Hlavným cieľom 2. cyklu je v línii informatického myslenia umožniť žiakom objaviť prvé mechanizmy niektorých z programových konštrukcií, napríklad podmienené príkazy, opakovanie a podprogramy. Na tejto úrovni sa s dátovými údajmi a štruktúrami zoznamujú len pri manipulácii prostredníctvom vhodných aplikácií. V línii digitálnej gramotnosti sa žiaci zoznamujú s reprezentáciami dát a ich spracovaním len pomocou softvérov vhodných pre tento vek, ale aj spôsobilosti žiakov. Podobne sa zásada primeranosti rešpektuje aj pri orientácií vo využívaní internetu a aplikácií v operačnom systéme. Predpokladáme aj diskusie o rizikách informačných technológií.
Výkonový štandard
1. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Analyzovať problémy a spoznávať pravidlá elementárnej logiky.
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať opakujúce sa vzory
- rozhodnúť o pravdivosti/nepravdivosti tvrdenia (výroku), vybrať prvky alebo možnosti podľa pravdivosti tvrdenia
- uvažovať o budúcom riešení
2. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Riešiť elementárne problémy programovaním postupnosti príkazov a cyklov s konkrétnym počtom opakovaní.
Žiak vie/dokáže:
- vytvoriť program skladaním príkazov do postupnosti
- vytvoriť program, ktorý vyžadujú známy počet opakovaní
- doplniť, dokončiť, modifikovať rozpracovaný program
3. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Skúmať a hodnotiť správnosť riešenia a opravovať chyby.
Žiak vie/dokáže:
- interpretovať program, simulovať činnosť vykonávateľa a krokovať riešenie s cyklami
- rozpoznať, že program pracuje nesprávne a hľadať chybu vo vlastnom nesprávne pracujúcom programe a opraviť ju
- diskutovať o svojich riešeniach
- navrhnúť vylepšenie riešenia
4. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Zoznámiť sa s nástrojmi na prácu s textom, grafikou, prezentáciami, zvukom a videom.
Žiak vie/dokáže:
- použiť konkrétne nástroje na tvorbu a úpravu obrázkov, animácií, textov, príbehov a prezentácií, na spúšťanie zvukov a videa
- hľadať, odhaľovať a opraviť chyby pri úprave obrázkov, animácií, textov a prezentácií
- kombinovať grafiku rôznych typov a z rôznych zdrojov
- voliť vhodný nástroj na prácu s textom
- používať nástroje na vyhľadanie a nahradenie textu
- skúmať nové nástroje v konkrétnom editore
5. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Získavať, vyhľadávať a spracovávať informácie rôznych typov.
Žiak vie/dokáže:
- vyhľadávať a získavať informácie v informačnom systéme a databáze
- získavať informácie rôznych typov pomocou konkrétnych nástrojov
- vyberať vhodné nástroje na spracovanie informácii
- zašifrovať a rozšifrovať text podľa jednoduchých pravidiel (reprezentovať znaky a slová)
6. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Spoznať elementárne princípy a koncepty informatiky, vrátane reprezentácie údajov v tabuľkách, stromoch a grafoch.
Žiak vie/dokáže:
- orientovať sa v jednoduchej štruktúre – vyhľadávať a získať informácie zo štruktúry podľa zadaných kritérií
- organizovať informácie do štruktúr – vytvárať a manipulovať so štruktúrami, ktoré obsahujú údaje a jednoduché vzťahy
- interpretovať údaje zo štruktúr – vyvodiť existujúce vzťahy zo zadaných údajov v štruktúre, prerozprávať informácie uložené v štruktúre vlastnými slovami
- používať konkrétne nástroje na prácu s rôznymi štruktúrami
7. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Zoznámiť sa s prácou s počítačom, zariadeniami, súbormi, priečinkami a aplikáciami.
Žiak vie/dokáže:
- pracovať so základnými vstupnými a výstupnými zariadeniami
- ukladať produkt do súboru
- otvoriť rozpracovaný produkt zo súboru
- orientovať sa v konkrétnej štruktúre priečinkov
- spustiť program/aplikáciu a otvoriť v nej dokument
- použiť rôzny aplikačný softvér, ktorý je primeraný veku
8. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Zoznámiť sa s vyhľadávaním a získavaním informácií v počítačovej sieti.
Žiak vie/dokáže:
- získavať informácie z webových stránok a použiť ich vo svojich produktoch
- vyhľadávať rôzne typy informácií na webe
- diskutovať o výsledkoch vyhľadávania (či spĺňajú naše očakávania)
- diskutovať o rizikách na internete
9. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Bezpečne sa pohybovať v digitálnom prostredí.
Žiak vie/dokáže:
- diskutovať o počítačovej kriminalite
- diskutovať o etickom používaní digitálnych produktov
- diskutovať o nebezpečných aplikáciách
- diskutovať o využití konkrétnych nástrojov digitálnych technológií pri učení sa iných predmetov
Obsahový štandard
Programovanie
1. Analýza problému
Vzťahy
platí – neplatí, a/alebo/nie (neformálne)
Procesy
krokovanie sekvencie a opakovania, rozhodovanie o pravdivosti tvrdenia
Činnosti
Identifikovanie vzorov, ktoré sa dajú realizovať pomocou konštrukcie opakovania.
Rozhodovanie o pravdivosti/nepravdivosti tvrdenia (výroku), keď niečo platí – neplatí aj so spojkami a/alebo/nie (neformálne).
Vyberanie prvkov alebo možností podľa pravdivosti tvrdenia.
Uvažovanie o budúcich riešeniach.
2. Konštrukcie jazyka
Pojmy:
príkaz, parameter príkazu, postupnosť príkazov, opakovanie, počet opakovaní, telo cyklu
Vzťahy:
zápis postupnosti príkazov a cyklu v jazyku ako návod pre vykonávateľa, ako súvisí počet opakovaní s výsledkom
Procesy:
zostavovanie a úprava programu v jazyku vykonávateľa, spustenie programu
Činnosti:
Vytváranie programu skladaním príkazov aj s parametrami príkazu do postupnosti.
Vytváranie programu, ktorý vyžaduje známy počet opakovaní.
Zapisovanie postupnosti príkazov a cyklu v jazyku ako návod pre vykonávateľa.
Diskusia o tom, ako súvisí počet opakovaní a telo cyklu s výsledkom rozpracovaného programu.
Zostavovanie a úprava (dopĺňanie, dokončovanie, modifikovanie) programu v jazyku vykonávateľa.
Spustenie programu.
3. Interpretácia zápisu riešenia, hľadanie, opravovanie chýb:
Vzťahy:
jazyk – vykonanie programu, chyba ako nesprávny zápis programu, chyba ako nesprávny výsledok, chyba v postupnosti príkazov a v cykle
Procesy:
krokovanie, čo sa deje v počítači v prípade chyby v programe, hľadanie chyby
Činnosti:
Interpretovanie programu, simulovanie činnosti vykonávateľa a krokovanie riešenia s postupnosťou príkazov a s cyklami.
Analyzovanie, čo sa deje v počítači v prípade chyby v programe.
Rozpoznávanie, že program pracuje nesprávne, hľadanie chyby vo vlastnom nesprávne pracujúcom programe a jej opravovanie.
Diskusia o svojich vlastných riešeniach a návrh vylepšenia.
Údaje:
1. Práca s údajmi rôznych typov:
Pojmy:
schránka, oblasť, animácia, pozadie, snímka, prezentácia, odrážky, číslovanie
Vzťahy:
obrázok v rastri alebo ako vektorová grafika, animácia ako postupnosť obrázkov, poradie snímok v príbehu a prezentácii
Procesy:
používanie nástrojov na kreslenie, prácu s textom, vytváranie animácií, príbehov a prezentácií prehrávanie zvuku a videa
Činnosti:
Používanie konkrétneho nástroja na tvorbu a úpravu obrázkov, animácií, textov, príbehov a prezentácií, na spúšťanie zvukov a videa.
Hľadanie, odhaľovanie a oprava chýb pri úprave obrázkov, animácií, textov a prezentácií.
Kombinovanie grafiky rôznych typov a z rôznych zdrojov, používanie schránky, oblasti.
Voľba vhodného nástroja na úpravu animácie, pozadia, snímky, prezentácie, odrážok, číslovania.
Používanie nástrojov na vyhľadanie a nahradenie textu.
Skúmanie nových nástrojov v konkrétnom editore.
Diskusia o vlastnostiach obrázka v rastri alebo ako vektorovej grafiky, o animácii ako postupnosti obrázkov, o poradí snímok v príbehu a prezentácii.
2. Informácie:
Vzťahy:
vzťahy medzi jednotlivými typmi informácie (grafika, text, čísla, zvuk)
Činnosti:
Vyhľadávanie a získavanie informácií v informačnom systéme a databáze.
Získavanie informácie rôznych typov (grafika, text, zvuk, čísla) pomocou konkrétnych nástrojov.
Výber vhodných nástrojov na spracovanie informácii.
Zašifrovanie a rozšifrovanie textu podľa jednoduchých pravidiel (rôzna reprezentácia znakov a slov).
3. Údajové štruktúry:
Pojmy:
postupnosť, tabuľka (v zmysle frekvenčná, kódovacia, slovník, mriežka), riadok, stĺpec, bunka, adresa bunky
Vzťahy:
poradie objektov a ich pozícia v postupnosti, adresa bunky ako pozícia objektov (bunky) v tabuľke
Procesy:
práca s grafovými štruktúrami a stromovými štruktúrami, navigácia v štruktúre
Činnosti:
Organizovanie informácií do štruktúr, ako sú postupnosti, tabuľka (v zmysle frekvenčná, kódovacia, slovník, mriežka), stromy, grafy (v zmysle rodostrom a jednoduché mapy) – vytváranie a manipulácia so štruktúrami, ktoré obsahujú údaje a jednoduché vzťahy.
Orientovanie sa v jednoduchej štruktúre – vyhľadávanie a získavanie informácií zo štruktúry podľa zadaných kritérií.
Interpretovanie údajov zo štruktúry – vyvodenie existujúcich vzťahov zo zadaných údajov v štruktúre (napríklad vplyv poradia objektov a ich pozície v postupnosti), prerozprávanie informácie uloženej v štruktúre vlastnými slovami.
Používanie konkrétnych nástrojov na prácu s tabuľkami (práca s riadkom, stĺpcom, bunkou, adresou bunky ako pozíciou objektu v tabuľke), stromami a grafmi (napríklad pojmové mapy).
Technológie:
1. Hardvér a softvér:
Pojmy:
súbor, priečinok
Vzťahy:
vstupné a výstupné zariadenie ako nástroj komunikáciu s počítačom, rôzne typy súborov pre rôzne typy informácií
Procesy:
vytvorenie, ukladanie dokumentov, používanie školského vzdelávacieho softvéru, práca s digitálnou učebnicou a encyklopédiou
Činnosti:
Práca so základnými vstupnými a výstupnými zariadeniami ako nástrojmi na komunikáciu s počítačom.
Ukladanie produktov a dokumentov s informáciami rôznych typov do súboru v danom priečinku.
Otvorenie rozpracovaného produktu alebo dokumentu zo súboru.
Orientovanie sa v konkrétnej štruktúre priečinkov.
Spustenie programu/aplikácie a otvorenie dokumentu v nej.
Používanie rôzneho aplikačného softvéru (napríklad školského vzdelávacieho softvéru, digitálnej učebnice, encyklopédie), ktorý je primeraný veku.
2. Počítačové siete:
Pojmy:
vyhľadávač
Vzťahy:
text a hypertext ako súčasť dokumentov na internete a v encyklopédiách, riziká na internete
Procesy:
vyhľadávanie textov, stránok, obrázkov, videa, spoznávanie bezpečného a etického správania na internete
Činnosti:
Vyhľadávanie informácií rôznych typov (textov, stránok, obrázkov, videa) na webe.
Získavanie informácií z webových stránok a ich používanie vo svojich produktoch.
Diskusia o texte a hypertexte ako súčasti dokumentov na internete a v encyklopédiách.
Diskusia o výsledkoch vyhľadávania (či spĺňajú očakávania).
Diskusia o rizikách a etickom správaní na internete.
3. Digitálna spoločnosť:
Vzťahy:
dôveryhodnosť získaných informácií, softvér ako výsledok niekoho práce, vírus ako škodlivý softvér, špehovanie ako nepovolená aktivita softvéru alebo webových stránok, digitálne technológie ako nástroje pre výpočet, komunikáciu, modelovanie
Procesy:
budovanie korektného postoja k používaniu digitálnych diel, používanie nástrojov na vlastné učenie sa, zábavu a spoznávanie
Činnosti:
Diskusia o počítačovej kriminalite, dôveryhodnosti získaných informácií.
Diskusia o etickom používaní digitálnych produktov a budovanie korektného postoja k používaniu digitálnych diel (aj softvéru ako výsledku niekoho práce), používanie nástrojov na vlastné učenie sa, zábavu a spoznávanie.
Diskusia o nebezpečných aplikáciách, víruse ako škodlivom softvéri, špehovaní ako nepovolenej aktivite softvéru alebo webových stránok.
Diskusia o využití konkrétnych nástrojov digitálnych technológií ako nástrojov pre výpočet, komunikáciu, modelovanie a pri učení sa iných predmetov.