Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zrozumiteľne vyjadriť základné myšlienky na tému komunikácie,
- viesť dialóg, vyjadriť vlastný názor,
- tvoriť otázky a sformulovať odpovede vzhľadom na účel komunikácie,
- vyjadriť námietku alebo nesúhlas sociálne primeraným spôsobom.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
-
vyjadrenie komunikačných zámerov (pozdravenie, prianie, pozvanie, opýtanie sa)
v známom komunikačnom prostredí; - uplatňovanie zdvorilostných zásad (napr. oslovenie, pozdrav, tykanie, vykanie).
Dialogická komunikácia
- tvorba dialógu (nadviazanie kontaktu, obsah a ukončenie dialógu);
- aktívne počúvanie partnera, tvorba otázok;
- vyjadrovanie názorov.
Jazykové prostriedky
- vhodný výber slovnej zásoby z aspektu komunikačného zámeru;
- utvorenie jednoduchých viet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
- vhodné používanie ortoepických noriem (splývavá výslovnosť, spodobovanie, sila hlasu);[1]
- aplikácia paralingvistických prostriedkov (zrozumiteľnosť prejavu).
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Hovorená produkcia[2]
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zhromažďovať potrebné informácie k téme textu,
- vyrozprávať krátky príbeh s vlastnými slovami,
- reprodukovať texty na základe počúvania alebo čítania.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- výber témy podľa situácie;
- tvorba textu s pomocou učiteľa;
- zrozumiteľný prednes hovoreného prejavu;
- kladenie otázok k obsahu textu;
- ústne reprodukovanie počutého alebo čítaného textu s pomocou otázok.
Žánre hovoreného prejavu
- aplikovanie rozprávacieho slohového postupu (napr. rozprávanie v 1. a 3. osobe);
- aplikovanie opisného slohového postupu (napr. opis rastlín, zvierat, predmetov);
- aplikovanie informačného slohového postupu (napr. pozvanie, oznámenie, krátka správa, blahoželanie – stručné údaje, fakty).
Jazykové prostriedky
- používanie štruktúry hovorenej reči;
- vhodný výber slovnej zásoby z aspektu komunikačného zámeru;
- správne využitie slovných druhov typických pre danú žánrovú formu;
- správne používanie gramatických prípon – pomocou ktorých sa vytvárajú rozličné vzťahy k iným slovám vo vete;
- utvorenie jednoduchých viet s rôznou modalitou;
- vhodné používanie ortoepických noriem (splývavá výslovnosť, spodobovanie, sila hlasu).[3]
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- s pomocou tvoriť obrazovo[4]-písaný text na vyjadrenie informácií,
- s pomocou napísať príbeh s jednoduchým dejom a jednoduchý opis pracovného postupu,
- uplatňovať základy pravopisu.
Obsahový štandard
Proces tvorenia písaného textu
- výber témy podľa komunikačného zámeru;
- výber vhodného slohového postupu (informačný, rozprávací, opisný) na komunikovanie daného obsahu;
- získavanie informácií z rôznych informačných zdrojov (vyhľadávanie informácií v spoľahlivých zdrojoch, zapísanie) a využívanie informácií vo vlastnom texte s pomocou učiteľa;
- vytvorenie osnovy textu (kľúčové slová) s pomocou učiteľa;
- tvorba obsahu s pomocou učiteľa;
- používanie jazykových prostriedkov pri písaní textu;
- uplatňovanie základných pravopisných pravidiel.
Žánre písaného textu
- tvorba rozličných žánrov (aplikovanie vedomostí o slohových postupoch a útvaroch);
- aplikovanie rozprávacieho slohového postupu (napr. rozprávanie v 1. a v 3. osobe);
-
aplikovanie opisného slohového postupu (napr. opis rastlín, zvierat, predmetov);
- aplikovanie informačného slohového postupu (napr. pozvánka, odkaz, oznámenie, blahoželanie, krátka správa).
Jazykové prostriedky
Fonetická rovina
- rozlišovanie krátkych a dlhých samohlások/spoluhlások (z pohľadu zmeny významu slova a textu).
Lexikálna rovina
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy (spisovné, odborné, slangové, nárečové výrazy).
Morfologická rovina
- používanie podstatných mien v jednotnom a v množnom čísle;
- používanie rôznych tvarov slovesa v texte;
- používanie prídavných mien v texte;
- používanie čísloviek v texte;
- gramatické prípony (pomocou ktorých sa vytvárajú rozličné vzťahy k iným slovám vo vete).
Syntaktická rovina
- vyjadrovanie myšlienok prostredníctvom jednoduchých viet s rôznou modalitou (oznamovacia, opytovacia, rozkazovacia, želacia, zvolacia).
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- uplatňovanie základných pravopisných pravidiel pri tvorbe textov (princípy maďarského pravopisu);
- pravopis veku primeraných slov obsahujúcich hlásky j a ly;
- pravopis slovesných tvarov v minulom a budúcom čase;
- pravopis podstatných mien a vlastných podstatných mien (dôrazom na mená a názvy miest);
- pravopis dátumu;
- uplatnenie slabičného princípu pri delení slov;
- pravopis interpunkčných znamienok v jednoduchých vetách.
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- aktívne počúvať[5] rôzne typy vecných textov, porozumieť ich explicitným významom,
- na základe otázok vyhľadať odpovede,
- identifikovať explicitné informácie v prečítanom texte,
- zhŕňať získané informácie.
Obsahový štandard
Porozumenie vecného textu
- aktívne počúvanie textu a prispôsobenie čítanie svojmu zámeru (napr. rýchle, pomalé, pozorné atď.);
- porozumenie primeraným opisným, naratívnym, informatívnym, spotrebiteľským a digitálnym textom;
- reprodukovanie obsahu textu;
- identifikovanie kľúčových informácií a slov (napr. údaje, fakty, pojmy) s pomocou učiteľa;
- zhrnutie kľúčových informácií s pomocou učiteľa;
- porozumenie (explicitný význam) súvislým a nesúvislým textom.
Žánre vecného textu
Súvislé texty:
- naratívne texty (napr. rozprávanie);
- opisné texty (napr. opis predmetov, činností, udalostí, krajiny, rastlín, prírodných javov, zvierat);
- náučné/populárno-náučné texty s rôznymi témami.
Nesúvislé texty:
- informatívne texty (napr. blahoželania, pozvánky, inzeráty, oznámenia, odkazy, reklamy, krátke správy);
- spotrebiteľské texty (napr. katalógy, návody na použitie, etikety výrobkov, letáky, cestovné poriadky);
- aplikované a študijné texty (napr. pravidlá, tabuľky, mapy, slovníky);
- nové digitálne žánre (napr. infografiky).
Jazykové prostriedky
- rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien, čísloviek a zámen v texte, rozlišovanie slovesného času a spôsobu v texte;
- poznávanie významu gramatických prípon (pomocou ktorých sa vytvárajú rozličné vzťahy k iným slovám vo vete).
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- plynulo čítať literárne texty,
- na základe otázok prerozprávať literárny text,
- identifikovať v literárnych textoch hlavné a vedľajšie postavy,
- identifikovať explicitné významy,
- rozlišovať prozaické a lyrické texty.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
- reprodukovanie literárneho textu vlastnými slovami (vyhľadať dôležité informácie, kľúčové slová, vypracovať osnovu rôznymi metódami) s pomocou učiteľa;
- vyhľadávanie konkrétnych informácii z čítaného alebo počúvaného literárneho textu.
Literárnoteoretické pojmy
- epické a lyricko-epické texty (rozprávač, postavy, čas a priestor, motívy, dej);
-
kompozícia a motívy ľudových rozprávok (rozprávkové bytosti, neskutočné postavy, dej, magické čísla);
- autorská rozprávka;
- rozprávkový román;
- detský príbeh/novela o deťoch;
- mládežnícky román;
- lyrické texty;
- adaptácia (napr. animovaná rozprávka, zhudobnená báseň, komiks, ilustrácia, bábková hra, divadelné predstavenie, film).
Tematické okruhy
- školské prostredie; rodina; jedlá; príroda a zvieratá; dobrodružstvá a zážitky; pomoc, obetavosť a tolerancia.
Literárne diela podľa tematických okruhov
Školské prostredie
Kányádi Sándor: Bandukol az őszi nap
Békés Márta: Hétfőn a hetes még nagy úr
Lackfi János: Lányok dala; Fiúk dala
Zelk Zoltán: Az állatok iskolája
Bán Zsófia: Vagánybagoly és a harmadik Á (úryvok)
Rodina
Zelk Zoltán: Este jó – Lackfi János: Este rossz
József Attila: Altató – Vörös István: Ébresztő
Takács Zsuzsa: Rejtjeles tábori lap
Az öregember és a pokróc
Zágoni Balázs: Tortás mese
M. Csepécz Szilvia: Kicsi, kisebb, legkisebb (úryvok)
Szabó Magda: Tündér Lala (úryvok)
N. Tóth Anikó: Tükörkönyv (úryvok)
Bálint Ágnes: Szeleburdi család (úryvok)
Janikovszky Éva: Velem mindig történik valami
Gimesi Dóra: Csomótündér (úryvok)
Jedlá
A legfinomabb falat
Kiss Ottó: A tortagyilkos éjszakája
Döbrentey Ildikó: Duci
Jeney Zoltán: Miért szeretek otthon ebédelni
Varró Dániel: Lecsöppenő Kecsöp Benő
Scheer Katalin: A bonbonkirálykisasszony
Fésűs Éva: A palacsintás király (úryvky)
Príroda a zvieratá
A békakirály – Kertész Erzsi: Iszup
Petőfi Sándor: Anyám tyúkja – Lackfi János: Apám kakasa
Petőfi Sándor: Pató Pál úr; Arany Lacinak
Kányádi Sándor: Feketerigó
Nemes Nagy Ágnes: Lila fecske
Varró Dániel: Andris beszélget az állatokkal (úryvok)
Czigány Zoltán: Csoda és Kósza mint boltosok
Berg Judit: Rumini (úryvok)
Nyulász Péter: Helka (úryvok)
Dobrodružstvá a zážitky
Pilinszky János: Aranymadár (úryvok)
Tankó Sirató Károly: Tengerecki Pál
Nemes Nagy Ágnes: Hol lakik Bors néni?
Weöres Sándor: Csiribiri – Vörös István: Cserebere
A macskacicó – Tamás Zsuzsa: Macskakirálylány (úryvok)
Mészöly Miklós: Tréfás mese
Petőfi Sándor: János vitéz – Szabó Borbála: A János vitéz-kód (úryvok)
Pomoc, obetavosť a tolerancia
Világhírű Szép Miklós – Lázár Ervin: A legkisebb boszorkány (úryvok)
Andersen: A rút kiskacsa
Szegedi Katalin: Lenka; Palkó (úryvky)
Oscar Wilde: A boldog herceg
Lázár Ervin: A Négyszögletű Kerek Erdő (úryvok)
Békés Pál: A Félőlény (úryvok)
L. Frank Baum: Óz, a nagy varázsló (úryvok, adaptácia)
Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk – Bosnyák Viktória: Tündérboszorkány (úryvok)
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou ↑
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou ↑
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou ↑
-
okrem žiakov so zrakovým postihnutím využívajúcich Braillovo písmo ↑
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím ↑