Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- podnietiť komunikáciu a diskutovať o aktuálnej téme, dodržiavať pritom pravidlá diskusie,
- vyjadrovať, argumentovať a obhájiť vlastný názor a myšlienky,
- rešpektovať názory iných,
- uplatňovať zásady zdvorilosti a sociokultúrnych zvyklostí, tykanie – vykanie,
- vhodne využívať slovnú zásobu v danej komunikačnej situácii.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
- komunikačná situácia, zásady kooperácie a zdvorilosti;
- komunikovanie svojich postojov, pocitov, myšlienok a potrieb s rešpektom k sebe a ku komunikačnému partnerovi;
- formovanie žiaka počas života – identita;
- rozhovor o tom, čo spôsobí úmyselne nepravdivá informácia za pomoci učiteľa;
- situačne vhodné používanie jednotlivých variet rómčiny za pomoci učiteľa (štandardná varieta, slang, nárečie);
- nácvik interakcie v rôznych komunikačných situáciách za pomoci učiteľa (napríklad moderné spôsoby a nástroje platenia – internetbanking a bezpečnosť pri platení);
- viacjazyčné prostredie na Slovensku, chápanie jazykových a kultúrnych potrieb príslušníkov iných národov a národnostných menšín.
Efektívna a asertívna komunikácia
- uplatňovanie zásad zdvorilosti a sociokultúrnych zvyklostí;
- pravidlá asertívnej komunikácie, asertívne techniky a ich nácvik za pomoci učiteľa;
- rozlišovanie tvrdenia, argumentu a presvedčenia;
- diskutovanie v skupinách na aktuálnu alebo odbornú tému za pomoci učiteľa (napr. uplatňovanie princípov ekologického záhradníčenia pri starostlivosti o školskú/komunitnú záhradu);
- uplatňovanie efektívnej komunikácie pri riešení problémov v kolektíve, komunite regulovať svoje správanie a tak predchádzať potenciálnym konfliktom;
- identifikovanie manipulatívnej komunikácie a obranná reakcia na ňu za pomoci učiteľa;
- poznávanie a porovnávanie komunikačnej interakcie (tykanie – vykanie, symbolika gest a pod.);
- vyjadrovanie názorov na aktuálnu spoločenskú tému za pomoci učiteľa;
- podporovanie empatického vzťahu k vlastnému telu, zdravé sebavedomie a sebaprijatie;
- rešpektovanie názoru účastníkov diskusie;
- dodržiavanie pravidiel skupinovej diskusie (prihlásiť sa o slovo, počkať na vyzvanie, neskákať do reči, reagovať jazykovo a sociálne primerane).
Neformálna a formálna korešpondencia
- nácvik dialógu za pomoci učiteľa (u lekára, na úrade, v záujmových inštitúciách a pod.);
- nácvik vecného dialógu o aktuálnej alebo odbornej téme za pomoci učiteľa;
- nácvik elektronickej korešpondencie prostredníctvom e-mailu;
- vytváranie jednoduchých digitálnych obsahov za pomoci učiteľa.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- porozumenie a používanie primeranej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania interakčných a diskusných aktivít za pomoci učiteľa;
- používanie vhodných jazykových prostriedkov;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti za pomoci učiteľa;
- situačne vhodné používanie zvukových, pohybových a mimojazykových prostriedkov;
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel v písanej a v elektronickej interakcii za pomoci učiteľa.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- klásť otázky k obsahu a k použitým jazykovým prostriedkom v ústnom prejave,
- používať pravidlá rómskeho pravopisu v ústnom prejave.
Obsahový štandard
Kultivovanie hovoreného prejavu
- písomná príprava hovoreného a obrazovo-hovoreného textu podľa týchto fáz: výber témy, zhromažďovanie materiálu, selekcia a kompozícia, tvorba konceptu, úprava textu za pomoci učiteľa;
- príprava obsahovo a formálne súdržného hovoreného textu s rôznym komunikačným zámerom a s uplatnením jednotlivých slohových postupov v komunikácii s členom rodiny o rozdeľovaní úloh v domácnosti, s učiteľmi o obľúbených a neobľúbených predmetoch v škole, o tom čo chcú robiť po ukončení základnej školy za pomoci učiteľa;
- nácvik kultivovaného prednesu hovoreného prejavu za pomoci učiteľa;
- nácvik kultivovanej prezentácie obrazovo-hovoreného textu, funkčné prepájanie jazykovej a obrazovej zložky za pomoci učiteľa;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- sebareflexia prezentovaného prejavu;
- aktívne a kritické počúvanie hovorených prejavov iných;
- analyzovanie a hodnotenie obsahovej, kompozičnej, jazykovej, prednesovej a vizuálnej stránky prejavu podľa vopred stanovených kritérií za pomoci učiteľa;
- formulovanie argumentov pri vyjadrovaní stanoviska k vlastnému alebo inému hovorenému prejavu za pomoci učiteľa.
Žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu
- vyjadrenie vlastného názoru na aktuálne témy s podporou argumentov a s cieľom presvedčiť adresáta;
- príprava odbornej informácie za pomoci učiteľa;
- príležitostný rečnícky prejav: slávnostný príhovor, moderovanie podujatia za pomoci učiteľa.
Komunikačné prostriedky a pravidlá odborného hovoreného a obrazovo-hovoreného
- porozumenie a používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu za pomoci učiteľa;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti za pomoci učiteľa;
- primeraná modulácia hlasu a situačne vhodné používanie pohybových a mimojazykových prostriedkov.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť písané texty na základe kľúčových slov a osnov,
- používať pravidlá rómskeho pravopisu v písomnom prejave,
- klásť otázky k obsahu a k použitým jazykovým prostriedkom v písanom texte,
- tvoriť písomné odpovede na otázky,
- tvoriť samostatne písomný text na danú tému a vedieť ho prezentovať s pomocou základných/nosných slovných spojení korešpondujúcich s témou.
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
- vyjadrenie komunikačného zámeru (informovať, vyrozprávať dej, opísať znaky a vlastnosti, vysvetliť, objasniť niečo, obhájiť stanovisko a pod.) v produkovanom texte;
- individuálna voľba témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho/reálneho adresáta;
- voľba vhodného slohového postupu na komunikovanie zamýšľaného obsahu za pomoci učiteľa;
- využívanie slov, slovných spojení a súvetí v súvislosti so zámerom produkovaného textu;
- využívanie efektívnych stratégií pri štruktúrovaní obsahu textu za pomoci učiteľa (napr. osnova, grafické znázornenie štruktúry textu a pod.);
- upravovanie textu (čistopis);
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- porozumenie úlohy a stanovenie cieľa písania;
- uvedomenie si zmyslu písanej produkcie;
- plánovanie efektívnych stratégií pri tvorení textu;
- uplatnenie znalostí o žánroch náručie, opisu, informácie, argumentácie, výkladu za pomoci učiteľa;
- výber vhodného jazykového materiálu podľa témy, stanoveného cieľa, zámeru, potenciálneho adresáta za pomoci učiteľa;
- analýza a hodnotenie textu a jeho častí vzhľadom na komunikačný zámer, slohový postup a adresáta za pomoci učiteľa.
Žánre písaného a obrazovo-písaného textu
- tvorenie rôznych žánrov písaného, multimodálneho alebo digitálneho textu s využitím jednotlivých slohových postupov (informačný, rozprávací, opisný, výkladový/úvahový) alebo ich kombináciou;
- tvorenie a vypĺňanie administratívnych textov za pomoci učiteľa: plagát, úradné formuláre, prihláška, životopis;
- tvorenie odborných textov za pomoci učiteľa: odborná informácia, zhrnutie, anotácia, poster.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- použitie súvetí ako prostriedkov rozvíjania témy a vyjadrovania logických vzťahov v texte;
- porozumenie a používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
- vyjadrovanie syntaktických významov vo vete (vetné členy) a ich úloha pri tvorení textu za pomoci učiteľa;
- porozumenie a používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu za pomoci učiteľa;
- využívanie slovotvorného vzťahu medzi slovami pri rozvíjaní témy textu.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- automatizácia získaných pravopisných zručností;
- morfematický pravopis za pomoci učiteľa: upevňovanie skloňovania slovných druhov; nacvičovanie pravopisu pádovej koncovky slovných druhov;
- gramatický pravopis za pomoci učiteľa: nacvičovanie rozlišovania nominatívu jednotného a množného čísla podstatných mien, nacvičovanie pravopisu čísloviek; nacvičovanie písania spoluhlások ď, ľ, ň, ť pred samohláskami i alebo e pred koncovkami ženského rodu, v pluráli pôvodných ženských podstatných mien bez koncovky, pred zdrobňovacou príponou ženského rodu -ori, -ica, pred príponami -ipen/iben, -pen/ben pri odvodených podstatných menách, v minulom čase, pred sufixom -ar a pri odvodzovaní slovies;
- etymologický pravopis za pomoci učiteľa: nacvičovanie pravopisu pri udomácnených slovách prevzatých z cudzích jazykov alebo internacionálnych odborných termínoch;
- sémantický pravopis za pomoci učiteľa: nacvičovanie pravopisu pri zložitejších zemepisných názvoch, názvoch štátov, inštitúcií;
- interpunkčný pravopis za pomoci učiteľa: precvičovanie interpunkčného pravopisu, písanie interpunkčných znamienok (bodka, otáznik, výkričník, úvodzovky, čiarka).
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vyhľadávať a zhromažďovať vhodné informácie na prípravu vlastného textu,
- reprodukovať prečítaný text a odpovedať na otázky súvisiace s prečítaným textom,
- k prednesenému textu zaujať primerane veku svoje stanovisko.
Obsahový štandard
Porozumenie textu, spracovanie a využitie získaných informácií
- aktívne počúvanie textov aj audionahrávok[1];
- učiteľom riadené a samostatné vyvodzovanie implicitných významov z textu prehlbujúce základné porozumenie textu: objasňovanie súvislostí, vyjadrovanie názoru, uvádzanie podporných argumentov, využívanie predchádzajúcich znalostí na dosiahnutie logicky prijateľných záverov (induktívne inferencie), logické úsudky z informácií a dôkazov priamo dostupných v texte (deduktívne inferencie);
- získavanie, spracovanie a triedenie informácií z rôznych informačných zdrojov;
- posúdenie pravdivosti a spoľahlivosti informácií na základe ich overovania a konfrontovania vo viacerých zdrojoch za pomoci učiteľa;
- posúdenie pravdivých a nepravdivých informácii z textov, zo sociálnych sieti za pomoci učiteľa;
- porozumenie štruktúry textu podľa komunikačného zámeru a použitého slohového postupu.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- vlastný výber a vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie;
- čítanie vybraných textov z periodiká, napr. Romano džaniben (mimoučebnicový zdroj);
- porovnávanie rôznych textov podľa formy a obsahu, následne ich určovanie odlišnosti za pomoci učiteľa;
- upevňovanie osvojených stratégií čítania a učenia sa z textu;
- dôraz na podporovanie hodnotiacich postojov, kritického myslenia a vlastnej autorskej tvorby pri práci s informáciami;
- aktívne a samostatné využívanie fyzických a elektronických knižníc, orientácia v knižných katalógoch za pomoci učiteľa.
Vlastnosti textu
- základné vlastnosti textu a ich uplatnenie pri porozumení textu;
- obsahová súdržnosť textu: rozvíjanie témy a logické usporiadanie viet a odsekov podľa použitého slohového postupu (informačný, opisný, rozprávací, výkladový/úvahový);
- formálna súdržnosť textu: nadväzovanie viet prostredníctvom rôznych druhov nadväzovacích prostriedkov (konektorov), analyzovanie nadväzovacích prostriedkov v texte za pomoci učiteľa;
- rozlišovanie textov podľa komunikačného zámeru: informovať, objasniť, argumentovať, presvedčiť, zaujať, emocionálne pôsobiť;
- porovnávanie rôznych textov podľa formy a obsahu, následne ich určovanie odlišnosti.
Žánre vecného textu
- porozumenie odborným textom: odborný článok, interview, prezentácie, poster;
- porozumenie rečníckych prejavov a rozlišovanie rečníckych žánrov: príležitostné prejavy (slávnostné príhovory, moderovanie), náučné prejavy (prednáška, referát), politické prejavy (príhovory, diskusie).
Komunikačné prostriedky a pravidlá, význam jazyka
- porozumenie funkciám, významu a stavbe jazyka;
- individuálny vzťah žiaka k jazykom;
- využitie znalostí jazykových prostriedkov pri porozumení textu:
- syntaktické prostriedky: jednoduché a zložené súvetia ako prostriedky rozvíjania témy a vyjadrovania logických vzťahov v texte za pomoci učiteľa;
- lexikálne prostriedky: analyzovanie slovnej zásoby v texte z hľadiska komunikačného zámeru, slohového postupu a témy textu; spôsoby obohacovania slovnej zásoby rómčiny (nové slová v jazyku – preberanie, tvorenie, ustálené slovné spojenia, prenášanie významu); pragmaticky príznakové slová (odborné termíny, expresívne slová, nespisovné slová), porozumenie bežným a kultúrnym frazémam za pomoci učiteľa;
- slovotvorné prostriedky: úloha slovotvorby pri porozumení odborných termínov a pri porozumení textu; motivačný vzťah medzi základovým a utvoreným slovom (slovotvorná stavba), slovotvorné spôsoby (odvodzovanie, skladanie), slovotvorné prostriedky (predpony, prípony, slovotvorný základ) za pomoci učiteľa;
- morfologické prostriedky: analyzovanie významu a funkcie slovných druhov pri porozumení textu za pomoci učiteľa; slovné druhy (podstatné mená – konkrétne, abstraktné; slovesá – činnostné, stavové; prídavné mená – akostné, vzťahové, privlastňovacie; príslovky – vlastnostné, okolnostné; číslovky – základné, radové, násobné, druhové (určité a neurčité); zámená – osobné, privlastňovacie, zvratné, ukazovacie, opytovacie, neurčité); ohybné a neohybné slovné druhy; gramatické kategórie pri ohybných slovných druhoch (člen, rod, číslo, pád, pri slovesách osoba, číslo, čas).
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- si uvedomovať hodnotu a funkcie jazyka v osobnom a v spoločenskom živote, upevňovať si pozitívny postoj k iným jazykom a kultúram,
- poznať a vymenovať hodnotné literárne diela,
- vyjadriť svoj estetický zážitok a názor na vekovo primerané literárne texty.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja s viacerými dejovými líniami, zmena času a miesta udalostí pri prerozprávaní, stručné prerozprávanie príbehu na základe zápletky a/alebo deja, porovnávanie textov za pomoci učiteľa;
- identifikácia a prerozprávanie literárneho textu, rozdelenie postáv na hlavné a vedľajšie;
- prehlbovanie čitateľského záujmu rozprávaním o svojich dojmoch;
- hodnotenie štruktúry a prvkov textu, umelecké jazykové prostriedky a ich pôsobenie na čitateľa za pomoci učiteľa;
- rozlišovanie priameho a obrazného pomenovania v texte, prenesený význam slov, umelecké jazykové prostriedky;
- diskutovanie o texte, prezentácia vlastnej interpretácie textu, dotváranie textu podľa vlastnej fantázie;
- dedukcia významu neznámych slov, slovných spojení a umeleckých jazykových prostriedkov z kontextu, vysvetľovanie pomocou ďalších zdrojov (iné texty, slovníky);
- tvorba rôzneho druhu otázok k textu – faktografické, induktívne, deduktívne, fantazijné, analytické a hodnotiace otázky za pomoci učiteľa.
Čítanie pre zážitok
- vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, postojov, myšlienok a zážitkov z literárneho, dramatického a filmového spracovania a z ilustrácií verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
- analyzovanie estetickej funkcie jazykových prostriedkov v žánrovo rôznorodých literárnych textoch;
- motívy, príčiny konania hrdinov, porovnávanie názorov a pocitov hrdinov so svojimi emóciami, zážitkami a skúsenosťami;
- čítanie pre potešenie a zážitok, čítanie textov podľa vlastného výberu a diskusie o prečítaných textoch;
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počúvaného textu;
- literatúra ako súčasť kultúrneho a národného dedičstva, literatúra iných národov a národnostných menšín.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
- pravidelné vyhotovovanie tvorivých záznamov o svojom čitateľstve a pokrokoch;
- budovanie čitateľských rituálov a trvalých čitateľských návykov.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- budovanie schopnosti vedome pracovať s textom ako so zmysluplným zdrojom poznatkov a zážitku;
- pomenovanie toho, čomu neporozumeli, kladenie otázok, namietanie, spájanie textu a jeho obsahu so svojimi skúsenosťami, predstavami a s nadobudnutými poznatkami;
- uvedomenie si obsahu a významu prečítaného textu;
- vyhodnotenie a reflexia vlastného čítania;
- riešenie úloh na porozumenie textu (overenie porozumenia) a prepájanie tém s reálnym životom;
- vlastný výber a vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie v závislosti od čitateľských preferencií (tém, žánrov, autorov);
- plánovanie procesu recepcie umeleckého diela (pri čítaní a počúvaní literárnych textov, v rámci návštevy divadelného a filmového predstavenia atď.) a plánovanie recepčných aktivít za pomoci učiteľa.
Tematické okruhy a žánre na výber
- tematické okruhy z 1. a 2. cyklu ostávajú v platnosti a obohacujú sa o nové témy: dôstojnosť, potreby a záujmy iných, hodnoty uznávané v rómskych komunitách, pozitívne a negatívne ľudské vlastnosti, kultúrne dedičstvo, celoživotné vzdelávanie, environmentálna etika, globálne environmentálne problémy a ich riešeniach + princípy udržateľného rozvoja, rôznorodosť rómskych nárečí/dialektov, cestovanie Rómov v minulosti a súčasnosti, odievanie a móda;
- súčasné literárne prozaické texty, texty z ľudovej slovesnosti;
- texty reprezentujúce rómsku literatúru na Slovensku, texty reprezentujúce rómsku kultúru a rómsku históriu;
- texty na počúvanie: krátke príbehy, rozprávky, legendy, divadelné hry, rozhovory, piesne;
- texty na čítanie: dialogické texty, informačné texty z histórie Rómov, ilustrované literárne texty, príbehy zo života Rómov, rozprávky, legendy, príslovia, básne, divadelné hry, zábavné texty, rómske hádanky, vtipy, kvízy, zábavné príbehy, jazykolamy.
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím – nepočujúcich ↑