Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- nadviazať kontakt s komunikačným partnerom: pozdraviť sa, predstaviť sa, poďakovať sa, ospravedlniť sa,
- jednoducho sformulovať prosbu, prianie, súhlas, nesúhlas, námietku a jednoduché zdôvodnenie,
- viesť jednoduchý dialóg,
- spolupracovať v skupine.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
- správne používanie pozdravov, predstavenia sa v známom komunikačnom prostredí;
- formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia,
- formulovanie prosby, priania, súhlasu, nesúhlasu a námietky,
- formulovanie jednoduchého zdôvodnenia vlastného rozhodnutia a konania;
- formulovanie odpovedí na otázky v kontexte jednotlivých tém dialógu;
- požiadanie o informáciu a poskytovanie informácie.
Dialogická komunikácia
- tvorenie jednoduchého dialógu: formulovanie odpovedí, pravidelné striedanie replík komunikačných partnerov;
- dialóg v dvojiciach alebo skupinách pri riešení úloh;
- realizácia detskej hry s dialogickým prejavom.
Jazykové prostriedky
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu;
- formulovanie slovných spojení a viet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, zvolacie; želacie vety);
- správne vyjadrenie melódie viet podľa komunikačného zámeru.
Tematické okruhy
- rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.
Hovorená produkcia[1]
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- určiť hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
- vyrozprávať jednoduchý príbeh na základe otázok,
- v hovorenom prejave zrozumiteľne artikulovať.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
- zhromažďovanie slov podľa témy s pomocou učiteľa;
- tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
- správna artikulácia, výslovnosť,
- pozorné počúvanie hovoreného prejavu iných;
- formulovanie odpovedí na položené otázky.
Žánre hovoreného prejavu
- vyjadrenie informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa;
- jednoduché rozprávanie na základe otázok;
- jednoduchý opis: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti;
Jazykové prostriedky
- vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách s pomocou učiteľa;
- tvorenie a používanie viet s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba;
- zhromažďovanie slov na základe otázok: kto? čo? aký? čo robí?;
- uplatňovanie pravidiel správnej výslovnosti (správna výslovnosť krátkych a dlhých samohlások a spoluhlások).
Tematické okruhy
- rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- odpísať písaný text, prepísať tlačený text,
- s pomocou tvoriť jednoduchý obrazovo-písaný text,
- určiť a zapísať hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
- uplatňovať základy pravopisu pri písaní: rozlišovať krátke a dlhé samohlásky a spoluhlásky, rozdeľovať slová podľa slabičného princípu, písať veľké začiatočné písmená, písať interpunkčné znamienko na konci vety.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- prípravné (predpisateľské) cviky, percepčno-motorické zručnosti pri písaní;
- fonematická analýza a diferenciácia, prevod hlásky na písmeno;
- písanie malých a veľkých písmen maďarskej abecedy, slabík, slov, slovných spojení, viet;
- zvládanie základných hygienických, pracovných návykov spojené s písaním.
Proces tvorenia písaného textu
- výber témy písaného textu pomocou učiteľa;
- zhromažďovanie slov podľa komunikačných tém s pomocou učiteľa;
- tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
Žánre písaného textu
- vyjadrenie informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa;
- poznávanie formátov digitálneho obsahu (text, obrázok, zvuk, video, aplikácia);
- vytvorenie správy (rôznych informačných textov) v digitálnom prostredí s pomocou učiteľa;
- tvorenie jednoduchých obrazovo-písaných textov (napr. pozvánka, jednoduché projektové práce);
- tvorenie jednoduchého opisného textu: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti.
Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu
- vyjadrovanie myšlienok vo vetách s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba;
- rozlišovanie samohlások (krátke, dlhé) a spoluhlások (krátke, dlhé, jednozložkové, dvojzložkové a trojzložkové); správne rozdeľovanie slov podľa slabičného princípu, správne používanie diakritických znamienok;
- písanie veľkého písmena na začiatku vety, rozlišovanie pravopisu všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat);
- interpunkčné znamienka na konci vety; použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka.
Tematické okruhy
- rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať nahlas a potichu primerane náročné vecné texty,
- na základe otázok identifikovať doslovné informácie v počúvanom[2] a čítanom vecnom texte,
- na základe otázok získané informácie stručne zhrnúť a text reprodukovať.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen maďarskej abecedy;
- fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
- poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky a písmena;
- syntéza hlások a písmen do slabík a slov;
- čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet, jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textov;
- uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
- oprava vlastných chýb pri čítaní s pomocou učiteľa.
Porozumenie vecného textu
- vytváranie predstáv o obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu, nadpisu, s oporou o doterajšie znalosti žiaka;
- identifikovanie neznámych slov a komunikovať prípadné neporozumenie;
- identifikovanie doslovných informácií v texte na základe otázok;
- stručné zhrnutie získaných informácií s pomocou učiteľa;
- jednoduchá reprodukcia textu na základe otázok.
Žánre vecného textu
- vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte (napr. kto, čo, kde): oznam, správa, opis postupu;
- porozumenie jednoduchým obrazovo-písaným (nesúvislým) textom: pozvánka, rozvrh, piktogram, obrazové encyklopédie;
- identifikovanie hlavných znakov opisovaného objektu na základe otázok;
- orientácia v jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textoch s pomocou učiteľa;
- čítanie veku primeraných súvislých a nesúvislých jednoduchých vecných textov;
- pri praktickej práci s textom používanie pojmov: nadpis, autor, ilustrácia, kniha, učebnica, časopis.
Jazykové prostriedky
- poznávanie významu a využitia pravopisu v texte;
- poznávanie významu a využitia slovných druhov v texte (bez zapamätania si presných pojmov a definícií): časovanie a tvary slovesa v jednotlivých osobách, poznávanie tvarov slovesa v texte; poznávanie všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat);
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom čítaných textov;
- identifikovanie komunikačného zámeru vety v texte.
Tematické okruhy
- rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať nahlas a potichu primerane náročné literárne texty,
- na základe otázok identifikovať doslovné informácie v počúvanom[3] a čítanom literárnom texte,
- na základe otázok vyjadrovať myšlienky a zážitky z počúvaného[4] a čítaného literárneho textu a z ilustrácií,
- predniesť vyčítanku, riekanku, báseň (primerane svojim schopnostiam).
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
- čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen maďarskej abecedy;
- fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
- poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky a písmena;
- syntéza hlások a písmen do slabík a slov;
- čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet a jednoduchých literárnych textov;
- uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
- identifikovanie významu neznámych slov, slovných spojení z kontextu s pomocou učiteľa;
- identifikácia literárnych postáv, opis prostredia;
- orientácia v deji literárneho textu na základe otázok;
- vypracovanie jednoduchej osnovy na základe otázok;
- prerozprávanie príbehu s pomocou učiteľa;
- orientácia v detských časopisoch a knihách (obálka, nadpis, článok, kapitola, ilustrácia);
- oboznámenie sa s knižnicou a orientovanie sa v nej s pomocou učiteľa.
Literárnoteoretické pojmy
Žánre umeleckých textov
- žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, riekanky, hádanky, piesne, detské ľudové hry); príslovie, porekadlo;
- vyčítanka, riekanka, hádanka, báseň (autorská);
- príbeh, obrázkový príbeh, komiks;
- rozprávka: ľudová, autorská – napr. fantazijná, zvieracia, realistická (typy rozprávok: formulamese (napr. csali-, lánc-, beugrató-, végtelen-, felelgetős mese) hazugságmese, tréfás mese, állatmese, verses mese, novellamese, tündérmese);
- Všeobecné pojmy: autor, spisovateľ, básnik; kniha, ilustrácia, časopis, text, knižnica, čitateľ/divák, bábkové divadlo, bábka, poézia, próza, divadlo, divadelná hra, herec, účinkujúci, televízia, rozhlas, film (kino), hlavná myšlienka; literatúra pre deti, náučná literatúra;
- Štylizácia textu: dialóg;
- Štruktúra diela: nadpis, téma, verš, strofa, odsek, kapitola, literárna postava: hlavná postava, vedľajšia postava; dej: miesto a čas deja;
- Metrika: rytmus.
Tematické okruhy
- rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.