Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • aktívne a ohľaduplne komunikovať s komunikačným partnerom – pozdraviť sa, predstaviť sa, poďakovať, ospravedlniť sa,
  • spolupracovať v skupine,
  • klásť jednoduché otázky a formulovať odpovede v dialógu.
Obsahový štandard

Komunikačné zvyklosti a zámery

  • správne používanie pozdravov, predstavenia sa v známom komunikačnom prostredí;
  • formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia,
  • formulovanie prosby, priania, súhlasu, nesúhlasu a námietky,
  • formulovanie jednoduchého zdôvodnenia vlastného rozhodnutia a konania,
  • požiadanie o informáciu a  poskytovanie informácie.

Dialogická komunikácia

  • tvorenie jednoduchého dialógu: kladenie otázokformulovanie odpovedí, pravidelné striedanie replík komunikačných partnerov,
  • dialóg v dvojiciach alebo skupinách pri riešení úloh,
  • realizácia detskej hry s dialogickým prejavom.

Jazykové prostriedky

  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu,
  • formulovanie slovných spojeníviet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, zvolacie; želacie vety),
  • správne vyjadrenie a rozlišovanie melódie viet podľa komunikačného zámeru.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

Hovorená produkcia[1]

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • určiť hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
  • vyrozprávať jednoduchý príbeh na základe otázok,
  • v hovorenom prejave zrozumiteľne artikulovať.
Obsahový štandard

Príprava a prednes hovoreného prejavu

  • výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa,
  • zhromažďovanie slov podľa témy s pomocou učiteľa,
  • tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém,
  • správna artikulácia, výslovnosť,
  • pozorné počúvanie hovoreného prejavu a iných,
  • formulovanie odpovedí na položené otázky.

Žánre hovoreného prejavu

  • vyjadrenie informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa,
  • jednoduché rozprávanie na základe otázok,
  • jednoduchý opis: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti,

Jazykové prostriedky

  • vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách,
  • tvorenie a používanie viet s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba,
  • zhromažďovanie slov na základe otázok: kto? čo? aký? čo robí?,
  • uplatňovanie pravidiel správnej výslovnosti (správna výslovnosť krátkych a dlhých samohlások a spoluhlások).
Tematické okruhy

rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

počúvať/sledovať hovorené prejavy a klásť otázky k ich obsahu,

rozprávať krátke príbehy na základe vlastnej skúsenosti, zážitku, opisovať pozorované objekty, javy a činnosti.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • písať všetky tlačené a písané písmená ruskej abecedy automatizovane a čitateľne,
  • odpísať písaný text, prepísať tlačený text,
  • s pomocou tvoriť jednoduchý obrazovo-písaný text,
  • určiť a zapísať hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
  • uplatňovať základy pravopisu pri písaní: rozlišovať prízvučné a neprízvučné slabiky, rozdeľovať slová podľa slabičného princípu, písať veľké začiatočné písmená, písať interpunkčné znamienko na konci vety.
Obsahový štandard

Elementárne písanie

  • prípravné (predpisateľské) cviky, percepčno-motorické zručnosti pri písaní,
  • fonematická analýza a diferenciácia, prevod hlásky na písmeno,
  • písanie malých a veľkých písmen ruskej abecedy, slabík, slov, slovných spojení, viet,
  • zvládanie základných hygienických, pracovných návykov spojené s písaním.

Proces tvorenia písaného textu

  • výber témy písaného textu pomocou učiteľa,
  • zhromažďovanie slov podľa komunikačných tém s pomocou učiteľa,
  • tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém,

Žánre písaného textu

  • vyjadrenie informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa,
  • poznávanie formátov digitálneho obsahu (text, obrázok, zvuk, video, aplikácia),
  • vytvorenie správy (rôznych informačných textov) v digitálnom prostredí s pomocou učiteľa,
  • tvorenie jednoduchých obrazovo-písaných textov (napr. pozvánka, jednoduché projektové práce),
  • tvorenie jednoduchého opisného textu: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti.

Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu

  • vyjadrovanie myšlienok vo vetách s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba,
  • rozlišovanie prízvučných a neprízvučných salbík),
  • správne rozdeľovanie slov podľa slabičného princípu, správne používanie diakritických znamienok,
  • písanie veľkého písmena na začiatku vety, rozlišovanie pravopisu všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat),
  • interpunkčné znamienka na konci vety; použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas a potichu primerane náročné vecné texty,
  • na základe otázok identifikovať doslovné informácie v počúvanom a čítanom vecnom texte,
  • na základe otázok získané informácie stručne zhrnúť a  text reprodukovať.
Obsahový štandard

Elementárne čítanie

  • čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen ruskej abecedy,
  • s pomocou čítať krátke texty s jednoduchými vetami, reprodukovať a dramatizovať obsah prečítaného a vyjadrovať svoje myšlienky, zážitky z textu (počúvaného aj čítaného) a z ilustrácií,
  • fonematické uvedomovanie –      sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči [2](rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky),
  • poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky písmena,
  • syntéza hlások a písmen do slabík a slov,
  • čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet, jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textov,
  • uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní,
  • oprava vlastných chýb pri čítaní s pomocou učiteľa.

Porozumenie vecného textu

  • vytváranie predstáv o obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu, nadpisu, s oporou o doterajšie znalosti žiaka,
  • identifikovanie neznámych slov a komunikovať prípadné neporozumenie kladením otázok,
  • identifikovanie doslovných informácií v texte na základe otázok,
  • stručné zhrnutie získaných informácií s pomocou učiteľa,
  • jednoduchá reprodukcia textu na základe otázok.
Žánre vecného textu
  • vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte (kto, čo, kde): oznam, správa, opis postupu,
  • porozumenie jednoduchým obrazovo-písaným (nesúvislým) textom: pozvánka, rozvrh, piktogram, obrazové encyklopédie,
  • identifikovanie hlavných znakov opisovaného objektu na základe otázok,
  • orientácia v jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textoch s pomocou učiteľa.
  • čítanie veku primeraných súvislých a nesúvislých vecných textov: opisné, náučné, informačné texty,
  • pri praktickej práci s textom používanie pojmov: nadpis, autor, ilustrácia, kniha, učebnica.
Jazykové prostriedky
  • poznávanie  významu a využitia pravopisu v texte,
  • poznávanie  významu a využitia slovných druhov v texte (bez zapamätania si presných pojmov a definícií): časovanie a tvary slovesa v jednotlivých osobách, poznávanie tvarov slovesa v texte,
  • poznávanie všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat),
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom čítaných textov,
  • identifikovanie komunikačného zámeru vety v texte.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas a potichu primerane náročné literárne texty,
  • pochopiť obsahovú podstatu prečítaného a/alebo počúvaného textu, vyjadriť postoj k hlavným postavám textu a ich správaniu,
  • na základe otázok identifikovať doslovné informácie v počúvanom a čítanom literárnom texte,
  • na základe otázok vyjadrovať myšlienky a zážitky z počúvaného a čítaného literárneho textu a z ilustrácií,
  • predniesť vyčítanku, riekanku, báseň (primerane svojim schopnostiam).
Obsahový štandard

Čítanie s porozumením literárneho textu

  • čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen ruskej abecedy,
  • fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky),
  • poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky písmena,
  • syntéza hlások a písmen do slabík a slov,
  • čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet a jednoduchých literárnych textov,
  • uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní,
  • identifikovanie významu neznámych slov, slovných spojení z kontextu s pomocou učiteľa,
  • identifikácia literárnych postáv, opis prostredia,
  • orientácia v deji literárneho textu na základe otázok,
  • vypracovanie jednoduchej osnovy na základe otázok,
  • prerozprávanie príbehu s pomocou učiteľa,
  • orientácia v detských časopisoch a knihách (obálka, nadpis, článok, kapitola, ilustrácia).
  • oboznámenie sa s knižnicou a orientovanie sa v nej s pomocou učiteľa.

Literárno-teoretické pojmy

Žánre umeleckých textov

  • žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, riekanky, hádanky, piesne, detské ľudové hry),
  • vyčítanka, riekanka, hádanka, báseň,
  • príslovie, porekadlo,
  • príbeh, obrázkový príbeh, komiks,
  • rozprávka: ľudová, autorská – napr. fantazijná, zvieracia, realistická,
  • Všeobecné pojmy: autor, spisovateľ, básnik; kniha, ilustrácia, časopis, text, knižnica, čitateľ/divák, bábkové divadlo, bábka, poézia, próza, divadlo, divadelná hra, herec, účinkujúci, televízia, rozhlas, film (kino), hlavná myšlienka; literatúra pre deti, náučná literatúra,

    Štylizácia textu: dialóg,

    Štruktúra diela: nadpis, téma, verš, strofa, odsek, kapitola, literárna postava: hlavná postava, vedľajšia postava; dej: miesto a čas deja,

    Metrika: rým, rytmus.

Tematické okruhy

rodina, škola, príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou a žiakov so sluchovým postihnutím

  2. okrem žiakov so sluchovým postihnutím