Hlavným cieľom 2. cyklu je rozvíjanie gramotnosti v prepojení s obsahmi ostatných vzdelávacích oblastí a s dôrazom na rozvíjanie hovorenej produkcie, na mnohoraké využívanie čítania a písania v rôznych kontextoch. Súčasťou rozvíjania gramotnosti je osvojovanie stratégií práce s textom a nadobúdanie skúseností s procesom čítania a písania. Dôraz sa kladie aj na čítanie krátkych literárnych a vecných textov s porozumením.

Ciele vzdelávania pre 2. cyklus

  • Viesť dialóg v súkronom a vo verejnom prostredí vecne a sociálne primeraným spôsobom.
  • Vyjadriť sa zrozumiteľným spôsobom k známym témam.
  • Pripraviť a predniesť krátky hovorený prejav.
  • Vytvoriť písaný a obrazovo-písaný text na vyjadrenie rôznych komunikačných zámerov.
  • Uplatniť pri písaní textov vybrané pravidlá jednotlivých pravopisných princípov.
  • Aktívne počúvať a čítať primerané vecné texty.
  • Orientovať sa v nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textoch.
  • Identifikovať v texte explicitné informácie, vyvodiť základné informácie.
  • Formulovať a klásť otázky zamerané na explicitný a implicitný význam textu.
  • Zhrnúť získané informácie ústne aj písomne.
  • Použiť základné stratégie porozumenia textu a posúdiť mieru vlastného porozumenia.
  • Počúvať a čítať krátke primerané literárne texty.
  • Zdieľať emocionálnu a estetickú skúsenosť z recepcie literárneho textu hovorenou a písanou formou.
  • Použiť pri porozumení a tvorení textu primerané znalosti jazykových prostriedkov, využívať pritom jazykové slovníky.
  • Rešpektovať viacjazyčné prostredie, podporovať spolužiakov s iným materinským jazykom.

Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvoriť otázky a primerane formulovať odpovede,
  • viesť dialóg so spolužiakmi na známe témy a reagovať na repliky komunikačného partnera používaním nacvičených slov a viet pre danú situáciu,
  • vyjadriť a zdôvodniť vlastný názor na bežné alebo aktuálne témy a podoprieť ho argumentmi,
  • rešpektovať názor komunikačného partnera, vyjadriť pochvalu, ocenenie, súhlas, námietku alebo nesúhlas sociálne primeraným spôsobom,
  • používať telefonickú, internetovú komunikáciu alebo iný situačne vhodný komunikačný kanál na komunikáciu (pod dohľadom učiteľa),
  • používať základné žánre korešpondencie,
  • iniciovať komunikáciu v skupine rovesníkov a rozvíjať ju,
  • rešpektovať viacjazyčné prostredie a podporovať žiakov s iným materinským jazykom.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
  • dodržiavanie pravidiel úspešnej komunikácie, ohľaduplnosť, akceptovanie názoru komunikačného partnera, akceptovanie spätnej väzby (napr. pri spoločnom učení, pri riešení konfliktov,);
  • využívanie adekvátnych neverbálnych prostriedkov;
  • porovnávanie komunikačných zvyklostí v nemeckom jazyku a  inom jazyku;
  • získavanie informácií o iných jazykoch, najmä o inom materinskom jazyku spolužiakov, vedenie dialógov o viacjazyčnosti;
  • hľadanie podobností v nemeckom a inom jazyku.
Dialogická komunikácia a kooperácia
  • nácvik dialógu na aktuálnu, zaujímavú a veku primeranú tému v rôznych komunikačných situáciách, rozlišovanie dialógu v súkromnom a verejnom prostredí, (tykanie, vykanie);
  • stavba dialógu: nadviazanie kontaktu (oslovenie, pozdrav), obsah dialógu – striedanie replík, vecné a jazykovo primerané reagovanie na repliky, ukončenie kontaktu;
  • pravidlá vedenia dialógu: aktívne počúvanie a neprerušovane komunikačného partnera, vecne a jazykovo primerané reagovanie na jeho repliky, povzbudenie, pochválenie a ocenenie komunikačného partnera, uplatňovanie pravidiel zdvorilosti;
  • riešenie jednoduchých bežných situácií (napr. nakupovanie, stravovanie….);
  • rozlišovanie priameho a sprostredkovaného dialógu (telefonického alebo prostredníctvom internetovej/mobilnej aplikácie) v súkromnom a vo verejnom prostredí;
  • pochopenie a vyhýbanie sa rizikám komunikačnej interakcie vo verejnom a v internetovom prostredí.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu a riešenia vecných problémov;
  • oznamovacie, opytovacie a rozkazovacie vety v budúcom, prítomnom a minulom čase a s modálnym slovesom a jednoduché súvetia pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
  • používanie členov: určitý a neurčitý člen podstatných mien v nominatíve, datíve a v akuzatíve;
  • uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel,;
  • uplatňovanie správnej výslovnosti, melódie vietdôrazu niektorých replík (slovný a vetný prízvuk) pri vedení dialógu, správna výslovnosť ;
  • uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel pri internetovej komunikácii; vhodné využívanie pohybových a neverbálnych prostriedkov v dialógu (zrakový kontakt , mimika, gestikulácia,…); využívanie didaktických a scénických hier na nácvik dialógov a rôznych aktivít na nácvik slovnej zásoby, gramatických štruktúr a plynulosti reči.
Tematické okruhy na komunikáciu

Žiak komunikuje so svojím komunikačným partnerom o témach obsahujúce slovnú zásobu týkajúcu sa jeho osoby, záujmov, emócií, potrieb a skúseností

v rámci každodenných situácií: ja (napr. ľudské telo, oblečenie, nakupovanie) a priatelia, rodina, škola, voľný čas a záľuby, výživa a zdravie/choroby, šport, príroda okolo nás, ohrozenie a ochrana životného prostredia, svet okolo nás: môj domov, moji predkovia a ich tradície, môj región, kultúrne dedičstvo, zvyky a tradície, krajiny, mestá a miesta, Nemecko, Rakúsko a Slovensko.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zhromažďovať potrebné informácie na prípravu textu,
  • vytvoriť myšlienkovo ucelené hovorené texty,
  • reprodukovať krátky počutý alebo prečítaný text,
  • vyrozprávať krátky súvislý naratívny príbeh,
  • vylepšiť svoj hovorený prejav pomocou otázok alebo jednoduchých vizuálnych prostriedkov,
  • upraviť obsahovú a jazykovú stránku hovoreného prejavu,
  • sformulovať jednoduchý opis pracovného postupu,
  • opísať pozorované objekty (veci, osoby, zvieratá),
  • predniesť krátku prezentáciu, krátky referát,
  • vyjadriť svoj názor na bežné alebo aktuálne témy a zdôvodniť ho,
  • uplatňovať v hovorenom prejave situačne vhodné jazykové, zvukové jazykové prostriedky, neverbálne komunikačné prostriedky a vhodnú moduláciu hlasu,
  • upraviť obsahovú a jazykovú stránku hovoreného prejavu,
  • aktívne počúvať hovorené prejavy iných, klásť otázky k obsahu textu.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
  • samostatný výber témy hovoreného prejavu a zdôvodnenie výberu podľa komunikačného zámeru;
  • vyhľadávanie/brainstorming informácií zo spoľahlivých zdrojov, potrebných na rozvíjanie témy;
  • usporiadanie informácií a samostatné vytvorenie osnovy textu;
  • súvislé a myšlienkovo ucelené rozvíjanie témy podľa konkrétneho komunikačného zámeru: informovať, vyrozprávať, opísať, zdôvodniť, emocionálne pôsobiť;
  • kontrolovanie gramatiky, pravopisu a štylistická úprava textu;
  • výslovnostné cvičenia, cvičenia na moduláciu hlasu a na situačne vhodné používanie pohybových prostriedkov;
  • prednes hovoreného prejavu v prostredí triedy, školy alebo verejnosti.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
  • upresnenie hovoreného prejavu pomocou kontrolných otázok k obsahu, osnove a použitým komunikačným prostriedkom;
  • formulovanie a zdôvodnenie odpovedí na položené otázky;
  • využitie jednoduchých grafických nástrojov na vylepšenie štruktúry textu (napr. plagát, projekt);
  • aktívne počúvanie hovoreného prejavu iných osôb a kladenie otázok k obsahu textu;
  • vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému, jeho zdôvodnenie, prípadne korigovanie názoru na základe argumentov spolužiakov.
Žánre a druhy hovoreného textu
  • informačné texty určené pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa, pozvanie (na školské/záujmové podujatie), referát, prezentácia k známej téme;
  • rozprávanie prežitej skúsenosti, objasňovanie udalosti, plánovanie udalosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
  • jednoduchý opis osoby, predmetu, pracovného postupu, živočícha, rastliny alebo prostredia na základe priameho pozorovania alebo obrazovej predlohy;
  • krátky jednoduchý prejav s informačnou funkciou (napr. sprevádzanie návštevy po škole, obci).
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (oslovenia, emocionálne slová a frazémy, primerané odborné a abstraktné slová);
  • používanie hlavnej a vedľajšej vety pri rozvíjaní témy s konkrétnym komunikačným zámerom;
  • používanie adekvátnych jazykových prostriedkov (napr. synonymá, antonymá);
  • zdokonaľovanie zvukovej jazykovej stránky hovoreného prejavu;
  • uplatňovanie spisovnej výslovnosti v nemeckom jazyku;
  • porovnávanie a odlišovanie spisovnej a nárečovej výslovnosti, spisovných a nárečových tvarov (so zameraním na nárečový región, v ktorom žiaci žijú) ako aj rozdielnych výrazov a pojmov medzi nemčinou v Nemecku, Rakúsku a vo Švajčiarsku.
Tematické okruhy na tvorbu hovorených textov

Tematické okruhy tvoria obsahový základ na tvorbu textov a tým ponúkajú kontext pre praktické používanie nemeckého jazyka. Žiaci produkujú hovorený prejav, obsahujúci slovnú zásobu týkajúcu sa nielen jeho osoby a zážitkov ale aj zážitkov iných osôb a každodenných situácií z ich bezprostredného prostredia, napríklad: plánovanie voľnočasových aktivít, školské výlety, prázdniny a dovolenka, vyučovanie, nakupovanie (ceny, váhy, miery) potraviny a jedlá, v reštaurácii, u lekára, v nemocnici, o zvykoch a zvyklostiach v nemecky hovoriacich krajinách a na Slovensku, v prostredí nemeckej národnostnej menšiny, o sviatkoch a živom kultúrnom dedičstve, o dialektoch nemčiny na Slovensku, o sviatkoch.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zhromažďovať potrebné informácie na prípravu písaného textu a využiť pri jeho tvorbe osnovu, členiť vlastný písaný text na základné kompozičné celky,
  • použiť vhodný žáner písaného textu podľa komunikačného zámeru,
  • tvoriť súvislý písaný alebo obrazovo-písaný text na zvolenú tému,
  • napísať krátky príbeh/naratívny text podľa obrázkov, témy, názvu alebo osobný zážitok,
  • vyjadriť písaním svoje pocity a fantáziu,
  • vytvoriť jednoduchý opis pracovného postupu,
  • opísať pozorované objekty,
  • sformulovať písomne argumenty na podporu svojho postoja k téme,
  • používať pri tvorení písaného textu primerané znalosti slovnej zásoby, lexikálnych vzťahov a vetných štruktúr,
  • upraviť obsahovú, kompozičnú a jazykovú stránku napísaného textu,
  • uplatniť grafické zručnosti pri úprave formálnej stránky napísaného textu,
  • uplatniť pri písaní osvojené pravopisné pravidlá,
  • využiť písanie pri učení sa,
  • písať si poznámky,
  • viesť portfólio s vlastnými textami.
Obsahový štandard
Proces tvorenia a revidovania textu
  • výber témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho adresáta;
  • získavanie informácií z rôznych dôveryhodných informačných zdrojov;
  • stručné písomné zhrnutie odborných informácií;
  • výber vhodného slohového postupu na vyjadrenie zamýšľaného obsahu;
  • využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov) k zvolenej téme;
  • členenie textu s využitím podrobnej alebo stručnej osnovy;
  • tvorenie konceptu a upravovanie obsahu, členenia (úvod, jadro, záver) a jazyka textu;
  • pravopisná korektúra textu v rozsahu osvojených pravopisných zručností;
  • grafická úprava textu (aj pomocou základných možností textového editora);
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy alebo školy.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
  • plánovanie vhodného postupu pri tvorbe textu;
  • sledovanie priebehu tvorenia textu a vlastné posúdenie úspešnosti písania;
  • použitie základných stratégií na vylepšenie písaného textu.
Žánre a druhy písaného textu
  • informačné texty určené pre verejné (školské) prostredie: oznam, správa; písaná alebo elektronická pozvánka na školské/záujmové podujatie…;
  • blog: písanie naratívnych textov (reálneho alebo vymysleného príbehu -vyjadrenie zámernosti konania postáv, začlenenie opisných častí do príbehu);
  • návod na použitie: vytvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu;
  • osobný list, e-mail, plagát, opis, inzerát, recept.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • vyjadrovanie myšlienok prostredníctvom súvetí;
  • uplatňovanie prostriedkov nadväzovania viet v texte: spojky (und, aber, weil…), častice, synonymické opakovanie, slovotvorne súvisiace slová (napr. Zusammengesetzte Wörter, tvorba slov predponami a príponami);
  • používanie préterita pravidelných aj nepravidelných slovies v písaných textoch;
  • používanie podstatných mien v jednotnom a v množnom čísle;
  • používanie nominatívu jednotného a množného čísla pri prídavných menách po určitom, neurčitom a nulovom člene;
  • používanie čísloviek v texte;
  • používanie vhodnej slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov podľa témy a komunikačného zámeru textu;
  • využívanie primeraných grafických prostriedkov v písanom a elektronickom texte.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
  • uplatňovanie pravopisných pravidiel (nemecký pravopis) pri tvorbe textov;
  • tvorba zložených slov (Apfel-saft), slov s odlučiteľnými predponami (napr. mit-, ab-, weg-, );
  • písanie čiarky v hlavnej a vedľajšej vete, písanie interpunkčných znamienok v priamej reči.
Tematické okruhy na tvorbu písaných textov

Tematické okruhy tvoria obsahový základ na tvorbu textov a tým ponúkajú kontext pre praktické používanie nemeckého jazyka. Žiak píš texty, primerané veku a jazykovej úrovni, obsahujúce slovnú zásobu týkajúcu sa jeho osoby,  zážitkov, zážitkov iných osôb, o každodenných situáciách z ich bezprostredného prostredia, napríklad: o rodine, o svojej izbe/bytu/domu, o oblečení, o obľúbenom mieste, priateľoch (opis osôb), škole, spolužiakoch, školských výletoch, prázdninách, voľnočasovej aktivite, záľubách, móde, o sviatkoch a zvykoch, o svojej krajine, o nemecky hovoriacich krajinách.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • aktívne počúvať a samostatne čítať krátke primerane náročné vecné texty,
  • identifikovať doslovné (explicitné) informácie v počúvanom a v čítanom texte,
  • vyvodiť implicitné informácie z čítaného textu,
  • vyvodiť informácie z nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textov,
  • zhrnúť a reprodukovať získané informácie,
  • prepájať získané informácie so svojimi doterajšími znalosťami a skúsenosťami,
  • vyjadriť svoj názor na čítané/počúvané texty a zdôvodniť ho,
  • posúdiť mieru vlastného porozumenia a používať základné stratégie na zlepšenie porozumenia textu,
  • využiť získané informácie pri učení sa, v bežnom živote alebo pri záujmových aktivitách,
  • identifikovať charakteristické znaky rôznych typov textov a odlíšiť texty podľa komunikačného zámeru,
  • použiť pri porozumení textu primerané znalosti slovnej zásoby, lexikálnych vzťahov a vetných a súvetných štruktúr.
Obsahový štandard
Porozumenie textu
  • aktívne počúvanie, samostatné čítanie a porozumenie primeraným opisným, informatívnym, a digitálnym vecným textom v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí;
  • pochopenie významu niektorých neznámych slov z kontextu prečítaného textu;
  • identifikovanie nejasností, kladenie otázok, hľadanie odpovedí;
  • porozumenie doslovným (explicitným) informáciám v texte pomocou úloh: vymenovanie faktov, objasňovanie nových pojmov, identifikovanie a zhrnutie kľúčových informácií a poznatkov;
  • rozpoznávanie štruktúry textu: úlohy na porozumenie nadväznosti viet a odsekov v texte, členenie textu na časti pomocou osnovy;
  • rozpoznanie základných znakov vecného textu: presnosť, stručnosť a prehľadnosť;
  • využitie osnovy pri reprodukcii textu alebo pri využití získaných informácií vo vlastnom texte;
  • reprodukovanie obsahu textu, tvorenie vlastných otázok k textu, rozhovor o texte
  • samostatné používanie jednoduchých postupov a stratégií učenia sa z textu.
Žánre a druhy vecného textu
  • informačný žáner: odborná informácia, mediálna správa;
  • nesúvislý informačný žáner: jazykový slovník, cestovný poriadok, graf, mapa, diagram;
  • náučné/populárno náučné texty: encyklopédie, časopisy;
  • jednoduchý opisný žáner: opis pracovného postupu, opis pozorovaného objektu (predmet, živočích, osoba);
  • primerané digitálne texty s  odbornou funkciou: digitálne encyklopédie, webové stránky, prezentácie, inštruktážne, náučné videá;
  • primerané reklamné texty.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • úloha hlavnej vety pri porozumení textu;
  • úloha vedľajšej vety pri porozumení textu ;
  • základné poznávanie významu a funkcie jednotlivých slovných druhov v texte;
  • rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien, čísloviek a zámen;
  • rozlišovanie pádových otázok;
  • rozlišovanie slovesného času (préteritum, perfektum, prítomný a budúci čas) v texte;
  • vyvodzovanie významov nových alebo neznámych slov z textu: abstraktné slová (názvy vlastností a názvy dejov), odborné slová, viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia s priamym významom;
  • identifikovanie odvodených slov napr. predponou alebo príponou;
  • identifikovanie slov zložením napr. podstatné meno + podstatné meno, prídavné meno + prídavné meno, podstatné meno + prídavné meno.
Tematické okruhy na tvorbu vecných textov:

Tematické okruhy tvoria obsahový základ na tvorbu textov a tým ponúkajú kontext pre praktické používanie nemeckého jazyka. Žiaci čítajú vecné texty, primerané veku a jazykovej úrovni, obsahujúce aj odbornú slovnú zásobu. napríklad: o  prírode, o vesmíre, ohrození a ochrane životného prostredia, o mojej rodine, o sviatkoch- zvykoch a tradíciách, o oslavách sviatkov v mojej rodine a obci, o rozmanitých kultúrach, o kultúrnom dedičstve a prejavoch rôznych spoločenstiev. Zdôvodnenie: akcent na budovanie vzťahu s rodinou a miestnou komunitou, presun od akcentu na odlišnosti k pojmu dedičstvo vo všeobecnosti , o cestovaní, o krajinách, o móde, o obľúbenom mieste, o svojej krajine, o nemecky hovoriacich krajinách.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas aj potichu a s porozumením tlačený aj písaný text primeranej náročnosti,
  • porozumieť explicitným významom a vyvodzovať základné implicitné významy z počutého a prečítaného literárneho textu,
  • pomenovať, ako na nich text a čítanie pôsobia, opísať zážitok,
  • hodnotiť text na základe vlastných pocitov a prežívania,
  • zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne,
  • predniesť text s výraznou intonáciou a s citovým prežitím v rámci svojich schopností,
  • dramatizovať vybrané texty alebo časti textov aj s pomocou rekvizít,
  • vytvoriť otázky k čítanému alebo počúvanému textu,
  • vybrať si diela, texty, mediálne obsahy atď samostatne alebo aj s pomocou a zdôvodniť svoj výber,
  • odlíšiť diela z poézie, prózy a drámy; na základe štruktúrnych prvkov textu/charakteristických znakov rozoznať jednotlivé žánre (napr. epické: ľudová rozprávka, autorská rozprávka, súčasná literatúra pre mládež (mládežnícky román), príbeh; lyrické: báseň, pieseň).
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
  • predvídanie pokračovania deja z počutého alebo prečítaného textu;
  • orientácia v primerane náročných literárnych textoch, vyhľadávanie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu, stručné zhrnutie informácií;
  • vyvodzovanie základných implicitných významov z čítaného alebo počúvaného textu pomocou ústnych a jednoduchých písomných otázok;
  • vysvetľovanie významu neznámych slov a slovných spojení;
  • samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja s jednou dejovou líniou s obrazovou alebo slovnou oporou a bez nej;
  • formulovanie vlastných myšlienok a záverov z prečítaného vlastnými slovami;
  • porozumenie literárnym pojmom, umeleckému zobrazeniu skutočnosti, obrazným a symbolickým významom slov;
  • porovnávanie informácií, motívov, udalostí z rôznych druhov umeleckých textov navzájom, porovnávanie rôznych typov spracovania príbehu (dramatická, rozhlasová, filmová podoba).
Čítanie pre zážitok
  • čítanie diel, textov, mediálnych obsahov atď, ktoré žiakovi prinášajú radosť a potešenie (knihy rôznych žánrov s ilustráciami);
  • čitateľské preferencie, ktoré sa viažu na odporúčanie rovesníkov aj dospelých;
  • opakované čítanie obľúbených textov, výber tém a žánrov podľa záujmov;
  • sebapoznávanie, porovnávanie vlastných čitateľských aktivít a skúseností z čítania s rovesníkmi, hľadanie zhôd a rozdielov;
  • vyjadrovanie postoja a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu a z ilustrácie verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
  • pátranie po rozprávkach, príbehoch, povestiach a mýtoch k histórii obce alebo regiónu, skúmanie, zaznamenávanie, porovnávanie, prezentovanie;
  • stvárnenie obsahu textu metódami tvorivej dramatiky, výtvarnými alebo hudobnými činnosťami;
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu;
  • sprostredkovanie umeleckého zážitku cez rôzne formy spracovania textu – divadelné, filmové, rozhlasové a iné spracovanie literárnych diel;
  • uvedomovanie si autorstva a kontextu vzniku literárnych diel.
Samostatný čitateľ
  • vlastný samostatný a cielený výber diel, textov, mediálnych obsahov atď na čítanie;
  • samostatné budovanie čitateľského portfólia, vedenie podrobnejších záznamov v rôznych formách a podobách o knihách, o svojom čítaní a jeho pokrokoch;
  • čítanie a reflexia čítania textov rôznych žánrov, stanovenie individuálnych čitateľských cieľov a výziev v čítaní, formovanie jednoduchých rituálov;
  • uvažovanie o zobrazení postáv, faktov, dejov v texte v kontexte doby a kultúry, vyjadrovanie názoru, pokusy o hodnotenie;
  • aktívne vyhľadávanie knihy a využívanie aj iných dostupných druhov knižníc (okrem triednej knižnice aj školskú alebo mestskú/obecnú).
Žánre

Čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov nemeckej a svetovej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 2. cyklu sa obohacuje o scenár, jednoduchú divadelnú a rozhlasovú hru, poviedku, detský román.

< predchádzajúciobsah ďalší >