Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- viesť dialóg primerane téme a adresátovi.
- usilovať sa o komunikačné porozumenie so spolužiakmi z inojazyčného prostredia.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
- získavanie informácií o iných jazykoch, najmä o inom materinskom jazyku spolužiakov;
- skupinový dialóg o viacjazyčnosti spolužiakov.
Dialogická komunikácia a kooperácia
- pravidlá vedenia dialógu: aktívne počúvať komunikačného partnera[1], vecne reagovať na jeho repliky, neskákať si do reči, povzbudiť, pochváliť a oceniť komunikačného partnera, komunikovať zdvorilo a s rešpektom;
- formulovanie námietky alebo nesúhlasu ohľaduplným spôsobom;
- nácvik dialógu v rôznych simulovaných a reálnych komunikačných situáciách.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu;
- používanie viet a jednoduchých súvetí pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (podľa individuálnych dispozícií žiaka);
- uplatňovanie vhodnej melódie, dôrazu a pohybových prostriedkov pri vedení dialógu.[2]
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- upevňujú sa termíny a pojmy z 1. cyklu;
- materinský jazyk, druhý jazyk;
- pravidlá dialógu;
- súkromné a verejné prostredie komunikácie;
- slovná zásoba, veta, súvetie, komunikačný zámer;
- spisovná výslovnosť.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- sformulovať ústnu informáciu.
- vyrozprávať príbeh.
- sformulovať jednoduchý opis pracovného postupu.
- opísať hlavné znaky pozorovaného objektu.[3]
- vyjadrovať názor na témy, s ktorými má skúsenosti.
- aktívne a s rešpektom počúvať iných, klásť otázky k obsahu prejavu. [4]
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- výber témy hovoreného prejavu samostatne alebo s pomocou;
- zhromažďovanie informácií potrebných na rozvíjanie témy;
- usporiadanie informácií a vytvorenie osnovy textu s pomocou;
- rozvíjanie témy podľa konkrétneho komunikačného zámeru: informovať, vyrozprávať, opísať, zdôvodniť.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- kladenie otázok k obsahu počúvaného textu;
- kladenie otázok, ktoré rozvíjajú vlastné nápady alebo nápady spolužiakov pri tvorení textu;
- formulovanie a zdôvodnenie odpovedí na položené otázky.
Žánre hovoreného textu
- tvorenie informačných textov: oznam, správa;
- rozprávanie prežitej skúsenosti, objasňovanie udalosti, plánovanie udalosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
- tvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu na základe priameho pozorovania;
- opísanie predmetu, osoby alebo živočícha na základe priameho pozorovania;[5]
- vyjadrenie názoru na blízku tému a jeho jednoduché zdôvodnenie.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- používanie vetných a súvetných celkov pri rozvíjaní témy s konkrétnym komunikačným zámerom;
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (významové okruhy slov, slovotvorne súvisiace slová, slová s podobným a opačným významom, nadradené a podradené slová, citovo zafarbené slová, prirovnania);
- odlišovanie spisovných a nespisovných slov;
- zdokonaľovanie zvukovej a pohybovej stránky hovoreného prejavu;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (podľa individuálnych dispozícií žiaka).
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- upevňujú sa termíny a pojmy z 1. cyklu;
- hovorený prejav, výber témy, zhromažďovanie informácií;
- názor, zdôvodnenie názoru;
- informácia: oznam, správa;
- rozprávanie: skúsenosť, udalosť, príbeh, časová postupnosť;
- opis pracovného postupu;
- veta, súvetie, komunikačný zámer;
- nadradené a podradené slová, citovo zafarbené slová;
- spisovné slová a nespisovné slová;
- spisovná výslovnosť.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- s pomocou tvoriť obrazovo-písaný text na vyjadrenie informácií.
- s pomocou napísať príbeh s jednoduchým dejom.
- s pomocou napísať jednoduchý opis pracovného postupu.
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
- výber témy písaného textu samostatne alebo s pomocou;
- rozvíjanie témy podľa komunikačného/autorského zámeru: informovať, vyrozprávať, opísať;
- zhromažďovanie informácií potrebných na rozvíjanie témy;
- usporiadanie informácií a vytvorenie osnovy textu s pomocou.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- premýšľanie o vhodnom postupe pri tvorení textu;
- kladenie otázok, ktoré rozvíjajú vlastné nápady alebo nápady spolužiakov pri tvorení textu.
Žánre písaného textu
- písanie jednoduchých informačných textov: oznam, správa, pozvánka;
- písanie príbehu s jednoduchým dejom;
- vytvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu na základe priameho pozorovania.[6]
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie myšlienok prostredníctvom vetných a súvetných celkov;
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (významové okruhy slov, slovotvorne súvisiace slová, slová s podobným a opačným významom, nadradené a podradené slová, citovo zafarbené slová, prirovnania).
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- podľa individuálnych dispozícií žiaka.
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- upevňujú sa termíny a pojmy z 1. cyklu;
- autor, adresát;
- téma, odsek;
- informácia: oznam, správa, pozvánka;
- rozprávanie: skúsenosť, udalosť, príbeh;
- opis (pracovného postupu, predmetu, osoby, živočícha);
- slovná zásoba, veta, súvetie;
- pravopis a pravopisné pravidlá.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- porozumieť doslovným informáciám v súvislom a v nesúvislom vecnom texte.
- stručne zhrnúť získané informácie.
- odpovedať na otázky nad rámec doslovného významu textu.
- spájať informácie z textu so svojimi znalosťami a skúsenosťami.
Obsahový štandard
Porozumenie textu
- aktívne počúvanie[7], samostatné čítanie a prezeranie primeraných vecných textov;
- reprodukovanie obsahu textu pomocou osnovy, rozhovor o texte;
- úlohy na porozumenie doslovným (explicitným) informáciám v texte: vymenovanie faktov, identifikovanie kľúčových informácií a slov;
- otázky na vyvodzovanie implicitných informácií z textu (vytváranie inferencií): hľadanie súvislostí medzi informáciami v texte, prepájanie informácií z textu s doterajšími znalosťami a skúsenosťami žiaka, objasňovanie informácií;
- stručné zhrnutie informácií ústnou alebo písomnou formou.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- identifikovanie nejasností v texte, kladenie otázok, hľadanie odpovedí;
- stručné súhrny kľúčových informácií a poznatkov;
- tvorenie vlastných otázok k textu.
Žánre vecného textu
- porozumenie informačným žánrom: jednoduchá odborná informácia, úradný oznam, jednoduchá mediálna správa;
- porozumenie nesúvislým informačným žánrom: jazykový slovník, cestovný poriadok, graf, mapa, diagram, schéma, náčrt;
- porozumenie príbehu so zápletkou a jej riešením v bežnom (neumeleckom) rozprávaní;
- porozumenie jednoduchým opisným žánrom: opis pracovného postupu, základné typy statického opisu (opis predmetu, osoby, živočícha, prostredia);
- porozumenie primeraným digitálnym textom: encyklopédie, webové stránky, prezentácie;
- porozumenie primeraným reklamným textom a ich presviedčacej funkcii.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozvíjanie slovesa vo vete a vyjadrovanie rôznych syntaktických významov (kto, čo, aký, kde, kedy, ako);
- základné typy jednoduchého súvetia v podobe vetných modelov (V1 spojka V2), bez použitia terminológie;
- základné poznávanie významu a funkcie všetkých slovných druhov v texte;
- významová a formálna spájateľnosť podstatného mena a prídavného mena;
- pojem časovanie a slovesný čas (prítomný, minulý, budúci);
- pojem skloňovanie (pád a pádové otázky) a skloňovací vzor (ako východisko pravopisu pádových koncoviek);
- vyvodzovanie významov nových alebo neznámych slov z textu: abstraktné slová (názvy vlastností a názvy dejov), odborné slová, viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia s priamym významom, ustálené slovné spojenia s obrazným významom (príslovia, porekadlá, pranostiky a iné primerané frazémy);
- identifikovanie slov z rovnakého slovotvorného hniezda v texte.
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- upevňujú sa termíny a pojmy z 1. cyklu;
- členenie textu: úvod, jadro, záver;
- informačné texty: odborná informácia, úradný oznam, správa v médiách;
- nesúvislé informačné texty: jazykový slovník, cestovný poriadok, graf, mapa, diagram, schéma, náčrt;
- príbeh so zápletkou a jej riešením;
- opis pracovného postupu, opis predmetu, osoby, živočícha, prostredia;
- digitálny text (webová stránka, digitálna encyklopédia, prezentácia);
- reklama (presviedčacia funkcia);
- jednoduchá veta a jednoduché súvetie;
- slovné druhy: podstatné mená, prídavné mená, slovesá, príslovky, zámená, číslovky, spojky, predložky, častice, citoslovcia;
- tvar slova, časovanie, slovesný čas, pád, pádové otázky, skloňovanie, skloňovací vzor;
- viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia, príslovia, porekadlá, pranostiky;
- tvorenie slov, slovotvorné hniezdo.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- počúvať[8] a prečítať s porozumením primerane náročný literárny text.
- zdieľať vlastné pocity, myšlienky a zážitky z počúvaného a z čítaného literárneho textu verbálne alebo neverbálne.
- s pomocou aj samostatne si vyberať knihy na čítanie podľa svojho záujmu.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- samostatné prerozprávanie obsahu čítaného a počúvaného textu s jednou dejovou líniou s obrazovou alebo slovnou oporou a bez nej;
- formulovanie myšlienok a záverov z prečítaného textu vlastnými slovami;
- porovnávanie rôznych podôb spracovania príbehu (literárna, dramatická, rozhlasová, filmová podoba).
Čítanie pre zážitok
- čítanie kníh, ktoré žiakovi prinášajú radosť a potešenie (obľúbené knihy rôznych žánrov podľa vlastného výberu);
- čítanie rozprávok, príbehov, povestí a mýtov viažucich sa k histórii obce alebo regiónu;
- vyjadrovanie postoja a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu a z ilustrácie verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
- sprostredkovanie umeleckého zážitku cez divadelné, filmové, rozhlasové a iné spracovanie literárnych diel; návšteva divadelného a filmového predstavenia.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
- rozširovanie čitateľského teritória (obrazové knihy, pop-up knihy, komiks, grafické novely, obrazové encyklopédie);
- budovanie čitateľského portfólia, vedenie podrobnejších záznamov v rôznych formách a podobách o knihách, o svojom čítaní a jeho pokrokoch s pomocou učiteľa;
- formovanie jednoduchých čitateľských rituálov.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- hodnotenie vlastného porozumenia textu žiakom: Viem, čo text hovorí? Rozumiem obsahu textu? Viem ho prerozprávať? Dokážem predvídať pokračovanie?;
- plánovanie čítania a odhadovanie času na čítanie.
Tematické okruhy a textová realizácia
- tematické okruhy z 1. cyklu sa obohacujú o nové témy a pohľady (výberovo): sebahodnotenie, osobné záujmy a potreby, spravodlivosť – nespravodlivosť, spoločné a odlišné vlastnosti ľudí, zdravý životný štýl, bohatstvo – chudoba, bezpečnosť, láska a vzťah k domovu, rodine a blízkej osobe, svet divadla, ohrozenie a ochrana životného prostredia, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi;
- čítanie, počúvanie[9] a sledovanie rôznych typov textov a rôznych žánrov (lyrické, epické, dramatické žánre) slovenskej a svetovej literatúry a ľudovej slovesnej tvorby so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 1. cyklu sa obohacuje o divadelnú hru, rozhlasovú hru[10], filmovú a televíznu rozprávku[11], legendu, baladu, báj, poviedku, román, biografiu, fantasy literatúru.
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- upevňujú sa termíny a pojmy z 1. cyklu;
- herec, herečka, režisér, scenárista;
- filmová a televízna rozprávka, komiks, povesť.
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím, žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich a žiakov s ťažkým telesným postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑