Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- používať jednoduché pozdravy,
- sa predstaviť, povedať základné informácie o sebe,
- poďakovať, vyjadriť prosbu, prianie, súhlas, nesúhlas, vyjadriť svoje potreby a pocity,
- rozumieť jednoduchým otázkam, príkazom, pokynom a primerane na ne reagovať.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
- používanie pozdravov v známom komunikačnom prostredí;
- formulovanie predstavenia sa;
- sformulovanie základných informácií o sebe;
- formulovanie poďakovania, prosby, priania, súhlasu, nesúhlasu;
- vyjadrenie svojich pocitov a potrieb;
- formulovanie jednoduchých otázok;
- správne reagovať na príkazy a pokyny.
Dialogická komunikácia
- za pomoci učiteľa tvoriť jednoduchý dialóg: klásť otázky a formulovať odpovede.
Jazykové prostriedky
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom dialógu;
- za pomoci učiteľa formulovanie slovných spojení a jednoduchých viet.
Hovorená produkcia[1]
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- používať slová a slovné spojenia v jednoduchých komunikačných situáciách a tvoriť primerané odpovede,
- počúvať[2] krátke hovorené prejavy iných a jednoducho na ne reagovať,
- vyrozprávať jednoduchý príbeh z vlastnej skúsenosti,
- správne artikulovať a používať aspiráty podľa individuálnych schopností.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu výber témy a prednes hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
- rozvíjanie témy podľa komunikačného zámeru s pomocou učiteľa: informácia, rozprávanie, opis.
Aktívne počúvanie s porozumením
- pozorné počúvanie a porozumenie hovoreného prejavu spolužiakov a iných hovoriacich;
- kladenie jednoduchých otázok k obsahu počúvaného textu za pomoci učiteľa;
- formulovanie jednoduchých odpovedí na položené jednoduché otázky;
- formulovanie jednoduchých viet za pomoci učiteľa.
Žánre hovoreného textu
- jednoduchá informácia, rozprávanie a opis.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie vlastných myšlienok za pomoci učiteľa v jednoduchých vetách, vetných spojeniach a súvetiach;
- vyjadrenie kľúčových informácií z jednoduchých oznamov, rozprávania a opisov za pomoci učiteľa a pomocou otázok.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- písať tlačené a písané písmená[3], spájať hlásky, slabiky do slov, spájať slová do viet, vytvoriť jednoduchý písaný text.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- písanie tlačených a písaných písmen;
- spájanie hlások, slabík do slov;
- spájanie slov do viet;
- vytvorenie jednoduchého písaného textu za pomoci učiteľa.
Proces tvorenia textu
- výber témy písaného textu pomocou učiteľa;
- výber vhodných slov, slovných spojení a vetných celkov;
- využívanie obrázkovej, alebo slovnej osnovy pri členení textu;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy za pomoci učiteľa.
Žánre písaného textu
- tvorenie primeraných žánrov písaného alebo obrazovo-písaného textu;
- vyjadrenie kľúčových informácií z rozprávania a opisu.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- sformulovať jednoduchú informáciu a vyjadriť v nej základné fakty,
- čítať správne, využívať primeranú slovnú zásobu na porozumenie textu,
- reprodukovať jednoduché a krátke príbehy pomocou podporných otázok.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- nácvik čítania slabík, slov, viet a krátkych textov;
- oprava vlastných chýb pri čítaní za pomoci učiteľa.
Porozumenie textu
- identifikovanie kľúčových slov v texte;
- prerozprávanie vlastnými slovami počúvaný text;
- identifikovanie základnej myšlienky textu za pomoci učiteľa.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- pomenovanie neznámych pojmov;
- za pomoci učiteľa identifikovať informačný, opisný a rozprávací slohový postup.
Žánre jednoduchého vecného textu
- porozumenie deja, identifikovať hlavné postavy a ich konanie.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozlišovanie všeobecných a vlastných podstatných mien;
- za pomoci učiteľa identifikovať neznáme slová v texte a vysvetliť ich.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pochopiť význam pojmov: rozprávka, riekanka, báseň, pieseň.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- osvojovanie si riekaniek a básní;
- oboznamovanie sa s rómskymi rozprávkami, básňami a legendami, rozpoznávanie hlavných postáv;
- domýšľanie jednoduchého príbehu podľa ilustrácie, čítanie, prerozprávanie ilustrácie;
- prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu s pomocnými otázkami a za pomoci učiteľa;
- vyjadrenie pochopenia rozdielu medzi reálnym a imaginárnym svetom za pomoci učiteľa.
Čítanie pre zážitok
- vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu a z ilustrácie verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
- stvárnenie obsahu textu hravými formami vyučovania (pohybové, výtvarné a hudobné hry, dramatizácia);
- formovanie empatie, identity, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počúvaného textu.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
- budovanie čitateľského portfólia, vedenie jednoduchých záznamov v rôznych formách a podobách o knihách, o svojom čítaní a jeho pokrokoch, a to s pomocou učiteľa.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- kladenie vhodných veku primeraných otázok na porozumenie, riešenie úloh k textom, prepájanie tém s reálnym životom za pomoci učiteľa;
- uvedomenie si významu a potreby čítania literárnych textov a hodnotenie vlastných pokrokov v čítaní.
Tematické okruhy a žánre na výber
- okruhy pre 1. cyklus: ja a moja rodina, domov a bývanie, moje spoločenstvo – rodná krajina, život v meste a na dedine, život v rómskej komunite, rodina a spoločnosť, základné príbuzenské vzťahy, rodinné zvyky, sviatky a oslavy, voľný čas a záľuby, v škole/v triede, priateľstvo a pomoc iným, príbehy a legendy o dobre a zle, ľudské telo, moja rodina a umenie, starostlivosť o zdravie, význam prírody pre človeka/človek ako súčasť prírody, človek a príroda, príroda a zvieratá, rómske zvyky a tradície, rómske remeslá a povolania, cestovanie a doprava, rómske jedlá a oblečenie, čas, ročné obdobia a počasie;
- súčasné literárne prozaické texty, texty z ľudovej slovesnosti, texty reprezentujúce rómsku literatúru na Slovensku;
- texty na počúvanie: krátke príbehy, rozprávky, legendy, divadelné hry, rozhovory, piesne;
- texty na čítanie: dialogické texty, ilustrované literárne texty, príbehy zo života Rómov, rozprávky, legendy, príslovia, básne, divadelné hry, zábavné texty, rómske hádanky, vtipy, kvízy, zábavné príbehy, jazykolamy.