Vzdelávacie štandardy maďarského jazyka a literatúry sú členené podľa piatich komponentov vyučovacieho predmetu: komunikačná interakcia, hovorená produkcia, písaná produkcia, vecná recepcia a zážitková recepcia. V rámci všetkých komponentov sa kladie dôraz na prácu s textom, pomocou ktorej sa rozvíjajú čitateľské, pisateľské a komunikačné schopnosti žiakov. Keďže komponenty sa týkajú rôznych aspektov komplexného procesu komunikácie v prvom jazyku, hranice medzi nimi nie sú ostré, naopak, medzi komponentmi jestvuje viacero prienikov. Z tohto dôvodu nie je možné vyhnúť sa prelínaniu výkonových a obsahových štandardov. Rozdiel je však v tom, do akej miery a na aký účel sa podobné spôsobilosti žiaka a podobné obsahy v jednotlivých komponentoch vymedzujú. Všetky komponenty obsahujú okrem výkonových a obsahových štandardov aj Tematické okruhy, ktoré tvoria obsahový základ na tvorbu ústnych a písaných textov. Dôležité je vytvárať aj pozitívny postoj k funkčnému používaniu maďarského jazyka s prihliadnutím na rôzne jazykové variety maďarského jazyka na Slovensku. Komponent Zážitková recepcia prostredníctvom literárnych diel sprostredkúva aj kultúrne dedičstvo maďarskej národnostnej menšiny a je koncipovaný podľa tematických okruhov a žánrov. Do komponentu sú zaradené aj žánre ľudovej slovesnosti, klasickej i súčasnej maďarskej literatúry, pričom dôraz sa kladie na zážitkovú recepciu textov.