Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- diskutovať a používať jednoduchú argumentáciu,
- uplatňovať v dialógu zásady spolupráce a zdvorilosti,
- používať internetovú komunikáciu.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
-
vyjadrenie komunikačných zámerov (napr. navrhovanie, odporúčanie, prikazovanie, usmerňovanie);
- vplyv viacjazyčného prostredia (bilingvizmus) na komunikáciu;
- uplatniť zásady konverzácie (stručnosť, jasnosť, konkrétnosť);
- vyjadrovanie názorov (počúvať, zhrnúť, vyjadriť námietky);
- používanie internetovej komunikácie ( napr. e-mail, chat, sociálne siete).
Dialogická komunikácia a diskusia
- tvorba súkromného dialógu: aplikácia hovorového štýlu (napr. nárečové, slangové výrazy, oslovenia);
- používanie jednoduchých argumentov.
Jazykové prostriedky
- používanie vhodnej slovnej zásoby z pohľadu interakčných a diskusných aktivít (napr. spisovný jazyk, slang, odborné termíny, prevzaté slová/výpožičky, dialektizmy);
- adekvátne používanie jednoduchých viet s rôznou modalitou;
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel; uplatňovanie princípov komunikácie cez internet (netiket);
- vhodné používanie ortoepických noriem (splývavá výslovnosť, spodobovanie, sila hlasu).
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; životný štýl; cestovanie; voľný čas a záľuby; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Hovorená produkcia[1]
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vytvárať obsahovo súdržné hovorené texty,
- využívať pri príprave hovoreného prejavu vhodnú slovnú zásobu,
- predniesť hovorený prejav kultivovane.
Obsahový štandard
Príprava a prezentácia hovoreného prejavu
- výber témy podľa a situácie;
- vyhľadávanie informácií s pomocou učiteľa;
- vytvorenie osnovy textu (napr. obrázková, resp. slovná osnova);
- kultivovaný prednes hovoreného alebo obrazovo-hovoreného prejavu.
Žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného prejavu
- tvorenie rozprávania;
- tvorenie opisných textov (napr. pracovný postup, (štruktúrovaný) životopis);
- tvorenie jednoduchých argumentačných textov (vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému.
Jazykové prostriedky
- výber vhodnej slovnej zásoby podľa témy (napr. oslovenia, spisovný jazyk, slang, odborné termíny, dialektizmy);
- dvojjazyčné prostredie na Slovensku – vplyv bilingválneho prostredia na používanie maďarského jazyka, bilingvizmus na úrovni lexiky (napr. prevzaté slová/výpožičky);
- správne využitie slovných druhov;
- tvorenie jednoduchých viet s rôznou modalitou;
- vhodné používanie ortoepických noriem (splývavá výslovnosť, spodobovanie, sila hlasu, prestávka).
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; životný štýl; cestovanie; voľný čas a záľuby; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť písané texty s pomocou dostupných informácií,
- využívať pri príprave písaného textu vhodnú slovnú zásobu,
- uplatňovať základy pravopisu.
Obsahový štandard
Proces tvorenia písaného textu
- výber témy podľa zámeru komunikácie;
- získavanie informácií z dôveryhodných informačných zdrojov (vyhľadávanie informácií v spoľahlivých zdrojoch, zapísanie) a využívanie informácií vo vlastnom texte s pomocou učiteľa;
- usporiadanie informácií s pomocou učiteľa, vytvorenie osnovy textu;
- formálna úprava textu na základe vybraného žánru – členenie textu (úvod, jadro, záver);
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel.
Žánre písaného a obrazovo-písaného textu
- písanie rozprávania v 1. a v 3. osobe;
- písanie opisných textov (napr. pracovný postup, (štruktúrovaný) životopis);
- aplikovanie informačného slohového postupu (napr. oznámenie, vizitka, žiadosť, úradný list);
- používanie internetovej komunikácie (napr. e-mail, chat).
Jazykové prostriedky
Lexikálna rovina
- používanie adekvátnych slov pri tvorbe textov (napr. spisovné, odborné, slangové a nárečové výrazy).
Obohacovanie slovnej zásoby
- používanie sémantických výpožičiek – vplyv bilingválneho prostredia.
Morfologická rovina
- správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup;
- slovesá v texte;
- podstatné mená (všeobecné mená, vlastné mená aj v kontexte dvojjazyčnosti – napr. názvy inštitúcií, zemepisné názvy, sviatky) v texte;
- prídavné mená v texte;
- číslovky (neurčité, základné, radové číslovky, dátum) v texte;
- zámená (osobné, ukazovacie, opytovacie) v texte.
Syntaktická rovina
- vetné členy a ich funkcia v jednoduchých vetách a v textoch;
- jednoduché vety s rôznou modalitou.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- uplatňovanie získaných pravopisných zručností;
- pravopis slovesných tvarov;
- pravopis sviatkov, zemepisných názvov, názvov štátov a ulíc.
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; životný štýl; cestovanie; voľný čas a záľuby; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- sa orientovať v rôznych žánroch vecného textu,
- porozumieť súvislým a nesúvislým textom, ako aj multimodálnym textom na úrovni explicitných významov,
- získať základné informácie z rôznych informačných zdrojov (napr. tlačených, audiovizuálnych, digitálnych),
- formulovať zhrnutia z textu.
Obsahový štandard
Porozumenie vecného textu
- čítanie rôznych druhov a žánrov vecných textov
; - vyhľadávanie podstatných informácií;
- porozumenie (explicitný význam) súvislým, nesúvislým textom;
- zhrnutie informácií.
Žánre vecného textu
Súvislé texty:
- opisné texty (napr. opis osoby/ charakteristika, opis činnosti, udalostí, krajiny, rastlín, prírodných javov, zvierat);
- náučné/populárno-náučné texty s rôznymi témami.
Nesúvislé texty:
- mediálne texty (napr. správy, rozhovory, reportáže, reklamy, letáky);
- informatívne texty (napr. štruktúrovaný životopis, slávnostný príhovor, denník,
list: úradný/súkromný, písaný/elektronický);
- spotrebiteľské texty (napr. vizitky, návody na použitie, cestovné poriadky);
- aplikované a študijné texty (napr. tabuľky, grafy, diagramy, mapy, plagáty, ilustrácie);
- nové digitálne žánre (napr. infografiky, komentáre, blogy).
Jazykové prostriedky
Syntaktické prostriedky
- jednoduché vety ako prostriedky rozvíjania témy;
- vetné členy a ich úloha pri porozumení textu (prísudok, podmet).
Slovotvorné prostriedky
- predpony, prípony, slovotvorný základ – úloha slovotvorby pri porozumení textu.
Morfologické prostriedky
- slovesá pri porozumení textu;
- podstatné mená pri porozumení textu;
- prídavné mená pri porozumení textu;
- číslovky (neurčité, základné, radové číslovky, dátum) pri porozumení textu;
- zámená (osobné, ukazovacie, opytovacie) pri porozumení textu.
Tematické okruhy
- rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; životný štýl; cestovanie; voľný čas a záľuby; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- plynulo čítať literárne texty,
- prerozprávať prečítané literárne texty,
- vyhľadať explicitné informácie,
- prepájať textové významy s vlastnými životnými a čitateľskými skúsenosťami.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
- samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja;
- vyhľadávanie konkrétnych informácií z čítaného alebo počúvaného literárneho textu;
- vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z literárneho textu.
Literárnoteoretické pojmy
- epické a lyricko-epické texty (dej, čas, priestor);
- postavy (hlavné a vedľajšie);
- žánre epiky: legenda, novela, poviedka, esej, balada, lyricko-epická báseň, literárna sociografia, román (napr. historický, dobrodružný, rodinný, mládežnícky/adolescentný, rozprávkový);
- žánre lyriky: báseň, epigram, elégia, rapsódia, pieseň, óda, hymna, ecloga, štvorveršie, básne „švédskeho typu“;
- adaptácia: zhudobnená báseň, komiks, ilustrácia, divadelné predstavenie, film.
Tematické okruhy
- školské prostredie; rodina; láska; jedlá; zvieratá; krajina a príroda; vlasť, vojna, hrdina; spoločnosť a spoločenské problémy; dobrodružstvá a zážitky; humor; formovanie osobnosti/dospievanie; zmysel života a viera.
Literárne diela podľa tematických okruhov
Školské prostredie
Ágai Ágnes: Nemzedék
Karinthy Frigyes: Tanár úr kérem (úryvok – Röhög az egész osztály) – N. Tóth Anikó: Tanárnő kérem (úryvok)
Németh László: Lányaim (úryvok)
Nógrádi Gábor – Nógrádi Gergely: A másik felet is meg kell hallgatni
Vámos Miklós: Pofon
Tóth Krisztina: A tolltartó
Szabó Magda: Abigél (úryvok)
Leiner Laura: A Szent Johanna gimi (úryvok)
Garaczi László: Pompásan buszozunk! (úryvok)
Rodina
Petőfi Sándor: Egy estém otthon
Arany János: Családi kör – Lackfi János: Zsámbéki kör
József Attila: Mama
Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz
Ingrid Sjöstrand: Anyuban azt nem bírom
Siv Widerberg: Jó, ha nővére van az embernek
Kiss Ottó: Apa nagy sportember
Mikszáth Kálmán: Lapaj, a híres dudás
Kosztolányi Dezső: A kulcs
Kosztolányi Dezső: Pacsirta (úryvok)
J. K. Rowling: Harry Potter és a Bölcsek Köve (úryvok)
Méhes György: Micsoda társaság (úryvok)
Nógrádi Gábor: Hogyan neveljünk…? (úryvky)
Jedlá
Móricz Zsigmond: Tragédia
Krúdy Gyula: Utolsó szivar az Arabs Szürkénél
Szécsi Noémi: Vega vagyok
Cserna Szabó András: Legenda a bárányfejlevesről
Emma asszony (Ignotus): A Hét szakácskönyve (úryvok) – Dragomán György: Főzőskönyv (úryvok)
Zvieratá
Jean de la Fontaine: A róka és a holló – Romhányi József: A Róka és a Holló (úryvky:
A téma, Első variáció, Második variáció)
Mészöly Miklós: Csengős bárány – Németh Zoltán: Adhatok egy pofont?
R. Kipling: A dzsungel könyve (úryvok)
Szabó Magda: Sziget-kék (úryvok)
Krajina a príroda
Petőfi Sándor: Az Alföld
Juhász Gyula: Magyar táj, magyar ecsettel
Tóth Árpád: Körúti hajnal
Babits Mihály: Messze… messze… – Kovács András Ferenc: Messze… messze… (úryvky)
Kosztolányi Dezső: Üllői-úti fák
Weöres Sándor: Galagonya – Lackfi János: Kukorica
Fekete István: Tüskevár (úryvok)
Dobrodružstvá a zážitky
Mark Twain: Tom Sawyer kalandjai (úryvok)
Daniel Defoe: Robinson Crusoe (úryvok)
William Golding: A legyek Ura (úryvok)
Michael Ende: Momo (úryvok)
J. R. R. Tolkien: A Gyűrűk Ura (úryvok)
Csukás István: Vakáció a halott utcában (úryvok)
Irene Adler: Sherlock, Lupin és én (úryvok)
Dóka Péter: Az ellopott zsiráf (úryvok)
Vlasť, vojna, hrdina
Csodaszarvas-monda
Arany János: Toldi (úryvky)
Margit-legenda
Balassi Bálint: Egy katonaének – Lackfi János: Plaza Balassi
Kölcsey Ferenc: Huszt, Himnusz
Vörösmarty Mihály: Szózat
Petőfi Sándor: Nemzeti dal, Egy gondolat bánt engemet…, Szabadság, szerelem….
Arany János: A walesi bárdok
Ady Endre: A föl-földobott kő, A magyar Ugaron
Radnóti Miklós: Nem tudhatom, Hetedik ecloga
Örkény István: Tóték (úryvok)
Márai Sándor: Egy polgár vallomásai (úryvok)
Spoločnosť a spoločenské problémy
Mikszáth Kálmán: A néhai bárány
Móricz Zsigmond: Hét krajcár
Illyés Gyula: Puszták népe (úryvok)
Wéber Anikó: El fogsz tűnni (úryvok)
George Orwell: Állatfarm (úryvok)
Formovanie osobnosti/dospievanie
Ágai Ágnes: Kamaszságok
Ingrid Sjöstrand: A felnőttek furcsák néha
Karinthy Frigyes: Találkozás egy fiatalemberrel
Janikovszky Éva: A tükör előtt
Dragomán György: Ugrás
Láska
Kőmíves Kelemen
Arany János: Tetemre hívás
Petőfi Sándor: Szeptember végén
Vörösmarty Mihály: Szép Ilonka
Juhász Gyula: Milyen volt…
Babits Mihály: Szerelmes vers
Tóth Árpád: Esti sugárkoszorú
Ady Endre: Szeretném, ha szeretnének, Őrizem a szemed, Lédával a bálban
József Attila: Mikor az uccán…, Rejtelmek
Varró Dániel: sms
Jókai Mór: Az arany ember (úryvok)
Mikszáth Kálmán: Az a fekete folt
Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője (úryvok)
Móricz Zsigmond: Pillangó (úryvok)
Békés Pál: Ottília
Humor
Csokonai Vitéz Mihály: Zsugori uram, Szerelemdal a csikóbőrös kulacshoz
Arany János: A tudós macskája, A fülemile
Kosztolányi Dezső: Esti Kornél – Kilencedik fejezet, melyben a bolgár kalauzzal cseveg bolgárul, s a bábeli nyelvzavar édes rémületét élvezi (úryvok)
Örkény István: Egypercesek – Egy meghasonlott tulipán, Hogylétemről
Rideg Sándor: Indul a bakterház (úryvok)
Tamási Áron: Ábel a rengetegben (úryvok)
Grendel Lajos: Nálunk, New Hontban (úryvok)
Zs. Nagy Lajos: Egy bűvész története
Darvasi László: Trapiti – Kovács Lajos, a gonosz feltaláló (úryvok)
Zmysel života a viera
Kazinczy Ferenc: A nagy titok
Kosztolányi Dezső: Akarsz-e játszani, Mostan színes tintákról álmodom
Tóth Árpád: Meddő órán
Balassi Bálint: Adj már csendességet
Ady Endre: Hiszek hitetlenül Istenben, Az Úr érkezése
József Attila: Tiszta szívvel, Születésnapomra – Varró Dániel: A Bús, Piros Vödör dala
Radnóti Miklós: Razglednicák (úryvky)
Szabó Lőrinc: Tücsökzene (úryvky)
Weöres Sándor: Valse triste
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou ↑