Charakteristika vyučovacieho predmetu
Vzdelávacia podoblasť náboženská výchova sa vyučuje ako náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike, náboženská výchova/náboženstvo Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike.
Vyučovací predmet náboženská výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a je špecifickým priestorom, v ktorom žiaci objavujú a poznávajú skutočnosť z pohľadu náboženstva. Na náboženskej výchove žiak rozvíja svoju náboženskú gramotnosť a má možnosť nadobudnúť a prehĺbiť osobnú a zodpovednú kresťanskú a náboženskú identitu. Náboženskú gramotnosť chápeme ako komplexnú schopnosť žiaka zodpovedne zaobchádzať s vlastnou religiozitou a náboženským presvedčením iných ľudí. Na základe náboženských obsahov a vedomostí žiak dokáže správne chápať kresťanské náboženstvo, vyjadrovať a žiť svoju osobnú vieru. Náboženská výchova/náboženstvo zároveň rozvíja aj eticko-hodnotový rozmer žiakov, ktorý je spoločný s predmetom etická výchova, a prispieva tak k integrálnej edukácii na základných školách.
Náboženská výchova/náboženstvo je zameraná na nadobúdanie vedomostí, ale aj na schopnosť nábožensky vnímať skutočnosť, chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním, konať podľa vlastného náboženského presvedčenia a vyjadriť svoju religiozitu a vieru svedectvom života. Náboženskú výchovu v škole tak môžeme chápať ako komplexný, procesuálny a dynamický edukačný proces, ktorý sa uskutočňuje ako pozorovanie a vnímanie náboženskej skutočnosti, náboženské poznávanie, cez náboženskú komunikáciu, cez tvorbu náboženského úsudku a rozhodovania sa a cez nábožensky motivované konanie.
Vyučovací predmet náboženská výchova/náboženstvo rozvíja náboženskú gramotnosť cez nasledovné obsahové oblasti, ktoré sú konkretizované v komponentoch Boh a človek, Ježiš Kristus, Sväté Písmo, Cirkev a sviatosti a Kresťanský život.
Ciele vyučovacieho predmetu
- Pozorovať a vnímať náboženskú skutočnosť. Žiaci sú citliví na okolitý svet a vedia rozpoznať a vnímať náboženské fenomény. Schopnosť vnímať je základom náboženského poznania. Nábožensky pozorovať a vnímať znamená:
- všímať si krásu sveta a vnímať vlastnú osobu so svojimi schopnosťami a hranicami
- objaviť základné náboženské znaky a symboly a pomenovať ich význam
- vnímať sakrálny priestor ako miesto oslavy Boha, modlitby a spoločenstva
- pozorovať náboženské správanie a vysvetliť ho.
- Nadobudnúť náboženské vedomosti a poznanie. Žiaci sa oboznamujú so základným posolstvom kresťanskej viery, zaoberajú sa podstatnými pojmami a textami, náboženskou tradíciou, ako aj historickým pôsobením Cirkvi. Žiaci poznaním dávajú význam a zmysel tomu, čo získali vnímaním a pochopením, a vytvárajú súvis medzi poznanou náboženskou skúsenosťou a vlastným životom. Nábožensky poznávať znamená:
- identifikovať základné ľudské otázky ako náboženské
- spoznať a prehĺbiť základné otázky kresťanskej viery v Boha
- osvojovať si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha
- pomenovať hlavné prvky Ježišovho posolstva
- náboženské poznatky usporiadať a primerane vyjadriť.
- Chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním. Žiaci sa učia klásť otázky a argumentovať, pochopiť rôzne spôsoby náboženského jazyka a komunikácie, vyjadriť svoju vlastnú religiozitu a svoj osobný vzťah k svetu a Bohu. Nábožensky komunikovať znamená:
- porozumieť základným kresťanským a biblickým slovám, výrazom a pojmom a primerane ich použiť
- rozumieť významu základných náboženských znakov, symbolov, obrazov a prvkov a dať ich do vzťahu s vlastným životom
- spoznať spoločné znaky a rozdiely jednotlivých náboženstiev
- otvorene hovoriť s inými o náboženských témach
- použiť rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života.
- Uvažovať a konať podľa vlastného náboženského presvedčenia. Skúsenosti a poznatky učia žiakov získať svoj pohľad na základe uvažovania a kritického myslenia, ale aj získať schopnosť robiť vlastné rozhodnutia. Nábožensky usudzovať znamená:
- spoznať, pomenovať rôzne spôsoby morálneho správania sa ľudí a hodnotiť ich dôsledky
- klásť existenciálne a transcendentálne otázky a chápať význam náboženských odpovedí na otázky o zmysle života, existencii Boha, života po smrti a pod.
- kriticky reflektovať náboženské predsudky, zaujať vlastné stanovisko voči morálnym dilemám a zdôvodniť ho.
- Vyjadriť svoju vieru nábožensky motivovaným konaním a životom. Žiaci sa učia rozhodnúť sa pre zodpovedné konanie voči sebe i voči druhým, a zapájať sa do spoločenského, sociálneho a cirkevného života. Nábožensky konať znamená:
- prevziať zodpovednosť za svoje konanie
- pomenovať a osvojiť si základné pravidlá správneho morálneho života
- konať podľa vlastného náboženského a morálneho úsudku.
Obsahové komponenty
Komponent A: Boh a človek
Obsahový komponent Boh a človek reflektuje predovšetkým otázky o zmysle života a o Bohu, oboznamuje so základnými prejavmi viery a náboženstva, poskytuje možnosť pochopiť základy vlastnej kresťanskej viery v Trojjediného Boha, ktorý stvoril svet i človeka.
Komponent B: Ježiš Kristus
Obsahový komponent Ježiš Kristus umožňuje žiakom poznať blahozvesť o živote, účinkovaní, smrti a zmŕtvychvstaní Ježiša Krista a vytvoriť si k nemu osobný vzťah.
Komponent C: Sväté písmo
Obsahový komponent Sväté Písmo otvára žiakom prístup k pochopeniu Božieho slova v biblických textoch a uvedomiť si jeho oslobodzujúcu silu a význam pre vlastný život.
Komponent D: Cirkev a sviatosti
Obsahový komponent Cirkev a sviatosti pozýva ku stretnutiu s kresťanmi v cirkvi a v spoločenstve, predstavuje univerzálnosť cirkvi i jej spásonosné poslanie poskytovať vo sviatostiach znaky spásy pre každého veriaceho človeka.
Komponent E: Kresťanský život
Obsahový komponent Kresťanský život ponúka žiakom priestor zaoberať sa konkrétnymi formami osobného i spoločného prežívania viery, poskytuje kritériá pre etické a morálne konanie a správanie sa človeka, motivuje k zodpovednému angažovaniu sa pre spravodlivosť, mier a starostlivosť o stvorenie a prispieva k výchove k hodnotám. Ponúka tiež možnosť spoznávať iné vierovyznania a konfrontovať život kresťana s nimi.
Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike pre 1. cyklus
Hlavný cieľom 1. cyklu je uviesť žiakov do náboženskej gramotnosti. Žiaci vnímajú jedinečnosť človeka a svoje miesto v rodine, vedia vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a správať sa k nemu s rešpektom a úctou. Poznajú dôležité etapy života Ježiša Krista, ktorého vnímajú ako Spasiteľa a ako priateľa a porovnávajú svoje správanie s Božími prikázaniami. Žiaci chápu modlitbu ako vyjadrenie vzťahu s Bohom, vedia formulovať jednoduché modlitby, vnímajú chrám ako priestor modlitby, úcty a slávenia Bohoslužby.
Ciele vzdelávania pre 1. cyklus:
- pomenovať jedinečnosť človeka
- porozumieť základným otázkam kresťanskej viery v Boha
- poznávať a osvojiť si kresťanskú vieru v trojjediného Boha
- komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k nemu
- opísať a pochopiť príbeh o Ježišovom narodení, utrpení, smrti a zmŕtvychvstaní
- prostredníctvom biblických príbehov objavovať výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna
- chápať Cirkev ako miestne spoločenstvo a primeraným spôsobom porozumieť bohoslužbám
- pomenovať základné pravidlá života a aplikovať vo svojom živote vzájomné odpustenie, pochopenie, porozumenie
Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak dokáže/vie:
- vnímať svoju jedinečnosť a využívať pravidlá dobrej komunikácie pri budovaní vzťahov v rodine a spoločenstve
- vyjadriť radosť z Božieho stvorenia, vnímať jeho rozmanitosť a správať sa k nemu s rešpektom a úctou
- byť pozorný k potrebám svojich blížnych a aplikovať prvky vzájomnej pomoci a solidarity v každodenných situáciách
- chápať modlitbu ako vyjadrenie vzťahu s Bohom a objavovať spôsoby komunikácie medzi Bohom a ľuďmi
- vnímať vieru ako súčasť života človeka a charakterizovať jej prejavy v konkrétnych situáciách
- opísať dejiny izraelského ľudu a jeho záchrany
- na základe Desatora rozlíšiť medzi dobrom a zlom a prehodnocovať svoje správanie
Obsahový štandard
- Svet, v ktorom žijeme, budovanie vzťahov v rodine, v škole, vzájomná komunikácia
- Jedinečnosť Božieho dieťaťa; dary, schopnosti a zručnosti
- Boh – Stvoriteľ a Otec
- Božia starostlivosť a skutky lásky
- Komunikácia Boha s ľuďmi rôznymi spôsobmi
- Komunikácia s Bohom v modlitbe
- Komunikácia Boha s ľuďmi v dejinách prostredníctvom biblických príbehov
- Viera ako dôležitá súčasť ľudského života; viera prirodzená a nadprirodzená
- Božie pôsobenie cez sviatosti
- Stručné dejiny Izraelského národa a jeho záchrany
- Prikázania ako pravidlá pre život
Ježiš Kristus
Výkonový štandard
Žiak dokáže/vie:
- poznať dôležité etapy života Ježiša Krista od narodenia až po jeho smrť a zmŕtvychvstanie
- prostredníctvom biblických príbehov objavovať výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna a vytvoriť si k nemu osobný vzťah
- vnímať prítomnosť zla a hriechu vo svete a vo svojom živote, prehodnotiť svoje správanie a uvedomovať si dôležitosť odpustenia
Obsahový štandard
- Ježiš – Boží Syn, jeho príchod na svet
- Začiatky Ježišovho verejného účinkovania
- Výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna, Ježišove učenie v podobenstvách, Ježišove zázraky ako znamenia
- Udalosti Ježišovej smrti a zmŕtvychvstania
- Zlo a hriech ako dôsledok neposlušnosti voči Bohu
- Božie milosrdenstvo voči ľuďom, spytovanie svedomia a ľútosť nad hriechmi
- Dôležitosť odpustenia ako súčasť uzdravenia človeka. Sviatosť zmierenia – prostriedok odpustenia hriechov
Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak dokáže/vie:
- prostredníctvom biblických príbehov odhaliť výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna
- opísať dejiny izraelského ľudu a jeho záchrany
Obsahový štandard
- Ježiš – Boží Syn vo svetle biblických príbehov
- Stručné dejiny Izraelského národa a jeho záchrany
Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak dokáže/vie:
- chápať Cirkev ako spoločenstvo, ktoré vyjadruje svoju vieru v Ježiša Krista a opísať slávenie nedele a sviatkov cirkevného roka
- osvojiť si základné časti Svätej omše a porozumieť významu Eucharistie pre život kresťana
- oboznámiť sa so základnými kritériami kresťanského života
Obsahový štandard
- Cirkev ako Božia rodina, slávenie nedele ako „Deň Pána“
- Udalosti Ježišovho utrpenia, smrti a zmŕtvychvstania a ich význam pre život človeka a Cirkvi
- Pokračovanie Ježišovho diela aj po jeho nanebovstúpení, vznik Cirkvi
- Náš život ako súčasť Cirkvi, začlenenie sa do cirkevného spoločenstva
- Hostina v biblických príbehoch; spojitosť medzi Poslednou večerou a svätou omšou
- Obeta a hostina, základné častí svätej omše a význam Eucharistie
- Dôležitosť života s Ježišom – základné kritéria kresťanského života
Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak dokáže/vie:
- porovnávať svoje konanie s konaním Ježiša a svätých ako morálnych vzorov a aplikovať Zlaté pravidlo vo svojom živote
-
byť pozorný k potrebám druhých a aplikovať prvky vzájomnej pomoci, úcty a solidarity v každodenných situáciách
- Princípy konania dobra podľa Ježišovho vzoru, rôzne formy pomoci iným
- Príklady svätých, ktorí inšpirujú ku konaniu dobra
- Vzťah s Ježišom v každodennom živote
- Ježiš Kristus ako vzor pre život kresťana
- Dôsledky odmietnutia Ježišovho učenia pre život človeka
Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike pre 2. cyklus
Hlavným cieľom 2. cyklu je, aby žiaci preukázali zvládnutie základov náboženskej gramotnosti. Žiaci si uvedomujú svoje dary a talenty a vedia konkretizovať prikázanie lásky k Bohu a blížnemu. Poznávajú Bibliu nielen ako literárne dielo ale aj ako Božie slovo, orientujú sa v nej a pomocou nej skúmajú posolstvo o stvorení sveta. Prehlbujú svoj vzťah k Bohu v troch osobách a vedia ho vyjadriť, osvojujú si rôzne formy modlitby ako súčasť ich náboženského života. Žiaci vedia charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia ako aj jednotlivé sviatosti a poukázať na ich význam v živote kresťana
Ciele vzdelávania pre 2. cyklus
- poznať základnú štruktúru Biblie a orientovať sa v nej
- reprodukovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a pochopiť ich význam
- poznávať vieru v Boha v živote biblických postáv
- pomenovať a vysvetliť dôležité prvky Ježišovho posolstva
- chápať Ježišovo konanie v kontexte príkazu lásky a aplikovať príkaz lásky vo svojom živote
- chápať Cirkev ako spoločenstvo kresťanov a Božiu rodinu a vnímať sakrálny priestor ako miesto Božej prítomnosti a priestor modlitby
- charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia a popísať symboly liturgických období
- charakterizovať jednotlivé sviatosti, poukázať na ich význam v živote kresťana
- používať rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života
Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- poznávať vieru v Boha v živote biblických postáv a v udalostiach vyvoleného národa
- jednoduchým spôsobom vyjadriť svoju predstavu o Bohu
- stručne charakterizovať Boha v troch osobách a všímať si jeho pôsobenie
-
rozlíšiť biblickú pravdu o stvorení sveta od iných názorov a teórií
- Viera v Boha ako súčasť života človeka
- Biblické postavy a ich viera v Boha
- Božia starostlivosti o vyvolený národ v dejinách
- Prítomnosti Boha vo svete a jeho pôsobenie
- Boh ako Trojica, vyznanie viery
- Boh Stvoriteľ, pravda posolstva o stvorení sveta
- Boh ako Otec, Božie atribúty
Ježiš Kristus
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pomocou Svätého písma objavovať príklady prejavu lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému
- osvojovať si postoj lásky k blížnemu, prijímať druhých takých akí sú a prejaviť im skutky milosrdenstva
- vnímať svoje dary a talenty ako dar od Boha a hľadať spôsob ako ich využívať aj pre dobro iných
Obsahový štandard
- Hlavné prikázanie lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému
- Láska k Bohu v Starom zákone i v živote súčasného človeka
- Láska k blížnemu a skutky milosrdenstva
- Láska k sebe samému, moje dary a talenty
Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- poznať základnú štruktúru Biblie, orientovať sa v nej a predstaviť jej význam pre kresťanskú vieru
-
opísať miesta spojené s biblickou tradíciou
- Biblia ako Božie slovo a jej pôvod
- Svätá zem – krajina Biblie
Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- charakterizovať jednotlivé sviatosti a poukázať na ich význam v živote kresťana
- opísať slávenie nedele a sviatkov vo svojej rodine a v spoločenstve Cirkvi, do ktorej sa zapájajú a objasniť ich význam
- spoznávať miesta modlitieb a Božej prítomnosti v minulosti i v dnešnej dobe a pomenovať ich základné prvky
Obsahový štandard
- Spojenie s Ježišom prostredníctvom sviatostí
- Sedem sviatostí a ich význam pre život človeka
- Rodina ako domáca Cirkev, oslava Boha v rodine
- Modlitba v spoločenstve Cirkvi
- Miesta modlitby a Božej prítomnosti vo Svätom písme
- Kostol ako miesto stretnutia spoločenstva Cirkvi s Bohom a s ľuďmi navzájom
Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- charakterizovať jednotlivé obdobia liturgického roka a poukázať na ich symboliku
- osvojovať si rôzne formy modlitby ako prostriedok komunikácie a vytvárania si dôvernejšieho vzťahu s Bohom
Obsahový štandard
- Liturgický rok
- Komunikácia s Bohom v modlitbe
- Modlitba a jej formy
Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike pre 3. cyklus
Hlavný cieľom 3. cyklu je rozvíjanie nadobudnutej náboženskej gramotnosti. Žiaci vedia vyjadriť svoje predstavy o Bohu a zaujať osobný postoj voči otázkam kresťanskej viery aj v kontexte iných náboženstiev. Žiaci vedia poukázať na aktuálnosť Svätého písma, zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a prepojiť jeho posolstvo so svojim vlastným životom. Žiaci poznávajú rôzne etapy šírenia kresťanstva a charakterizujú Cirkev a jej úlohu v súčasnosti, pričom vedia zaujať osobný postoj k Cirkvi a zapojiť sa do činnosti miestnej Cirkvi. Žiaci poznajú význam jednotlivých sviatostí, reflektujú svoje hodnoty, vedia si zostaviť vlastný rebríček hodnôt. Konfrontujú svoj život s Desatorom a uvažujú nad svojim životom ako o osobnom povolaní vo vzťahu k sebe, k druhým a k svojmu okoliu.
Ciele vzdelávanie pre 3. cyklus
- poukázať na jedinečnosť a dôstojnosť človeka na základe kresťanských hodnôt
- uvedomiť si potrebu pravidiel, konfrontovať sa s Desatorom a aplikovať pravidlá správneho morálneho života na vlastný život
- prehodnocovať svoje rozhodnutia a postoje s rešpektom na slobodnú vôľu každého človeka
- zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a inšpirovať sa Ježišovým životom ako príkladom pre svoje konanie
- interpretovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a stotožňovať sa s biblickými postavami a vzormi viery v Boha
- vnímať Bibliu ako Božie slovo a zdôvodniť jej aktuálnosť a odkaz pre súčasný život
- zaujať osobný postoj k otázkam kresťanskej viery v Boha
- vnímať Cirkev v jej historických súvislostiach a poukázať na hlavné historické udalosti, ktoré zasiahli do jej života
- porovnať kresťanské náboženstvo s inými náboženstvami, opísať ich spoločné znaky a rozdiely a vyjadriť, v čom je jedinečnosť a hodnota kresťanstva
- s rešpektom pristupovať k ľuďom s iným náboženským presvedčením
- charakterizovať jednotlivé sviatosti a poukázať na ich význam v živote kresťana
Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- popísať dôsledky prvého hriechu a odmietnutia Božieho plánu
- vnímať Božiu starostlivosť v živote biblických postáv a porozumieť základným faktom dejín spásy na základe časovej osi
- prostredníctvom príbehov biblických postáv poukázať na prítomnosť viery v živote človeka a nachádzať inšpiráciu pre osobný vzťah s Bohom
- uvedomiť si potrebu pravidiel pre svoj život a konfrontovať svoje konanie s Desatorom
- vyjadriť súvislosť medzi slobodou a vlastným konaním, zostaviť si vlastný rebríček hodnôt
- prehodnocovať svoje rozhodnutia a postoje s rešpektom voči slobode každého človeka
Obsahový štandard
- Boží plán pre človeka
- Človek – jedinečné Božie stvorenie
- Božie pôsobenie v živote biblických postáv v dejinách – časová os
- Viera ako odpoveď kresťana
- Veľké postavy viery Starého zákona
- Viera osôb povolaných do Božej služby
- Viera Božieho ľudu v čase neslobody
- Budovanie vzťahu človeka s Bohom
- Vzťah s Bohom a pravidlá na Sinaji
- Rebríček hodnôt a životný štýl mladých
- Sloboda človeka
- Slobodné rozhodnutie konať dobro v prospech iných
- Sloboda a zodpovednosť
Ježiš Kristus
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- na základe konkrétnych faktov poukázať na historickosť osoby Ježiša Krista
- odhaľovať výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna, pomenovať dôležité prvky jeho posolstva o Božom kráľovstve a prehodnotiť osobný vzťah k nemu
- konfrontovať vlastné postoje s konaním Ježiša a Márie a zaujať osobný postoj k otázkam kresťanskej viery v Boha
- hľadať v blahoslavenstvách cestu k slobode a osvojovať si postoj lásky k blížnemu cez skutky milosrdenstva
Obsahový štandard
- Ježiš Kristus ako historická osoba (narodenie, utrpenie, smrť a zmŕtvychvstanie)
- Ježišovo verejné účinkovanie
- Ježišove zázraky ako znamenia príchodu Božieho kráľovstva
- Ježiš – učiteľ a vzor viery
- Mária – žena viery
- Priateľstvo s Ježišom
- Blahoslavenstvá – cesta k slobode a ku šťastiu
Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- charakterizovať Evanjeliá, poukázať na ich pôvod a význam
- poukázať na aktuálnosť Svätého písma a biblických textov a objavovať v nich odkaz pre svoj život
Obsahový štandard
- Evanjelium ako radostná zvesť
- Aktuálnosť Biblie
Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vnímať Cirkev ako spoločenstvo kresťanov, ktoré pokračuje v Ježišovom poslaní a poznávaní života prvého kresťanského spoločenstva
- charakterizovať osobnosť svätého Pavla, apoštola národov, a jeho prínos pri šírení kresťanstva
- poznávať pôsobenie Cyrila a Metoda a ich nasledovníkov a vysvetliť ich prínos pre šírenie kresťanstva na našom území
- charakterizovať etapy šírenia kresťanstva v dejinách a poznávať ich hlavné prvky
- konfrontovať svoj život so životom ľudí, ktorí konali skutky milosrdenstva a rozhodnúť sa pre konkrétnu formu prejavu lásky blížnemu
- charakterizovať sviatosti kresťanskej iniciácie, definovať ich spoločné znaky i odlišnosti a poukázať na ich význam v živote kresťana
Obsahový štandard
- Vznik Cirkvi a Petrov primát
- Život a viera prvého kresťanského spoločenstva
- Svätý Pavol a ohlasovanie evanjelia
- Šírenie kresťanstva na našom území
- Cirkev v stredoveku
- Život Cirkvi od stredoveku po 20. storočie
- Cirkev a služba blížnym
- Krst a jeho význam v živote človeka
- Sviatosť birmovania – sviatosť kresťanskej dospelosti
- Hriech a vina v živote človeka, sviatosť zmierenia
- Eucharistia a jej význam v živote kresťana
Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- charakterizovať Cirkev a jej úlohu v súčasnosti, poznávať cirkevnú hierarchiu, prijímať výzvy k angažovanosti v Cirkvi
- oboznámiť sa s osobnosťami 20. storočia, ktoré trpeli pre vieru, vnímať zmysel ich utrpenia a konfrontovať svoje postoje s ich postojmi viery
- porovnať kresťanské náboženstvo s inými náboženstvami, opísať ich spoločné znaky a rozdiely a vyjadriť, v čom je jedinečnosť a hodnota kresťanstva; rešpektovať ľudí s iným náboženským presvedčením
- poukázať na význam pravidiel v živote človeka, konfrontovať svoj život s Desatorom a pravdivo zhodnotiť dôsledky porušovania prikázaní pre svoj život
- spoznávať rôzne formy povolania v živote kresťana a uvažovať o svojom osobnom povolaní
-
chápať vieru vo večný život v kontexte kresťanskej nádeje, zaujať postoj k otázke večného života
Obsahový štandard
- Cirkev v dnešnej dobe
- Kresťan a Cirkev
- Svedectvá viery kresťanov 20. storočia
- Viera kresťana uprostred svetových náboženstiev
- Vzťah s Bohom
- Úcta k Božiemu menu
- Svätiť sviatočné dni
- Úcta k rodičom a k autorite
- Úcta k životu a jeho ochrana od počatia po prirodzenú smrť
- Čistota a vernosť
- Ochrana spoločného vlastníctva
- Pravda a pravdovravnosť
- Povolanie človeka
- Priateľstvo, láska a povolanie k manželstvu
- Božie kráľovstvo – cieľ života kresťana