnych foriem.
Možnosti tradičných techník a originálnych autorských postupov.
Tvorenie dočasných a procesuálnych prác.
Vyjadrovacie prostriedky digitálnych médií a ich komunikačné účinky.
Transformácie vzťahu obrazu a textu.
Etické zásady, autorské práva a licencie – ich význam vo svete vizuálnej kultúry.
Umenie a vizuálna kultúra
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvorivo interpretovať a analyzovať podnety z umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry;
- zdôvodniť okolnosti vzniku výtvarného artefaktu/umeleckého diela;
- analyzovať diela niekoľkých predstaviteľov výtvarného umenia;
- reflektovať činnosť a význam galérií, múzeí, umelcov, kurátorov, galerijných pedagógov, kritikov a teoretikov umenia;
- rešpektovať a oceniť kultúrnu rozmanitosť a jej prejavy;
- odhaliť význam vizuálne obrazných vyjadrení, ich vplyv a účel;
- vyhľadať zdroje informácií a overiť ich pôvod, relevantnosť a autorstvo;
- prostredníctvom tvorby aplikovať základné charakteristiky vybraných umeleckých smerov a diel umelcov;
- reflektovať vzťah umenia a sociálnych sietí;
- identifikovať vplyv vizuality na každodennosť človeka a spoločnosti.
Obsahový štandard
Analyzovanie a tvorivé interpretovanie vybraných globálnych tém a naratívov naprieč dejinami umenia a vizuálnej kultúry.
Vybrané diela zahraničných a slovenských umelkýň a umelcov 2. pol. 20. storočia po súčasnosť.
Podnety z umenia a kultúry 1. pol. 20. storočia po súčasnosť.
Angažované umenie a umenie vo verejnom priestore.
Podnety z konceptuálnej a multimediálnej tvorby, performancie, videa, animácie a filmu.
Podnety z mimoeurópskeho umenia a kultúry.
Druhy a funkcie dizajnu.
Premeny a podoby architektúry.
Ekológia a udržateľnosť v umeleckých stratégiách, materiáloch a tvorbe.
Manipulácia prostredníctvom umenia a vizuálnej kultúry, jej celospoločenský vplyv a dosah na naše každodenné rozhodovanie.
Porovnanie diela vybraných umelcov, kultúr, období a umeleckých prejavov.
Návšteva galérie, múzea, pamiatky, sakrálnej stavby, výstavy, ateliéru alebo prehliadka virtuálnej galérie, múzea, či portfólia umelkýň a umelcov.
Spoločenské poslanie galérií a múzeí.
Hodnota umeleckého diela a trh s umením.
Médiá a ich vplyv na hodnoty a názory.
Osobnosť
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- reagovať na pocity a emócie;
- reflektovať a oceniť proces vlastnej tvorby a tvorbu iných;
- kooperatívne a s rešpektom k druhým pracovať v skupine;
- pomenovať, zdieľať a oceniť rôzne osobné hodnoty.
- prezentovať proces tvorby a jej výsledky;
- použiť kritériá hodnotenia vo vzťahu k vlastnej výtvarnej práci, k výtvarnej práci rôznych autorov.
Obsahový štandard
Participatívna tvorba, tvorenie kolektívnych prác.
Pocity a emócie vyjadrené v umení a vizuálnej kultúre.
Jednotlivé etapy procesu tvorby.
Vytváranie obrazu sveta v koncepciách rôznych umeleckých smerov.
Reflexia tvorby a hodnotiace kritériá.
Reflektovanie autentických autorských prejavov.
Sociálne médiá ako priestor na prezentáciu a ich celospoločenský vplyv.
Diskutovanie o pravdivosti, komplexnosti vizuálnych informácií, autenticite.
Vytváranie a práca s portfóliom.
Spôsoby prezentácie výsledkov výtvarnej činnosti, možnosti školskej galérie, príprava a realizácia výstavy.