Hlavným cieľom 2. cyklu je rozširovať a prehlbovať u žiaka spôsobilosti v používaní výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a výtvarného jazyka. Je vedený k tomu, aby si dokázal vybrať a používať nástroje, materiály, technológie a postupy na vyjadrenie vlastných predstáv, fantázie, myšlienok, skúseností, pocitov a emócií. Prostredníctvom tvorby a umenia sa u žiaka prehlbuje zmyslová citlivosť a sebapoznanie. Umenie, tradičné ľudové umenie a vizuálna kultúra podnecujú žiaka ku kritickému pohľadu a rešpektu rozmanitých prejavov kultúry a spoločnosti.
Ciele vzdelávania pre 2. cyklus
- Tvorivo použiť výtvarné vyjadrovacie prostriedky a princípy kompozície.
- Tvorivo použiť nástroje, materiály, médiá, techniky, technológie a postupy na vyjadrenie vlastných predstáv, fantázií, myšlienok, skúseností a pocitov.
- Tvorivo interpretovať diela a artefakty z umenia a vizuálnej kultúry, objavovať nimi komunikovaný obsah.
- Overiť účinky vizuálnej komunikácie.
- Vnímať prínos a poslanie múzeí a galérií.
- Vyjadriť a pomenovať rozdielne pocity a emócie.
- Reflektovať proces tvorby a jej výsledky a rešpektovať prejavy kultúrnej rozmanitosti.
- Opísať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií.
Komunikácia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vyjadriť vlastné myšlienky, skúsenosti, pocity, emócie, fantáziu prostredníctvom vedomého výberu výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a ich kombináciou;
- zdôvodniť výber výtvarných vyjadrovacích prostriedkov;
- uplatniť získané skúsenosti a vedomosti pri bádaní a experimentovaní s výtvarnými nástrojmi, materiálmi, technikami, technológiami a postupmi;
- cielene použiť nástroje, materiály, techniky, technológie;
- pomenovať postupy základných techník – kresba, maľba, grafika, priestorová tvorba;
- použiť jednoduché digitálne technológie a nástroje na vizuálnu komunikáciu;
- vyhľadať informácie a digitálny obsah v oblasti umenia a vizuálnej kultúry;
- opísať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií;
- pomenovať komunikačné účinky tvorby.
Obsahový štandard
Rôzna kvalita výtvarných vyjadrovacích prostriedkov prostredníctvom tvorby a podnetov z umenia, tradičného ľudového umenia, ľudovej a vizuálnej kultúry.
Výtvarné asociácie na rôzne zmyslové podnety.
Techniky kresby, maľby, grafiky, modelovania a priestorovej tvorby a ich kombinácie.
Výtvarné laborovanie s postupmi vybraných tradičných ľudových remesiel.
Výtvarné aktivity v interiéri a exteriéri, aj v prírode.
Tvorenie dočasných a procesuálnych prác.
Overovanie vizuálnych informácií, digitálneho obsahu a ich autenticity.
Digitálne médiá – počítačová grafika, fotografia, video, animácia.
Syntéza textu a obrazu.
Etické zásady, základy autorských práv a licencií – ich uplatnenie vo vizuálnej kultúre.
Umenie a vizuálna kultúra
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvorivo interpretovať a rozlíšiť podnety z vybraných období z dejín umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry;
- pomenovať okolnosti vzniku výtvarného artefaktu/umeleckého diela;
- porovnať diela niekoľkých predstaviteľov výtvarného umenia;
- vyjadriť pocity a skúsenosti z návštevy výstavy, galérie, múzea, iných inštitúcií a objektov z obce a regiónu;
- opísať činnosti a funkcie múzeí, galérií;
- rešpektovať kultúrnu rozmanitosť a jej prejavy;
- použiť postupy a nástroje na vyhľadávanie a overovanie zdrojov vizuálnych vyobrazení a ich autenticity.
Obsahový štandard
Analyzovanie a tvorivé interpretovanie artefaktov z dejín umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry na základe vybraných globálnych tém a naratívov.
Porovnanie diel vybraných umelcov, kultúr, období a umeleckých prejavov.
Premena výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a žánrov naprieč dejinami výtvarného umenia a vizuálnou kultúrou.
Podnety z pravekého umenia; umenie starovekých civilizácií a ich odraz v modernom a súčasnom umení.
Návšteva galérie, múzea, pamiatky, sakrálnej stavby, výstavy, ateliéru alebo prehliadka virtuálnej galérie, múzea, či portfólia umelkýň a umelcov.
Rola kurátora, galerijného pedagóga, kritika, umelca.
Spôsoby prezentácie, možnosti školskej galérie, príprava a realizácia výstavy alebo prezentácie.
Osobnosť
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pomenovať a vyjadriť pocity a emócie;
- reflektovať a rešpektovať proces tvorby a tvorbu iných;
- kooperatívne a s rešpektom k druhým pracovať v skupine;
- pomenovať, zdieľať a rešpektovať rôzne osobné hodnoty;
- prezentovať výsledky tvorby.
Obsahový štandard
Pocity a emócie vyjadrené v umení a vizuálnej kultúre.
Tvorenie kolektívnych prác.
Jednotlivé etapy procesu tvorby.
Druhy a formy reflexie.
Reflektovanie stereotypných zobrazení; variácie a inovácie stereotypov.
Možnosti prezentácie výsledkov výtvarnej činnosti.
Vytváranie portfólia.