Hlavným cieľom 3. cyklu je pripraviť žiaka na cieľavedomé používanie výtvarného jazyka a jeho komunikačných účinkov. Tvorbou a kritickou percepciou sa prehlbuje zmyslová citlivosť a sebapoznanie žiaka. Prostredníctvom umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry žiak reflektuje aktuálne spoločenské témy, ich vplyv na spoločnosť a každodenný život.

Ciele vzdelávania pre 3. cyklus

  • Cieľavedome použiť výtvarné vyjadrovacie prostriedky, nástroje, materiály, médiá, techniky, technológie a postupy na vyjadrenie vlastných predstáv, fantázií, myšlienok, skúseností a pocitov a emócií.
  • Tvorivo interpretovať diela a artefakty z umenia a vizuálnej kultúry a reflektovať ich účel, zmysel a hodnotu.
  • Zámerne využiť výtvarný prejav ako vizuálny komunikačný nástroj a pomenovať jeho účinky.
  • Oceniť celospoločenskú rolu múzeí a galérií.
  • Reflektovať pocity a emócie.
  • Rešpektovať a oceniť tvorbu a prejavy kultúrnej rozmanitosti.
  • Dodržiavať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií.
  • Porozumieť významom, kriticky čítať a identifikovať prvky manipulácie vo vizuálnej komunikácií.
  • Pri tvorbe aplikovať hodnotiace kritéria.
  • Posúdiť vplyv umenia a kultúry na každodennosť človeka a spoločnosti.
  • Vyjadriť postoj ku globálnym, historickým a spoločenským súvislostiam umenia a kultúry.

Komunikácia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • cieľavedome a tvorivo využiť výtvarné vyjadrovacie prostriedky, ich kombinácie;
  • zdôvodniť výber výtvarných vyjadrovacích prostriedkov;
  • vybrať a cielene použiť postupy a nástroje, materiály, techniky, technológie a ich kombinácie pri vyjadrení predstáv, fantázie, myšlienok, skúseností, pocitov a emócií;
  • zodpovedne využiť digitálne technológie a médiá na vizuálnu komunikáciu;
  • vyhľadať informácie a digitálny obsah v oblasti umenia a vizuálnej kultúry a overiť ich dôveryhodnosť a spoľahlivosť;
  • rešpektovať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií;
  • reflektovať komunikačné účinky tvorby;
  • navrhnúť, overiť a obhájiť riešenie výtvarného problému.
Obsahový štandard

Možné podoby a transformácie výtvarných vyjadrovacích prostriedkovvýtvarného jazykamotívu v artefaktoch voľného, aplikovaného umeniavizuálnej kultúry.

Výtvarné asociácie na rôzne zmyslové podnety.

Podoby a transformácie techník kresby, maľby, grafiky, fotografie a priestorového vytvárania do súčasných vizuálnych foriem.

Možnosti tradičných techníkoriginálnych autorských postupov.

Tvorenie dočasnýchprocesuálnych prác.

Vyjadrovacie prostriedky digitálnych médií a ich komunikačné účinky.

Transformácie vzťahu obrazutextu.

Etické zásady, autorské právalicencie – ich význam vo svete vizuálnej kultúry.

Umenie a vizuálna kultúra

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvorivo interpretovať a analyzovať podnety z umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry;
  • zdôvodniť okolnosti vzniku výtvarného artefaktu/umeleckého diela;
  • analyzovať diela niekoľkých predstaviteľov výtvarného umenia;
  • reflektovať činnosť a význam galérií, múzeí, umelcov, kurátorov, galerijných pedagógov, kritikov a teoretikov umenia;
  • rešpektovať a oceniť kultúrnu rozmanitosť a jej prejavy;
  • odhaliť význam vizuálne obrazných vyjadrení, ich vplyv a účel;
  • vyhľadať zdroje informácií a overiť ich pôvod, relevantnosť a autorstvo;
  • prostredníctvom tvorby aplikovať základné charakteristiky vybraných umeleckých smerov a diel umelcov;
  • reflektovať vzťah umenia a sociálnych sietí;
  • identifikovať vplyv vizuality na každodennosť človeka a spoločnosti.
Obsahový štandard

Analyzovanie a tvorivé interpretovanie vybraných globálnych témnaratívov naprieč dejinami umeniavizuálnej kultúry.

Vybrané diela zahraničných a slovenských umelkýň a umelcov 2. pol. 20. storočia po súčasnosť.

Podnety z umenia a kultúry 1. pol. 20. storočia po súčasnosť.

Angažované umenieumenie vo verejnom priestore.

Podnety z konceptuálnej a multimediálnej tvorby, performancie, videa, animácie a filmu.

Podnety z mimoeurópskeho umeniakultúry.

Druhy a funkcie dizajnu.

Premeny a podoby architektúry.

Ekológia a udržateľnosť v umeleckých stratégiách, materiáloch a tvorbe.

Manipulácia prostredníctvom umenia a vizuálnej kultúry, jej celospoločenský vplyv a dosah na naše každodenné rozhodovanie.

Porovnanie diela vybraných umelcov, kultúr, období a umeleckých prejavov.

Návšteva galérie, múzea, pamiatky, sakrálnej stavby, výstavy, ateliéru alebo prehliadka virtuálnej galérie, múzea, či portfólia umelkýňumelcov.

Spoločenské poslanie galérií a múzeí.

Hodnota umeleckého dielatrh s umením.

Médiá a ich vplyv na hodnoty a názory.

Osobnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • reagovať na pocity a emócie;
  • reflektovať a oceniť proces vlastnej tvorby a tvorbu iných;
  • kooperatívne a s rešpektom k druhým pracovať v skupine;
  • pomenovať, zdieľať a oceniť rôzne osobné hodnoty.
  • prezentovať proces tvorby a jej výsledky;
  • použiť kritériá hodnotenia vo vzťahu k vlastnej výtvarnej práci, k výtvarnej práci rôznych autorov.
Obsahový štandard

Participatívna tvorba, tvorenie kolektívnych prác.

Pocity a emócie vyjadrené v umení a vizuálnej kultúre.

Jednotlivé etapy procesu tvorby.

Vytváranie obrazu sveta v koncepciách rôznych umeleckých smerov.

Reflexia tvorby a hodnotiace kritériá.

Reflektovanie autentických autorských prejavov.

Sociálne médiá ako priestor na prezentáciu a ich celospoločenský vplyv.

Diskutovanie o pravdivosti, komplexnosti vizuálnych informácií, autenticite.

Vytváranie a práca s portfóliom.

Spôsoby prezentácie výsledkov výtvarnej činnosti, možnosti školskej galérie, príprava a realizácia výstavy.

< predchádzajúciobsah ďalší >