Charakteristika oblasti

Vzdelávacia podoblasť náboženská výchova sa vyučuje ako náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike, náboženská výchova/náboženstvo Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike.

Vyučovací predmet náboženská výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a je špecifickým priestorom, v ktorom žiaci objavujú a poznávajú skutočnosť z pohľadu náboženstva. Cez náboženskú výchovu v škole žiak rozvíja svoju náboženskú gramotnosť a má možnosť nadobudnúť a prehĺbiť osobnú a zodpovednú kresťanskú a náboženskú identitu. Náboženskú gramotnosť chápeme ako komplexnú schopnosť žiaka zodpovedne zaobchádzať s vlastnou religiozitou a religiozitou iných ľudí. Na základe náboženských obsahov a vedomostí žiak dokáže správne chápať kresťanské náboženstvo a vyjadrovať a žiť svoju vlastnú religiozitu a osobnú vieru. Náboženská výchova/náboženstvo zároveň rozvíja aj eticko-hodnotový rozmer žiakov, ktorý je spoločný s predmetom Etická výchova, a prispieva tak k integrálnej edukácii na základných školách. Náboženská výchova/náboženstvo je zameraná na nadobúdanie vedomostí, ale aj na schopnosť nábožensky vnímať skutočnosť, chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním, konať podľa vlastného náboženského presvedčenia a vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným životom. Náboženskú výchovu v škole tak môžeme chápať ako komplexný, procesuálny a dynamický, edukačný proces, ktorý sa uskutočňuje ako pozorovanie a vnímanie náboženskej skutočnosti, náboženské poznávanie, cez náboženskú komunikáciu, cez tvorbu náboženského úsudku a rozhodovania sa a cez nábožensky motivovaného konania.

Vyučovací predmet náboženská výchova/náboženstvo rozvíja náboženskú gramotnosť cez nasledovné obsahové oblasti, ktoré sú konkretizované v komponentoch Boh a človek, Ježiš Kristus , Písmo sväté, Cirkev a sviatosti a Kresťanský život.

Ciele vzdelávacej oblasti

C1. Pozorovať a vnímať náboženskú skutočnosť. Žiaci sú citliví na okolitý svet a vedia rozpoznať a vnímať náboženské fenomény. Schopnosť vnímať je základom náboženského poznania. Nábožensky pozorovať a vnímať znamená:

  • všímať si krásu sveta a vnímať vlastnú osobu so svojimi schopnosťami a hranicami
  • objaviť základné náboženské znaky a symboly a pomenovať ich význam
  • vnímať sakrálny priestor ako miesto oslavy Boha, modlitby a spoločenstva
  • pozorovať náboženské správanie a vedieť ho objasniť.

C2. Rozvíjať náboženské vedomosti a poznanie. Žiaci sa oboznamujú so základným posolstvom kresťanskej viery, zaoberajú sa nosnými pojmami a textami, náboženskou tradíciou, ako aj historickým pôsobením Cirkvi. Žiaci poznávaním dávajú význam a zmysel tomu, čo nadobudli porovnaním a pochopením, a odhadujú vzťah medzi poznanou náboženskou skúsenosťou a osobným životom. Nábožensky poznávať znamená:

  • identifikovať základné ľudské otázky ako náboženské
  • spoznať a prehĺbiť základné otázky kresťanskej viery v Boha
  • osvojovať si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha
  • pomenovať hlavné znaky Ježišovho posolstva
  • náboženské skúsenosti usporiadať a primerane vyjadriť.

C3. Chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním. Žiaci sa učia klásť otázky a argumentovať, pochopiť rôzne spôsoby náboženského jazyka a komunikácie, vyjadriť svoju vlastnú religiozitu a svoj osobný vzťah k svetu a Bohu. Nábožensky komunikovať znamená:

  • porozumieť základným kresťanským a biblickým slovám, výrazom a pojmom a primerane ich použiť
  • rozumieť významu základných náboženských znakov, symbolov, obrazov a prvkov a vedieť ich importovať do osobnej komunikačnej gramotnosti
  • spoznať spoločné znaky a rozdiely náboženských textov
  • otvorene viesť dialóg inými o náboženských témach
  • použiť rôzne formy modlitby ako súčasť svojho religiózneho života.

C4. Uvažovať a konať podľa vlastného náboženského presvedčenia. Skúsenosti a poznatky učia žiakov získať svoj pohľad na základe uvažovania a kritického myslenia, ale aj získať schopnosť robiť vlastné rozhodnutia. Nábožensky usudzovať znamená:

  • identifikovať a rozlišovať rôzne prejavy morálneho správania sa ľudí a hodnotiť ich dôsledky
  • klásť existencionálne a trascendentálne otázky a chápať význam náboženských odpovedí na otázky o zmysle života, existencii Boha, života po smrti a pod.
  • kriticky reflektovať náboženské predsudky, zaujať vlastné stanovisko voči morálnym dilemám a zdôvodniť ho.

C5. Vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným konaním a životom. Žiaci sa učia rozhodnúť sa pre zodpovedné konanie voči sebe i voči druhým, a zapájať sa do spoločenského, sociálneho a cirkevného života. Nábožensky konať znamená:

  • prevziať zodpovednosť za svoje konanie
  • pomenovať a osvojiť si základné pravidlá správneho morálneho života
  • konať podľa vlastného náboženského a morálneho úsudku.

Obsahové komponenty

Komponent A: Boh a človek

Obsahový komponent Boh a človek reflektuje predovšetkým otázky o zmysle života a o Bohu, oboznamuje so základnými prejavmi viery a náboženstva, poskytuje možnosť chápať rôzne vierovyznania a pochopiť základy vlastnej kresťanskej viery v Trojjediného Boha, ktorý stvoril svet i človeka.

Komponent B: Ježiš Kristus

Obsahový komponent Ježiš Kristus umožňuje žiakom poznať osobnosť Ježiša Krista v historickom kontexte, Ježišovu lásku a jeho dielo spásy. Pochopiť zmysel jeho obete na kríži pre ľudstvo a osobne pre každého človeka. Interpretovať dôležité prvky Ježišovho posolstva o Božom kráľovstve a vytvoriť si osobný vzťah s Ježišom.

Komponent C: Písmo Sväté

Obsahový komponent Písmo Sväté otvára žiakom prístup k pochopeniu Božieho slova v biblických textoch a uvedomiť si jeho oslobodzujúcu silu a význam pre vlastný život a porozumieť rôznym formám a spôsobom interpretácie biblických textov.

Komponent D: Cirkev a sviatosti

Obsahový komponent Cirkev a sviatosti pozýva ku stretnutiu s kresťanmi v cirkvi a v spoločenstve, predstavuje univerzálnosť cirkvi i jej spásonosné poslanie poskytovať vo sviatostiach znaky spásy pre každého veriaceho človeka.

Komponent E: Kresťanský život

Obsahový komponent Kresťanský život ponúka žiakom priestor zaoberať sa konkrétnymi formami osobného i spoločného prežívania viery, poskytuje kritériá pre etické konanie a správanie sa človeka, motivuje k zodpovednému angažovaniu sa pre spravodlivosť, mier a starostlivosť o stvorenie a prispieva k výchove k hodnotám.

Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku pre 1. cyklus

Hlavným cieľom 1. cyklu je uviesť žiakov do náboženskej gramotnosti. Žiaci vnímajú jedinečnosť človeka a svoje miesto v rodine, vedia vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a správať sa k nemu s rešpektom a úctou. Žiaci poznajú základnú štruktúru Biblie a dôležité etapy života Ježiša Krista, ktorého vnímajú ako Spasiteľa a ako priateľa a porovnávajú svoje správanie s Božími prikázaniami. Žiaci chápu modlitbu ako vyjadrenie dôverného vzťahu s Bohom, vedia formulovať jednoduché modlitby, rozpoznávajú chrámy kresťanských vierovyznaní a vnímajú ich ako priestor modlitby a úcty a slávenia bohoslužby.

Ciele vzdelávania pre 1. cyklus

Na konci prvého cyklu žiaci dokážu:

1. vyjadriť jedinečnosť človeka

2. oboznámiť sa so základnými otázkami kresťanskej viery v Boha

3. dokážu chápať kresťanskú vieru v trojjediného Boha

4. komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k nemu

5. podať základný opis príbehu o Ježišovom narodení, utrpení, smrti a zmŕtvychvstaní

6. vedia opísať, ako sa Ježiš stretával s ľuďmi

7. vedia opísať základnú štruktúru Biblie

8. dokážu pomenovať základné prvky biblického rozprávania o Bohu dokážu opísať miestne

spoločenstvo ako cirkev v danej lokalite a vedia sa zúčastňovať na bohoslužbách spôsobom primeraným ich veku.

9. Dokážu pomenovať základné pravidlá úspešného spoločného života a aplikovať ich na

svoj vlastný život

10. Vedia používať elementárne pravidlá slušnej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty

a dobrého vzťahu

Boh a človek:

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– vnímať vieru ako jedinečný dar a súčasť človeka

– posúdiť dôležitosť Božej prítomnosti v živote človeka

– vyjadriť radosť z Božieho stvorenstva a správať sa k nemu s rešpektom a úctou

– zdôvodniť hodnotu človeka ako jedinečného Božieho stvorenia

– vnímať druhých ľudí s rešpektom a oceniť dobré vlastnosti a schopnosti druhých.

Obsahový štandard

– vnímanie svojho miesta v rodine, budovanie vzťahov v rodine, vzájomná komunikácia

– uvedomenie si svojej jedinečnosti, svojich darov a schopností

– poznávanie Boha cez stvorenie a vyjadrenie radosti a vďaky za dar stvorenia

– získanie základných vedomostí o Bohu a Jeho diele na základe biblických právd

– objavovanie Božej lásky k človeku a svetu prostredníctvom biblických príbehov

– uvedomenie si dôležitosti modlitby ako vzťahu s Pánom Bohom

– vnímanie viery ako dôležitej súčasti ľudského života

Ježiš Kristus

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– interpretovať základné biblické príbehy z Ježišovho života,

– posúdiť hĺbku Ježišovej lásky a odpustenia hriechov

– vnímať Ježiša Krista ako Spasiteľa sveta, ale aj ako osobného Priateľa

Obsahový štandard

– poznanie biblických príbehov, ktoré rozprávajú o živote, utrpení, smrti a vzkriesení Ježiša Krista

– objavovanie moci Ježiša Krista na základe Jeho zázrakov a uzdravení

– vnímanie zla a hriechu a jeho dôsledky na život človeka

– poznanie potreby Ježišovej lásky k človeku aj svetu a potrebu odpustenia hriechov v živote človeka

Písmo sväté

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– tvorivo interpretovať vybrané biblické príbehy

– posúdiť konanie biblických postáv a vyjadriť dôsledky ich správania

Obsahový štandard

– získanie základných znalostí o Biblii ako Božom Slove, v ktorom sa nám zjavuje Boh

– poznanie vybraných biblických príbehov, ktoré hovoria o živote a diele Ježiša Krista a ďalších biblických postáv

Cirkev a sviatosti

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– pomenovať čo je cirkev

– chápať cirkev ako spoločenstvo veriacich v Ježiša Krista

– posúdiť význam cirkevných sviatkov a nedele v živote kresťana

– pomenovať čo sa nachádza v kostole a prečo

Obsahový štandard

– vnímanie cirkvi ako miesta, kde patrím aj ja

– poznanie cirkvi (cirkevného zboru) vo svojom okolí

– chápanie dôležitosti nedele a cirkevných sviatkov v živote kresťana

– vnímanie dôležitosti krstu v cirkvi ako prejav Božej milosti

Kresťanský život

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– tvorivo interpretovať vlastné modlitby a chápať ich ako vyjadrenie svojho vzťahu k Bohu

– posúdiť potrebu dávania a prijímania lásky, odpustenia a prijímania sa navzájom

– zdôvodniť význam vzťahov v rodinách, spoločenstve a cirkvi

– zdieľať svoje myšlienky a postoje k osobnej viere veku primeraným spôsobom

– vnímať potreby druhých ľudí a prejaviť im ochotu pomôcť

– argumentovať voľbu medzi morálne správnym a nesprávnym a konaním

Obsahový štandard

– objavovanie hĺbky modlitby ako prejavu viery a dôvery v Boha

– uvedomenie si potreby žiť v spoločenstve s Bohom a svojimi blížnymi

– osvojenie si Božieho zákona a konfrontovanie s vlastným konaním a životom

– uvedomenie si prejavu vlastného správania a konania a jeho dôsledky pre nás a našich blízkych

Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku pre 2. cyklus

Hlavným cieľom 2. cyklu je zvládnuť základy náboženskej gramotnosti. Žiaci vnímajú svoje dary a talenty a vedia konkretizovať prikázanie lásky k Bohu a blížnemu. Identifikujú Bibliu ako literárne dielo aj ako Božie slovo a orientujú sa v nej, skúmajú posolstvo o stvorení sveta, chápu charakteristiku Boha v troch osobách a vedia ju vyjadriť, a osvojujú si rôzne formy modlitby ako súčasť ich náboženského života. Žiaci vedia rozlíšiť jednotlivé liturgické obdobia ako aj jednotlivé sviatosti. Vedia pomenovať nosné princípy smerujúce k morálnemu správaniu sa.

Ciele vzdelávania pre 2. cyklus

Na konci druhého cyklu žiaci dokážu:

1. vnímať jedinečnosť človeka

2. vymenovať dominantné znaky iných náboženstiev

3. zaujať vlastné stanovisko k otázkam kresťanskej viery v Boha

4. pomenovať hlavné prvky Ježišovho posolstva o Božom kráľovstve

5. chápať Ježišovo konanie v kontexte príkazu lásky

6. vedieť sa orientovať v Biblii

7. vedieť reprodukovať biblické príbehy zo Starej zmluvy a Novej zmluvy

8. chápať cirkev ako spoločenstvo kresťanov

9. vnímať chrám ako miesto Božej prítomnosti, miesto oslavy Boha a modlitby

10. vedieť charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia a popísať symboly liturgických období

11. vedieť charakterizovať sviatosti Krstu svätého a Večere Pánovej a ich význam

12. osvojiť si rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života

13. dokázať pomenovať nosné princípy smerujúce k morálnemu správaniu sa.

14. Uplatňovať empatiu aj asertivitu pri vzťahoch s druhými

Boh a človek

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– vyjadriť a rozvíjať svoj vzťah k Bohu a svetu

– uplatniť získané vedomosti o Bohu a Jeho diele na základe vybraných textov Biblie,

– charakterizovať Boha v troch osobách a porozumieť ich pôsobeniu

– vymedziť biblické pravdy o stvorení vo vzťahu k iným jestvujúcim teóriám a názorom

Obsahový štandard

– uvedomenie si významu Božieho konania vo vzťahu k človeku a jeho zlyhaniu

– poznávanie Boha, ktorý sa zjavuje ako Stvoriteľ, Spasiteľ a Posvätiteľ.

– diskutovanie o rôznych názoroch na Boha a Jeho konanie vo svete, predstavy Boha

Ježiš Kristus

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– vyjadriť a rozvíjať vzťah k Ježišovi Kristovi ako Spasiteľovi sveta a diele Jeho záchrany

– zvoliť a použiť vybrané texty a verše, ktoré nám predstavujú osobu Ježišova Krista ako Božieho Syna

– porovnať charakter evanjelia Novej zmluvy so zákonom v Starej zmluve

Obsahový štandard

– orientovanie sa v základných udalostiach Ježišovho života a diela

– získanie vedomostí o Ježišovom diele vykúpenia pre svet, ale aj zmysel Ježišovej obete pre život jednotlivca

– objavovanie možností ako sa stať Ježišovým nasledovníkom a učeníkom

Písmo sväté

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– pomenovať základné delenie Biblie a jej význam v živote kresťana

– identifikovať Bibliu ako Božie slovo a orientovať sa v nej

– interpretovať základné príbehy Starej a Novej zmluvy

– identifikovať Bibliu ako nosné posolstvo a vymedziť vzťah k iným textom

Obsahový štandard

– získanie základných znalostí o vzniku Biblie a jej ceste k nám

– objavovanie základných právd o Bohu prostredníctvom Biblie

– orientovanie sa v biblických knihách, vyhľadanie príslušných textov a veršov

– poznanie biblických príbehov Starej a Novej zmluvy

– identifikovanie biblických textov od inej literatúry

Cirkev a sviatosti

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– vysvetliť vznik cirkvi a jej úlohy

– posúdiť dôležitosť cirkvi a spoločenstva, jej poslanie a úlohy (misia)

– vyjadriť svoj vzťah k cirkvi a hľadať si v nej svoje miesto

– pomenovať základné sviatosti cirkvi a ich dôležitosť v živote kresťana

– poznať základné symboly cirkvi a ich význam

Obsahový štandard

– získanie poznatkov o vzniku cirkvi a jej poslaní

– objavovanie významu sviatostí a ich zasľúbení

– orientovanie sa v cirkevných sviatkoch a ich význame

– identifikovanie kresťanských symbolov a ich význam

Kresťanský život

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– vytvoriť vlastné modlitby a interpretovať ich

– vnímať svoje dary a talenty ako dar od Boha a konkretizovať ako ich dokážu využiť aj pre iných;

– posúdiť dôležitosť svojho konania a správania vo vzťahu k Bohu a svojom spoločenstve

– vyjadriť svoju vieru a jej význam v osobnom živote rôznymi spôsobmi, napríklad ako prejavy lásky a odpustenia svojim blízkym

– vyjadriť primeraným spôsobom pozitívne aj negatívne emócie, postoje a názory

Obsahový štandard

– komunikovanie s Bohom prostredníctvom modlitby v rôznych formách, poznanie Modlitby Pánovej a jej jednotlivé prosby

– objavovanie sily viery a dôvery v Boha ako svojho osobného Spasiteľa, ktorý ma pozná a vedie

– uvedomenie si potreby byť tu pre iných, pomáhať svojim blízkym

– rozlišovanie správneho a nesprávneho konania a jeho dôsledky nielen na osobu človeka, ale aj okoliu v ktorom žije

Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku pre 3. cyklus

Hlavným cieľom 3. cyklu je prehĺbiť náboženskú gramotnosť. Žiaci vedia reflektovať svoje predstavy o Bohu a zaujať osobný postoj voči otázkam kresťanskej viery aj v kontexte iných náboženstiev. Žiaci vedia poukázať na aktuálnosť Svätého písma, zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a prepojiť Ježišovo posolstvo o kráľovstve s vlastným životom. Žiaci

rozlišujú rôzne etapy šírenia kresťanstva a charakterizujú cirkev a jej úlohu v súčasnosti, pričom vedia zaujať osobný postoj k cirkvi a možnosť zapojiť sa do činnosti miestnej cirkvi. Žiaci rozlišujú význam jednotlivých sviatostí, reflektujú svoje hodnoty, vedia si zostaviť vlastný rebríček hodnôt, konfrontujú svoj život s Desatorom a uvažujú nad svojim životom ako o osobnom povolaní vo vzťahu k sebe, k druhým a ku prostrediu.

Ciele vzdelávania pre 3. cyklus

Na konci tretieho cyklu žiaci dokážu:

1. interpretovať jedinečnosť a dôstojnosť človeka na základe kresťanského posolstva

2. vnímať vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev

3. identifikovať, čo znamená byť kresťanom

4. vie určiť nosné znaky ďalších a prijímať ľudí s odlišným náboženským presvedčením

5. uvedomiť si pôsobenie osoby Ježiša Krista v historickom kontexte

6. dokázať interpretovať dôležité prvky Ježišovho posolstva o Božom kráľovstve a chápať ich v kontexte osobnej viery

7. reflektovať Ježišov príklad ako impulz pre vlastné konanie

8. vedieť interpretovať biblické príbehy zo Starej a Novej zmluvy

9. stotožňovať sa s biblickými postavami, ktoré sú vzorom viery v Boha

10. vnímať Bibliu ako Božie slovo

11. vedieť zdôvodniť aktuálnosť Biblie a jej implementáciu v súčasnosti

12. vedieť charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia a popísať symboly liturgických období

13. vedieť rozlíšiť jednotlivé sviatosti a poukázať na konkrétne formy sviatostného života

14. chápať cirkev ako spoločenstvo kresťanov, do ktorého patria na základe prijatia krstu, nadväzovaním svojho vzťahu k Bohu prostredníctvom modlitby a osobnej viery

15. vnímať dejinný vývoj cirkvi , vedieť vymenovať a interpretovať, ktoré ju formovali do terajšej podoby v súčasnosti

16. dokázať aplikovať pravidlá morálneho života na ich vlastný život,

17. vedieť sa konfrontovať s Desatorom a uvedomovať si dôsledky plynúce s jeho nerešpektovania v osobnom vzťahu k Bohu

18. uvažovať nad dobrým a zlým správaním a reflektovať vlastné konanie a vedieť ho kriticky zhodnotiť

19. usilovať sa o prosociálne správanie a uvedomovať si zodpovednosť za vlastné činy, za svoje správanie sa voči iným ľuďom a k svetu

20. vnímať seba a ostatných ako jedinečných, pristupovať k nim s rešpektom a chápať vlastnú sexualitu ako jedinečný dar.

Boh a človek

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– posúdiť dôsledky hriechu v živote človeka a spoločnosti, charakterizovať skutočný a dedičný hriech

– poznať a prehĺbiť pravdy o Bohu, Jeho vlastnostiach a diele,

– uvedomiť si potrebu zachovania stvorenstva a jeho ochrany

– rešpektovať a oceniť Božie konanie vo vzťahu k človeku a svetu

– diskutovať o viere v Boha ako Stvoriteľa, ktorý sa o nás stará vo vzťahu k vlastnej viere

– porovnať konanie a správanie jednotlivých biblických postáv a posúdiť ich v kontexte ich života

Obsahový štandard

– získanie a prehĺbenie vedomostí o Bohu a Jeho konaní vo vzťahu k človeku a svetu

– predstavenie Božieho plánu na záchranu človeka

– identifikovanie človeka ako Božie stvorenie a jeho jedinečnosť

– identifikovanie významu viery vo svojom živote, ale aj v porovnaní so životom jednotlivých biblických postáv

Ježiš Kristus

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– zdôvodniť význam Ježišovej obete vo vzťahu k človeku a jeho budúcnosti

– porovnať božskú a ľudskú podstatu Ježiša Krista

– porovnať význam Zákona a evanjelia v živote kresťana

Obsahový štandard

– získanie vedomostí zo života a diela Ježiša Krista a ich dopad na duchovný život

– orientovanie sa v historickej epoche z čias Ježiša Krista

– poznávanie zmyslu Ježišovho utrpenia a vzkriesenia a jeho významu v dejinách spásy

– práca s biblickými textami Novej zmluvy

Písmo sväté

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– posúdiť dôležitosť evanjelia a šírenia misie vo svete

– poznať osobnosti Biblie a ich konanie

– zdôvodniť potrebu Desatora vo svojom živote

– porovnať posolstvo Starej a Novej zmluvy a ich vzájomného vzťahu

– vyhľadávať vybrané texty a verše z Biblie

Obsahový štandard

– orientovanie sa v biblických textoch Starej a Novej zmluvy

– charakterizovať vybrané texty Biblie a ich posolstvo

– získanie zručností pri práci s Bibliou a formovanie pravidelného návyku čítania Biblie

– orientovanie sa v biblických textoch a ich posolstve

Cirkev a sviatosti

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– poznať významné osobnosti v dejinách cirkvi a spoločnosti a dopad ich konania na cirkev a spoločnosť

– poznať osobnosti svojej cirkvi v súčasnosti, ale aj osobnosti vlastného cirkevného zboru (spoločenstva)

– posúdiť hodnotu sviatostí vo svojom živote, vysvetliť ich význam v živote kresťana

– zdôvodniť potrebu diakonie, misie, charity pre iných ľudí a ich úlohy

Obsahový štandard

– získanie vedomostí o sviatostiach a ich zmysle v živote kresťana, zasľúbenie milosti a odpustenia hriechov,

– orientovanie sa v cirkevných dejinách, osobnostiach ovplyvňujúcich cirkev a spoločnosť, a dopad ich konania na cirkev a spoločnosť,

– určovanie dôležitých historických medzníkov v dejinách cirkvi,

– určovanie hlavných znakov svetových náboženstiev,

– určovanie spoločných a rozdielnych znakov jednotlivých kresťanských cirkví a denominácií,

– získanie prehľadu o učení siekt a ich ohrozenia na osobnú vieru človeka.

Kresťanský život

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

– zdôvodniť význam Zákona a evanjelia v živote kresťana,

– kriticky zhodnotiť dopad porušovania prikázaní pre život človeka a poukázať na význam Zvesti evanjelia pre večný život,

– posúdiť a kriticky zhodnotiť učenie rôznych náboženstiev, spoločností a siekt,

– aplikovať potrebu tolerancie a akceptácie iných názorov a postojov, vedieť vysvetliť čo je úcta a autorita,

– posúdiť vlastný rebríček hodnôt,

– diskutovať o potrebe svojho osobného rastu vo viere, schopnosť svedčiť o svojej viere a cirkvi,

– diskutovať o zmysle života, plánovať si budúcnosť,

– porovnať a vyjadriť svoj názor a postoj k iným názorom.

Obsahový štandard

– porovnávanie významu Zákona a evanjelia v Biblii,

– vytvorenie si vlastného rebríčka hodnôt a zamýšľanie sa nad osobným životom a jeho smerovaním,

– orientovanie sa vo vlastných potrebách v duchovnom raste,

– vytváranie si etických postojov na základe kresťanských hodnôt (Desatora) a diferencovanie hodnôt iných ľudí a spoločenstiev

– formovanie svojho postoja k Bohu a spoločenstvu ľudí, akceptovanie /prijímanie iných ľudí a spoločenstiev s inými hodnotami a vierovyznaním.