Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zrozumiteľne vyjadriť základné myšlienky na tému komunikácie,
  • viesť dialóg, vyjadriť vlastný názor,
  • tvoriť otázky a sformulovať odpovede vzhľadom na účel komunikácie,
  • vyjadriť námietku alebo nesúhlas sociálne primeraným spôsobom.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
  • vyjadrenie komunikačných zámerov (pozdravenie, prianie, pozvanie, opýtanie sa)
    v známom komunikačnom prostredí;
  • uplatňovanie zdvorilostných zásad (napr. oslovenie, pozdrav, tykanie, vykanie).
Dialogická komunikácia
  • tvorba dialógu (nadviazanie kontaktu, obsah a ukončenie dialógu);
  • aktívne počúvanie partnera, tvorba otázok;
  • vyjadrovanie názorov.
Jazykové prostriedky
  • vhodný výber slovnej zásoby z aspektu komunikačného zámeru;
  • utvorenie jednoduchých viet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
  • vhodné používanie ortoepických noriem (splývavá výslovnosť, spodobovanie, sila hlasu);[1]
  • aplikácia paralingvistických prostriedkov (zrozumiteľnosť prejavu).
Tematické okruhy
  • rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.

Hovorená produkcia[2]

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zhromažďovať potrebné informácie k téme textu,
  • vyrozprávať krátky príbeh s vlastnými slovami,
  • reprodukovať texty na základe počúvania alebo čítania.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
  • výber témy podľa situácie;
  • tvorba textu s pomocou učiteľa;
  • zrozumiteľný prednes hovoreného prejavu;
  • kladenie otázok k obsahu textu;
  • ústne reprodukovanie počutého alebo čítaného textu s pomocou otázok.
Žánre hovoreného prejavu
  • aplikovanie rozprávacieho slohového postupu (napr. rozprávanie v 1. a 3. osobe);
  • aplikovanie opisného slohového postupu (napr. opis rastlín, zvierat, predmetov);
  • aplikovanie informačného slohového postupu (napr. pozvanie, oznámenie, krátka správa, blahoželanie – stručné údaje, fakty).
Jazykové prostriedky
  • používanie štruktúry hovorenej reči;
  • vhodný výber slovnej zásoby z aspektu komunikačného zámeru;
  • správne využitie slovných druhov typických pre danú žánrovú formu;
  • správne používanie gramatických prípon – pomocou ktorých sa vytvárajú rozličné vzťahy k iným slovám vo vete;
  • utvorenie jednoduchých viet s rôznou modalitou;
  • vhodné používanie ortoepických noriem (splývavá výslovnosť, spodobovanie, sila hlasu).[3]
Tematické okruhy
  • rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • s pomocou tvoriť obrazovo[4]-písaný text na vyjadrenie informácií,
  • s pomocou napísať príbeh s jednoduchým dejom a jednoduchý opis pracovného postupu,
  • uplatňovať základy pravopisu.
Obsahový štandard
Proces tvorenia písaného textu
  • výber témy podľa komunikačného zámeru;
  • výber vhodného slohového postupu (informačný, rozprávací, opisný) na komunikovanie daného obsahu;
  • získavanie informácií z rôznych informačných zdrojov (vyhľadávanie informácií v spoľahlivých zdrojoch, zapísanie) a využívanie informácií vo vlastnom texte s pomocou učiteľa;
  • vytvorenie osnovy textu (kľúčové slová) s pomocou učiteľa;
  • tvorba obsahu s pomocou učiteľa;
  • používanie jazykových prostriedkov pri písaní textu;
  • uplatňovanie základných pravopisných pravidiel.
Žánre písaného textu
  • tvorba rozličných žánrov (aplikovanie vedomostí o slohových postupoch a útvaroch);
  • aplikovanie rozprávacieho slohového postupu (napr. rozprávanie v 1. a v 3. osobe);
  • aplikovanie opisného slohového postupu (napr. opis rastlín, zvierat, predmetov);
    • aplikovanie informačného slohového postupu (napr. pozvánka, odkaz, oznámenie, blahoželanie, krátka správa).
Jazykové prostriedky

Fonetická rovina

  • rozlišovanie krátkych a dlhých samohlások/spoluhlások (z pohľadu zmeny významu slova a textu).

Lexikálna rovina

  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy (spisovné, odborné, slangové, nárečové výrazy).

Morfologická rovina

  • používanie podstatných mien v jednotnom a v množnom čísle;
  • používanie rôznych tvarov slovesa v texte;
  • používanie prídavných mien v texte;
  • používanie čísloviek v texte;
  • gramatické prípony (pomocou ktorých sa vytvárajú rozličné vzťahy k iným slovám vo vete).

Syntaktická rovina

  • vyjadrovanie myšlienok prostredníctvom jednoduchých viet s rôznou modalitou (oznamovacia, opytovacia, rozkazovacia, želacia, zvolacia).
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
  • uplatňovanie základných pravopisných pravidiel pri tvorbe textov (princípy maďarského pravopisu);
  • pravopis veku primeraných slov obsahujúcich hlásky j a ly;
  • pravopis slovesných tvarov v minulom a budúcom čase;
  • pravopis podstatných mien a vlastných podstatných mien (dôrazom na menánázvy miest);
  • pravopis dátumu;
  • uplatnenie slabičného princípu pri delení slov;
  • pravopis interpunkčných znamienok v jednoduchých vetách.
Tematické okruhy
  • rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • aktívne počúvať[5] rôzne typy vecných textov, porozumieť ich explicitným významom,
  • na základe otázok vyhľadať odpovede,
  • identifikovať explicitné informácie v prečítanom texte,
  • zhŕňať získané informácie.
Obsahový štandard
Porozumenie vecného textu
  • aktívne počúvanie textu a prispôsobenie čítanie svojmu zámeru (napr. rýchle, pomalé, pozorné atď.);
  • porozumenie primeraným opisným, naratívnym, informatívnym, spotrebiteľským a digitálnym textom;
  • reprodukovanie obsahu textu;
  • identifikovanie kľúčových informácií a slov (napr. údaje, fakty, pojmy) s pomocou učiteľa;
  • zhrnutie kľúčových informácií s pomocou učiteľa;
  • porozumenie (explicitný význam) súvislým a nesúvislým textom.
Žánre vecného textu

Súvislé texty:

  • naratívne texty (napr. rozprávanie);
  • opisné texty (napr. opis predmetov, činností, udalostí, krajiny, rastlín, prírodných javov, zvierat);
  • náučné/populárno-náučné texty s rôznymi témami.

Nesúvislé texty:

  • informatívne texty (napr. blahoželania, pozvánky, inzeráty, oznámenia, odkazy, reklamy, krátke správy);
  • spotrebiteľské texty (napr. katalógy, návody na použitie, etikety výrobkov, letáky, cestovné poriadky);
  • aplikované a študijné texty (napr. pravidlá, tabuľky, mapy, slovníky);
  • nové digitálne žánre (napr. infografiky).
Jazykové prostriedky
  • rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien, čísloviekzámen v texte, rozlišovanie slovesného času a spôsobu v texte;
  • poznávanie významu gramatických prípon (pomocou ktorých sa vytvárajú rozličné vzťahy k iným slovám vo vete).
Tematické okruhy
  • rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; cestovanie; voľný čas a záľuby; životný štýl; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • plynulo čítať literárne texty,
  • na základe otázok prerozprávať literárny text,
  • identifikovať v literárnych textoch hlavné a vedľajšie postavy,
  • identifikovať explicitné významy,
  • rozlišovať prozaické a lyrické texty.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
  • reprodukovanie literárneho textu vlastnými slovami (vyhľadať dôležité informácie, kľúčové slová, vypracovať osnovu rôznymi metódami) s pomocou učiteľa;
  • vyhľadávanie konkrétnych informácii z čítaného alebo počúvaného literárneho textu.
Literárnoteoretické pojmy
  • epické a lyricko-epické texty (rozprávač, postavy, čas a priestor, motívy, dej);
  • kompozícia a motívy ľudových rozprávok (rozprávkové bytosti, neskutočné postavy, dej, magické čísla);
    • autorská rozprávka;
    • rozprávkový román;
    • detský príbeh/novela o deťoch;
    • mládežnícky román;
    • lyrické texty;
    • adaptácia (napr. animovaná rozprávka, zhudobnená báseň, komiks, ilustrácia, bábková hra, divadelné predstavenie, film).
Tematické okruhy
  • školské prostredie; rodina; jedlá; príroda a zvieratá; dobrodružstvá a zážitky; pomoc, obetavosť a tolerancia.
Literárne diela podľa tematických okruhov

Školské prostredie

Kányádi Sándor: Bandukol az őszi nap

Békés Márta: Hétfőn a hetes még nagy úr

Lackfi János: Lányok dala; Fiúk dala

Zelk Zoltán: Az állatok iskolája

Bán Zsófia: Vagánybagoly és a harmadik Á (úryvok)

Rodina

Zelk Zoltán: Este jó – Lackfi János: Este rossz

József Attila: Altató – Vörös István: Ébresztő

Takács Zsuzsa: Rejtjeles tábori lap

Az öregember és a pokróc

Zágoni Balázs: Tortás mese

M. Csepécz Szilvia: Kicsi, kisebb, legkisebb (úryvok)

Szabó Magda: Tündér Lala (úryvok)

N. Tóth Anikó: Tükörkönyv (úryvok)

Bálint Ágnes: Szeleburdi család (úryvok)

Janikovszky Éva: Velem mindig történik valami

Gimesi Dóra: Csomótündér (úryvok)

Jedlá

A legfinomabb falat

Kiss Ottó: A tortagyilkos éjszakája

Döbrentey Ildikó: Duci

Jeney Zoltán: Miért szeretek otthon ebédelni

Varró Dániel: Lecsöppenő Kecsöp Benő

Scheer Katalin: A bonbonkirálykisasszony

Fésűs Éva: A palacsintás király (úryvky)

Príroda a zvieratá

A békakirály – Kertész Erzsi: Iszup

Petőfi Sándor: Anyám tyúkja – Lackfi János: Apám kakasa

Petőfi Sándor: Pató Pál úr; Arany Lacinak

Kányádi Sándor: Feketerigó

Nemes Nagy Ágnes: Lila fecske

Varró Dániel: Andris beszélget az állatokkal (úryvok)

Czigány Zoltán: Csoda és Kósza mint boltosok

Berg Judit: Rumini (úryvok)

Nyulász Péter: Helka (úryvok)

Dobrodružstvá a zážitky

Pilinszky János: Aranymadár (úryvok)

Tankó Sirató Károly: Tengerecki Pál

Nemes Nagy Ágnes: Hol lakik Bors néni?

Weöres Sándor: Csiribiri – Vörös István: Cserebere

A macskacicó – Tamás Zsuzsa: Macskakirálylány (úryvok)

Mészöly Miklós: Tréfás mese

Petőfi Sándor: János vitéz – Szabó Borbála: A János vitéz-kód (úryvok)

Pomoc, obetavosť a tolerancia

Világhírű Szép Miklós – Lázár Ervin: A legkisebb boszorkány (úryvok)

Andersen: A rút kiskacsa

Szegedi Katalin: Lenka; Palkó (úryvky)

Oscar Wilde: A boldog herceg

Lázár Ervin: A Négyszögletű Kerek Erdő (úryvok)

Békés Pál: A Félőlény (úryvok)

L. Frank Baum: Óz, a nagy varázsló (úryvok, adaptácia)

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk – Bosnyák Viktória: Tündérboszorkány (úryvok)

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou

  2. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou

  3. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou

  4. okrem žiakov so zrakovým postihnutím využívajúcich Braillovo písmo

  5. okrem žiakov so sluchovým postihnutím