Charakteristika vyučovacieho predmetu

Vzdelávacia podoblasť náboženská výchova sa vyučuje ako náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike, náboženská výchova/náboženstvo Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike.

Vyučovací predmet náboženská výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a je špecifickým priestorom, v ktorom žiaci objavujú a poznávajú skutočnosť z pohľadu náboženstva. Cez náboženskú výchovu v škole žiak rozvíja svoju náboženskú gramotnosť a má možnosť nadobudnúť a prehĺbiť osobnú a zodpovednú kresťanskú a náboženskú identitu. Náboženskú gramotnosť chápeme ako komplexnú schopnosť žiaka zodpovedne zaobchádzať s vlastnou religiozitou a religiozitou iných ľudí. Na základe náboženských obsahov a vedomostí žiak dokáže správne chápať kresťanské náboženstvo a vyjadrovať a žiť svoju vlastnú religiozitu a osobnú vieru.

Náboženská výchova/náboženstvo zároveň rozvíja aj eticko-hodnotový rozmer žiakov, ktorý je spoločný s predmetom Etická výchova, a prispieva tak k integrálnej edukácii na základných školách.

Náboženská výchova/náboženstvo je zameraná na nadobúdanie vedomostí, ale aj na schopnosť nábožensky vnímať skutočnosť, chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním, konať podľa vlastného náboženského presvedčenia a vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným životom. Náboženskú výchovu v škole tak môžeme chápať ako komplexný, procesuálny a dynamický edukačný proces, ktorý sa uskutočňuje ako pozorovanie a vnímanie náboženskej skutočnosti, náboženské poznávanie, cez náboženskú komunikáciu, cez tvorbu náboženského úsudku a rozhodovania sa a cez nábožensky motivovaného konania.

Vyučovací predmet Náboženská výchova/náboženstvo rozvíja náboženskú gramotnosť cez nasledovné obsahové oblasti, ktoré sú konkretizované v komponentoch Boh a človek, Ježiš Kristus[1], Sväté Písmo Cirkev a  sviatosti a Kresťanský život.

Ciele vyučovacieho predmetu

  1. Pozorovať a vnímať náboženskú skutočnosť. Žiaci sú citliví na okolitý svet a vedia rozpoznať a vnímať náboženské fenomény. Schopnosť vnímať je základom náboženského poznania. Nábožensky pozorovať a vnímať znamená:
    • všímať si krásu sveta a vnímať vlastnú osobu so svojimi schopnosťami a hranicami,
    • objaviť základné náboženské znaky a symboly a pomenovať ich význam,
    • vnímať sakrálny priestor ako miesto oslavy Boha, modlitby a spoločenstva,
    • pozorovať náboženské správanie a vysvetliť ho.
  2. Rozvíjať náboženské vedomosti a poznanie. Žiaci sa oboznamujú so základným posolstvom kresťanskej viery, zaoberajú sa podstatnými pojmami a textami, náboženskou tradíciou, ako aj historickým pôsobením Cirkvi. Žiaci poznaním dávajú význam a zmysel tomu, čo získali vnímaním a pochopením, a vytvárajú súvis medzi poznanou náboženskou skúsenosťou a vlastným životom. Nábožensky poznávať znamená:
    • identifikovať základné ľudské otázky ako náboženské,
    • spoznať a prehĺbiť základné otázky kresťanskej viery v Boha,
    • osvojovať si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha,
    • pomenovať hlavné prvky Ježišovho posolstva,
    • náboženské poznatky usporiadať a primerane vyjadriť.
  3. Chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním. Žiaci sa učia klásť otázky a argumentovať, pochopiť rôzne spôsoby náboženského jazyka a komunikácie, vyjadriť svoju vlastnú religiozitu a svoj osobný vzťah k svetu a Bohu. Nábožensky komunikovať znamená:
    • porozumieť základným kresťanským a biblickým slovám, výrazom a pojmom a primerane ich použiť,
    • rozumie významu základných náboženských znakov, symbolov, obrazov a prvkov a dať ich do vzťahu s vlastným životom,
    • spoznať spoločné znaky a rozdiely náboženských presvedčení,
    • otvorene hovoriť s inými o náboženských témach,
    • použiť rôzne formy modlitby ako súčasť svojho religiózneho života.
  4. Uvažovať a konať podľa vlastného náboženského presvedčenia. Skúsenosti a poznatky učia žiakov získať svoj pohľad na základe uvažovania a kritického myslenia, ale aj získať schopnosť robiť vlastné rozhodnutia. Nábožensky usudzovať znamená:
    • spoznať, pomenovať rôzne spôsoby morálneho správania sa ľudí a hodnotiť ich dôsledky,
    • klásť existenciálne a transcendentálne otázky a chápať význam náboženských odpovedí na otázky o zmysle života, existencii Boha, života po smrti a pod.,
    • kriticky reflektovať náboženské predsudky, zaujať vlastné stanovisko voči morálnym dilemám a zdôvodniť ho.
  5. Vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným konaním a životom. Žiaci sa učia rozhodnúť sa pre zodpovedné konanie voči sebe i voči druhým, a zapájať sa do spoločenského, sociálneho a cirkevného života. Nábožensky konať znamená:
    • prevziať zodpovednosť za svoje konanie,
    • pomenovať a osvojiť si základné pravidlá správneho morálneho života,
    • konať podľa vlastného náboženského a morálneho úsudku.

Obsahové komponenty

Komponent A: Boh a človek

Obsahový komponent Boh a človek reflektuje predovšetkým otázky o zmysle života a o Bohu, oboznamuje so základnými prejavmi viery a náboženstva, poskytuje možnosť chápať rôzne vierovyznania a pochopiť základy vlastnej kresťanskej viery v Trojjediného Boha, ktorý stvoril svet i človeka.

Komponent B: Sväté písmo

Obsahový komponent Sväté Písmo otvára žiakom prístup k pochopeniu Božieho slova v biblických textoch a k uvedomeniu si jeho oslobodzujúcej silu a význam pre vlastný život a porozumieť rôznym formám prístupu k Biblii.

Komponent C: Cirkev a sviatosti

Obsahový komponent Cirkev a  sviatosti pozýva ku stretnutiu s kresťanmi v cirkvi a v spoločenstve, predstavuje univerzálnosť cirkvi i jej spásonosné poslanie poskytovať vo sviatostiach znaky spásy pre každého veriaceho človeka.

Komponent D: Kresťanský život

Obsahový komponent Kresťanský život ponúka žiakom priestor zaoberať sa konkrétnymi formami osobného i spoločného prežívania viery, poskytuje kritériá pre etické konanie a správanie sa človeka, motivuje k zodpovednému angažovaniu sa pre spravodlivosť, mier a starostlivosť o stvorenie a prispieva k výchove k hodnotám.

Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku pre 1. cyklus

Hlavným cieľom 1. cyklu je uviesť žiakov do náboženskej gramotnosti.

Na základe ohlasovania „dobrej zvesti“ /kerygmy/ žiak poznáva, vidí a zažíva Boha Otca ako milujúceho, starostlivého a sprevádzajúceho Stvoriteľa a priateľa. Učí sa základom vzťahu k Bohu, človeku, prírode, ktorá je jeho dielom. Prostredníctvom Biblie spoznáva život Ježiša Krista ako priateľa. Buduje svoj vzťah dôvery k nemu a pretvára hodnoty priateľstva do priateľstva s iným človekom/kamarátom.

Žiak vníma Ježiša ako toho, ktorý je prítomný medzi nami v podobe Cirkvi. Žiak spoznáva základné otázky týkajúce sa viery v trojjediného Boha a právd o ňom. Buduje svoju dôveru k Bohu cez poznanie jeho prikázaní. Biblické príbehy Svätého písma pomáhajú formovať morálne povedomie žiaka. Na jeho základe sa učí základným rozmerom fungovania, učí sa rozlišovať dobro a zlo a plnohodnotne fungovať s ostatnými.

Ciele vzdelávania pre 1. cyklus

  • Uvedomiť si jedinečnosť seba samého i druhého človeka a pomenovať ju
  • Porozumieť základným otázkam kresťanskej viery v Boha
  • Identifikovať a osvojiť si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha
  • Komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k nemu
  • Opísať a pochopiť príbeh o Ježišovom narodení, utrpení, smrti a zmŕtvychvstaní.
  • Vysvetliť základnú štruktúru Biblie
  • Pomenovať základné prvky biblického rozprávania o Bohu
  • Identifikovať cirkev v miestnom spoločenstve a porozumieť bohoslužbám primeraným spôsobom
  • Pomenovať základné pravidlá spoločného života a aplikovať ich na svoj vlastný život
  • Komunikovať s ľuďmi vo svojom okolí ohľaduplným a primeraným spôsobom
  • Identifikovať morálne dobro v konaní druhých a vo vlastnom konaní

Boh a človek

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • spoznávať veľkosť Božej lásky na príklade stvorenstva, uvedomovať si svoju jedinečnosť a hodnotu ako Božieho dieťaťa
  • opísať svoje charakterové vlastnosti, záľuby, túžby a sny a oceniť dobré vlastnosti i schopnosti druhých
  • hľadať to, čo nás spája a menej sa zamerať na to, čo nás odlišuje
  • vnímať a vysvetliť starostlivosť, dobrotu a priateľstvo Boha k človeku cez konkrétne situácie, v ktorých je viditeľné konanie Boha ako starostlivého Otca
  • poznať základné etapy života Ježiša od jeho narodenia až po smrť a zmŕtvychvstanie
  • vnímať Ježiša ako svojho priateľa, pretvárať hodnoty priateľstva s Ježišom do priateľstva s iným človekom/kamarátom
  • vnímať/poznať Ježišovu matku – Bohorodičku ako svoju nebeskú matku
Obsahový štandard
  • objavovanie a identifikovanie krásy stvorenstva i jedinečnosti človeka na konkrétnych príkladoch vo svojom blízkom okolí
  • poznanie a prerozprávanie biblických príbehov, ktoré hovoria o  starostlivosti Boha
  • uvedomenie si hodnoty sveta, v ktorom žijem – rodina, kamaráti, škola
  • prejavovanie úcty k druhému i vďačnosti za stvorený svet svojím správaním
  • osvojenie si a prerozprávanie biblických príbehov zo života Ježiša od jeho narodenia, Ježišovho detstva, ukrižovanie až po zmŕtvychvstanie Ježiša
  • poznanie Ježišovho učenia cez Ježišove podobenstvá a zázraky – ako dôverovať, ako odpúšťať, ako milovať, ako byť nápomocný a pomáhať, ako sa modliť
  • poznanie života Bohorodičky – Ježišovej matky Márie prostredníctvom biblických príbehov Nového zákona

Sväté písmo

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • identifikovať biblické príbehy zo starého a nového zákona a stotožňovať sa s postavami, ktoré sú symbolom viery a dôvery v Boha
Obsahový štandard
  • poznanie a prerozprávanie jednotlivých konkrétnych biblických príbehov Starého a Nového zákona
  • uvedomenie a identifikovanie posolstva jednotlivých príbehov
  • aplikovanie posolstva biblických príbehov do vlastného života/spájanie posolstva biblických príbehov s vlastným životom

Cirkev a sviatosti

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • pozvať/vnímať význam cirkvi a nachádzať si svoje miesto v nej
  • vnímať chrám/cerkov ako miesto osobitnej Božej prítomnosti a priestor modlitby a úcty
  • porozumieť základné otázky týkajúce sa viery v trojjediného Boha a pravdám o ňom
  • vnímať Eucharistiu ako duchovný pokrm pre dušu a poznať jej význam
  • vysvetliť, čo je sv. liturgia a pomenovať jej jednotlivé časti
  • vnímať ikonu ako neoddeliteľnú súčasť liturgického obradu a duchovného života cirkvi
Obsahový štandard
  • poznanie miestneho spoločenstva Cirkvi
  • pochopenie eucharistie prostredníctvom biblických príbehov – posledná večera
  • pochopenie liturgie cez poznanie jednotlivých častí liturgie
  • opísanie, čo je to ikona, vnímanie významu ikon cez ich symboliku – opísať Ikonu narodenia Ježiša Krista, Ikonu Božej matky

Kresťanský život

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vnímať modlitbu ako prejav osobného vzťahu s Bohom
  • oboznamovať sa so základnými modlitbami
  • rozlišovať dobro a zlo v každodennom živote a prehodnocovať svoje konanie na základe poznania Desatora
  • používať elementárne pravidla slušnej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu
  • aktívne rozvíjať vzťahy v rodine a v komunite
  • nachádzať hrdinsky a morálny vzor v konaní postáv biblických príbehov i okolitého sveta
  • pretvárať mravné hodnoty do svojho života v podobe skutkov lásky (byť dobrým vo svojom okolí a spoločenstve) – konať skutky lásky
Obsahový štandard
  • poznanie základných modlitieb – Raduj sa Bohorodička, Otče náš, Sláva Otcu, oboznamovanie sa s modlitbou ruženca a vyznania Verím a samostatné formulovanie vlastných strelných modlitieb
  • pochopenie a vysvetlenie významu jednotlivých Božích prikázaní prostredníctvom biblických príbehov a ich konfrontovanie s vlastným konaním
  • zapájanie sa do života miestnej cirkvi (návšteva chrámu, pomoc pri liturgii, návšteva cirkevného zboru, pomoc pri upratovaní)
  • konaním dobrých skutkov rozumieť prikázaniu lásky

Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku pre 2. cyklus

Hlavným cieľom 2. cyklu je zvládnuť základy náboženskej gramotnosti.

Žiak si prehlbuje vzťah a dôveru k Bohu cez potrebu spoločenstva Cirkvi a prostredníctvom biblických príbehov Starého zákona. Žiak spoznáva život Cirkvi, hierarchiu, poznáva význam chrámu, posvätné zariadenia v chráme a pôsobenie Svätého Ducha, ktorý riadi život v Cirkvi. Rozvíja svoju vieru v Boha prostredníctvom tajomstiev (sviatosti), liturgického slávenia a čítania Božieho slova. V duchu východných otcov Cirkvi, východnej liturgie, spirituality a umenia sa žiak učí rozumieť posolstvu Biblie. Reflektuje základné otázky týkajúce sa dejín spásy obsiahnutých v Starom zákone. Prostredníctvom biblických príbehov izraelského ľudu spoznáva Božiu múdrosť a Božie vedenie. Učí sa trpezlivosti a nádeje viery v Boha cez postavy patriarchov, sudcov, kráľov a prorokov. Čítaním Biblie formuje svoju identitu kresťana, vzťahy, myslenie a konanie.

Ciele vzdelávania pre 2. cyklus

  • Zaujať základné stanovisko k otázkam kresťanskej viery v Boha
  • Pomenovať a vysvetliť dôležité prvky Ježišovho posolstva o Božom kráľovstve
  • Chápať Ježišovo konanie v kontexte príkazu lásky
  • Orientovať sa v Biblii
  • Reprodukovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a pochopiť ich význam
  • Chápať Cirkev ako spoločenstvo kresťanov a vnímať sakrálny priestor ako miesto Božej prítomnosti a priestor modlitby
  • Charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia a popísať symboly liturgických období
  • Rozlíšiť jednotlivé sviatosti a poukázať na konkrétne formy sviatostného života
  • Použiť/osvojiť si rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života
  • Pomenovať základné pravidlá správneho morálneho života a aplikovať ich na svoj

    vlastný život

  • Komunikovať konštruktívne s ohľadom na spolupatričnosť a spoluprácu žiakov

Boh a človek

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • rozumieť biblickému opisu stvorenia človeka a odlíšiť ho od pohľadu vedy
  • upevňovať vzťah a dôveru k Bohu cez uvedomenie a rozvíjanie potreby spoločenstva Cirkvi a prostredníctvom biblických príbehov a postáv Starého zákona
  • interpretovať podobenstvá o Božom kráľovstve a vymenovať Ježišove zázraky
Obsahový štandard
  • prehĺbenie porozumenia biblického opisu stvorenia, vysvetlenie príčiny a následku pádu prarodičov
  • poznanie Božieho vedenia a starostlivosti prostredníctvom príbehu vyvoleného izraelského ľudu počas putovania a príchodu do zasnúbenej zeme
  • interpretovanie podobenstiev o Božom kráľovstve
  • identifikovanie/opísanie najznámejších Ježišových zázrakov

Sväté písmo

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vnímať Sväté Písmo ako Božie slovo i literárne dielo, ako zdroj inšpirácie k múdrosti a konaniu dobra
  • orientovať sa vo Svätom písme
  • poznať a opísať základný obsah a jednotlivé postavy kníh Starého zákona, rozlišovať význam, prínos a bohatstvo myšlienok jednotlivých kníh Starého zákona
Obsahový štandard
  • rozvíjanie zručnosti práce so Sv. Písmom a orientácia v ňom
  • rozvíjanie čností na základe poznania biblických príbehov a postáv Starého zákona
  • poznávanie histórie a významu patriarchov, sudcov, kráľov a prorokov v knihách Starého zákona

Cirkev a sviatosti

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vnímať podstatu a poslanie Cirkvi v spoločnosti cez poznanie jej jednotlivých súčastí
  • poznávať pôsobenie Svätého Ducha, ktorý riadi život v Cirkvi, jeho ovocie a dary
  • rozumieť a vysvetliť význam sviatosti pre život
  • charakterizovať liturgický rok, rozlíšiť jednotlivé liturgické obdobia
  • vnímať paralelu medzi Starým a Novým zákonom a životom Cirkvi
Obsahový štandard
  • na základe reprodukcie biblických príbehov Nového zákona opísať začiatky Cirkvi a život prvej kresťanskej komunity
  • chápanie Cirkvi ako novozákonného vyvoleného Božieho ľudu na základe reprodukcie príbehov Starého zákona
  • identifikovanie vnútornej hierarchie cirkvi a charakterizovanie činnosti jej jednotlivých členov (biskupov, kňazov, diakonov)
  • rozlišovanie základných pojmov súvisiacich s cirkevnou hierarchiou – Svätá stolica, Arcibiskupstvo, biskupstvo (eparchia), dekanát (protopresbyterát), farnosť (presbyterát)
  • vnímanie chrámu ako miesta zhromaždenia a vymenovanie základných súčastí chrámu (oltár, bohostánok, ikonostas…),
  • pochopenie a charakterizovanie liturgického roka cez jednotlivé liturgické obdobia a sviatky Ježiša Krista, Bohorodičky a svätých
  • rozlišovanie a pochopenie podstaty jednotlivých sviatostí

Kresťanský život

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • opísať poslanie Cirkvi v každodennom živote – spoznať Cirkev v službe slabým
  • aplikovať bohatstvo obsahu kníh Starého zákona do osobného života, osobnej modlitby a modlitby Cirkvi
  • aktívne sa zapájať do života Cirkvi vo svojej farnosti a prejaviť konkrétnu pomoc človeku vo svojom okolí
  • viesť rešpektujúci, oceňujúci a konštruktívny dialóg s druhými.
Obsahový štandard
  • identifikovanie poslania Cirkvi v spoločnosti i podobu Cirkvi v každodennom živote
  • praktizovanie konkrétnej pomoci vo svojom okolí
  • vnímanie Biblie ako zdroj inšpirácie k múdrosti a konaniu dobra

Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku pre 3. cyklus

Hlavným cieľom 3. cyklu je prehĺbiť náboženskú gramotnosť.

Žiak prijíma a reflektuje radostnú zvesť „Novej Zmluvy“ od predpovedania príchodu Ježiša Krista cez počatie, narodenie, Jeho verejné účinkovanie, vzkriesenie až nanebovstúpenie.

Žiak rozlišuje rôzne etapy a udalosti v dejinách katolíckej Cirkvi, podrobnejšie spoznáva dejiny „svojej Cirkvi“ do ktorej sa narodil a je vychovávaný pri pohľade na iné náboženstvá. Vie zaujať osobný postoj k Cirkvi a zapojiť sa do činnosti miestnej Cirkvi.

Cez hlbšie poznanie Božích prikázaní žiak vie správne reagovať na požiadavky súčasnej doby, rozpoznávať hriech ako zlo, vytvárať vlastný názor a vedieť ho aj obhájiť pri prijímaní pozvania žiť sviatostný život v milosti posväcujúce. Žiak reflektuje hodnotové stránky človeka, vie si zostaviť vlastný rebríček hodnôt a určiť správny smer v priateľstve, láske, manželstve a rodine. Žiak uvažuje nad hodnotu slobody a zodpovednosti za seba a za iných pri praktickom prežívaní živej viery.

Ciele vzdelávania pre 3. cyklus

  • Interpretovať jedinečnosť a dôstojnosť človeka na základe kresťanského posolstva.
  • Vnímať vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev a identifikovať, čo znamená byť kresťanom
  • Rozlíšiť dôležité prvky iných náboženstiev a s rešpektom pristupovať k ľuďom s iným náboženským presvedčením
  • Uvedomiť si historickosť osoby Ježiša Krista a reflektovať nasledovanie Ježišovho príkladu ako impulzy pre vlastné konanie
  • Interpretovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a stotožňovať sa s biblickými postavami a vzory viery v Boha
  • Vnímať Bibliu ako Božie slovo a zdôvodniť aktuálnosť Svätého písma a jeho odkaz pre súčasný život
  • Charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia a popísať symboly liturgických období.
  • Vedieť rozlíšiť jednotlivé sviatosti a poukázať na konkrétne formy sviatostného života.
  • Vnímať Cirkev v jej historických súvislostiach a zdôvodniť hlavné historické udalosti, ktoré formovali jej život
  • Konfrontovať sa s Desatorom a aplikovať pravidlá správneho morálneho života na vlastný život
  • Uvažovať nad dobrým a zlým správaním, reflektovať osobné správanie a kriticky ho zhodnotiť
  • Uplatňovať vnútorné motivácie na konanie dobra
  • Vnímať seba a ostatných ako jedinečných, pristupovať k ním s rešpektom a zodpovedne zaobchádzať so svojou sexualitou
  • Komunikovať konštruktívne s ohľadom na perspektívu druhých a prehlbovanie osobných vzťahov

Boh a človek

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • chápať poslanie a úlohu Krista ako Spasiteľa a Vykupiteľa
  • vysvetliť ohlasovanie Božieho kráľovstva cez podobenstvá, zázraky, blahoslavenstvá
  • opísať poslanie apoštolov
  • opísať silu hriechu a jeho následky pre život človeka
  • uvedomovať si silu Božieho milosrdenstva a identifikovať spôsoby vstupu do stavu milosti posväcujúcej
  • hlbšie analyzovať Božie prikázania ako zákon pravdy pri formovaní človeka a dopady na život v týchto prikázaniach
Obsahový štandard
  • reflektovanie poslania a úlohy Krista od narodenia až po jeho nanebovstúpenie
  • oboznamovanie sa s udalosťami vyvolenia apoštolov a putovanie Ježiša Krista ako učiteľa a majstra po izraelskej krajine
  • spoznávanie/oboznamovanie sa so životom jednotlivých apoštolov
  • vnímanie sily odpustenia na príklade obrátených ľudí
  • uvedomovanie si významu potreby obrátenia cez Božie milosrdenstvo, milosť posväcujúcu a skutky telesného a duchovného milosrdenstva
  • hlbšia analýza jednotlivých prikázaní a ich prepojenie s vlastným životom

Sväté písmo

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vnímať existenciu „Novej zmluvy“ a rozlíšiť charakter Starého a Nového zákona
  • poznať príbehy Nového zákona súvisiace so životom svätého Jána Krstiteľa, Presvätej Bohorodičky, Ježiša Krista
  • zdôvodniť pôvod Evanjelií a ich význam v súčasnej dobe
Obsahový štandard
  • identifikovanie Evanjelia ako radostnú zvesť, vysvetlenie pôvodu a vzniku Evanjelií, formulovanie posolstva Evanjelia pre dnešnú dobu
  • práca s biblickým textom, identifikovanie a hľadanie jeho významu a odkazu pre život

Cirkev a sviatosti

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • opísať na konkrétnych faktoch zrod a fungovanie prvotnej Cirkvi
  • vnímať dejiny a život gréckokatolíckej Cirkvi cez spoznávanie jej bohatstva, tradície a svätých v jej  jednotlivých obdobiach od jej počiatkov až po súčasnosť
  • charakterizovať úlohu gréckokatolíckej Cirkvi v súčasnosti
  • vymenovať významné osobnosti dejín gréckokatolíckej Cirkvi a dopad ich konania na cirkev a spoločnosť
  • reflektovať a vymenovať jednotlivé kresťanské cirkví na Slovensku a charakterizovať ich
  • opísať základné znaky, podobnosti a rozdiely medzi svetovými náboženstvami a kultúrami
  • identifikovať rozdiely medzi náboženstvom, Cirkvou a sektou
  • porozumieť prínosu náboženstiev pre kultúrne systémy v ľudských spoločnostiach a každodenný život
  • uvedomovať si význam ikonografie vo svojom obrade a poznať úctu a modlitby pred ikonou
  • rozdeliť liturgický rok, poznať špecifickosť jednotlivých sviatkov liturgického roka, vnímať ich dôležitosť, rozpoznať ikony sviatkov, orientovať sa v liturgických predmetoch a farbách
  • oboznamovať sa s liturgickou modlitbou
  • rozlíšiť význam jednotlivých sviatostí ako nadprirodzený dar od Boha pre spásu duše človeka
  • vysvetliť „Hlavné pravdy“, „Božské čnosti“, „Kardinálne čnosti“ a oceniť ich prínos pre duchovný život
  • nachádzať inspiráciu pre sviatostný život na vzoroch svätých a blahoslavených
Obsahový štandard
  • poznávanie historických zlomov a osobnosti života gréckokatolíckej Cirkvi v jej jednotlivých obdobiach od počiatku až po súčasnosť
  • reflektovanie životov gréckokatolíckych mučeníkov, ktorí sú vzormi ozajstného kresťanského života a žiarivým príkladom pre mnohé generácie ľudstva
  • identifikovanie najznámejších pútnických a modlitebných miest, gréckokatolíckych inštitúcií a aktivít prebiehajúcich na území Gréckokatolíckej metropolie na Slovensku
  • pomenovanie spoločných a rozdielnych znakov a charakteristík jednotlivých kresťanských cirkví
  • porovnávanie svojho náboženstva s inými náboženstvami a identifikovanie rozdielov medzi jednotlivými náboženstvami v rozlíšení od siekt vo svete
  • oboznamovanie sa s ikonografiou a analyzovanie niektorých základných ikon
  • oboznamovanie sa s modlitbou v Božskej liturgii, modlitbou časov, Utierňou, Večierňou, Akatistom
  • poznávanie a používanie základných slov a niektorých modlitieb v cirkevnej staroslovienčine
  • identifikovanie významu jednotlivých sviatostí, opísanie obradov ich vysluhovania
  • vysvetlenie a rozlíšenie Hlavných právd, Božských čnosti a Kardinálnych čností
  • identifikovanie vzorov svätých a blahoslavených

Kresťanský život

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • uvedomovať si význam modlitby v každodennom osobnom a rodinnom živote
  • prakticky prijímať Sviatosti v každodennom živote
  • vytvárať vlastný názor na aktuálne problémy doby a vedieť ho obhájiť pri prijímaní pozvania žiť sviatostný život v milosti posväcujúcej
  • vyjadriť identitu gréckokatolíka cez modlitbu a liturgické slávenia
  • vysvetliť hodnotu lásky, rodiny, rodičovstva, manželstva z kresťanského pohľadu
  • utvárať svoju identitu k témam intimity, sexuality a rodičovstva
  • slobodne prijímať jednoduché záväzky v skupine a plniť ich, prijímať primeranú zodpovednosť v rodine a komunite
  • analyzovať a vyhodnotiť morálne dilematickú situáciu.
Obsahový štandard
  • prehodnocovanie vlastných hodnotových stránok  a určenie/rozhodnutie pre správny smer v priateľstve, láske, manželstve a rodine
  • skúmanie svojho povolania
  • identifikovanie a porovnanie hodnoty lásky, manželstva, rodiny, rodičovstva s pseudohodnotami ponúkanými modernou dobou
  • uvedomovanie si hodnoty slobody a zodpovednosti za seba a za iných pri praktickom prežívaní živej viery