Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • nadviazať kontakt s komunikačným partnerom: pozdraviť sa, predstaviť sa, poďakovať sa, ospravedlniť sa,
  • jednoducho sformulovať prosbu, prianie, súhlas, nesúhlas, námietku a jednoduché zdôvodnenie,
  • viesť jednoduchý dialóg,
  • spolupracovať v skupine.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
  • správne používanie pozdravov, predstavenia sa v známom komunikačnom prostredí;
  • formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia,
  • formulovanie prosby, priania, súhlasu, nesúhlasu a námietky,
  • formulovanie jednoduchého zdôvodnenia vlastného rozhodnutia a konania;
  • formulovanie odpovedí na otázky v kontexte jednotlivých tém dialógu;
  • požiadanie o informáciu a  poskytovanie informácie.
Dialogická komunikácia
  • tvorenie jednoduchého dialóguformulovanie odpovedí, pravidelné striedanie replík komunikačných partnerov;
  • dialóg v dvojiciach alebo skupinách pri riešení úloh;
  • realizácia detskej hry s dialogickým prejavom.
Jazykové prostriedky
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu;
  • formulovanie slovných spojeníviet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, zvolacie; želacie vety);
  • správne vyjadrenie melódie viet podľa komunikačného zámeru.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

Hovorená produkcia[1]

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • určiť hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
  • vyrozprávať jednoduchý príbeh na základe otázok,
  • v hovorenom prejave zrozumiteľne artikulovať.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
  • výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
  • zhromažďovanie slov podľa témy s pomocou učiteľa;
  • tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
  • správna artikulácia, výslovnosť,
  • pozorné počúvanie hovoreného prejavu iných;
  • formulovanie odpovedí na položené otázky.
Žánre hovoreného prejavu
  • vyjadrenie informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa;
  • jednoduché rozprávanie na základe otázok;
  • jednoduchý opis: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti;
Jazykové prostriedky
  • vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách s pomocou učiteľa;
  • tvorenie a používanie viet s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba;
  • zhromažďovanie slov na základe otázok: kto? čo? aký? čo robí?;
  • uplatňovanie pravidiel správnej výslovnosti (správna výslovnosť krátkych a dlhých samohlások a spoluhlások).
Tematické okruhy
  • rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • odpísať písaný text, prepísať tlačený text,
  • s pomocou tvoriť jednoduchý obrazovo-písaný text,
  • určiť a zapísať hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
  • uplatňovať základy pravopisu pri písaní: rozlišovať krátke a dlhé samohlásky a spoluhlásky, rozdeľovať slová podľa slabičného princípu, písať veľké začiatočné písmená, písať interpunkčné znamienko na konci vety.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
  • prípravné (predpisateľské) cviky, percepčno-motorické zručnosti pri písaní;
  • fonematická analýza a diferenciácia, prevod hlásky na písmeno;
  • písanie malých a veľkých písmen maďarskej abecedy, slabík, slov, slovných spojení, viet;
  • zvládanie základných hygienických, pracovných návykov spojené s písaním.
Proces tvorenia písaného textu
  • výber témy písaného textu pomocou učiteľa;
  • zhromažďovanie slov podľa komunikačných tém s pomocou učiteľa;
  • tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
Žánre písaného textu
  • vyjadrenie informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa;
  • poznávanie formátov digitálneho obsahu (text, obrázok, zvuk, video, aplikácia);
  • vytvorenie správy (rôznych informačných textov) v digitálnom prostredí s pomocou učiteľa;
  • tvorenie jednoduchých obrazovo-písaných textov (napr. pozvánka, jednoduché projektové práce);
  • tvorenie jednoduchého opisného textu: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti.
Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu
  • vyjadrovanie myšlienok vo vetách s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba;
  • rozlišovanie samohlások (krátke, dlhé) a spoluhlások (krátke, dlhé, jednozložkové, dvojzložkové a trojzložkové); správne rozdeľovanie slov podľa slabičného princípu, správne používanie diakritických znamienok;
  • písanie veľkého písmena na začiatku vety, rozlišovanie pravopisu všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat);
  • interpunkčné znamienka na konci vety; použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas a potichu primerane náročné vecné texty,
  • na základe otázok identifikovať doslovné informácie v počúvanom[2] a čítanom vecnom texte,
  • na základe otázok získané informácie stručne zhrnúť a  text reprodukovať.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
  • čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen maďarskej abecedy;
  • fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
  • poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky písmena;
  • syntéza hlások a písmen do slabík a slov;
  • čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet, jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textov;
  • uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
  • oprava vlastných chýb pri čítaní s pomocou učiteľa.
Porozumenie vecného textu
  • vytváranie predstáv o obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu, nadpisu, s oporou o doterajšie znalosti žiaka;
  • identifikovanie neznámych slov a komunikovať prípadné neporozumenie;
  • identifikovanie doslovných informácií v texte na základe otázok;
  • stručné zhrnutie získaných informácií s pomocou učiteľa;
  • jednoduchá reprodukcia textu na základe otázok.
Žánre vecného textu
  • vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte (napr. kto, čo, kde): oznam, správa, opis postupu;
  • porozumenie jednoduchým obrazovo-písaným (nesúvislým) textom: pozvánka, rozvrh, piktogram, obrazové encyklopédie;
  • identifikovanie hlavných znakov opisovaného objektu na základe otázok;
  • orientácia v jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textoch s pomocou učiteľa;
  • čítanie veku primeraných súvislých a nesúvislých jednoduchých vecných textov;
  • pri praktickej práci s textom používanie pojmov: nadpis, autor, ilustrácia, kniha, učebnica, časopis.
Jazykové prostriedky
  • poznávanie  významu a využitia pravopisu v texte;
  • poznávanie  významu a využitia slovných druhov v texte (bez zapamätania si presných pojmov a definícií): časovanie a tvary slovesa v jednotlivých osobách, poznávanie tvarov slovesa v texte; poznávanie všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat);
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom čítaných textov;
  • identifikovanie komunikačného zámeru vety v texte.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas a potichu primerane náročné literárne texty,
  • na základe otázok identifikovať doslovné informácie v počúvanom[3] a čítanom literárnom texte,
  • na základe otázok vyjadrovať myšlienky a zážitky z počúvaného[4] a čítaného literárneho textu a z ilustrácií,
  • predniesť vyčítanku, riekanku, báseň (primerane svojim schopnostiam).
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
  • čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen maďarskej abecedy;
  • fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
  • poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky písmena;
  • syntéza hlások a písmen do slabík a slov;
  • čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet a jednoduchých literárnych textov;
  • uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
  • identifikovanie významu neznámych slov, slovných spojení z kontextu s pomocou učiteľa;
  • identifikácia literárnych postáv, opis prostredia;
  • orientácia v deji literárneho textu na základe otázok;
  • vypracovanie jednoduchej osnovy na základe otázok;
  • prerozprávanie príbehu s pomocou učiteľa;
  • orientácia v detských časopisoch a knihách (obálka, nadpis, článok, kapitola, ilustrácia);
  • oboznámenie sa s knižnicou a orientovanie sa v nej s pomocou učiteľa.
Literárnoteoretické pojmy

Žánre umeleckých textov

  • žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, riekanky, hádanky, piesne, detské ľudové hry); príslovie, porekadlo;
  • vyčítanka, riekanka, hádanka, báseň (autorská);
  • príbeh, obrázkový príbeh, komiks;
  • rozprávka: ľudová, autorská – napr. fantazijná, zvieracia, realistická (typy rozprávok: formulamese (napr. csali-, lánc-, beugrató-, végtelen-, felelgetős mese) hazugságmese, tréfás mese, állatmese, verses mese, novellamese, tündérmese);
  • Všeobecné pojmy: autor, spisovateľ, básnik; kniha, ilustrácia, časopis, text, knižnica, čitateľ/divák, bábkové divadlo, bábka, poézia, próza, divadlo, divadelná hra, herec, účinkujúci, televízia, rozhlas, film (kino), hlavná myšlienka; literatúra pre deti, náučná literatúra;
  • Štylizácia textu: dialóg;
  • Štruktúra diela: nadpis, téma, verš, strofa, odsek, kapitola, literárna postava: hlavná postava, vedľajšia postava; dej: miesto a čas deja;
  • Metrika: rytmus.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou

  2. okrem žiakov so sluchovým postihnutím

  3. okrem žiakov so sluchovým postihnutím

  4. okrem žiakov so sluchovým postihnutím