Hlavným cieľom 2. cyklu je rozvíjanie gramotnosti v prepojení s obsahmi ostatných vzdelávacích oblastí a s dôrazom na rozvíjanie hovorenej produkcie, na mnohoraké využívanie čítania a písania v rôznych kontextoch. Súčasťou rozvíjania gramotnosti je osvojovanie stratégií práce s textom a nadobúdanie skúseností s procesom čítania a písania. Dôraz sa kladie aj na čítanie krátkych literárnych a vecných textov s porozumením.
Ciele vzdelávania pre 2. cyklus
- Viesť dialóg v súkronom a vo verejnom prostredí vecne a sociálne primeraným spôsobom.
- Vyjadriť sa zrozumiteľným spôsobom k známym témam.
- Pripraviť a predniesť krátky hovorený prejav.
- Vytvoriť písaný a obrazovo-písaný text na vyjadrenie rôznych komunikačných zámerov.
- Uplatniť pri písaní textov vybrané pravidlá jednotlivých pravopisných princípov.
- Aktívne počúvať a čítať primerané vecné texty.
- Orientovať sa v nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textoch.
- Identifikovať v texte explicitné informácie, vyvodiť základné informácie.
- Formulovať a klásť otázky zamerané na explicitný a implicitný význam textu.
- Zhrnúť získané informácie ústne aj písomne.
- Použiť základné stratégie porozumenia textu a posúdiť mieru vlastného porozumenia.
- Počúvať a čítať krátke primerané literárne texty.
- Zdieľať emocionálnu a estetickú skúsenosť z recepcie literárneho textu hovorenou a písanou formou.
- Použiť pri porozumení a tvorení textu primerané znalosti jazykových prostriedkov, využívať pritom jazykové slovníky.
- Rešpektovať viacjazyčné prostredie, podporovať spolužiakov s iným materinským jazykom.
Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť otázky a primerane formulovať odpovede,
- viesť dialóg so spolužiakmi na známe témy a reagovať na repliky komunikačného partnera používaním nacvičených slov a viet pre danú situáciu,
- vyjadriť a zdôvodniť vlastný názor na bežné alebo aktuálne témy a podoprieť ho argumentmi,
- rešpektovať názor komunikačného partnera, vyjadriť pochvalu, ocenenie, súhlas, námietku alebo nesúhlas sociálne primeraným spôsobom,
- používať telefonickú, internetovú komunikáciu alebo iný situačne vhodný komunikačný kanál na komunikáciu (pod dohľadom učiteľa),
- používať základné žánre korešpondencie,
- iniciovať komunikáciu v skupine rovesníkov a rozvíjať ju,
- rešpektovať viacjazyčné prostredie a podporovať žiakov s iným materinským jazykom.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
- dodržiavanie pravidiel úspešnej komunikácie, ohľaduplnosť, akceptovanie názoru komunikačného partnera, akceptovanie spätnej väzby (napr. pri spoločnom učení, pri riešení konfliktov,);
- využívanie adekvátnych neverbálnych prostriedkov;
- porovnávanie komunikačných zvyklostí v nemeckom jazyku a inom jazyku;
- získavanie informácií o iných jazykoch, najmä o inom materinskom jazyku spolužiakov, vedenie dialógov o viacjazyčnosti;
- hľadanie podobností v nemeckom a inom jazyku.
Dialogická komunikácia a kooperácia
- nácvik dialógu na aktuálnu, zaujímavú a veku primeranú tému v rôznych komunikačných situáciách, rozlišovanie dialógu v súkromnom a verejnom prostredí, (tykanie, vykanie);
- stavba dialógu: nadviazanie kontaktu (oslovenie, pozdrav), obsah dialógu – striedanie replík, vecné a jazykovo primerané reagovanie na repliky, ukončenie kontaktu;
- pravidlá vedenia dialógu: aktívne počúvanie a neprerušovane komunikačného partnera, vecne a jazykovo primerané reagovanie na jeho repliky, povzbudenie, pochválenie a ocenenie komunikačného partnera, uplatňovanie pravidiel zdvorilosti;
- riešenie jednoduchých bežných situácií (napr. nakupovanie, stravovanie….);
- rozlišovanie priameho a sprostredkovaného dialógu (telefonického alebo prostredníctvom internetovej/mobilnej aplikácie) v súkromnom a vo verejnom prostredí;
- pochopenie a vyhýbanie sa rizikám komunikačnej interakcie vo verejnom a v internetovom prostredí.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu a riešenia vecných problémov;
- oznamovacie, opytovacie a rozkazovacie vety v budúcom, prítomnom a minulom čase a s modálnym slovesom a jednoduché súvetia pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
- používanie členov: určitý a neurčitý člen podstatných mien v nominatíve, datíve a v akuzatíve;
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel,;
- uplatňovanie správnej výslovnosti, melódie viet a dôrazu niektorých replík (slovný a vetný prízvuk) pri vedení dialógu, správna výslovnosť ;
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel pri internetovej komunikácii; vhodné využívanie pohybových a neverbálnych prostriedkov v dialógu (zrakový kontakt , mimika, gestikulácia,…); využívanie didaktických a scénických hier na nácvik dialógov a rôznych aktivít na nácvik slovnej zásoby, gramatických štruktúr a plynulosti reči.
Tematické okruhy na komunikáciu
Žiak komunikuje so svojím komunikačným partnerom o témach obsahujúce slovnú zásobu týkajúcu sa jeho osoby, záujmov, emócií, potrieb a skúseností
v rámci každodenných situácií: ja (napr. ľudské telo, oblečenie, nakupovanie) a priatelia, rodina, škola, voľný čas a záľuby, výživa a zdravie/choroby, šport, príroda okolo nás, ohrozenie a ochrana životného prostredia, svet okolo nás: môj domov, moji predkovia a ich tradície, môj región, kultúrne dedičstvo, zvyky a tradície, krajiny, mestá a miesta, Nemecko, Rakúsko a Slovensko.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zhromažďovať potrebné informácie na prípravu textu,
- vytvoriť myšlienkovo ucelené hovorené texty,
- reprodukovať krátky počutý alebo prečítaný text,
- vyrozprávať krátky súvislý naratívny príbeh,
- vylepšiť svoj hovorený prejav pomocou otázok alebo jednoduchých vizuálnych prostriedkov,
- upraviť obsahovú a jazykovú stránku hovoreného prejavu,
- sformulovať jednoduchý opis pracovného postupu,
- opísať pozorované objekty (veci, osoby, zvieratá),
- predniesť krátku prezentáciu, krátky referát,
- vyjadriť svoj názor na bežné alebo aktuálne témy a zdôvodniť ho,
- uplatňovať v hovorenom prejave situačne vhodné jazykové, zvukové jazykové prostriedky, neverbálne komunikačné prostriedky a vhodnú moduláciu hlasu,
- upraviť obsahovú a jazykovú stránku hovoreného prejavu,
- aktívne počúvať hovorené prejavy iných, klásť otázky k obsahu textu.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- samostatný výber témy hovoreného prejavu a zdôvodnenie výberu podľa komunikačného zámeru;
- vyhľadávanie/brainstorming informácií zo spoľahlivých zdrojov, potrebných na rozvíjanie témy;
- usporiadanie informácií a samostatné vytvorenie osnovy textu;
- súvislé a myšlienkovo ucelené rozvíjanie témy podľa konkrétneho komunikačného zámeru: informovať, vyrozprávať, opísať, zdôvodniť, emocionálne pôsobiť;
- kontrolovanie gramatiky, pravopisu a štylistická úprava textu;
- výslovnostné cvičenia, cvičenia na moduláciu hlasu a na situačne vhodné používanie pohybových prostriedkov;
- prednes hovoreného prejavu v prostredí triedy, školy alebo verejnosti.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- upresnenie hovoreného prejavu pomocou kontrolných otázok k obsahu, osnove a použitým komunikačným prostriedkom;
- formulovanie a zdôvodnenie odpovedí na položené otázky;
- využitie jednoduchých grafických nástrojov na vylepšenie štruktúry textu (napr. plagát, projekt);
- aktívne počúvanie hovoreného prejavu iných osôb a kladenie otázok k obsahu textu;
- vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému, jeho zdôvodnenie, prípadne korigovanie názoru na základe argumentov spolužiakov.
Žánre a druhy hovoreného textu
- informačné texty určené pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa, pozvanie (na školské/záujmové podujatie), referát, prezentácia k známej téme;
- rozprávanie prežitej skúsenosti, objasňovanie udalosti, plánovanie udalosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
- jednoduchý opis osoby, predmetu, pracovného postupu, živočícha, rastliny alebo prostredia na základe priameho pozorovania alebo obrazovej predlohy;
- krátky jednoduchý prejav s informačnou funkciou (napr. sprevádzanie návštevy po škole, obci).
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (oslovenia, emocionálne slová a frazémy, primerané odborné a abstraktné slová);
- používanie hlavnej a vedľajšej vety pri rozvíjaní témy s konkrétnym komunikačným zámerom;
- používanie adekvátnych jazykových prostriedkov (napr. synonymá, antonymá);
- zdokonaľovanie zvukovej jazykovej stránky hovoreného prejavu;
- uplatňovanie spisovnej výslovnosti v nemeckom jazyku;
- porovnávanie a odlišovanie spisovnej a nárečovej výslovnosti, spisovných a nárečových tvarov (so zameraním na nárečový región, v ktorom žiaci žijú) ako aj rozdielnych výrazov a pojmov medzi nemčinou v Nemecku, Rakúsku a vo Švajčiarsku.
Tematické okruhy na tvorbu hovorených textov
Tematické okruhy tvoria obsahový základ na tvorbu textov a tým ponúkajú kontext pre praktické používanie nemeckého jazyka. Žiaci produkujú hovorený prejav, obsahujúci slovnú zásobu týkajúcu sa nielen jeho osoby a zážitkov ale aj zážitkov iných osôb a každodenných situácií z ich bezprostredného prostredia, napríklad: plánovanie voľnočasových aktivít, školské výlety, prázdniny a dovolenka, vyučovanie, nakupovanie (ceny, váhy, miery) potraviny a jedlá, v reštaurácii, u lekára, v nemocnici, o zvykoch a zvyklostiach v nemecky hovoriacich krajinách a na Slovensku, v prostredí nemeckej národnostnej menšiny, o sviatkoch a živom kultúrnom dedičstve, o dialektoch nemčiny na Slovensku, o sviatkoch.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zhromažďovať potrebné informácie na prípravu písaného textu a využiť pri jeho tvorbe osnovu, členiť vlastný písaný text na základné kompozičné celky,
- použiť vhodný žáner písaného textu podľa komunikačného zámeru,
- tvoriť súvislý písaný alebo obrazovo-písaný text na zvolenú tému,
- napísať krátky príbeh/naratívny text podľa obrázkov, témy, názvu alebo osobný zážitok,
- vyjadriť písaním svoje pocity a fantáziu,
- vytvoriť jednoduchý opis pracovného postupu,
- opísať pozorované objekty,
- sformulovať písomne argumenty na podporu svojho postoja k téme,
- používať pri tvorení písaného textu primerané znalosti slovnej zásoby, lexikálnych vzťahov a vetných štruktúr,
- upraviť obsahovú, kompozičnú a jazykovú stránku napísaného textu,
- uplatniť grafické zručnosti pri úprave formálnej stránky napísaného textu,
- uplatniť pri písaní osvojené pravopisné pravidlá,
- využiť písanie pri učení sa,
- písať si poznámky,
- viesť portfólio s vlastnými textami.
Obsahový štandard
Proces tvorenia a revidovania textu
- výber témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho adresáta;
- získavanie informácií z rôznych dôveryhodných informačných zdrojov;
- stručné písomné zhrnutie odborných informácií;
- výber vhodného slohového postupu na vyjadrenie zamýšľaného obsahu;
- využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov) k zvolenej téme;
- členenie textu s využitím podrobnej alebo stručnej osnovy;
- tvorenie konceptu a upravovanie obsahu, členenia (úvod, jadro, záver) a jazyka textu;
- pravopisná korektúra textu v rozsahu osvojených pravopisných zručností;
- grafická úprava textu (aj pomocou základných možností textového editora);
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy alebo školy.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- plánovanie vhodného postupu pri tvorbe textu;
- sledovanie priebehu tvorenia textu a vlastné posúdenie úspešnosti písania;
- použitie základných stratégií na vylepšenie písaného textu.
Žánre a druhy písaného textu
- informačné texty určené pre verejné (školské) prostredie: oznam, správa; písaná alebo elektronická pozvánka na školské/záujmové podujatie…;
- blog: písanie naratívnych textov (reálneho alebo vymysleného príbehu -vyjadrenie zámernosti konania postáv, začlenenie opisných častí do príbehu);
- návod na použitie: vytvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu;
- osobný list, e-mail, plagát, opis, inzerát, recept.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie myšlienok prostredníctvom súvetí;
- uplatňovanie prostriedkov nadväzovania viet v texte: spojky (und, aber, weil…), častice, synonymické opakovanie, slovotvorne súvisiace slová (napr. Zusammengesetzte Wörter, tvorba slov predponami a príponami);
- používanie préterita pravidelných aj nepravidelných slovies v písaných textoch;
- používanie podstatných mien v jednotnom a v množnom čísle;
- používanie nominatívu jednotného a množného čísla pri prídavných menách po určitom, neurčitom a nulovom člene;
- používanie čísloviek v texte;
- používanie vhodnej slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov podľa témy a komunikačného zámeru textu;
- využívanie primeraných grafických prostriedkov v písanom a elektronickom texte.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- uplatňovanie pravopisných pravidiel (nemecký pravopis) pri tvorbe textov;
- tvorba zložených slov (Apfel-saft), slov s odlučiteľnými predponami (napr. mit-, ab-, weg-, );
- písanie čiarky v hlavnej a vedľajšej vete, písanie interpunkčných znamienok v priamej reči.
Tematické okruhy na tvorbu písaných textov
Tematické okruhy tvoria obsahový základ na tvorbu textov a tým ponúkajú kontext pre praktické používanie nemeckého jazyka. Žiak píš texty, primerané veku a jazykovej úrovni, obsahujúce slovnú zásobu týkajúcu sa jeho osoby, zážitkov, zážitkov iných osôb, o každodenných situáciách z ich bezprostredného prostredia, napríklad: o rodine, o svojej izbe/bytu/domu, o oblečení, o obľúbenom mieste, priateľoch (opis osôb), škole, spolužiakoch, školských výletoch, prázdninách, voľnočasovej aktivite, záľubách, móde, o sviatkoch a zvykoch, o svojej krajine, o nemecky hovoriacich krajinách.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- aktívne počúvať a samostatne čítať krátke primerane náročné vecné texty,
- identifikovať doslovné (explicitné) informácie v počúvanom a v čítanom texte,
- vyvodiť implicitné informácie z čítaného textu,
- vyvodiť informácie z nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textov,
- zhrnúť a reprodukovať získané informácie,
- prepájať získané informácie so svojimi doterajšími znalosťami a skúsenosťami,
- vyjadriť svoj názor na čítané/počúvané texty a zdôvodniť ho,
- posúdiť mieru vlastného porozumenia a používať základné stratégie na zlepšenie porozumenia textu,
- využiť získané informácie pri učení sa, v bežnom živote alebo pri záujmových aktivitách,
- identifikovať charakteristické znaky rôznych typov textov a odlíšiť texty podľa komunikačného zámeru,
- použiť pri porozumení textu primerané znalosti slovnej zásoby, lexikálnych vzťahov a vetných a súvetných štruktúr.
Obsahový štandard
Porozumenie textu
- aktívne počúvanie, samostatné čítanie a porozumenie primeraným opisným, informatívnym, a digitálnym vecným textom v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí;
- pochopenie významu niektorých neznámych slov z kontextu prečítaného textu;
- identifikovanie nejasností, kladenie otázok, hľadanie odpovedí;
- porozumenie doslovným (explicitným) informáciám v texte pomocou úloh: vymenovanie faktov, objasňovanie nových pojmov, identifikovanie a zhrnutie kľúčových informácií a poznatkov;
- rozpoznávanie štruktúry textu: úlohy na porozumenie nadväznosti viet a odsekov v texte, členenie textu na časti pomocou osnovy;
- rozpoznanie základných znakov vecného textu: presnosť, stručnosť a prehľadnosť;
- využitie osnovy pri reprodukcii textu alebo pri využití získaných informácií vo vlastnom texte;
- reprodukovanie obsahu textu, tvorenie vlastných otázok k textu, rozhovor o texte
- samostatné používanie jednoduchých postupov a stratégií učenia sa z textu.
Žánre a druhy vecného textu
- informačný žáner: odborná informácia, mediálna správa;
- nesúvislý informačný žáner: jazykový slovník, cestovný poriadok, graf, mapa, diagram;
- náučné/populárno náučné texty: encyklopédie, časopisy;
- jednoduchý opisný žáner: opis pracovného postupu, opis pozorovaného objektu (predmet, živočích, osoba);
- primerané digitálne texty s odbornou funkciou: digitálne encyklopédie, webové stránky, prezentácie, inštruktážne, náučné videá;
- primerané reklamné texty.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- úloha hlavnej vety pri porozumení textu;
- úloha vedľajšej vety pri porozumení textu ;
- základné poznávanie významu a funkcie jednotlivých slovných druhov v texte;
- rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien, čísloviek a zámen;
- rozlišovanie pádových otázok;
- rozlišovanie slovesného času (préteritum, perfektum, prítomný a budúci čas) v texte;
- vyvodzovanie významov nových alebo neznámych slov z textu: abstraktné slová (názvy vlastností a názvy dejov), odborné slová, viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia s priamym významom;
- identifikovanie odvodených slov napr. predponou alebo príponou;
- identifikovanie slov zložením napr. podstatné meno + podstatné meno, prídavné meno + prídavné meno, podstatné meno + prídavné meno.
Tematické okruhy na tvorbu vecných textov:
Tematické okruhy tvoria obsahový základ na tvorbu textov a tým ponúkajú kontext pre praktické používanie nemeckého jazyka. Žiaci čítajú vecné texty, primerané veku a jazykovej úrovni, obsahujúce aj odbornú slovnú zásobu. napríklad: o prírode, o vesmíre, ohrození a ochrane životného prostredia, o mojej rodine, o sviatkoch- zvykoch a tradíciách, o oslavách sviatkov v mojej rodine a obci, o rozmanitých kultúrach, o kultúrnom dedičstve a prejavoch rôznych spoločenstiev. Zdôvodnenie: akcent na budovanie vzťahu s rodinou a miestnou komunitou, presun od akcentu na odlišnosti k pojmu dedičstvo vo všeobecnosti , o cestovaní, o krajinách, o móde, o obľúbenom mieste, o svojej krajine, o nemecky hovoriacich krajinách.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať nahlas aj potichu a s porozumením tlačený aj písaný text primeranej náročnosti,
- porozumieť explicitným významom a vyvodzovať základné implicitné významy z počutého a prečítaného literárneho textu,
- pomenovať, ako na nich text a čítanie pôsobia, opísať zážitok,
- hodnotiť text na základe vlastných pocitov a prežívania,
- zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne,
- predniesť text s výraznou intonáciou a s citovým prežitím v rámci svojich schopností,
- dramatizovať vybrané texty alebo časti textov aj s pomocou rekvizít,
- vytvoriť otázky k čítanému alebo počúvanému textu,
- vybrať si diela, texty, mediálne obsahy atď samostatne alebo aj s pomocou a zdôvodniť svoj výber,
- odlíšiť diela z poézie, prózy a drámy; na základe štruktúrnych prvkov textu/charakteristických znakov rozoznať jednotlivé žánre (napr. epické: ľudová rozprávka, autorská rozprávka, súčasná literatúra pre mládež (mládežnícky román), príbeh; lyrické: báseň, pieseň).
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- predvídanie pokračovania deja z počutého alebo prečítaného textu;
- orientácia v primerane náročných literárnych textoch, vyhľadávanie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu, stručné zhrnutie informácií;
- vyvodzovanie základných implicitných významov z čítaného alebo počúvaného textu pomocou ústnych a jednoduchých písomných otázok;
- vysvetľovanie významu neznámych slov a slovných spojení;
- samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja s jednou dejovou líniou s obrazovou alebo slovnou oporou a bez nej;
- formulovanie vlastných myšlienok a záverov z prečítaného vlastnými slovami;
- porozumenie literárnym pojmom, umeleckému zobrazeniu skutočnosti, obrazným a symbolickým významom slov;
- porovnávanie informácií, motívov, udalostí z rôznych druhov umeleckých textov navzájom, porovnávanie rôznych typov spracovania príbehu (dramatická, rozhlasová, filmová podoba).
Čítanie pre zážitok
- čítanie diel, textov, mediálnych obsahov atď, ktoré žiakovi prinášajú radosť a potešenie (knihy rôznych žánrov s ilustráciami);
- čitateľské preferencie, ktoré sa viažu na odporúčanie rovesníkov aj dospelých;
- opakované čítanie obľúbených textov, výber tém a žánrov podľa záujmov;
- sebapoznávanie, porovnávanie vlastných čitateľských aktivít a skúseností z čítania s rovesníkmi, hľadanie zhôd a rozdielov;
- vyjadrovanie postoja a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu a z ilustrácie verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
- pátranie po rozprávkach, príbehoch, povestiach a mýtoch k histórii obce alebo regiónu, skúmanie, zaznamenávanie, porovnávanie, prezentovanie;
- stvárnenie obsahu textu metódami tvorivej dramatiky, výtvarnými alebo hudobnými činnosťami;
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu;
- sprostredkovanie umeleckého zážitku cez rôzne formy spracovania textu – divadelné, filmové, rozhlasové a iné spracovanie literárnych diel;
- uvedomovanie si autorstva a kontextu vzniku literárnych diel.
Samostatný čitateľ
- vlastný samostatný a cielený výber diel, textov, mediálnych obsahov atď na čítanie;
- samostatné budovanie čitateľského portfólia, vedenie podrobnejších záznamov v rôznych formách a podobách o knihách, o svojom čítaní a jeho pokrokoch;
- čítanie a reflexia čítania textov rôznych žánrov, stanovenie individuálnych čitateľských cieľov a výziev v čítaní, formovanie jednoduchých rituálov;
- uvažovanie o zobrazení postáv, faktov, dejov v texte v kontexte doby a kultúry, vyjadrovanie názoru, pokusy o hodnotenie;
- aktívne vyhľadávanie knihy a využívanie aj iných dostupných druhov knižníc (okrem triednej knižnice aj školskú alebo mestskú/obecnú).
Žánre
Čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov nemeckej a svetovej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 2. cyklu sa obohacuje o scenár, jednoduchú divadelnú a rozhlasovú hru, poviedku, detský román.