Charakteristika vyučovacieho predmetu

Vzdelávacia podoblasť náboženská výchova sa vyučuje ako náboženská výchova/náboženstvo  Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike, náboženská výchova/náboženstvo Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, náboženská  výchova/náboženstvo Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike.

Vyučovací predmet náboženská výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a je špecifickým priestorom, v ktorom žiaci objavujú a poznávajú skutočnosť z pohľadu náboženstva. Na náboženskej výchove žiak rozvíja svoju náboženskú gramotnosť a má možnosť nadobudnúť a prehĺbiť osobnú a zodpovednú kresťanskú a náboženskú identitu. Náboženskú gramotnosť chápeme ako komplexnú schopnosť žiaka zodpovedne zaobchádzať s vlastnou religiozitou a náboženským presvedčením iných ľudí. Na základe náboženských obsahov a vedomostí žiak dokáže správne chápať kresťanské náboženstvo, vyjadrovať a žiť svoju osobnú vieru. Náboženská výchova/náboženstvo zároveň rozvíja aj eticko-hodnotový rozmer žiakov, ktorý je spoločný s predmetom etická výchova, a prispieva tak k integrálnej edukácii na základných školách.

Náboženská výchova/náboženstvo je zameraná na nadobúdanie vedomostí, ale aj na schopnosť nábožensky vnímať skutočnosť, chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním, konať podľa vlastného náboženského presvedčenia a vyjadriť svoju religiozitu a vieru svedectvom života. Náboženskú výchovu v škole tak môžeme chápať ako komplexný, procesuálny a dynamický edukačný proces, ktorý sa uskutočňuje ako pozorovanie a vnímanie náboženskej skutočnosti, náboženské poznávanie, cez náboženskú komunikáciu, cez tvorbu náboženského úsudku a rozhodovania sa a cez nábožensky motivované konanie.

Vyučovací predmet náboženská výchova/náboženstvo rozvíja náboženskú gramotnosť cez nasledovné obsahové oblasti, ktoré sú konkretizované v komponentoch Boh a človek, Ježiš Kristus, Sväté Písmo, Cirkev a  sviatosti a Kresťanský život.

Ciele vyučovacieho predmetu

  • Pozorovať a vnímať náboženskú skutočnosť. Žiaci sú citliví na okolitý svet a vedia rozpoznať a vnímať náboženské fenomény. Schopnosť vnímať je základom náboženského poznania. Nábožensky pozorovať a vnímať znamená:
    • všímať si krásu sveta a vnímať vlastnú osobu so svojimi schopnosťami a hranicami
    • objaviť základné náboženské znaky a symboly a pomenovať ich význam
    • vnímať sakrálny priestor ako miesto oslavy Boha, modlitby a spoločenstva
    • pozorovať náboženské správanie a vysvetliť ho.
  • Nadobudnúť náboženské vedomosti a poznanie. Žiaci sa oboznamujú so základným posolstvom kresťanskej viery, zaoberajú sa podstatnými pojmami a textami, náboženskou tradíciou, ako aj historickým pôsobením Cirkvi. Žiaci poznaním dávajú význam a zmysel tomu, čo získali vnímaním a pochopením, a vytvárajú súvis medzi poznanou náboženskou skúsenosťou a vlastným životom. Nábožensky poznávať znamená:
    • identifikovať základné ľudské otázky ako náboženské
    • spoznať a prehĺbiť základné otázky kresťanskej viery v Boha
    • osvojovať si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha
    • pomenovať hlavné prvky Ježišovho posolstva
    • náboženské poznatky usporiadať a primerane vyjadriť.
  • Chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním. Žiaci sa učia klásť otázky a argumentovať, pochopiť rôzne spôsoby náboženského jazyka a komunikácie, vyjadriť svoju vlastnú religiozitu a svoj osobný vzťah k svetu a Bohu. Nábožensky komunikovať znamená:
    • porozumieť základným kresťanským a biblickým slovám, výrazom a pojmom a primerane ich použiť
    • rozumieť významu základných náboženských znakov, symbolov, obrazov a prvkov a dať ich do vzťahu s vlastným životom
    • spoznať spoločné znaky a rozdiely jednotlivých náboženstiev
    • otvorene hovoriť s inými o náboženských témach
    • použiť rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života.
  • Uvažovať a konať podľa vlastného náboženského presvedčenia. Skúsenosti a poznatky učia žiakov získať svoj pohľad na základe uvažovania a kritického myslenia, ale aj získať schopnosť robiť vlastné rozhodnutia. Nábožensky usudzovať znamená:
    • spoznať, pomenovať rôzne spôsoby morálneho správania sa ľudí a hodnotiť ich dôsledky
    • klásť existenciálne a transcendentálne otázky a chápať význam náboženských odpovedí na otázky o zmysle života, existencii Boha, života po smrti a pod.
    • kriticky reflektovať náboženské predsudky, zaujať vlastné stanovisko voči morálnym dilemám a zdôvodniť ho.
  • Vyjadriť svoju vieru nábožensky motivovaným konaním a životom. Žiaci sa učia rozhodnúť sa pre zodpovedné konanie voči sebe i voči druhým, a zapájať sa do spoločenského, sociálneho a cirkevného života. Nábožensky konať znamená:
    • prevziať zodpovednosť za svoje konanie
    • pomenovať a osvojiť si základné pravidlá správneho morálneho života
    • konať podľa vlastného náboženského a morálneho úsudku.

Obsahové komponenty

Komponent A: Boh a človek

Obsahový komponent Boh a človek reflektuje predovšetkým otázky o zmysle života a o Bohu, oboznamuje so základnými prejavmi viery a náboženstva, poskytuje možnosť pochopiť základy vlastnej kresťanskej viery v Trojjediného Boha, ktorý stvoril svet i človeka.

Komponent B: Ježiš Kristus

Obsahový komponent Ježiš Kristus umožňuje žiakom poznať  blahozvesť o živote, účinkovaní, smrti a zmŕtvychvstaní Ježiša Krista a vytvoriť si k nemu osobný vzťah.

Komponent C: Sväté písmo

Obsahový komponent Sväté Písmo otvára žiakom prístup k pochopeniu Božieho slova v biblických textoch a uvedomiť si jeho oslobodzujúcu silu a význam pre vlastný život.

Komponent D: Cirkev a sviatosti

Obsahový komponent Cirkev a  sviatosti pozýva ku stretnutiu s kresťanmi v cirkvi a v spoločenstve, predstavuje univerzálnosť cirkvi i jej spásonosné poslanie poskytovať vo sviatostiach znaky spásy pre každého veriaceho človeka.

Komponent E: Kresťanský život

Obsahový komponent Kresťanský život ponúka žiakom priestor zaoberať sa konkrétnymi formami osobného i spoločného prežívania viery, poskytuje kritériá pre etické a morálne konanie a správanie sa človeka, motivuje k zodpovednému angažovaniu sa pre spravodlivosť, mier a starostlivosť o stvorenie a prispieva k výchove k hodnotám. Ponúka tiež možnosť spoznávať  iné vierovyznania a konfrontovať život kresťana s nimi.

Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike pre 1. cyklus

Hlavný cieľom 1. cyklu je uviesť žiakov do náboženskej gramotnosti. Žiaci vnímajú jedinečnosť človeka a svoje miesto v rodine, vedia vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a správať sa k nemu s rešpektom a úctou. Poznajú dôležité etapy života Ježiša Krista, ktorého vnímajú ako Spasiteľa a ako priateľa a porovnávajú svoje správanie s Božími prikázaniami. Žiaci chápu modlitbu ako vyjadrenie vzťahu s Bohom, vedia formulovať jednoduché modlitby, vnímajú chrám ako priestor modlitby, úcty a slávenia Bohoslužby.

Ciele vzdelávania pre 1. cyklus:

  • pomenovať jedinečnosť človeka
  • porozumieť základným otázkam kresťanskej viery v Boha
  • poznávať a osvojiť si kresťanskú vieru v trojjediného Boha
  • komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k nemu
  • opísať a pochopiť príbeh o Ježišovom narodení, utrpení, smrti a zmŕtvychvstaní
  • prostredníctvom biblických príbehov objavovať výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna
  • chápať Cirkev ako miestne spoločenstvo a primeraným spôsobom porozumieť bohoslužbám
  • pomenovať základné pravidlá života a aplikovať vo svojom živote vzájomné odpustenie, pochopenie, porozumenie

Boh a človek

Výkonový štandard

Žiak dokáže/vie:

  • vnímať svoju jedinečnosť a využívať pravidlá dobrej komunikácie pri budovaní vzťahov v rodine a spoločenstve
  • vyjadriť radosť z Božieho stvorenia, vnímať jeho rozmanitosť a správať sa k nemu s rešpektom a úctou
  • byť pozorný k potrebám svojich blížnych a aplikovať prvky vzájomnej pomoci a solidarity v každodenných situáciách
  • chápať modlitbu ako vyjadrenie vzťahu s Bohom a objavovať spôsoby komunikácie medzi Bohom a ľuďmi
  • vnímať vieru ako súčasť života človeka a charakterizovať jej prejavy v konkrétnych situáciách
  • opísať dejiny izraelského ľudu a jeho záchrany
  • na základe Desatora rozlíšiť medzi dobrom a zlom a prehodnocovať svoje správanie

Obsahový štandard

  • Svet, v ktorom žijeme, budovanie vzťahov v rodine, v škole, vzájomná komunikácia
  • Jedinečnosť Božieho dieťaťa; dary, schopnosti a zručnosti
  • Boh – Stvoriteľ a Otec
  • Božia starostlivosť a skutky lásky
  • Komunikácia Boha s ľuďmi rôznymi spôsobmi
  • Komunikácia s Bohom v modlitbe
  • Komunikácia Boha s ľuďmi v dejinách prostredníctvom biblických príbehov
  • Viera ako dôležitá súčasť ľudského života; viera prirodzená a nadprirodzená
  • Božie pôsobenie cez sviatosti
  • Stručné dejiny Izraelského národa a jeho záchrany
  • Prikázania ako pravidlá pre život

Ježiš Kristus

Výkonový štandard

Žiak dokáže/vie:

  • poznať dôležité etapy života Ježiša Krista od narodenia až po jeho smrť a zmŕtvychvstanie
  • prostredníctvom biblických príbehov objavovať výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna a vytvoriť si k nemu osobný vzťah
  • vnímať prítomnosť zla a hriechu vo svete a vo svojom živote, prehodnotiť svoje správanie a uvedomovať si dôležitosť odpustenia

Obsahový štandard

  • Ježiš – Boží Syn, jeho príchod na svet
  • Začiatky Ježišovho verejného účinkovania
  • Výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna, Ježišove učenie v podobenstvách, Ježišove zázraky ako znamenia
  • Udalosti Ježišovej smrti a zmŕtvychvstania
  • Zlo a hriech ako dôsledok neposlušnosti voči Bohu
  • Božie milosrdenstvo voči ľuďom, spytovanie svedomia a ľútosť nad hriechmi
  • Dôležitosť odpustenia ako súčasť uzdravenia človeka. Sviatosť zmierenia – prostriedok odpustenia hriechov

Sväté písmo

Výkonový štandard

Žiak dokáže/vie:

  • prostredníctvom biblických príbehov odhaliť výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna
  • opísať dejiny izraelského ľudu a jeho záchrany

Obsahový štandard

  • Ježiš – Boží Syn vo svetle biblických príbehov
  • Stručné dejiny Izraelského národa a jeho záchrany

Cirkev a sviatosti

Výkonový štandard

Žiak dokáže/vie:

  • chápať Cirkev ako spoločenstvo, ktoré vyjadruje svoju vieru v Ježiša Krista a opísať slávenie nedele a sviatkov cirkevného roka
  • osvojiť si základné časti Svätej omše a porozumieť významu Eucharistie pre život kresťana
  • oboznámiť sa so základnými kritériami kresťanského života

Obsahový štandard

  • Cirkev ako Božia rodina, slávenie nedele ako „Deň Pána“
  • Udalosti Ježišovho utrpenia, smrti a zmŕtvychvstania a ich význam pre život človeka a Cirkvi
  • Pokračovanie Ježišovho diela aj po jeho nanebovstúpení, vznik Cirkvi
  • Náš život ako súčasť Cirkvi, začlenenie sa do cirkevného spoločenstva
  • Hostina v biblických príbehoch; spojitosť medzi Poslednou večerou a svätou omšou
  • Obeta a hostina, základné častí svätej omše a význam Eucharistie
  • Dôležitosť života s Ježišom – základné kritéria kresťanského života

Kresťanský život

Výkonový štandard

Žiak dokáže/vie:

  • porovnávať svoje konanie s konaním Ježiša a svätých ako morálnych vzorov a aplikovať Zlaté pravidlo vo svojom živote
  • byť pozorný k potrebám druhých a aplikovať prvky vzájomnej pomoci, úcty a solidarity v každodenných situáciách
Obsahový štandard
  • Princípy konania dobra podľa Ježišovho vzoru, rôzne formy pomoci iným
  • Príklady svätých, ktorí inšpirujú ku konaniu dobra
  • Vzťah s Ježišom v každodennom živote
  • Ježiš Kristus ako vzor pre život kresťana
  • Dôsledky odmietnutia Ježišovho učenia pre život človeka

Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike     pre 2. cyklus

Hlavným cieľom 2. cyklu je, aby žiaci preukázali zvládnutie základov náboženskej gramotnosti. Žiaci si uvedomujú svoje dary a talenty a vedia konkretizovať prikázanie lásky k Bohu a blížnemu. Poznávajú Bibliu nielen ako literárne dielo ale aj ako Božie slovo, orientujú sa v nej a pomocou nej skúmajú posolstvo o stvorení sveta. Prehlbujú svoj vzťah k Bohu v troch osobách a vedia ho vyjadriť, osvojujú si rôzne formy modlitby ako súčasť ich náboženského života. Žiaci vedia charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia ako aj jednotlivé sviatosti a poukázať na ich význam v živote kresťana

Ciele vzdelávania pre 2. cyklus

  • poznať základnú štruktúru Biblie a orientovať sa v nej
  • reprodukovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a pochopiť ich význam
  • poznávať vieru v Boha v živote biblických postáv
  • pomenovať a vysvetliť dôležité prvky Ježišovho posolstva
  • chápať Ježišovo konanie v kontexte príkazu lásky a aplikovať príkaz lásky vo svojom živote
  • chápať Cirkev ako spoločenstvo kresťanov a Božiu rodinu a vnímať sakrálny priestor ako miesto Božej prítomnosti a priestor modlitby
  • charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia a popísať symboly liturgických období
  • charakterizovať jednotlivé sviatosti, poukázať na ich význam v živote kresťana
  • používať rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života

Boh a človek

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • poznávať vieru v Boha v živote biblických postáv a v udalostiach vyvoleného národa
  • jednoduchým spôsobom vyjadriť svoju predstavu o Bohu
  • stručne charakterizovať Boha v troch osobách a všímať si jeho pôsobenie
  • rozlíšiť biblickú pravdu o stvorení sveta od iných názorov a teórií
Obsahový štandard
  • Viera v Boha ako súčasť života človeka
  • Biblické postavy a ich viera v Boha
  • Božia starostlivosti o vyvolený národ v dejinách
  • Prítomnosti Boha vo svete a jeho pôsobenie
  • Boh ako Trojica, vyznanie viery
  • Boh Stvoriteľ, pravda posolstva o stvorení sveta
  • Boh ako Otec, Božie atribúty

Ježiš Kristus

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • pomocou Svätého písma objavovať príklady prejavu lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému
  • osvojovať si postoj lásky k blížnemu, prijímať druhých takých akí sú a prejaviť im skutky milosrdenstva
  • vnímať svoje dary a talenty ako dar od Boha a hľadať spôsob ako ich využívať aj pre dobro iných

Obsahový štandard

  • Hlavné prikázanie lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému
  • Láska k Bohu v Starom zákone i v živote súčasného človeka
  • Láska k blížnemu a skutky milosrdenstva
  • Láska k sebe samému, moje dary a talenty

Sväté písmo

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • poznať základnú štruktúru Biblie, orientovať sa v nej a predstaviť jej význam pre kresťanskú vieru
  • opísať miesta spojené s biblickou tradíciou
Obsahový štandard
  • Biblia ako Božie slovo a jej pôvod
  • Svätá zem – krajina Biblie

Cirkev a sviatosti

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • charakterizovať jednotlivé sviatosti a poukázať na ich význam v živote kresťana
  • opísať slávenie nedele a sviatkov vo svojej rodine a v spoločenstve Cirkvi, do ktorej sa zapájajú a objasniť ich význam
  • spoznávať miesta modlitieb a Božej prítomnosti v minulosti i v dnešnej dobe a pomenovať ich základné prvky

Obsahový štandard

  • Spojenie s Ježišom prostredníctvom sviatostí
  • Sedem sviatostí a ich význam pre život človeka
  • Rodina ako domáca Cirkev, oslava Boha v rodine
  • Modlitba v spoločenstve Cirkvi
  • Miesta modlitby a Božej prítomnosti vo Svätom písme
  • Kostol ako miesto stretnutia spoločenstva Cirkvi s Bohom a s ľuďmi navzájom

Kresťanský život

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • charakterizovať jednotlivé obdobia liturgického roka a poukázať na ich symboliku
  • osvojovať si rôzne formy modlitby ako prostriedok komunikácie a vytvárania si dôvernejšieho vzťahu s Bohom

Obsahový štandard

  • Liturgický rok
  • Komunikácia s Bohom v modlitbe
  • Modlitba a jej formy

Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike pre 3. cyklus

Hlavný cieľom 3. cyklu je rozvíjanie nadobudnutej náboženskej gramotnosti. Žiaci vedia vyjadriť svoje predstavy o Bohu a zaujať osobný postoj voči otázkam kresťanskej viery aj v kontexte iných náboženstiev. Žiaci vedia poukázať na aktuálnosť Svätého písma, zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a prepojiť jeho posolstvo so svojim vlastným životom. Žiaci poznávajú rôzne etapy šírenia kresťanstva a charakterizujú Cirkev a jej úlohu v súčasnosti, pričom vedia zaujať osobný postoj k Cirkvi a zapojiť sa do činnosti miestnej Cirkvi. Žiaci poznajú význam jednotlivých sviatostí, reflektujú svoje hodnoty, vedia si zostaviť vlastný rebríček hodnôt. Konfrontujú svoj život s Desatorom a uvažujú nad svojim životom ako o osobnom povolaní vo vzťahu k sebe, k druhým a k svojmu okoliu.

Ciele vzdelávanie pre 3. cyklus

  • poukázať na jedinečnosť a dôstojnosť človeka na základe kresťanských hodnôt
  • uvedomiť si potrebu pravidiel, konfrontovať sa s Desatorom a aplikovať pravidlá správneho morálneho života na vlastný život
  • prehodnocovať svoje rozhodnutia a postoje s rešpektom na slobodnú vôľu každého človeka
  • zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a inšpirovať sa Ježišovým životom ako príkladom pre svoje konanie
  • interpretovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a stotožňovať sa s biblickými postavami a vzormi viery v Boha
  • vnímať Bibliu ako Božie slovo a zdôvodniť jej aktuálnosť a odkaz pre súčasný život
  • zaujať osobný postoj k otázkam kresťanskej viery v Boha
  • vnímať Cirkev v jej historických súvislostiach a poukázať na hlavné historické udalosti, ktoré zasiahli do jej života
  • porovnať kresťanské náboženstvo s inými náboženstvami, opísať ich spoločné znaky a rozdiely a vyjadriť, v čom je jedinečnosť a hodnota kresťanstva
  • s rešpektom pristupovať k ľuďom s iným náboženským presvedčením
  • charakterizovať jednotlivé sviatosti a poukázať na ich význam v živote kresťana

Boh a človek

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • popísať dôsledky prvého hriechu a odmietnutia Božieho plánu
  • vnímať Božiu starostlivosť v živote biblických postáv a porozumieť základným faktom dejín spásy na základe časovej osi
  • prostredníctvom príbehov biblických postáv poukázať na prítomnosť viery v živote človeka a nachádzať inšpiráciu pre osobný vzťah s Bohom
  • uvedomiť si potrebu pravidiel pre svoj život a konfrontovať svoje konanie s Desatorom
  • vyjadriť súvislosť medzi slobodou a vlastným konaním, zostaviť si vlastný rebríček hodnôt
  • prehodnocovať svoje rozhodnutia a postoje s rešpektom voči slobode každého človeka

Obsahový štandard

  • Boží plán pre človeka
  • Človek – jedinečné Božie stvorenie
  • Božie pôsobenie v živote biblických postáv v dejinách – časová os
  • Viera ako odpoveď kresťana
  • Veľké postavy viery Starého zákona
  • Viera osôb povolaných do Božej služby
  • Viera Božieho ľudu v čase neslobody
  • Budovanie vzťahu človeka s Bohom
  • Vzťah s Bohom a pravidlá na Sinaji
  • Rebríček hodnôt a životný štýl mladých
  • Sloboda človeka
  • Slobodné rozhodnutie konať dobro v prospech iných
  • Sloboda a zodpovednosť

Ježiš Kristus

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • na základe konkrétnych faktov poukázať na historickosť osoby Ježiša Krista
  • odhaľovať výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna, pomenovať dôležité prvky jeho posolstva o Božom kráľovstve a prehodnotiť osobný vzťah k nemu
  • konfrontovať vlastné postoje s konaním Ježiša a Márie a zaujať osobný postoj k otázkam kresťanskej viery v Boha
  • hľadať v blahoslavenstvách cestu k slobode a osvojovať si postoj lásky k blížnemu cez skutky milosrdenstva

Obsahový štandard

  • Ježiš Kristus ako historická osoba (narodenie, utrpenie, smrť a zmŕtvychvstanie)
  • Ježišovo verejné účinkovanie
  • Ježišove zázraky ako znamenia príchodu Božieho kráľovstva
  • Ježiš – učiteľ a vzor viery
  • Mária – žena viery
  • Priateľstvo s Ježišom
  • Blahoslavenstvá – cesta k slobode a ku šťastiu

Sväté písmo

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • charakterizovať Evanjeliá, poukázať na ich pôvod a význam
  • poukázať na aktuálnosť Svätého písma a biblických textov a objavovať v nich odkaz pre svoj život

Obsahový štandard

  • Evanjelium ako radostná zvesť
  • Aktuálnosť Biblie

Cirkev a sviatosti

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vnímať Cirkev ako spoločenstvo kresťanov, ktoré pokračuje v Ježišovom poslaní a poznávaní života prvého kresťanského spoločenstva
  • charakterizovať osobnosť svätého Pavla, apoštola národov, a jeho prínos pri šírení kresťanstva
  • poznávať pôsobenie Cyrila a Metoda a ich nasledovníkov a vysvetliť ich prínos pre šírenie kresťanstva na našom území
  • charakterizovať etapy šírenia kresťanstva v dejinách a poznávať ich hlavné prvky
  • konfrontovať svoj život so životom ľudí, ktorí konali skutky milosrdenstva a rozhodnúť sa pre konkrétnu formu prejavu lásky blížnemu
  • charakterizovať sviatosti kresťanskej iniciácie, definovať ich spoločné znaky i odlišnosti a poukázať na ich význam v živote kresťana

Obsahový štandard

  • Vznik Cirkvi a Petrov primát
  • Život a viera prvého kresťanského spoločenstva
  • Svätý Pavol a ohlasovanie evanjelia
  • Šírenie kresťanstva na našom území
  • Cirkev v stredoveku
  • Život Cirkvi od stredoveku po 20. storočie
  • Cirkev a služba blížnym
  • Krst a jeho význam v živote človeka
  • Sviatosť birmovania – sviatosť kresťanskej dospelosti
  • Hriech a vina v živote človeka, sviatosť zmierenia
  • Eucharistia a jej význam v živote kresťana

Kresťanský život

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • charakterizovať Cirkev a jej úlohu v súčasnosti, poznávať cirkevnú hierarchiu, prijímať výzvy k angažovanosti v Cirkvi
  • oboznámiť sa s osobnosťami 20. storočia, ktoré trpeli pre vieru, vnímať zmysel ich utrpenia a konfrontovať svoje postoje s ich postojmi viery
  • porovnať kresťanské náboženstvo s inými náboženstvami, opísať ich spoločné znaky a rozdiely a vyjadriť, v čom je jedinečnosť a hodnota kresťanstva; rešpektovať ľudí s iným náboženským presvedčením
  • poukázať na význam pravidiel v živote človeka, konfrontovať svoj život s Desatorom a pravdivo zhodnotiť dôsledky porušovania prikázaní pre svoj život
  • spoznávať rôzne formy povolania v živote kresťana a uvažovať o svojom osobnom povolaní
  • chápať vieru vo večný život v kontexte kresťanskej nádeje, zaujať postoj k otázke večného života

    Obsahový štandard

  • Cirkev v dnešnej dobe
  • Kresťan a Cirkev
  • Svedectvá viery kresťanov 20. storočia
  • Viera kresťana uprostred svetových náboženstiev
  • Vzťah s Bohom
  • Úcta k Božiemu menu
  • Svätiť sviatočné dni
  • Úcta k rodičom a k autorite
  • Úcta k životu a jeho ochrana od počatia po prirodzenú smrť
  • Čistota a vernosť
  • Ochrana spoločného vlastníctva
  • Pravda a pravdovravnosť
  • Povolanie človeka
  • Priateľstvo, láska a povolanie k manželstvu
  • Božie kráľovstvo – cieľ života kresťana