Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • diskutovať a používať jednoduchú argumentáciu,
  • uplatňovať v dialógu zásady spolupráce a zdvorilosti,
  • používať internetovú komunikáciu.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
  • vyjadrenie komunikačných zámerov (napr. navrhovanie, odporúčanie, prikazovanie, usmerňovanie);
  • vplyv viacjazyčného prostredia (bilingvizmus) na komunikáciu;
  • uplatniť zásady konverzácie (stručnosť, jasnosť, konkrétnosť);
  • vyjadrovanie názorov (počúvať, zhrnúť, vyjadriť námietky);
  • používanie internetovej komunikácie ( napr. e-mail, chat, sociálne siete).
Dialogická komunikácia a diskusia
  • tvorba súkromného dialógu: aplikácia hovorového štýlu (napr. nárečové, slangové výrazy, oslovenia);
  • používanie jednoduchých argumentov.
Jazykové prostriedky
  • používanie vhodnej slovnej zásoby z pohľadu interakčných a diskusných aktivít (napr. spisovný jazyk, slang, odborné termíny, prevzaté slová/výpožičky, dialektizmy);
  • adekvátne používanie jednoduchých viet s rôznou modalitou;
  • uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel; uplatňovanie princípov komunikácie cez internet (netiket);
  • vhodné používanie ortoepických noriem (splývavá výslovnosť, spodobovanie, sila hlasu).
Tematické okruhy
  • rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; životný štýl; cestovanie; voľný čas a záľuby; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.

Hovorená produkcia[1]

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vytvárať obsahovo súdržné hovorené texty,
  • využívať pri príprave hovoreného prejavu vhodnú slovnú zásobu,
  • predniesť hovorený prejav kultivovane.
Obsahový štandard
Príprava a prezentácia hovoreného prejavu
  • výber témy podľa a situácie;
  • vyhľadávanie informácií s pomocou učiteľa;
  • vytvorenie osnovy textu (napr. obrázková, resp. slovná osnova);
  • kultivovaný prednes hovoreného alebo obrazovo-hovoreného prejavu.
Žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného prejavu
  • tvorenie rozprávania;
  • tvorenie opisných textov (napr. pracovný postup, (štruktúrovaný) životopis);
  • tvorenie jednoduchých argumentačných textov (vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému.
Jazykové prostriedky
  • výber vhodnej slovnej zásoby podľa témy (napr. oslovenia, spisovný jazyk, slang, odborné termíny, dialektizmy);
  • dvojjazyčné prostredie na Slovensku – vplyv bilingválneho prostredia na používanie maďarského jazyka, bilingvizmus na úrovni lexiky (napr. prevzaté slová/výpožičky);
  • správne využitie slovných druhov;
  • tvorenie jednoduchých viet s rôznou modalitou;
  • vhodné používanie ortoepických noriem (splývavá výslovnosť, spodobovanie, sila hlasu, prestávka).
Tematické okruhy
  • rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; životný štýl; cestovanie; voľný čas a záľuby; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvoriť písané texty s pomocou dostupných informácií,
  • využívať pri príprave písaného textu vhodnú slovnú zásobu,
  • uplatňovať základy pravopisu.
Obsahový štandard
Proces tvorenia písaného textu
  • výber témy podľa zámeru komunikácie;
  • získavanie informácií z dôveryhodných informačných zdrojov (vyhľadávanie informácií v spoľahlivých zdrojoch, zapísanie) a využívanie informácií vo vlastnom texte s pomocou učiteľa;
  • usporiadanie informácií s pomocou učiteľa, vytvorenie osnovy textu;
  • formálna úprava textu na základe vybraného žánru – členenie textu (úvod, jadro, záver);
  • uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel.
Žánre písaného a obrazovo-písaného textu
  • písanie rozprávania v 1. a v 3. osobe;
  • písanie opisných textov (napr. pracovný postup, (štruktúrovaný) životopis);
  • aplikovanie informačného slohového postupu (napr. oznámenie, vizitka, žiadosť, úradný list);
  • používanie internetovej komunikácie (napr. e-mail, chat).
Jazykové prostriedky

Lexikálna rovina

  • používanie adekvátnych slov pri tvorbe textov (napr. spisovné, odborné, slangové a nárečové výrazy).

Obohacovanie slovnej zásoby

  • používanie sémantických výpožičiek – vplyv bilingválneho prostredia.

Morfologická rovina

  • správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup;
  • slovesá v texte;
  • podstatné mená (všeobecné mená, vlastné mená aj v kontexte dvojjazyčnosti – napr. názvy inštitúcií, zemepisné názvy, sviatky) v texte;
  • prídavné mená v texte;
  • číslovky (neurčité, základné, radové číslovky, dátum) v texte;
  • zámená (osobné, ukazovacie, opytovacie) v texte.

Syntaktická rovina

  • vetné členy a ich funkcia v jednoduchých vetách a v textoch;
  • jednoduché vety s rôznou modalitou.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
  • uplatňovanie získaných pravopisných zručností;
  • pravopis slovesných tvarov;
  • pravopis sviatkov, zemepisných názvov, názvov štátov a ulíc.
Tematické okruhy
  • rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; životný štýl; cestovanie; voľný čas a záľuby; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • sa orientovať v rôznych žánroch vecného textu,
  • porozumieť súvislým a nesúvislým textom, ako aj multimodálnym textom na úrovni explicitných významov,
  • získať základné informácie z rôznych informačných zdrojov (napr. tlačených, audiovizuálnych, digitálnych),
  • formulovať zhrnutia z textu.
Obsahový štandard
Porozumenie vecného textu
  • čítanie rôznych druhov a žánrov vecných textov;
  • vyhľadávanie podstatných informácií;
  • porozumenie (explicitný význam) súvislým, nesúvislým textom;
  • zhrnutie informácií.
Žánre vecného textu

Súvislé texty:

  • opisné texty (napr. opis osoby/ charakteristika, opis činnosti, udalostí, krajiny, rastlín, prírodných javov, zvierat);
  • náučné/populárno-náučné texty s rôznymi témami.

Nesúvislé texty:

  • mediálne texty (napr. správy, rozhovory, reportáže, reklamy, letáky);
  • informatívne texty (napr. štruktúrovaný životopis, slávnostný príhovor, denník,

list: úradný/súkromný, písaný/elektronický);

  • spotrebiteľské texty (napr. vizitky, návody na použitie, cestovné poriadky);
  • aplikované a študijné texty (napr. tabuľky, grafy, diagramy, mapy, plagáty, ilustrácie);
  • nové digitálne žánre (napr. infografiky, komentáre, blogy).
Jazykové prostriedky

Syntaktické prostriedky

  • jednoduché vety ako prostriedky rozvíjania témy;
  • vetné členy a ich úloha pri porozumení textu (prísudok, podmet).

Slovotvorné prostriedky

  • predpony, prípony, slovotvorný základ – úloha slovotvorby pri porozumení textu.

Morfologické prostriedky

  • slovesá pri porozumení textu;
  • podstatné mená pri porozumení textu;
  • prídavné mená pri porozumení textu;
  • číslovky (neurčité, základné, radové číslovky, dátum) pri porozumení textu;
  • zámená (osobné, ukazovacie, opytovacie) pri porozumení textu.
Tematické okruhy
  • rodina; škola; príroda; ohrozenie a ochrana životného prostredia; životný štýl; cestovanie; voľný čas a záľuby; tolerancia, pomoc iným; rozmanité kultúry; pohostinnosť, rozmanitosť a podobnosť kultúr.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • plynulo čítať literárne texty,
  • prerozprávať prečítané literárne texty,
  • vyhľadať explicitné informácie,
  • prepájať textové významy s vlastnými životnými a čitateľskými skúsenosťami.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
  • samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja;
  • vyhľadávanie konkrétnych informácií z čítaného alebo počúvaného literárneho textu;
  • vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z literárneho textu.
Literárnoteoretické pojmy
  • epické a lyricko-epické texty (dej, čas, priestor);
  • postavy (hlavné a vedľajšie);
  • žánre epiky: legenda, novela, poviedka, esej, balada, lyricko-epická báseň, literárna sociografia, román (napr. historický, dobrodružný, rodinný, mládežnícky/adolescentný, rozprávkový);
  • žánre lyriky: báseň, epigram, elégia, rapsódia, pieseň, óda, hymna, ecloga, štvorveršie, básne „švédskeho typu“;
  • adaptácia: zhudobnená báseň, komiks, ilustrácia, divadelné predstavenie, film.
Tematické okruhy
  • školské prostredie; rodina; láska; jedlá; zvieratá; krajina a príroda; vlasť, vojna, hrdina; spoločnosť a spoločenské problémy; dobrodružstvá a zážitky; humor; formovanie osobnosti/dospievanie; zmysel života a viera.
Literárne diela podľa tematických okruhov

Školské prostredie

Ágai Ágnes: Nemzedék

Karinthy Frigyes: Tanár úr kérem (úryvok – Röhög az egész osztály) – N. Tóth Anikó: Tanárnő kérem (úryvok)

Németh László: Lányaim (úryvok)

Nógrádi Gábor – Nógrádi Gergely: A másik felet is meg kell hallgatni

Vámos Miklós: Pofon

Tóth Krisztina: A tolltartó

Szabó Magda: Abigél (úryvok)

Leiner Laura: A Szent Johanna gimi (úryvok)

Garaczi László: Pompásan buszozunk! (úryvok)

Rodina

Petőfi Sándor: Egy estém otthon

Arany János: Családi kör – Lackfi János: Zsámbéki kör

József Attila: Mama

Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz

Ingrid Sjöstrand: Anyuban azt nem bírom

Siv Widerberg: Jó, ha nővére van az embernek

Kiss Ottó: Apa nagy sportember

Mikszáth Kálmán: Lapaj, a híres dudás

Kosztolányi Dezső: A kulcs

Kosztolányi Dezső: Pacsirta (úryvok)

J. K. Rowling: Harry Potter és a Bölcsek Köve (úryvok)

Méhes György: Micsoda társaság (úryvok)

Nógrádi Gábor: Hogyan neveljünk…? (úryvky)

Jedlá

Móricz Zsigmond: Tragédia

Krúdy Gyula: Utolsó szivar az Arabs Szürkénél

Szécsi Noémi: Vega vagyok

Cserna Szabó András: Legenda a bárányfejlevesről

Emma asszony (Ignotus): A Hét szakácskönyve (úryvok) Dragomán György: Főzőskönyv (úryvok)

Zvieratá

Jean de la Fontaine: A róka és a holló – Romhányi József: A Róka és a Holló (úryvky:

A téma, Első variáció, Második variáció)

Mészöly Miklós: Csengős bárány – Németh Zoltán: Adhatok egy pofont?

R. Kipling: A dzsungel könyve (úryvok)

Szabó Magda: Sziget-kék (úryvok)

Krajina a príroda

Petőfi Sándor: Az Alföld

Juhász Gyula: Magyar táj, magyar ecsettel

Tóth Árpád: Körúti hajnal

Babits Mihály: Messze… messze… – Kovács András Ferenc: Messze… messze… (úryvky)

Kosztolányi Dezső: Üllői-úti fák

Weöres Sándor: Galagonya – Lackfi János: Kukorica

Fekete István: Tüskevár (úryvok)

Dobrodružstvá a zážitky

Mark Twain: Tom Sawyer kalandjai (úryvok)

Daniel Defoe: Robinson Crusoe (úryvok)

William Golding: A legyek Ura (úryvok)

Michael Ende: Momo (úryvok)

J. R. R. Tolkien: A Gyűrűk Ura (úryvok)

Csukás István: Vakáció a halott utcában (úryvok)

Irene Adler: Sherlock, Lupin és én (úryvok)

Dóka Péter: Az ellopott zsiráf (úryvok)

Vlasť, vojna, hrdina

Csodaszarvas-monda

Arany János: Toldi (úryvky)

Margit-legenda

Balassi Bálint: Egy katonaének – Lackfi János: Plaza Balassi

Kölcsey Ferenc: Huszt, Himnusz

Vörösmarty Mihály: Szózat

Petőfi Sándor: Nemzeti dal, Egy gondolat bánt engemet…, Szabadság, szerelem….

Arany János: A walesi bárdok

Ady Endre: A föl-földobott kő, A magyar Ugaron

Radnóti Miklós: Nem tudhatom, Hetedik ecloga

Örkény István: Tóték (úryvok)

Márai Sándor: Egy polgár vallomásai (úryvok)

Spoločnosť a spoločenské problémy

Mikszáth Kálmán: A néhai bárány

Móricz Zsigmond: Hét krajcár

Illyés Gyula: Puszták népe (úryvok)

Wéber Anikó: El fogsz tűnni (úryvok)

George Orwell: Állatfarm (úryvok)

Formovanie osobnosti/dospievanie

Ágai Ágnes: Kamaszságok

Ingrid Sjöstrand: A felnőttek furcsák néha

Karinthy Frigyes: Találkozás egy fiatalemberrel

Janikovszky Éva: A tükör előtt

Dragomán György: Ugrás

Láska

Kőmíves Kelemen

Arany János: Tetemre hívás

Petőfi Sándor: Szeptember végén

Vörösmarty Mihály: Szép Ilonka

Juhász Gyula: Milyen volt

Babits Mihály: Szerelmes vers

Tóth Árpád: Esti sugárkoszorú

Ady Endre: Szeretném, ha szeretnének, Őrizem a szemed, Lédával a bálban

József Attila: Mikor az uccán…, Rejtelmek

Varró Dániel: sms

Jókai Mór: Az arany ember (úryvok)

Mikszáth Kálmán: Az a fekete folt

Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője (úryvok)

Móricz Zsigmond: Pillangó (úryvok)

Békés Pál: Ottília

Humor

Csokonai Vitéz Mihály: Zsugori uram, Szerelemdal a csikóbőrös kulacshoz

Arany János: A tudós macskája, A fülemile

Kosztolányi Dezső: Esti Kornél – Kilencedik fejezet, melyben a bolgár kalauzzal cseveg bolgárul, s a bábeli nyelvzavar édes rémületét élvezi (úryvok)

Örkény István: Egypercesek – Egy meghasonlott tulipán, Hogylétemről

Rideg Sándor: Indul a bakterház (úryvok)

Tamási Áron: Ábel a rengetegben (úryvok)

Grendel Lajos: Nálunk, New Hontban (úryvok)

Zs. Nagy Lajos: Egy bűvész története

Darvasi László: TrapitiKovács Lajos, a gonosz feltaláló (úryvok)

Zmysel života a viera

Kazinczy Ferenc: A nagy titok

Kosztolányi Dezső: Akarsz-e játszani, Mostan színes tintákról álmodom

Tóth Árpád: Meddő órán

Balassi Bálint: Adj már csendességet

Ady Endre: Hiszek hitetlenül Istenben, Az Úr érkezése

József Attila: Tiszta szívvel, Születésnapomra – Varró Dániel: A Bús, Piros Vödör dala

Radnóti Miklós: Razglednicák (úryvky)

Szabó Lőrinc: Tücsökzene (úryvky)

Weöres Sándor: Valse triste

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou