Charakteristika vyučovacieho predmetu
Vzdelávacia podoblasť náboženská výchova sa vyučuje ako náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike, náboženská výchova/náboženstvo Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike.
Vyučovací predmet náboženská výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a je špecifickým priestorom, v ktorom žiaci objavujú a poznávajú skutočnosť z pohľadu náboženstva. Cez náboženskú výchovu v škole žiak rozvíja svoju náboženskú gramotnosť a má možnosť nadobudnúť a prehĺbiť osobnú a zodpovednú kresťanskú a náboženskú identitu. Náboženskú gramotnosť chápeme ako komplexnú schopnosť žiaka zodpovedne zaobchádzať s vlastnou religiozitou a religiozitou iných ľudí. Na základe náboženských obsahov a vedomostí žiak dokáže správne chápať kresťanské náboženstvo a vyjadrovať a žiť svoju vlastnú religiozitu a osobnú vieru.
Náboženská výchova/náboženstvo zároveň rozvíja aj eticko-hodnotový rozmer žiakov, ktorý je spoločný s predmetom Etická výchova, a prispieva tak k integrálnej edukácii na základných školách.
Náboženská výchova/náboženstvo je zameraná na nadobúdanie vedomostí, ale aj na schopnosť nábožensky vnímať skutočnosť, chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním, konať podľa vlastného náboženského presvedčenia a vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným životom. Náboženskú výchovu v škole tak môžeme chápať ako komplexný, procesuálny a dynamický edukačný proces, ktorý sa uskutočňuje ako pozorovanie a vnímanie náboženskej skutočnosti, náboženské poznávanie, cez náboženskú komunikáciu, cez tvorbu náboženského úsudku a rozhodovania sa a cez nábožensky motivovaného konania.
Vyučovací predmet Náboženská výchova/náboženstvo rozvíja náboženskú gramotnosť cez nasledovné obsahové oblasti, ktoré sú konkretizované v komponentoch Boh a človek, Ježiš Kristus[1], Sväté Písmo Cirkev a sviatosti a Kresťanský život.
Ciele vyučovacieho predmetu
-
Pozorovať a vnímať náboženskú skutočnosť. Žiaci sú citliví na okolitý svet a vedia rozpoznať a vnímať náboženské fenomény. Schopnosť vnímať je základom náboženského poznania. Nábožensky pozorovať a vnímať znamená:
-
všímať si krásu sveta a vnímať vlastnú osobu so svojimi schopnosťami a hranicami,
- objaviť základné náboženské znaky a symboly a pomenovať ich význam,
- vnímať sakrálny priestor ako miesto oslavy Boha, modlitby a spoločenstva,
- pozorovať náboženské správanie a vysvetliť ho.
-
-
Rozvíjať náboženské vedomosti a poznanie. Žiaci sa oboznamujú so základným posolstvom kresťanskej viery, zaoberajú sa podstatnými pojmami a textami, náboženskou tradíciou, ako aj historickým pôsobením Cirkvi. Žiaci poznaním dávajú význam a zmysel tomu, čo získali vnímaním a pochopením, a vytvárajú súvis medzi poznanou náboženskou skúsenosťou a vlastným životom. Nábožensky poznávať znamená:
- identifikovať základné ľudské otázky ako náboženské,
- spoznať a prehĺbiť základné otázky kresťanskej viery v Boha,
- osvojovať si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha,
- pomenovať hlavné prvky Ježišovho posolstva,
- náboženské poznatky usporiadať a primerane vyjadriť.
-
Chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním. Žiaci sa učia klásť otázky a argumentovať, pochopiť rôzne spôsoby náboženského jazyka a komunikácie, vyjadriť svoju vlastnú religiozitu a svoj osobný vzťah k svetu a Bohu. Nábožensky komunikovať znamená:
- porozumieť základným kresťanským a biblickým slovám, výrazom a pojmom a primerane ich použiť,
- rozumie významu základných náboženských znakov, symbolov, obrazov a prvkov a dať ich do vzťahu s vlastným životom,
- spoznať spoločné znaky a rozdiely náboženských presvedčení,
- otvorene hovoriť s inými o náboženských témach,
- použiť rôzne formy modlitby ako súčasť svojho religiózneho života.
-
Uvažovať a konať podľa vlastného náboženského presvedčenia. Skúsenosti a poznatky učia žiakov získať svoj pohľad na základe uvažovania a kritického myslenia, ale aj získať schopnosť robiť vlastné rozhodnutia. Nábožensky usudzovať znamená:
- spoznať, pomenovať rôzne spôsoby morálneho správania sa ľudí a hodnotiť ich dôsledky,
- klásť existenciálne a transcendentálne otázky a chápať význam náboženských odpovedí na otázky o zmysle života, existencii Boha, života po smrti a pod.,
- kriticky reflektovať náboženské predsudky, zaujať vlastné stanovisko voči morálnym dilemám a zdôvodniť ho.
-
Vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným konaním a životom. Žiaci sa učia rozhodnúť sa pre zodpovedné konanie voči sebe i voči druhým, a zapájať sa do spoločenského, sociálneho a cirkevného života. Nábožensky konať znamená:
- prevziať zodpovednosť za svoje konanie,
- pomenovať a osvojiť si základné pravidlá správneho morálneho života,
- konať podľa vlastného náboženského a morálneho úsudku.
Obsahové komponenty
Komponent A: Boh a človek
Obsahový komponent Boh a človek reflektuje predovšetkým otázky o zmysle života a o Bohu, oboznamuje so základnými prejavmi viery a náboženstva, poskytuje možnosť chápať rôzne vierovyznania a pochopiť základy vlastnej kresťanskej viery v Trojjediného Boha, ktorý stvoril svet i človeka.
Komponent B: Sväté písmo
Obsahový komponent Sväté Písmo otvára žiakom prístup k pochopeniu Božieho slova v biblických textoch a k uvedomeniu si jeho oslobodzujúcej silu a význam pre vlastný život a porozumieť rôznym formám prístupu k Biblii.
Komponent C: Cirkev a sviatosti
Obsahový komponent Cirkev a sviatosti pozýva ku stretnutiu s kresťanmi v cirkvi a v spoločenstve, predstavuje univerzálnosť cirkvi i jej spásonosné poslanie poskytovať vo sviatostiach znaky spásy pre každého veriaceho človeka.
Komponent D: Kresťanský život
Obsahový komponent Kresťanský život ponúka žiakom priestor zaoberať sa konkrétnymi formami osobného i spoločného prežívania viery, poskytuje kritériá pre etické konanie a správanie sa človeka, motivuje k zodpovednému angažovaniu sa pre spravodlivosť, mier a starostlivosť o stvorenie a prispieva k výchove k hodnotám.
Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku pre 1. cyklus
Hlavným cieľom 1. cyklu je uviesť žiakov do náboženskej gramotnosti.
Na základe ohlasovania „dobrej zvesti“ /kerygmy/ žiak poznáva, vidí a zažíva Boha Otca ako milujúceho, starostlivého a sprevádzajúceho Stvoriteľa a priateľa. Učí sa základom vzťahu k Bohu, človeku, prírode, ktorá je jeho dielom. Prostredníctvom Biblie spoznáva život Ježiša Krista ako priateľa. Buduje svoj vzťah dôvery k nemu a pretvára hodnoty priateľstva do priateľstva s iným človekom/kamarátom.
Žiak vníma Ježiša ako toho, ktorý je prítomný medzi nami v podobe Cirkvi. Žiak spoznáva základné otázky týkajúce sa viery v trojjediného Boha a právd o ňom. Buduje svoju dôveru k Bohu cez poznanie jeho prikázaní. Biblické príbehy Svätého písma pomáhajú formovať morálne povedomie žiaka. Na jeho základe sa učí základným rozmerom fungovania, učí sa rozlišovať dobro a zlo a plnohodnotne fungovať s ostatnými.
Ciele vzdelávania pre 1. cyklus
- Uvedomiť si jedinečnosť seba samého i druhého človeka a pomenovať ju
- Porozumieť základným otázkam kresťanskej viery v Boha
- Identifikovať a osvojiť si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha
- Komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k nemu
- Opísať a pochopiť príbeh o Ježišovom narodení, utrpení, smrti a zmŕtvychvstaní.
- Vysvetliť základnú štruktúru Biblie
- Pomenovať základné prvky biblického rozprávania o Bohu
- Identifikovať cirkev v miestnom spoločenstve a porozumieť bohoslužbám primeraným spôsobom
- Pomenovať základné pravidlá spoločného života a aplikovať ich na svoj vlastný život
- Komunikovať s ľuďmi vo svojom okolí ohľaduplným a primeraným spôsobom
- Identifikovať morálne dobro v konaní druhých a vo vlastnom konaní
Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- spoznávať veľkosť Božej lásky na príklade stvorenstva, uvedomovať si svoju jedinečnosť a hodnotu ako Božieho dieťaťa
- opísať svoje charakterové vlastnosti, záľuby, túžby a sny a oceniť dobré vlastnosti i schopnosti druhých
- hľadať to, čo nás spája a menej sa zamerať na to, čo nás odlišuje
- vnímať a vysvetliť starostlivosť, dobrotu a priateľstvo Boha k človeku cez konkrétne situácie, v ktorých je viditeľné konanie Boha ako starostlivého Otca
- poznať základné etapy života Ježiša od jeho narodenia až po smrť a zmŕtvychvstanie
- vnímať Ježiša ako svojho priateľa, pretvárať hodnoty priateľstva s Ježišom do priateľstva s iným človekom/kamarátom
- vnímať/poznať Ježišovu matku – Bohorodičku ako svoju nebeskú matku
Obsahový štandard
- objavovanie a identifikovanie krásy stvorenstva i jedinečnosti človeka na konkrétnych príkladoch vo svojom blízkom okolí
- poznanie a prerozprávanie biblických príbehov, ktoré hovoria o starostlivosti Boha
- uvedomenie si hodnoty sveta, v ktorom žijem – rodina, kamaráti, škola
- prejavovanie úcty k druhému i vďačnosti za stvorený svet svojím správaním
- osvojenie si a prerozprávanie biblických príbehov zo života Ježiša od jeho narodenia, Ježišovho detstva, ukrižovanie až po zmŕtvychvstanie Ježiša
- poznanie Ježišovho učenia cez Ježišove podobenstvá a zázraky – ako dôverovať, ako odpúšťať, ako milovať, ako byť nápomocný a pomáhať, ako sa modliť
- poznanie života Bohorodičky – Ježišovej matky Márie prostredníctvom biblických príbehov Nového zákona
Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať biblické príbehy zo starého a nového zákona a stotožňovať sa s postavami, ktoré sú symbolom viery a dôvery v Boha
Obsahový štandard
- poznanie a prerozprávanie jednotlivých konkrétnych biblických príbehov Starého a Nového zákona
- uvedomenie a identifikovanie posolstva jednotlivých príbehov
- aplikovanie posolstva biblických príbehov do vlastného života/spájanie posolstva biblických príbehov s vlastným životom
Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pozvať/vnímať význam cirkvi a nachádzať si svoje miesto v nej
- vnímať chrám/cerkov ako miesto osobitnej Božej prítomnosti a priestor modlitby a úcty
- porozumieť základné otázky týkajúce sa viery v trojjediného Boha a pravdám o ňom
- vnímať Eucharistiu ako duchovný pokrm pre dušu a poznať jej význam
- vysvetliť, čo je sv. liturgia a pomenovať jej jednotlivé časti
- vnímať ikonu ako neoddeliteľnú súčasť liturgického obradu a duchovného života cirkvi
Obsahový štandard
- poznanie miestneho spoločenstva Cirkvi
- pochopenie eucharistie prostredníctvom biblických príbehov – posledná večera
- pochopenie liturgie cez poznanie jednotlivých častí liturgie
- opísanie, čo je to ikona, vnímanie významu ikon cez ich symboliku – opísať Ikonu narodenia Ježiša Krista, Ikonu Božej matky
Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vnímať modlitbu ako prejav osobného vzťahu s Bohom
- oboznamovať sa so základnými modlitbami
- rozlišovať dobro a zlo v každodennom živote a prehodnocovať svoje konanie na základe poznania Desatora
- používať elementárne pravidla slušnej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu
- aktívne rozvíjať vzťahy v rodine a v komunite
- nachádzať hrdinsky a morálny vzor v konaní postáv biblických príbehov i okolitého sveta
- pretvárať mravné hodnoty do svojho života v podobe skutkov lásky (byť dobrým vo svojom okolí a spoločenstve) – konať skutky lásky
Obsahový štandard
- poznanie základných modlitieb – Raduj sa Bohorodička, Otče náš, Sláva Otcu, oboznamovanie sa s modlitbou ruženca a vyznania Verím a samostatné formulovanie vlastných strelných modlitieb
- pochopenie a vysvetlenie významu jednotlivých Božích prikázaní prostredníctvom biblických príbehov a ich konfrontovanie s vlastným konaním
- zapájanie sa do života miestnej cirkvi (návšteva chrámu, pomoc pri liturgii, návšteva cirkevného zboru, pomoc pri upratovaní)
- konaním dobrých skutkov rozumieť prikázaniu lásky
Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku pre 2. cyklus
Hlavným cieľom 2. cyklu je zvládnuť základy náboženskej gramotnosti.
Žiak si prehlbuje vzťah a dôveru k Bohu cez potrebu spoločenstva Cirkvi a prostredníctvom biblických príbehov Starého zákona. Žiak spoznáva život Cirkvi, hierarchiu, poznáva význam chrámu, posvätné zariadenia v chráme a pôsobenie Svätého Ducha, ktorý riadi život v Cirkvi. Rozvíja svoju vieru v Boha prostredníctvom tajomstiev (sviatosti), liturgického slávenia a čítania Božieho slova. V duchu východných otcov Cirkvi, východnej liturgie, spirituality a umenia sa žiak učí rozumieť posolstvu Biblie. Reflektuje základné otázky týkajúce sa dejín spásy obsiahnutých v Starom zákone. Prostredníctvom biblických príbehov izraelského ľudu spoznáva Božiu múdrosť a Božie vedenie. Učí sa trpezlivosti a nádeje viery v Boha cez postavy patriarchov, sudcov, kráľov a prorokov. Čítaním Biblie formuje svoju identitu kresťana, vzťahy, myslenie a konanie.
Ciele vzdelávania pre 2. cyklus
- Zaujať základné stanovisko k otázkam kresťanskej viery v Boha
- Pomenovať a vysvetliť dôležité prvky Ježišovho posolstva o Božom kráľovstve
- Chápať Ježišovo konanie v kontexte príkazu lásky
- Orientovať sa v Biblii
- Reprodukovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a pochopiť ich význam
- Chápať Cirkev ako spoločenstvo kresťanov a vnímať sakrálny priestor ako miesto Božej prítomnosti a priestor modlitby
- Charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia a popísať symboly liturgických období
- Rozlíšiť jednotlivé sviatosti a poukázať na konkrétne formy sviatostného života
- Použiť/osvojiť si rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života
-
Pomenovať základné pravidlá správneho morálneho života a aplikovať ich na svoj
vlastný život
- Komunikovať konštruktívne s ohľadom na spolupatričnosť a spoluprácu žiakov
Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- rozumieť biblickému opisu stvorenia človeka a odlíšiť ho od pohľadu vedy
- upevňovať vzťah a dôveru k Bohu cez uvedomenie a rozvíjanie potreby spoločenstva Cirkvi a prostredníctvom biblických príbehov a postáv Starého zákona
- interpretovať podobenstvá o Božom kráľovstve a vymenovať Ježišove zázraky
Obsahový štandard
- prehĺbenie porozumenia biblického opisu stvorenia, vysvetlenie príčiny a následku pádu prarodičov
- poznanie Božieho vedenia a starostlivosti prostredníctvom príbehu vyvoleného izraelského ľudu počas putovania a príchodu do zasnúbenej zeme
- interpretovanie podobenstiev o Božom kráľovstve
- identifikovanie/opísanie najznámejších Ježišových zázrakov
Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vnímať Sväté Písmo ako Božie slovo i literárne dielo, ako zdroj inšpirácie k múdrosti a konaniu dobra
- orientovať sa vo Svätom písme
- poznať a opísať základný obsah a jednotlivé postavy kníh Starého zákona, rozlišovať význam, prínos a bohatstvo myšlienok jednotlivých kníh Starého zákona
Obsahový štandard
- rozvíjanie zručnosti práce so Sv. Písmom a orientácia v ňom
- rozvíjanie čností na základe poznania biblických príbehov a postáv Starého zákona
- poznávanie histórie a významu patriarchov, sudcov, kráľov a prorokov v knihách Starého zákona
Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vnímať podstatu a poslanie Cirkvi v spoločnosti cez poznanie jej jednotlivých súčastí
- poznávať pôsobenie Svätého Ducha, ktorý riadi život v Cirkvi, jeho ovocie a dary
- rozumieť a vysvetliť význam sviatosti pre život
- charakterizovať liturgický rok, rozlíšiť jednotlivé liturgické obdobia
- vnímať paralelu medzi Starým a Novým zákonom a životom Cirkvi
Obsahový štandard
- na základe reprodukcie biblických príbehov Nového zákona opísať začiatky Cirkvi a život prvej kresťanskej komunity
- chápanie Cirkvi ako novozákonného vyvoleného Božieho ľudu na základe reprodukcie príbehov Starého zákona
- identifikovanie vnútornej hierarchie cirkvi a charakterizovanie činnosti jej jednotlivých členov (biskupov, kňazov, diakonov)
- rozlišovanie základných pojmov súvisiacich s cirkevnou hierarchiou – Svätá stolica, Arcibiskupstvo, biskupstvo (eparchia), dekanát (protopresbyterát), farnosť (presbyterát)
- vnímanie chrámu ako miesta zhromaždenia a vymenovanie základných súčastí chrámu (oltár, bohostánok, ikonostas…),
- pochopenie a charakterizovanie liturgického roka cez jednotlivé liturgické obdobia a sviatky Ježiša Krista, Bohorodičky a svätých
- rozlišovanie a pochopenie podstaty jednotlivých sviatostí
Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- opísať poslanie Cirkvi v každodennom živote – spoznať Cirkev v službe slabým
- aplikovať bohatstvo obsahu kníh Starého zákona do osobného života, osobnej modlitby a modlitby Cirkvi
- aktívne sa zapájať do života Cirkvi vo svojej farnosti a prejaviť konkrétnu pomoc človeku vo svojom okolí
- viesť rešpektujúci, oceňujúci a konštruktívny dialóg s druhými.
Obsahový štandard
- identifikovanie poslania Cirkvi v spoločnosti i podobu Cirkvi v každodennom živote
- praktizovanie konkrétnej pomoci vo svojom okolí
- vnímanie Biblie ako zdroj inšpirácie k múdrosti a konaniu dobra
Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku pre 3. cyklus
Hlavným cieľom 3. cyklu je prehĺbiť náboženskú gramotnosť.
Žiak prijíma a reflektuje radostnú zvesť „Novej Zmluvy“ od predpovedania príchodu Ježiša Krista cez počatie, narodenie, Jeho verejné účinkovanie, vzkriesenie až nanebovstúpenie.
Žiak rozlišuje rôzne etapy a udalosti v dejinách katolíckej Cirkvi, podrobnejšie spoznáva dejiny „svojej Cirkvi“ do ktorej sa narodil a je vychovávaný pri pohľade na iné náboženstvá. Vie zaujať osobný postoj k Cirkvi a zapojiť sa do činnosti miestnej Cirkvi.
Cez hlbšie poznanie Božích prikázaní žiak vie správne reagovať na požiadavky súčasnej doby, rozpoznávať hriech ako zlo, vytvárať vlastný názor a vedieť ho aj obhájiť pri prijímaní pozvania žiť sviatostný život v milosti posväcujúce. Žiak reflektuje hodnotové stránky človeka, vie si zostaviť vlastný rebríček hodnôt a určiť správny smer v priateľstve, láske, manželstve a rodine. Žiak uvažuje nad hodnotu slobody a zodpovednosti za seba a za iných pri praktickom prežívaní živej viery.
Ciele vzdelávania pre 3. cyklus
- Interpretovať jedinečnosť a dôstojnosť človeka na základe kresťanského posolstva.
- Vnímať vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev a identifikovať, čo znamená byť kresťanom
- Rozlíšiť dôležité prvky iných náboženstiev a s rešpektom pristupovať k ľuďom s iným náboženským presvedčením
- Uvedomiť si historickosť osoby Ježiša Krista a reflektovať nasledovanie Ježišovho príkladu ako impulzy pre vlastné konanie
- Interpretovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a stotožňovať sa s biblickými postavami a vzory viery v Boha
- Vnímať Bibliu ako Božie slovo a zdôvodniť aktuálnosť Svätého písma a jeho odkaz pre súčasný život
- Charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia a popísať symboly liturgických období.
- Vedieť rozlíšiť jednotlivé sviatosti a poukázať na konkrétne formy sviatostného života.
- Vnímať Cirkev v jej historických súvislostiach a zdôvodniť hlavné historické udalosti, ktoré formovali jej život
- Konfrontovať sa s Desatorom a aplikovať pravidlá správneho morálneho života na vlastný život
- Uvažovať nad dobrým a zlým správaním, reflektovať osobné správanie a kriticky ho zhodnotiť
- Uplatňovať vnútorné motivácie na konanie dobra
- Vnímať seba a ostatných ako jedinečných, pristupovať k ním s rešpektom a zodpovedne zaobchádzať so svojou sexualitou
- Komunikovať konštruktívne s ohľadom na perspektívu druhých a prehlbovanie osobných vzťahov
Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- chápať poslanie a úlohu Krista ako Spasiteľa a Vykupiteľa
- vysvetliť ohlasovanie Božieho kráľovstva cez podobenstvá, zázraky, blahoslavenstvá
- opísať poslanie apoštolov
- opísať silu hriechu a jeho následky pre život človeka
- uvedomovať si silu Božieho milosrdenstva a identifikovať spôsoby vstupu do stavu milosti posväcujúcej
- hlbšie analyzovať Božie prikázania ako zákon pravdy pri formovaní človeka a dopady na život v týchto prikázaniach
Obsahový štandard
- reflektovanie poslania a úlohy Krista od narodenia až po jeho nanebovstúpenie
- oboznamovanie sa s udalosťami vyvolenia apoštolov a putovanie Ježiša Krista ako učiteľa a majstra po izraelskej krajine
- spoznávanie/oboznamovanie sa so životom jednotlivých apoštolov
- vnímanie sily odpustenia na príklade obrátených ľudí
- uvedomovanie si významu potreby obrátenia cez Božie milosrdenstvo, milosť posväcujúcu a skutky telesného a duchovného milosrdenstva
- hlbšia analýza jednotlivých prikázaní a ich prepojenie s vlastným životom
Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vnímať existenciu „Novej zmluvy“ a rozlíšiť charakter Starého a Nového zákona
- poznať príbehy Nového zákona súvisiace so životom svätého Jána Krstiteľa, Presvätej Bohorodičky, Ježiša Krista
- zdôvodniť pôvod Evanjelií a ich význam v súčasnej dobe
Obsahový štandard
- identifikovanie Evanjelia ako radostnú zvesť, vysvetlenie pôvodu a vzniku Evanjelií, formulovanie posolstva Evanjelia pre dnešnú dobu
- práca s biblickým textom, identifikovanie a hľadanie jeho významu a odkazu pre život
Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- opísať na konkrétnych faktoch zrod a fungovanie prvotnej Cirkvi
- vnímať dejiny a život gréckokatolíckej Cirkvi cez spoznávanie jej bohatstva, tradície a svätých v jej jednotlivých obdobiach od jej počiatkov až po súčasnosť
- charakterizovať úlohu gréckokatolíckej Cirkvi v súčasnosti
- vymenovať významné osobnosti dejín gréckokatolíckej Cirkvi a dopad ich konania na cirkev a spoločnosť
- reflektovať a vymenovať jednotlivé kresťanské cirkví na Slovensku a charakterizovať ich
- opísať základné znaky, podobnosti a rozdiely medzi svetovými náboženstvami a kultúrami
- identifikovať rozdiely medzi náboženstvom, Cirkvou a sektou
- porozumieť prínosu náboženstiev pre kultúrne systémy v ľudských spoločnostiach a každodenný život
- uvedomovať si význam ikonografie vo svojom obrade a poznať úctu a modlitby pred ikonou
- rozdeliť liturgický rok, poznať špecifickosť jednotlivých sviatkov liturgického roka, vnímať ich dôležitosť, rozpoznať ikony sviatkov, orientovať sa v liturgických predmetoch a farbách
- oboznamovať sa s liturgickou modlitbou
- rozlíšiť význam jednotlivých sviatostí ako nadprirodzený dar od Boha pre spásu duše človeka
- vysvetliť „Hlavné pravdy“, „Božské čnosti“, „Kardinálne čnosti“ a oceniť ich prínos pre duchovný život
- nachádzať inspiráciu pre sviatostný život na vzoroch svätých a blahoslavených
Obsahový štandard
- poznávanie historických zlomov a osobnosti života gréckokatolíckej Cirkvi v jej jednotlivých obdobiach od počiatku až po súčasnosť
- reflektovanie životov gréckokatolíckych mučeníkov, ktorí sú vzormi ozajstného kresťanského života a žiarivým príkladom pre mnohé generácie ľudstva
- identifikovanie najznámejších pútnických a modlitebných miest, gréckokatolíckych inštitúcií a aktivít prebiehajúcich na území Gréckokatolíckej metropolie na Slovensku
- pomenovanie spoločných a rozdielnych znakov a charakteristík jednotlivých kresťanských cirkví
- porovnávanie svojho náboženstva s inými náboženstvami a identifikovanie rozdielov medzi jednotlivými náboženstvami v rozlíšení od siekt vo svete
- oboznamovanie sa s ikonografiou a analyzovanie niektorých základných ikon
- oboznamovanie sa s modlitbou v Božskej liturgii, modlitbou časov, Utierňou, Večierňou, Akatistom
- poznávanie a používanie základných slov a niektorých modlitieb v cirkevnej staroslovienčine
- identifikovanie významu jednotlivých sviatostí, opísanie obradov ich vysluhovania
- vysvetlenie a rozlíšenie Hlavných právd, Božských čnosti a Kardinálnych čností
- identifikovanie vzorov svätých a blahoslavených
Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- uvedomovať si význam modlitby v každodennom osobnom a rodinnom živote
- prakticky prijímať Sviatosti v každodennom živote
- vytvárať vlastný názor na aktuálne problémy doby a vedieť ho obhájiť pri prijímaní pozvania žiť sviatostný život v milosti posväcujúcej
- vyjadriť identitu gréckokatolíka cez modlitbu a liturgické slávenia
- vysvetliť hodnotu lásky, rodiny, rodičovstva, manželstva z kresťanského pohľadu
- utvárať svoju identitu k témam intimity, sexuality a rodičovstva
- slobodne prijímať jednoduché záväzky v skupine a plniť ich, prijímať primeranú zodpovednosť v rodine a komunite
- analyzovať a vyhodnotiť morálne dilematickú situáciu.
Obsahový štandard
- prehodnocovanie vlastných hodnotových stránok a určenie/rozhodnutie pre správny smer v priateľstve, láske, manželstve a rodine
- skúmanie svojho povolania
- identifikovanie a porovnanie hodnoty lásky, manželstva, rodiny, rodičovstva s pseudohodnotami ponúkanými modernou dobou
- uvedomovanie si hodnoty slobody a zodpovednosti za seba a za iných pri praktickom prežívaní živej viery