Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • pozdraviť sa, predstaviť sa a predstaviť svoju rodinu a priateľov,
  • vyjadriť súhlas a nesúhlas,
  • klásť v dialógu so spolužiakom jednoduché otázky a odpovedať,
  • tvoriť v rámci komunikačných tém jednoduché krátke dialógy, používať osvojené slová a slovné spojenia.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
    • rozlišovanie tykania a vykania podľa vzťahu ku komunikačnému partnerovi;
    • rozlišovanie a správne používanie pozdravov, oslovenia;
    • formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia;
    • primerané vyjadrenie potreby, emócie;
    • formulovanie prosby, priania, súhlasu, nesúhlasu;
    • požadovanie a poskytovanie informácií, ktoré sa týkajú tém z bezprostredného okolia; (napr. moja škola, obec a jej blízke okolie).
Dialogická komunikácia a kooperácia
    • nácvik jednoduchého krátkeho dialógu v dvojici: formovanie otázok a odpovedí;
    • realizovanie detskej hry;
    • aktívne počúvanie  partnera v dialógu.
Jazykové prostriedky a pravidlá
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu a používanie vhodných ustálených slovných spojení;
  • formulovanie zisťovacej (Ja/Nein Fragen) a doplňujúcej otázky (W-Fragen);
  • uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti a intonácie viet (napríklad výslovnosť dvojhlások, slovný prízvuk, spodobovanie a splývavá výslovnosť).
Tematické okruhy

Žiak komunikuje so svojim komunikačným partnerom o témach obsahujúce slovnú zásobu týkajúcu sa jeho osobných údajov a záujmov, emócií a potrieb v rámci každodenných situácií napr. rodina, škola, voľný čas a záľuby, zdravie a šport, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť známym slovám, jednoduchým a krátkym otázkam, príkazom, pokynom učiteľa sprevádzané vizuálnymi prostriedkami alebo gestami a správne reagovať na ne,
  • určiť hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
  • porozprávať veľmi krátky príbeh, opísať obrázky v rámci komunikačných tém a správne opakovať slová a slovné spojenia po učiteľovi.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
  • výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
  • zhromažďovanie slov podľa témy s pomocou učiteľa;
  • tvorenie krátkych viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
  • správna artikulácia, výslovnosť;
  • formulovanie odpovedí na položené otázky;
  • pozorné počúvanie hovoreného prejavu iných;
Žánre hovoreného prejavu
  • informačný text: krátky oznam, správa;
  • jednoduchý opis: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti;
  • jednoduché rozprávanie na základe otázok.
Jazykové prostriedky
  • vyjadrovanie myšlienok v ucelených krátkych vetách;
  • oznamovacie, opytovacie a rozkazovacie vety;
  • zhromažďovanie slov na základe otázok: kto? čo? aký? čo robí?;
  • uplatňovanie pravidiel správnej výslovnosti (ä, ö, ü, sp, st, z, v).
Tematické okruhy

Ja a moja rodina, moji priatelia, škola, voľný čas a záľuby, zdravie a šport, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • napísať všetky tlačené a písané písmená nemeckej abecedy automatizovane a čitateľne,
  • čitateľne prepísať písaným písmom písmená, hlásky, slová a krátke jednoduché vety,
  • na základe počutého písať písmená, slabiky, slová a vety,
  • napísať správne svoje meno, krátke informácie o sebe, o svojej rodine, o priateľoch, o škole.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
  • prípravné (predpisateľské) cviky, percepčno-motorické zručnosti pri písaní;
  • prevod hlásky na písmeno;
  • písanie malých a veľkých písmen nemeckej abecedy, slabík, slov, slovných spojení, viet.
Proces tvorenia písaného textu
  • výber témy písaného textu s pomocou učiteľa;
  • zhromažďovanie slov podľa komunikačných tém s pomocou učiteľa;
  • tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém.
  • Žánre písaného textu
  • informačný text: oznam, správa;
  • poznávanie formátov digitálneho obsahu (text, obrázok, zvuk, video, aplikácia);
  • vytvorenie správy (rôznych informačných textov) v digitálnom prostredí s pomocou učiteľa;
  • tvorenie jednoduchých obrazovo-písaných textov (napr. pozvánka, jednoduché projektové práce);
  • tvorenie jednoduchého opisného textu pomocou učiteľa.
Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu
  • oznamovacie, rozkazovacie a opytovacie vety;
  • písanie veľkého písmena na začiatku vety a podstatných mien, interpunkčné znamienka na konci vety;
  • použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka.
Tematické okruhy

Ja a moja rodina, moji priatelia, škola, voľný čas a záľuby, zdravie a šport, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať s pomocou učiteľa veľmi krátke vecné texty vo veľkej miere so známymi slovami a jednoduchými vetami,
  • správne vyslovovať[1] nemecké hlásky a rozlišovať písmená nemeckej abecedy, správne ich spájať do slov a čítať so správnou intonáciou.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
  • čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen nemeckej abecedy;
  • čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet, jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textov;
  • uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
  • oprava vlastných chýb pri čítaní s pomocou učiteľa.
Porozumenie vecného textu
  • vytváranie predstáv o obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu, nadpisu, s oporou o doterajšie znalosti žiaka;
  • identifikovanie neznámych slov a komunikovať prípadné neporozumenie kladením otázok;
  • identifikovanie konkrétnych informácií v texte na základe otázok;
  • stručné zhrnutie získaných informácií s pomocou učiteľa.
Žánre vecného textu
  • informačné texty (kto, čo, kde): napr. jednoduchý opis osôb, zvierat, vecí, prírody, postupu;
  • porozumenie jednoduchým obrazovo-písaným (nesúvislým) textom: pozvánka, rozvrh, piktogram, obrazové encyklopédie;
  • identifikovanie hlavných znakov opisovaného objektu na základe otázok;
  • orientácia v jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textoch s pomocou učiteľa;
  • čítanie veku primeraných súvislých a nesúvislých jednoduchých vecných textov: opisné, náučné, informačné texty.
Jazykové prostriedky
  • poznávanie  významu a využitia nemeckého pravopisu v texte;
  • poznávanie  významu a využitia slovných druhov v texte (bez zapamätania si presných pojmov a definícií): časovanie a tvary slovesa v jednotlivých osobách a v jednotnom a množnom čísle, rozpoznanie pravidelných a nepravidelných slovies v texte;
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom čítaných textov.
Tematické okruhy

Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať s pomocou učiteľa veľmi krátke texty vo veľkej miere so známymi slovami a jednoduchými vetami,
  • správne vyslovovať[2] nemecké hlásky a rozlišovať písmená nemeckej abecedy, správne ich spájať do slov a čítať so správnou intonáciou,
  • identifikovať pomenované obrázky, časti obrázkov a predmety v triede,
  • dramatizovať obsah krátkeho prečítaného textu,
  • vyjadrovať svoje zážitky/pocity z ilustrácií a z literárnych textov.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
  • čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen nemeckej abecedy;
  • čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet a jednoduchých krátkych literárnych úryvkov a textov;
  • uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
  • identifikovanie významu neznámych slov, slovných spojení z kontextu s pomocou učiteľa;
  • identifikácia literárnych postáv, opis prostredia;
  • orientácia v deji literárneho textu na základe otázok;
  • vypracovanie jednoduchej osnovy na základe otázok;
  • prerozprávanie príbehu s pomocou učiteľa;
  • orientácia v detských časopisoch a knihách (obálka, nadpis, článok, kapitola, ilustrácia);
  • oboznámenie sa s knižnicou a orientovanie sa v nej s pomocou učiteľa;
  • pri praktickej práci s literárnym  textom používanie pojmov: nadpis, autor (spisovateľ, básnik), literárna postava, ilustrácia.
Žánre umeleckých textov
  • žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, riekanky, hádanky, piesne, detské ľudové hry);
  • vyčítanka, riekanka, hádanka, báseň;
  • príbeh, obrázkový príbeh, komiks.
Tematické okruhy

Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.

 

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou

  2. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou