Hlavným cieľom 3. cyklu je v línii informatického myslenia sa žiaci zoznámia so základnou úrovňou vyššieho programovacieho jazyka, ktorý bude zahŕňať základné dátové typy, podmienené príkazy, cykly a pomenované bloky (podprogramy/funkcie). Nástroje (aplikácie) na spracovanie údajov v rôznych reprezentáciách sa nemôžu sústrediť na konkrétneho výrobcu, ale osvojujú sa na principiálnej úrovni. Podobne aj nástroje internetu a operačného systému sa sústreďujú na princípy fungovania.
Výkonový štandard
1. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Analyzovať problémy a rozvíjať abstrakciu a logiku.
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať údaje, ktoré si treba zapamätať
- rozpoznať miesta, kde sa treba rozhodovať, opakovať činnosť
- vlastnými slovami sformulovať plán budúceho riešenia
- rozhodnúť sa o pravdivosti/nepravdivosti tvrdenia/výroku, uviesť kontra príklad, keď niečo neplatí, nefunguje
2. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Riešiť elementárne problémy programovaním s využitím jednoduchých premenných, postupnosti príkazov, cyklov s konkrétnym počtom opakovaní a vetvením.
Žiak vie/dokáže:
- vytvoriť program, v ktorom si treba zapamätať neštruktúrované hodnoty a neskôr ich jednoducho použiť
- vytvoriť program, ktorý vyžaduje daný známy počet opakovaní
- vytvoriť program, ktorý vyžaduje vetvenie s jednoduchou podmienkou
- vytvoriť program, ktorý reaguje na vstup
- vytvoriť program, ktorý obsahuje podprogramy
- doplniť, dokončiť, modifikovať rozpracovaný program
3. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Skúmať a posudzovať správnosť riešenia, riešiteľnosť úlohy a opravovať chyby.
Žiak vie/dokáže:
- interpretovať program, simulovať činnosť vykonávateľa a krokovať riešenie s premennými, cyklami a vetvením
- hľadať chybu vo vlastnom nesprávne pracujúcom programe a opraviť ju
- navrhnúť vylepšenie
- diskutovať o riešiteľnosti úlohy
4. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Pomocou vhodných nástrojov spracovať a kombinovať údaje rôznych typov.
Žiak vie/dokáže:
- digitalizovať grafickú informáciu
- zvoliť vhodný formát súboru pre uloženie obrázkov rôznych typov
- posudzovať vplyv formátovacích nástrojov a skrytých znakov na výsledný text a operácie s textom
- použiť nástroje editora na tvorbu a úpravu prezentácií
- použiť konkrétne nástroje editora na skombinovanie videa, zvuku a textu
5. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Zoznámiť sa digitálnou reprezentáciou informácií rôznych typov.
Žiak vie/dokáže:
- voliť vhodnú reprezentáciu reálnej informácie
- zakódovať informáciu podľa pokynov do konkrétnej reprezentácie
- dekódovať informáciu z jednoduchých reprezentácii
- vyhľadať a získať informácie v informačnom systéme a databáze (knižnica, el. obchod, rezervácie lístkov…)
- získať informácie rôznych typov pomocou konkrétnych nástrojov (napríklad zoskenovaním, odfotením, nahraním zvuku, videa, …)
6. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Spoznať princípy a koncepty informatiky, vrátane reprezentácie a spracovania údajov v tabuľkách, stromoch a grafoch.
Žiak vie/dokáže:
- organizovať informácie do štruktúr
- interpretovať údaje zo štruktúr
- použiť konkrétne nástroje na prácu s tabuľkami
- zvoliť a používať funkcie pre jednoduché výpočty
7. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Pracovať s počítačom, zariadeniami, štruktúrou priečinkov a aplikáciami.
Žiak vie/dokáže:
- pracovať s pamäťovými a prídavnými zariadeniami: prenášať, ukladať, kopírovať informácie
- rozlíšiť vstupné a výstupné zariadenia
- navrhnúť štruktúru priečinkov
- preorganizovať súbory do danej štruktúry priečinkov
- zistiť parametre súborov, priečinkov
- preniesť informácie medzi spustenými aplikáciami pomocou schránky
8. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Používať sieťové zariadenia a nástroje na prácu v počítačovej sieti.
Žiak vie/dokáže:
- použiť nástroje na zdieľanie, kopírovanie, prenášanie a ukladanie súborov v rámci počítačovej siete
- pracovať so sieťovými zariadeniami
- použiť nástroj na prispievanie do webového obsahu
- diskutovať o správnosti a kvalitu vyhľadaných informácií (výstup vyhľadávania)
- pripojiť prílohu správy, zobraziť prijatú prílohu prostredníctvom konkrétneho e-mailového nástroja
9. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Analyticky posudzovať digitálne technológie.
Žiak vie/dokáže:
- diskutovať o škodlivom softvéri, nebezpečných web stránkach a službách a ochrany pred nimi
- diskutovať o schopnostiach vírusov ako programov
- diskutovať o digitálnych technológiách a ich vplyve na ostatných
- diskutovať o informatike z pohľadu povolania
Obsahový štandard
Programovanie:
1. Analýza problému:
Vzťahy:
aký informatický problém je v zadaní úlohy, platí – neplatí, a/alebo/nie (neformálne), premenná ako označenie
Procesy
idea sekvencie, opakovania, vetvenia, jednoduchej manipulácie s údajmi, rozhodovanie o pravdivosti tvrdenia
Činnosti:
Identifikovanie údajov, ktoré si treba zapamätať, rozpoznávanie miest, kde sa treba rozhodovať, opakovať činnosť.
Formulovanie plánu riešenia a jeho vyjadrenie vlastnými slovami s využitím sekvencie, opakovania, vetvenia a jednoduchej manipulácie s údajmi.
Rozhodovanie o pravdivosti/nepravdivosti tvrdenia/výroku s príkladmi a kontra-príkladmi, keď niečo platí – neplatí, funguje – nefunguje aj so spojkami a/alebo/nie (neformálne).
Uvažovanie o budúcich riešeniach.
2. Konštrukcie jazyka:
Pojmy:
premenná, parameter príkazu, postupnosť príkazov, opakovanie, vetvenie, podmienka, podprogram
Vzťahy:
vstup – program – výsledok, konštrukcie jazyka: postupnosť príkazov, cyklus, podmienený príkaz, pomenovaná postupnosť príkazov, pravidlá jazyka pre použitie premennej, prostriedky jazyka pre: získanie vstupu, spracovanie vstupu a zobrazenie výstupu
Procesy:
zostavovanie programu v jazyku vykonávateľa, spustenie programu, zostavenie a úprava príkazov, čakanie na neznámy vstup – vykonanie akcie – výstup, následný efekt
Činnosti:
Vytváranie programov, v ktorých si treba pomocou premennej zapamätať neštruktúrované hodnoty a neskôr ich jednoducho použiť.
Vytváranie programov, v ktorých sa vyžaduje daný známy počet opakovaní.
Vytváranie programov, v ktorých sa vyžaduje vetvenie s jednoduchou podmienkou.
Vytváranie programov, ktoré reagujú na vstup.
Používanie premennej, parametrov príkazu, postupnosti príkazov, podprogramu, konštrukcie opakovania a vetvenia podľa podmienky.
Zostavovanie programu v jazyku vykonávateľa, spustenie programu, zostavenie a úprava príkazov, čakanie na neznámy vstup – vykonanie akcie – výstup, následný efekt.
Dopĺňanie, dokončovanie a modifikovanie rozpracovaných programov.
3. Interpretácia zápisu riešenia, hľadanie, opravovanie chýb:
Vzťahy:
jazyk – vykonanie programu, chyba pri realizácii (logická chyba), chyba v zápise (syntaktická chyba), chyba v postupnosti príkazov s premennými, cyklom a vetvením
Procesy:
krokovanie, čo sa deje v počítači v prípade chyby v programe, hľadanie chyby
Činnosti:
Interpretovanie programu, simulovanie činnosti vykonávateľa a krokovanie riešenia s premennými, cyklami a vetvením.
Analyzovanie, čo sa deje v počítači v prípade chyby v programe.
Hľadanie rôznych typov chýb (syntaktická chyba v zápise, logická chyba pri realizácii programu), vo vlastnom nesprávne pracujúcom programe a jej opravovanie.
Diskusia a návrh vylepšení riešenia.
Diskusia o tom, či má úloha riešenie.
Údaje:
1. Práca s údajmi rôznych typov:
Pojmy:
odrážky a číslovanie, časová os
Vzťahy:
obrázok v rastri alebo vo vektorovom tvare, formáty súborov a ich vzťah k uloženému obrázku, obrázok ako súčasť textu, neformátovaný a formátovaný text, video ako postupnosť klipov, efektov, prechodov
Procesy:
vkladanie tabuľky do textu, manipulácia s poradím snímok, vloženie prepojenia, strihanie videa
Činnosti:
Digitalizácia grafickej informácie, voľba vhodného súborového formátu pre uloženie obrázkov rôznych typov.
Porovnávanie rastrových a vektorových obrázkov s ohľadom na ich vlastnosti, možnosti úprav, formáty súborov.
Posudzovanie vplyvu formátovacích nástrojov a skrytých znakov na výsledný text a operácie s textom.
Práca s obrázkom ako súčasťou textu.
Používanie nástrojov editora na tvorbu a úpravu prezentácií, na skombinovanie videa, zvuku a textu.
Vkladanie tabuľky do textu, manipulácia s poradím snímok, vloženie prepojenia, strihanie videa.
2. Informácie:
Pojmy:
textová informácia, grafická informácia
Vzťahy:
vzťahy medzi jednotlivými typmi informácie (grafika, text, čísla, zvuk), text a hypertext (napríklad na internete, v encyklopédii), možnosť vyhľadávať reťazce (napríklad dá sa v texte, a nie v grafike)
Činnosti:
Voľba vhodnej reprezentáciu reálnej informácie.
Zakódovanie informácie podľa pokynov do konkrétnej reprezentácie.
Dekódovanie informácie z jednoduchých reprezentácií.
Vyhľadávanie a získavanie informácie v informačnom systéme a databáze (knižnica, el. obchod, rezervácie lístkov…).
Získavanie informácií rôznych typov pomocou konkrétnych nástrojov (napríklad zoskenovaním, odfotením, nahraním zvuku, videa, …).
Analyzovanie vlastností a vzťahov medzi jednotlivými typmi informácií – napríklad grafika, text, čísla, zvuk, resp. text a hypertext (napríklad na internete, v encyklopédii), analyzovanie možnosti vyhľadávať reťazce (napríklad dá sa v texte, a nie v grafike).
3. Údajové štruktúry:
Pojmy:
postupnosť, tabuľka (v zmysle frekvenčná, kódovacia, slovník, mriežka)
Vzťahy:
adresa bunky ako pozícia bunky v tabuľke, bunky a typy údajov (číslo, text), bunky so vzorcami
Procesy:
práca s grafovými a stromovými štruktúrami, upravovanie údajov a jednoduché výpočty v tabuľke
Činnosti:
Organizovanie informácií do štruktúr, interpretovanie údajov zo štruktúr ako sú postupnosti, tabuľky (v zmysle frekvenčná, kódovacia, slovník, mriežka).
Používanie konkrétnych nástrojov na prácu s tabuľkami.
Práca s grafovými a stromovými štruktúrami, upravovanie údajov a jednoduché výpočty v tabuľke.
Vytváranie a používanie buniek so vzorcami pre rôzne typy údajov (číslo, text) a funkciami pre jednoduché výpočty v tabuľke aj s adresou ako pozíciou bunky.
Technológie:
1. Hardvér a softvér:
Pojmy:
program, procesor, pamäť
Vzťahy:
rôzne typy súborov pre rôzne typy informácií, cesta k súboru a priečinku, operačný systém a aplikácia ako softvér, zariadenia na digitalizáciu údajov, rozdiel medzi hardvérom a softvérom
Procesy:
nastavenie zvuku, pracovnej plochy a klávesnice, používanie nástrojov na simulovanie, modelovanie
Činnosti:
Práca s pamäťovými a prídavnými zariadeniami: prenášanie, ukladanie, kopírovanie informácií rôznych typov.
Používanie cesty k súboru a priečinku.
Navrhovanie štruktúry priečinkov, preorganizovanie súborov do danej štruktúry priečinkov, zisťovanie parametrov súborov, priečinkov.
Diskusia o rôznych typoch súborov pre rôzne typy informácií.
Diskusia o operačnom systéme a aplikáciách ako softvéri, o rozdieloch medzi hardvérom a softvérom.
Používanie zariadení na digitalizáciu údajov.
Rozlišovanie častí počítača: procesor, pamäť, vstupné a výstupné zariadenia.
Prenášanie informácií medzi spustenými aplikáciami pomocou schránky.
Nastavenie zvuku, pracovnej plochy a klávesnice.
Používanie nástrojov na simulovanie, modelovanie.
2.Počítačové siete:
Pojmy:
sieť, doména, správa, email, e-mailová adresa, kôš, príloha, adresár
Vzťahy:
lokálne súbory a súbory na sieti, cesta ako zápis, ktorý identifikuje údaje v sieti, počítačová sieť ako prepojenie počítačov a zariadení, internet ako celosvetová počítačová sieť
Procesy:
sťahovanie a posielanie súborov, práca s nástrojmi e-mailového klienta
Činnosti:
Používanie nástrojov na zdieľanie, kopírovanie, prenášanie a ukladanie súborov v rámci počítačovej siete.
Používanie sieťových zariadení.
Prispievanie do webového obsahu.
Diskusia o správnosti a kvalite vyhľadaných informácií (výstup vyhľadávania).
Sťahovanie a posielanie súborov.
Práca s nástrojmi e-mailového klienta: pripojenie prílohy správy, zobrazenie prijatej prílohy prostredníctvom konkrétneho e-mailového nástroja.
Rozlišovanie lokálnych súborov a súborov na sieti, chápanie cesty ako zápisu, ktorý identifikuje údaje v sieti.
Diskusia o počítačovej sieti ako prepojení počítačov a zariadení.
Diskusia o internete ako celosvetovej počítačovej sieti.
3. Digitálna spoločnosť:
Vzťahy:
spam ako nevyžiadaná správa, antivírus ako program na blokovanie škodlivých činností, riziká na internete a sociálnych sieťach, informatika ako povolanie, digitálne technológie ako nástroje pre výpočet, komunikáciu, modelovanie, umelá inteligencia a jej možnosti / obmedzenia
Procesy:
bezpečné správanie sa na internete, činnosť hekerov
Činnosti:
Diskusia o škodlivom softvéri, o činnosti hekerov, o nebezpečných web stránkach a službách, o spame ako nevyžiadanej správe a ochrane pred nimi.
Diskusia o schopnostiach vírusov ako programov, antivírusov ako programov na blokovanie škodlivých činností.
Diskusia o digitálnych technológiách a ich vplyve na ostatných, o rizikách na internete a sociálnych sieťach.
Diskusia o informatike z pohľadu povolania.
Diskusia o digitálnych technológiách ako nástrojoch pre výpočet, komunikáciu, modelovanie.
Diskusia o umelej inteligencii a jej možnostiach / obmedzeniach.
Diskusia o bezpečnom správaní sa na internete.