Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pozdraviť sa, predstaviť sa a predstaviť svoju rodinu a priateľov,
- vyjadriť súhlas a nesúhlas,
- klásť v dialógu so spolužiakom jednoduché otázky a odpovedať,
- tvoriť v rámci komunikačných tém jednoduché krátke dialógy, používať osvojené slová a slovné spojenia.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
-
- rozlišovanie tykania a vykania podľa vzťahu ku komunikačnému partnerovi;
- rozlišovanie a správne používanie pozdravov, oslovenia;
- formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia;
- primerané vyjadrenie potreby, emócie;
- formulovanie prosby, priania, súhlasu, nesúhlasu;
-
požadovanie a poskytovanie informácií, ktoré sa týkajú tém z bezprostredného okolia; (napr. moja škola, obec a jej blízke okolie).
Dialogická komunikácia a kooperácia
-
- nácvik jednoduchého krátkeho dialógu v dvojici: formovanie otázok a odpovedí;
- realizovanie detskej hry;
-
aktívne počúvanie partnera v dialógu.
Jazykové prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu a používanie vhodných ustálených slovných spojení;
- formulovanie zisťovacej (Ja/Nein Fragen) a doplňujúcej otázky (W-Fragen);
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti a intonácie viet (napríklad výslovnosť dvojhlások, slovný prízvuk, spodobovanie a splývavá výslovnosť).
Tematické okruhy
Žiak komunikuje so svojim komunikačným partnerom o témach obsahujúce slovnú zásobu týkajúcu sa jeho osobných údajov a záujmov, emócií a potrieb v rámci každodenných situácií napr. rodina, škola, voľný čas a záľuby, zdravie a šport, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- porozumieť známym slovám, jednoduchým a krátkym otázkam, príkazom, pokynom učiteľa sprevádzané vizuálnymi prostriedkami alebo gestami a správne reagovať na ne,
- určiť hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
- porozprávať veľmi krátky príbeh, opísať obrázky v rámci komunikačných tém a správne opakovať slová a slovné spojenia po učiteľovi.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
- zhromažďovanie slov podľa témy s pomocou učiteľa;
- tvorenie krátkych viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
- správna artikulácia, výslovnosť;
- formulovanie odpovedí na položené otázky;
- pozorné počúvanie hovoreného prejavu iných;
Žánre hovoreného prejavu
- informačný text: krátky oznam, správa;
- jednoduchý opis: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti;
- jednoduché rozprávanie na základe otázok.
Jazykové prostriedky
- vyjadrovanie myšlienok v ucelených krátkych vetách;
- oznamovacie, opytovacie a rozkazovacie vety;
- zhromažďovanie slov na základe otázok: kto? čo? aký? čo robí?;
- uplatňovanie pravidiel správnej výslovnosti (ä, ö, ü, sp, st, z, v).
Tematické okruhy
Ja a moja rodina, moji priatelia, škola, voľný čas a záľuby, zdravie a šport, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- napísať všetky tlačené a písané písmená nemeckej abecedy automatizovane a čitateľne,
- čitateľne prepísať písaným písmom písmená, hlásky, slová a krátke jednoduché vety,
- na základe počutého písať písmená, slabiky, slová a vety,
- napísať správne svoje meno, krátke informácie o sebe, o svojej rodine, o priateľoch, o škole.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- prípravné (predpisateľské) cviky, percepčno-motorické zručnosti pri písaní;
- prevod hlásky na písmeno;
- písanie malých a veľkých písmen nemeckej abecedy, slabík, slov, slovných spojení, viet.
Proces tvorenia písaného textu
- výber témy písaného textu s pomocou učiteľa;
- zhromažďovanie slov podľa komunikačných tém s pomocou učiteľa;
- tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém.
- Žánre písaného textu
- informačný text: oznam, správa;
- poznávanie formátov digitálneho obsahu (text, obrázok, zvuk, video, aplikácia);
- vytvorenie správy (rôznych informačných textov) v digitálnom prostredí s pomocou učiteľa;
- tvorenie jednoduchých obrazovo-písaných textov (napr. pozvánka, jednoduché projektové práce);
- tvorenie jednoduchého opisného textu pomocou učiteľa.
Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu
- oznamovacie, rozkazovacie a opytovacie vety;
- písanie veľkého písmena na začiatku vety a podstatných mien, interpunkčné znamienka na konci vety;
- použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka.
Tematické okruhy
Ja a moja rodina, moji priatelia, škola, voľný čas a záľuby, zdravie a šport, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať s pomocou učiteľa veľmi krátke vecné texty vo veľkej miere so známymi slovami a jednoduchými vetami,
- správne vyslovovať[1] nemecké hlásky a rozlišovať písmená nemeckej abecedy, správne ich spájať do slov a čítať so správnou intonáciou.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen nemeckej abecedy;
- čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet, jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textov;
- uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
- oprava vlastných chýb pri čítaní s pomocou učiteľa.
Porozumenie vecného textu
- vytváranie predstáv o obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu, nadpisu, s oporou o doterajšie znalosti žiaka;
- identifikovanie neznámych slov a komunikovať prípadné neporozumenie kladením otázok;
- identifikovanie konkrétnych informácií v texte na základe otázok;
- stručné zhrnutie získaných informácií s pomocou učiteľa.
Žánre vecného textu
- informačné texty (kto, čo, kde): napr. jednoduchý opis osôb, zvierat, vecí, prírody, postupu;
- porozumenie jednoduchým obrazovo-písaným (nesúvislým) textom: pozvánka, rozvrh, piktogram, obrazové encyklopédie;
- identifikovanie hlavných znakov opisovaného objektu na základe otázok;
- orientácia v jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textoch s pomocou učiteľa;
- čítanie veku primeraných súvislých a nesúvislých jednoduchých vecných textov: opisné, náučné, informačné texty.
Jazykové prostriedky
- poznávanie významu a využitia nemeckého pravopisu v texte;
- poznávanie významu a využitia slovných druhov v texte (bez zapamätania si presných pojmov a definícií): časovanie a tvary slovesa v jednotlivých osobách a v jednotnom a množnom čísle, rozpoznanie pravidelných a nepravidelných slovies v texte;
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom čítaných textov.
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať s pomocou učiteľa veľmi krátke texty vo veľkej miere so známymi slovami a jednoduchými vetami,
- správne vyslovovať[2] nemecké hlásky a rozlišovať písmená nemeckej abecedy, správne ich spájať do slov a čítať so správnou intonáciou,
- identifikovať pomenované obrázky, časti obrázkov a predmety v triede,
- dramatizovať obsah krátkeho prečítaného textu,
- vyjadrovať svoje zážitky/pocity z ilustrácií a z literárnych textov.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
- čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen nemeckej abecedy;
- čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet a jednoduchých krátkych literárnych úryvkov a textov;
- uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
- identifikovanie významu neznámych slov, slovných spojení z kontextu s pomocou učiteľa;
- identifikácia literárnych postáv, opis prostredia;
- orientácia v deji literárneho textu na základe otázok;
- vypracovanie jednoduchej osnovy na základe otázok;
- prerozprávanie príbehu s pomocou učiteľa;
- orientácia v detských časopisoch a knihách (obálka, nadpis, článok, kapitola, ilustrácia);
- oboznámenie sa s knižnicou a orientovanie sa v nej s pomocou učiteľa;
- pri praktickej práci s literárnym textom používanie pojmov: nadpis, autor (spisovateľ, básnik), literárna postava, ilustrácia.
Žánre umeleckých textov
- žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, riekanky, hádanky, piesne, detské ľudové hry);
- vyčítanka, riekanka, hádanka, báseň;
- príbeh, obrázkový príbeh, komiks.
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.