Hlavným cieľom 1. cyklu je v línii informatické myslenie zoznamovať sa hlavne so spôsobom riešenia algoritmických úloh, zatiaľ iba sekvenčných, s propedeutikou na jednoduché cykly a s dôrazom na rozpoznanie správnosti riešenia, riešiteľnosti úlohy a chybových situácií. V línii digitálnej gramotnosti slúži na prvé zoznámenie sa s nástrojmi pre textovú a grafickú informáciu, ich kombinácii pri tvorbe veku a spôsobilostiam primeraných artefaktov s použitím vhodných stránok webu a multimediálnych súborov.
Výkonový štandard
1. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Analyzovať elementárne problémy a zoznamovať sa s elementárnou logikou.
Žiak vie/dokáže:
- rozhodnúť sa o pravdivosti/nepravdivosti jednoduchého tvrdenia, vybrať prvky / možnosti podľa pravdivosti tvrdenia
- uvažovať o budúcom riešení
2. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Riešiť elementárne problémy programovaním postupnosti príkazov.
Žiak vie/dokáže:
- riešiť problém priamym riadením vykonávateľa (napríklad robot, korytnačka)
- vytvoriť program skladaním príkazov do postupnosti
- aplikovať elementárne pravidlá na riadenie vykonávateľa
- doplniť, dokončiť, modifikovať rozpracovaný program
3. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Na intuitívnej úrovni skúmať a hodnotiť riešenie.
Žiak vie/dokáže:
- interpretovať program, simulovať činnosť vykonávateľa a krokovať riešenie s postupnosťou príkazov
- vyhľadať a opraviť chybu v zápise riešenia a vo výsledku po vykonaní postupnosti príkazov
- diskutovať o svojich riešeniach
4. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zoznámiť sa s nástrojmi na prácu s textom a grafikou.
Žiak vie/dokáže:
- použiť konkrétne nástroje editora na tvorbu a úpravu obrázkov a textov
- nájsť, odhaliť a opraviť chyby pri úprave obrázkov a textov
5. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zoznámiť sa s elementárnou lineárnou a tabuľkovou reprezentáciou údajov.
Žiak vie/dokáže:
- orientovať sa v jednoduchej štruktúre – vyhľadávať a získavať informácie z jednoduchej štruktúry podľa zadaných kritérií
- organizovať informácie do štruktúr – podľa zadania vytvárať jednoduché štruktúry údajov, podľa konkrétnych jednoduchých pravidiel manipulovať so štruktúrami údajov
6. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zoznámiť sa so základnou prácou s digitálnymi technológiami a aplikáciami.
Žiak vie/dokáže:
- pracovať so základným hardvérom na používateľskej úrovni
- spustiť program/aplikáciu, ukončiť bežiacu aplikáciu
- prihlásiť sa a odhlásiť sa z programu / aplikácie
7. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zoznámiť sa s digitálnym prostredím pre prácu s webovými stránkami.
Žiak vie/dokáže:
- použiť nástroje na prezeranie webových stránok
- získať informácie z webových stránok
- vyhľadať a získať informáciu na zadaných stránkach internetu
- diskutovať o výsledkoch vyhľadávania
- diskutovať o rizikách na internete
8. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zoznámiť sa s vplyvom digitálnych technológií na spoločnosť.
Žiak vie/dokáže:
- diskutovať o digitálnych technológiách a o ich využití pri učení sa, doma a na zábavu
Obsahový štandard
Programovanie
1. Analýza problému
Vzťahy:
pravda – nepravda, platí – neplatí, áno/alebo/nie (neformálne)
Procesy:
idea sekvencie príkazov, rozhodovanie o pravdivosti tvrdenia
Činnosti:
Navrhovanie riešenia, vyjadrenie plánu riešenia ako postupnosti krokov.
Riešenie problémov, v ktorých sa treba rozhodnúť o pravdivosti/nepravdivosti jednoduchého tvrdenia.
Riešenie problémov, v ktorých treba vybrať prvky / možnosti podľa pravdivosti tvrdenia.
Diskusia o budúcom riešení.
2. Konštrukcie jazyka:
Pojmy:
príkaz, parameter príkazu, postupnosť príkazov
Vzťahy:
priamy príkaz – akcia vykonávateľa, ako súvisí príkaz/poradie príkazov a výsledok
Procesy:
riadenie vykonávateľa v priamom režime, používať jazyk vykonávateľa, zostavenie a upravenie príkazu/príkazov, vyhodnotenie postupnosti príkazov
Činnosti:
Riešenie problémov priamym riadením vykonávateľa (napríklad robot, korytnačka).
Vytvorenie programu skladaním príkazov do postupnosti.
Doplnenie, dokončenie, modifikovanie rozpracovaného programu.
3. Interpretácia zápisu riešenia, hľadanie, opravovanie chýb:
Vzťahy:
chyba ako zlý výsledok, chyba v postupnosti príkazov
Procesy:
krokovanie, rozpoznanie chyby
Činnosti:
Interpretovanie programu, simulovanie činnosti vykonávateľa a krokovanie riešenie s postupnosťou príkazov.
Vyhľadanie a oprava chyby v zápise riešenia a vo výsledku po vykonaní postupnosti príkazov.
Diskusia o vlastných riešeniach.
Údaje:
1. Práca s údajmi rôznych typov:
Pojmy:
oblasť, odsek
Vzťahy:
zvýraznenie textu, zarovnanie odseku, obrázok v texte
Procesy:
kreslenie základných útvarov, nastavenia grafických parametrov, opravovanie textu
Činnosti:
Použitie konkrétnych nástrojov editora na tvorbu a úpravu obrázkov, textov.
Hľadanie, odhalenie a oprava chyby pri úprave obrázkov a textov.
2. Údajové štruktúry:
Pojmy:
postupnosť, tabuľka, riadok, stĺpec
Vzťahy:
pozícia v postupnosti a v tabuľke
Činnosti:
Riešenie problémov, v ktorých treba vyhľadávať a získavať informácie z jednoduchej štruktúry podľa zadaných kritérií.
Vytváranie jednoduchých štruktúr údajov podľa zadania.
Manipulácia so štruktúrami údajov podľa konkrétnych jednoduchých pravidiel.
Technológie:
1. Hardvér a softvér:
Pojmy:
aplikácia, ikona, okno, pracovná plocha
Vzťahy:
ikona ako reprezentácia programu alebo dokumentu
Procesy:
ovládanie programov pohybom, klikaním a ťahaním, zadávanie jednoduchých textov
Činnosti:
Práca so základným hardvérom na používateľskej úrovni (klávesnica, myš, obrazovka).
Spustenie aplikácie na pracovnej ploche, ukončenie bežiacej aplikácie.
Prihlásenie sa a odhlásenie sa z programu / aplikácie.
2. Počítačové siete:
Pojmy:
webová stránka, prehliadač, vyhľadávač
Vzťahy:
adresa stránky identifikuje konkrétnu stránku a súvisí s jej obsahom a zobrazením, odkazy ako prepojenia na webové stránky, prehliadač ako nástroj na zobrazovanie webových stránok
Procesy:
orientácia na webovej stránke, vyhľadávanie textov a obrázkov na zadaných stránkach, bezpečné správania sa na internete
Činnosti:
Použitie webového prehliadača na prezeranie webových stránok a vyhľadanie a získanie informácie na zadaných stránkach internetu.
Diskusia o výsledkoch vyhľadávania.
Diskusia o rizikách na internete.
3. Digitálna spoločnosť:
Vzťahy:
digitálne technológie okolo nás, digitálne technológie ako nástroje pre komunikáciu, digitálne technológie doma, v škole
Procesy:
používanie nástrojov na vlastné učenie sa, zábavu a spoznávanie
Činnosti:
Diskusia o digitálnych technológiách a o ich využití pri učení sa, doma a na zábavu.