Hlavným cieľom 3. cyklu je začleniť pohybovú a športovú aktivitu do každodenného režimu, pričom žiaci by mali vedieť identifikovať pohybové a športové aktivity, ktoré sú prospešné pre ich zdravie s ohľadom na svoje vlastné dispozície. Žiaci by mali vedieť využívať moderné technológie pre podporu rozvoja svojej telesnej zdatnosti a súčasne pre udržanie svojej zdravej telesnej hmotnosti. Žiaci by mali vedieť ohodnotiť svoju úroveň telesnej zdatnosti a navrhnúť vhodný pohybový program pre jej rozvoj. Mali by sa vedieť orientovať v oblasti športu, identifikovať problémy súvisiace s dopingom a návykovými látkami a nadmerným používaním digitálnych zariadení, sociálnych sietí a ich dopadom na zdravie. Žiaci vedia rozpoznať jednotlivé krízové situácie dokážu adekvátne zareagovať v prípade ohrozenia bezpečnosti zdravia a života.

Ciele vzdelávania pre 3. cyklus

  1. aktívne sa starať o svoje duševné a telesné zdravie,
  2. využívať veku primerané aplikácie a moderné technológie pre podporu svojho zdravia a rozvoj telesnej zdatnosti,
  3. identifikovať funkčné zmeny organizmu vplyvom telesného zaťaženia (pulzová frekvencia, potenie, začervenanie a pod.) a rozlišovať intenzitu zaťaženia,
  4. uplatňovať zásady fair-play v športe ako súťažiaci, pomocný rozhodca, organizátor, divák,
  5. prakticky aplikovať pohybové a športové zručnosti vo všetkých realizovaných pohybových a športových aktivitách,
  6. rozoznať jednotlivé krízové situácie, určiť postupy pri ich riešení, využiť znalosti z orientácie v prírode a teréne v prípade potreby, ochrániť seba a iných ochrannými prostriedkami a poskytnúť prvú pomoc.

Zdravie a životný štýl

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vysvetliť dôležitosť starostlivosti o svoje zdravie po všetkých jeho stránkach (telesnej, duševnej, sociálnej),
  • vytvoriť zdraviu prospešný jedálniček pre udržanie zdravej telesnej hmotnosti,
  • vytvoriť individuálny pohybový program pre podporu správneho držania tela,
  • chápať účinok pohybovej aktivity na ľudský organizmus a na vyskytujúci sa zdravotný problém,
  • používať dostupné aplikácie a moderné technológie pre podporu zdravého životného štýlu.
Obsahový štandard
  • zásady zdravého životného štýlu, pitný režim a stravovanie pri zvýšenej telesnej záťaži,
  • význam príjmu a výdaja energie, zachovanie rovnováhy príjmu a výdaja energie pre udržanie primeranej telesnej hmotnosti,
  • zásady správneho držania tela, cvičenia a programy pre správne držanie tela,
  • pohybový režim, aktívny odpočinok, základné poznatky o formách pohybovej aktivity v režime dňa, ranné cvičenie, spontánna pohybová aktivita, racionálne využívanie voľného času a pod.,
  • zdraviu prospešné voľnočasové pohybové a športové aktivity vo vzťahu k veku a záujmom jedinca,
  • získavanie a interpretácia údajov z aplikácií a zariadení, ktoré sú zamerané na monitorovanie pohybovej aktivity, intenzity zaťaženia a vytvorenie zdraviu prospešného jedálnička.

Telesná zdatnosť a pohybová výkonnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • dosiahnuť individuálne zlepšenie v úrovni pohybovej výkonnosti a telesnej zdatnosti,
  • vysvetliť význam diagnostiky pohybovej výkonnosti pre zdravie a osobný telesný, motorický a funkčný vývin,
  • využívať rôzne pohybové prostriedky na rozvoj vlastnej telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti,
  • interpretovať základné fyziologické zmeny organizmu súvisiace so zaťažením pri pohybovej aktivite,
  • interpretovať údaje získané z dostupných monitorovacích zariadení ako napríklad multifunkčné hodinky alebo športtestre, prípadne mobilné aplikácie v smartfónoch, ktoré vedia zaznamenať a analyzovať údaje o telesnej zdatnosti a s ich pomocou si vedia vytvoriť vlastný, denný pohybový program.
Obsahový štandard
  • poznatky o rozvoji a diagnostikovaní pohybovej výkonnosti, meranie somatometrických ukazovateľov,
  • fyziologické ukazovatele organizmu súvisiace so zaťažením, vysvetlenie rozdielov v pulzovej frekvencii, príčiny zmien poznatky o vonkajších prejavoch únavy pri telesnom zaťažení (potenie, dýchanie, farba pokožky, koordinácia pohybov), zmeny telesnej zdatnosti v období puberty,
  • pohybové prostriedky na rozvoj vlastnej telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti,
  • monitorovacie zariadenia ako napríklad multifunkčné hodinky alebo športtestre, prípadne mobilné aplikácie v smartfónoch pre zaznamenávanie a analýzu údajov o telesnej zdatnosti, možnosti tvorby (plánovania) individuálnych pohybových programov na základe získaných a vyhodnotených údajov.

Pohybové kompetencie

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • uplatniť všetky osvojené základné pohybové kompetencie v pohybovej aktivite a bezpečne sa pohybovať v rôznom teréne a v rôzne zložitých podmienkach,
  • poskytovať spätnú väzbu svojim spolužiakom z hľadiska správnosti vykonávania rôznych pohybových aktivít,
  • predviesť aspoň tri dynamické strečingové cvičenia.
Obsahový štandard
  • špecifiká pohybu v rôznych podmienkach, s rôznym náčiním a pomôckami,
  • metódy hodnotenia správnosti vykonávania pohybovej aktivity a jej bezpečnosť,
  • dynamický strečing,
  • pohyb v rôznom prírodnom teréne a rôznych podmienkach.

Šport a pohybová aktivita

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • aplikovať pravidlá v hre a športovej činnosti a rešpektovať ich, uplatňovať zásady fair-play ako súťažiaci, pomocní rozhodcovia, organizátori, diváci,
  • vymenovať aspoň 5 súčasných a/alebo minulých úspešných športových reprezentantov a/alebo trénerov z regiónu,
  • vysvetliť význam základných olympijských myšlienok a hodnôt, systém olympijských hier a význam olympijských hier mládeže,
  • predviesť a popísať techniku základných atletických disciplín,
  • predviesť a popísať techniku základných gymnastických disciplín,
  • vytvoriť vlastnú jednoduchú tanečnú choreografiu na vybraný hudobný motív,
  • predviesť a popísať techniku vybraných útočných a obranných herných činností vo vybraných športových hrách, zapojiť sa aktívne do hry v rámci vybraných športových hier,
  • predviesť a popísať techniku základných úpolových cvičení,
  • preplávať technicky správne 50 m vybraným plaveckým spôsobom,
  • absolvovať jednoduchú trať alebo preteky v rámci kurzovej formy výučby sezónnych pohybových aktivít.
Obsahový štandard
  • pravidlá osvojovaných športových disciplín, dodržiavanie fair-play,
  • organizácia súťaží, správanie sa športových divákov,
  • významní športovci, tréneri v danom regióne, olympizmus a jeho širšie súvislosti, šport mládeže,
  • atletika – upevňovanie a rozbor techniky – behy, skoky, hody, vrhy,
  • gymnastika – upevňovanie a rozbor techniky – akrobacia, preskoky, kladina, kruhy, hrazda, tance,
  • úpoly – upevňovanie a zdokonaľovanie základných úpolových techník,
  • športové hry – nácvik a zdokonaľovanie útočných a obranných herných činností jednotlivca, herné kombinácie, vlastná hra (výber športovej hry závisí od podmienok školy),
  • sezónne pohybové aktivity podľa podmienok školy – zdokonaľovanie zručností z rôznych sezónnych pohybových aktivít a možnosti využívania moderných digitálnych technológii a aplikácii pri ich realizácii.

Ochrana a bezpečnosť života a zdravia obyvateľstva

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni,
  • rozpoznať situácie ohrozujúce bezpečnosť, zdravie a život a využívať zručnosti v sebaochrane a ochrane svojho okolia,
  • orientovať sa v prírode podľa turistických značiek, mapy, buzoly, ale aj prírodných úkazov,
  • vhodne sa vystrojiť a absolvovať súvislý pochod s prekonávaním terénnych prekážok a v prírode sa správať podľa zásad ochrany životného prostredia,
  • adekvátne reagovať v simulovaných krízových situáciách a navrhnúť praktické postupy a riešenia.
Obsahový štandard
  • praktické poskytnutie prvej pomoci (umelé dýchanie, masáž srdca, proti šokové opatrenia, stabilizovaná poloha, ošetrenie povrchového poranenia, zlomenín, omrzlín, popálenín),
  • výstroj a výzbroj, príprava a údržba výstroja a výzbroje
  • cvičenia v prírode, orientácia na stanovisku podľa buzoly, určovanie azimutu, turistické značky, orientácia podľa mapy, určovanie a výber vybraných smerov presunu, výber, príprava a likvidácia táboriska a ohniska,
  • presun terénom s prekonávaním zložitejších terénnych prekážok, základné pravidlá ochrany životného prostredia, pohybové hry v prírode, geocaching,
  • simulácia vyhlásenia jednotlivých krízových situácií (mimoriadna situácia, núdzový stav, výnimočný stav, vojnový stav, vojna) – povinnosti žiakov a škôl, povinnosti obyvateľstva.

< predchádzajúciobsahďalší >