Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • používať jednoduché pozdravy,
  • sa predstaviť, povedať základné informácie o sebe,
  • poďakovať, vyjadriť prosbu, prianie, súhlas, nesúhlas, vyjadriť svoje potreby a pocity,
  • rozumieť jednoduchým otázkam, príkazom, pokynom a primerane na ne reagovať.
Obsahový štandard

Komunikačné zvyklosti a zámery

  • používanie pozdravov v známom komunikačnom prostredí;
  • formulovanie predstavenia sa;
  • sformulovanie základných informácií o sebe;
  • formulovanie poďakovania, prosby, priania, súhlasu, nesúhlasu;
  • vyjadrenie svojich pocitov a potrieb;
  • formulovanie jednoduchých otázok;
  • správne reagovať na príkazy a pokyny.

Dialogická komunikácia

  • za pomoci učiteľa tvoriť jednoduchý dialóg: klásť otázkyformulovať odpovede.

Jazykové prostriedky

  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom dialógu;
  • za pomoci učiteľa formulovanie slovných spojeníjednoduchých viet.

Hovorená produkcia[1]

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • používať slová a slovné spojenia v jednoduchých komunikačných situáciách a tvoriť primerané odpovede,
  • počúvať[2] krátke hovorené prejavy iných a jednoducho na ne reagovať,
  • vyrozprávať jednoduchý príbeh z vlastnej skúsenosti,
  • správne artikulovať a používať aspiráty podľa individuálnych schopností.
Obsahový štandard

Príprava a prednes hovoreného prejavu výber témy a prednes hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;

  • rozvíjanie témy podľa komunikačného zámeru s pomocou učiteľa: informácia, rozprávanie, opis.

Aktívne počúvanie s porozumením

  • pozorné počúvanie a porozumenie hovoreného prejavu spolužiakov a iných hovoriacich;
  • kladenie jednoduchých otázok k obsahu počúvaného textu za pomoci učiteľa;
  • formulovanie jednoduchých odpovedí na položené jednoduché otázky;
  • formulovanie jednoduchých viet za pomoci učiteľa.

Žánre hovoreného textu

  • jednoduchá informácia, rozprávanie a opis.

Komunikačné prostriedky a pravidlá

  • vyjadrovanie vlastných myšlienok za pomoci učiteľa v jednoduchých vetách, vetných spojeniach a súvetiach;
  • vyjadrenie kľúčových informácií z jednoduchých oznamov, rozprávania a opisov za pomoci učiteľa a pomocou otázok.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • písať tlačené a písané písmená[3], spájať hlásky, slabiky do slov, spájať slová do viet, vytvoriť jednoduchý písaný text.
Obsahový štandard

Elementárne písanie

  • písanie tlačených a písaných písmen;
  • spájanie hlások, slabík do slov;
  • spájanie slov do viet;
  • vytvorenie jednoduchého písaného textu za pomoci učiteľa.

Proces tvorenia textu

  • výber témy písaného textu pomocou učiteľa;
  • výber vhodných slov, slovných spojení a vetných celkov;
  • využívanie obrázkovej, alebo slovnej osnovy pri členení textu;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy za pomoci učiteľa.

Žánre písaného textu

  • tvorenie primeraných žánrov písaného alebo obrazovo-písaného textu;
  • vyjadrenie kľúčových informácií z rozprávania a opisu.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • sformulovať jednoduchú informáciu a vyjadriť v nej základné fakty,
  • čítať správne, využívať primeranú slovnú zásobu na porozumenie textu,
  • reprodukovať jednoduché a krátke príbehy pomocou podporných otázok.
Obsahový štandard

Elementárne čítanie

  • nácvik čítania slabík, slov, viet a krátkych textov;
  • oprava vlastných chýb pri čítaní za pomoci učiteľa.

Porozumenie textu

  • identifikovanie kľúčových slov v texte;
  • prerozprávanie vlastnými slovami počúvaný text;
  • identifikovanie základnej myšlienky textu za pomoci učiteľa.

Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu

  • pomenovanie neznámych pojmov;
  • za pomoci učiteľa identifikovať informačný, opisný a rozprávací slohový postup.

Žánre jednoduchého vecného textu

  • porozumenie deja, identifikovať hlavné postavy a ich konanie.

Komunikačné prostriedky a pravidlá

  • rozlišovanie všeobecných a vlastných podstatných mien;
  • za pomoci učiteľa identifikovať neznáme slová v texte a vysvetliť ich.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • pochopiť význam pojmov: rozprávka, riekanka, báseň, pieseň.
Obsahový štandard

Čítanie s porozumením

  • osvojovanie si riekaniek a básní;
  • oboznamovanie sa s rómskymi rozprávkami, básňami a legendami, rozpoznávanie hlavných postáv;
  • domýšľanie jednoduchého príbehu podľa ilustrácie, čítanie, prerozprávanie ilustrácie;
  • prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu s pomocnými otázkami a za pomoci učiteľa;
  • vyjadrenie pochopenia rozdielu medzi reálnym a imaginárnym svetom za pomoci učiteľa.

Čítanie pre zážitok

  • vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu a z ilustrácie verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
  • stvárnenie obsahu textu hravými formami vyučovania (pohybové, výtvarné a hudobné hry, dramatizácia);
  • formovanie empatie, identity, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počúvaného textu.

Samostatný/sebavedomý čitateľ

  • budovanie čitateľského portfólia, vedenie jednoduchých záznamov v rôznych formách a podobách o knihách, o svojom čítaní a jeho pokrokoch, a to s pomocou učiteľa.

Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu

  • kladenie vhodných veku primeraných otázok na porozumenie, riešenie úloh k textom, prepájanie tém s reálnym životom za pomoci učiteľa;
  • uvedomenie si významu a potreby čítania literárnych textov a hodnotenie vlastných pokrokov v čítaní.

Tematické okruhy a žánre na výber

  • okruhy pre 1. cyklus: ja a moja rodina, domov a bývanie, moje spoločenstvo – rodná krajina, život v meste a na dedine, život v rómskej komunite, rodina a spoločnosť, základné príbuzenské vzťahy, rodinné zvyky, sviatky a oslavy, voľný čas a záľuby, v škole/v triede, priateľstvo a pomoc iným, príbehy a legendy o dobre a zle, ľudské telo, moja rodina a umenie, starostlivosť o zdravie, význam prírody pre človeka/človek ako súčasť prírody, človek a príroda, príroda a zvieratá, rómske zvyky a tradície, rómske remeslá a povolania, cestovanie a doprava, rómske jedlá a oblečenie, čas, ročné obdobia a počasie;
  • súčasné literárne prozaické texty, texty z ľudovej slovesnosti, texty reprezentujúce rómsku literatúru na Slovensku;
  • texty na počúvanie: krátke príbehy, rozprávky, legendy, divadelné hry, rozhovory, piesne;
  • texty na čítanie: dialogické texty, ilustrované literárne texty, príbehy zo života Rómov, rozprávky, legendy, príslovia, básne, divadelné hry, zábavné texty, rómske hádanky, vtipy, kvízy, zábavné príbehy, jazykolamy.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov so sluchovým postihnutím

  2. okrem žiakov so sluchovým postihnutím

  3. u žiakov so zrakovým postihnutím používajúcich Braillovo písmo iba tlačená forma