Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- prispôsobiť interakciu komunikačnému partnerovi a komunikačnému prostrediu,
- diskutovať v skupinách a používať jednoduchú argumentáciu na podporu svojich názorov,
- v dialógu uplatňovať zásady spolupráce a zdvorilosti, dodržiava pravidlá vecnej, sociálne primeranej a etickej interakcie a komunikácie,
- tvoriť obsahovo súdržné hovorené texty s rôznym komunikačným zámerom v súvislostiach praktického života,
- prezentovať získané informácie a aktívne reagovať na prezentácie spolužiakov.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
- komunikačná situácia, komunikačné činitele, zásady kooperácie a zdvorilosti,
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti [1]v domácich a v cudzích slovách,
- situačne vhodné používanie jednotlivých variet ruštiny (spisovný jazyk, štandardná varieta, slang),
- nácvik interakcie v rôznych komunikačných situáciách,
- viacjazyčné prostredie na Slovensku, chápanie jazykových potrieb príslušníkov iných národov a národnostných menšín.
Dialogická komunikácia
- nadväzovanie replík v dialógu,
- v dialógu používanie vhodných nadväzovacích prostriedkov (oslovenia, pripájacie častice, zámenné a iné synonymá).
Jazykové prostriedky
- využívanie argumentačnej funkcie komunikačných prostriedkov (príklady, citáty, frazémy, dôraz, gestá),
- jazykové a grafické špecifiká krátkych textových správ.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- rozlišovať žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu,
- zhromažďovať informácie k textu z viacerých zdrojov,
- overovať pravdivosť získaných informácií,
- zhromažďovať, hodnotiť a využívať získané informácie,
- pripraviť a kultivovane predniesť príležitostný rečnícky prejav,
- používať vhodné stratégie pri príprave a pri úprave hovoreného a obrazovo-hovoreného textu,
- pri tvorení, úprave a hodnotení prejavu využívať jazykové slovníky a znalosti jazykovedných pojmov a termínov.
Obsahový štandard
Príprava prednes hovoreného prejavu
- písomná príprava hovoreného a obrazovo-hovoreného textu podľa týchto fáz: výber témy, zhromažďovanie materiálu, selekcia a kompozícia, tvorba konceptu, úprava textu,
- príprava vizuálnej zložky textu a jej úprava pri obrazovo-hovorenom texte,
- vhodné stratégie prípravy a úpravy textu (obsahové, kompozičné, jazykové a vizuálne),
- využívanie knižných a elektronických jazykových slovníkov,
- nácvik kultivovaného prednesu hovoreného prejavu,
- nácvik kultivovanej prezentácie obrazovo-hovoreného textu, funkčné prepájanie jazykovej a obrazovej zložky.
Žánre hovoreného prejavu
- referát na vybranú tému v skupine/za pomoci učiteľa,
- krátky slávnostný prejav – pri príležitosti rodinnej oslavy,
- rečnícky prejav – okomentovanie vlastnej prezentácie na vybranú tému,
- využívanie argumentačnej funkcie komunikačných prostriedkov (príklady, citáty, frazémy, dôraz, gestá).
Jazykové prostriedky
- nadväzovanie replík v dialógu, používanie vhodných nadväzovacích prostriedkov (oslovenia, pripájacie častice, zámenné a iné synonymá),
- využívanie argumentačnej funkcie komunikačných prostriedkov (príklady, citáty, frazémy, dôraz, gestá),
- situačne vhodné používanie zvukových, pohybových a mimojazykových prostriedkov.
Tematické okruhy
- rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca, obchod a služby, krajiny, mestá a miesta.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť obsahovo a formálne súdržné písané a obrazovo-písané texty s rôznym komunikačným zámerom,
- využívať písanie ako prostriedok sebavyjadrenia a uplatňovať pri tom tvorivé postupy,
- využívať písanie ako učebnú stratégiu a písaním referovať o nadobudnutom poznaní,
- zhromažďovať informácie k textu z viacerých informačných zdrojov, overiť pravdivosť informácií,
- uplatňovať pri písaní pravopisné pravidlá,
- pri tvorení a úprave textu využívať znalosti jazykovedných pojmov a termínov a rôzne druhy jazykových slovníkov,
- používať pri úprave formy textu počítačové textové editory
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- individuálna voľba témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho/reálneho adresáta,
- voľba vhodného slohového postupu na komunikovanie zamýšľaného obsahu,
- využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov) k zvolenej téme s využitím potrebných zdrojov (vrátane jazykových slovníkov) a interakcie s inými osobami,
- členenie obsahu písaného textu s využitím rôznych stratégií (osnova, grafické znázornenie štruktúry textu a pod.),
- tvorenie konceptu a jeho upravovanie po obsahovej, kompozičnej a jazykovej stránke,
- pravopisná korektúra s využitím základných korektorských značiek a jazykových slovníkov,
- upravovanie obrazovej a grafickej zložky textu a využitie ďalších možností textového editora.
Proces tvorenia písaného textu
- porozumenie produkčnej úlohy a stanovenie cieľa písania,
- koncentrácia pozornosti a sústredená práca vo fáze štylizácie, vedomé potláčanie rušivých a nesúvisiacich podnetov,
- analýza a hodnotenie textu a jeho častí vzhľadom na komunikačný zámer, slohový postup a adresáta.
Žánre písaného textu
- tvorenie a vypĺňanie administratívnych textov: plagát, úradné formuláre, prihláška, životopis,
- tvorenie odborných textov: odborná informácia, zhrnutie, poster, prezentácia, návod na použitie výrobku,
- sebavyjadrenie prostredníctvom rôznych techník tvorivého písania (aj v kombinácii s obrazovou zložkou),
- formulácia jednoduchej úradnej žiadosti,
- nácvik bežnej a úradnej elektronickej korešpondencie prostredníctvom e-mailu,
- používanie veľkých písmen na vyjadrenie úcty.
Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu
- porozumenie a používanie slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu,
- upevňovanie skloňovacích vzorov podstatných a prídavných mien,
- uplatňovanie pravopisu pri pádových koncovkách,
- nacvičovanie pravopisu pádovej koncovky pri ďalších ohybných slovných druhoch (zámená, číslovky) a nácvik pravopisu ďalších slovotvorných prípon,
- nacvičovanie pravopisu zemepisných názvov, názvov štátov, ulíc, inštitúcií a kultúrnych výtvorov (v prepojení s učivom ďalších vzdelávacích oblastí),
- používanie vhodných nadväzovacích prostriedkov (oslovenia, pripájacie častice, zámenné a iné synonymá),
- využívanie argumentačnej funkcie komunikačných prostriedkov (príklady, citáty, frazémy, dôraz, gestá),
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel v písanej a v elektronickej interakcii,
- písanie čiarky v jednoduchom a zloženom súvetí; pravopis ďalších interpunkčných znamienok (bodkočiarka, dvojbodka, pomlčka atď.).
Tematické okruhy
- rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca, obchod a služby, krajiny, mestá a miesta.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- počúvať a/alebo samostatne čítať texty podľa svojho záujmu, posudzovať pravdivosť informácií a informácie z textov využívať,
- tvoriť a rozprávať vlastné texty na základe vlastných skúseností a zážitkov z prečítaného alebo počutého textu, pretvárať, dotvárať dej podľa vlastných emócii a prežívania,
- kriticky posudzovať pravdivosť a spoľahlivosť informácií a ich zmysluplné využitie,
- uvedomovať si funkcie jazyka v osobnom a v spoločenskom živote, upevňovať si pozitívny postoj k iným jazykom a kultúram.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- analytické čítanie a prezeranie rôznych druhov a žánrov vecného textu v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí,
- porozumenie súvislým, nesúvislým a multimodálnym textom na úrovni explicitných a implicitných významov,
- učiteľom usmerňované a samostatné vyvodzovanie informácií z textu prehlbujúce základné porozumenie textu: objasňovanie súvislostí, vyjadrovanie názoru, uvádzanie podporných argumentov, využívanie predchádzajúcich znalostí na dosiahnutie logicky prijateľných záverov,
- získavanie, spracovanie a triedenie informácií z rôznych informačných zdrojov.
Porozumenie vecného textu
- posúdenie pravdivosti a spoľahlivosti informácií na základe ich overovania a konfrontovania vo viacerých zdrojoch,
- zdieľanie a prezentovanie získaných informácií v skupinovej diskusii, obhajovanie názoru pomocou argumentov, vecné reagovanie na argumenty účastníkov diskusie,
- využitie spracovaných informácií z textu pri riešení učebných úloh a problémových situácií, pri vzdelávaní a sebavyjadrení,
- porozumenie textu podľa komunikačného zámeru a použitého slohového postupu.
Žánre vecného textu
- porozumenie odborným textom: odborný článok, interview, návod na použitie výrobku, dokumentárny film, rozhlasové a televízne populárno-náučné programy, webové stránky, prezentácie, poster,
- porozumenie mediálnym textom: stručná a rozšírená správa, spravodajská reportáž, spravodajský rozhovor, komentár, blog (vlog), podcast,
- porozumenie administratívnym textom: úradné oznamy a vyhlášky, formuláre, účet a faktúra,
- analyzovanie propagačnej a presviedčacej funkcie v rôznych druhoch reklamného textu,
- porozumenie rečníckych prejavov a rozlišovanie rečníckych žánrov: príležitostné prejavy (slávnostné príhovory, moderovanie), náučné prejavy (prednáška, referát), politické prejavy (príhovory, diskusie).
Jazykové prostriedky
- porozumenie funkciám, významu a stavbe jazyka (jazykové roviny a oblasti jazyka),
- vzťah ruštiny k iným jazykom (svetové jazyky, areálovo blízke jazyky, slovanské jazyky),
- individuálny vzťah žiaka k jazykom, porozumenie problematike viacjazyčnosti na území a mimo územia štátu,
- využitie znalostí jazykových prostriedkov pri porozumení textu,
- spôsoby obohacovania slovnej zásoby slovenčiny (nové slová v jazyku – preberanie, tvorenie, ustálené slovné spojenia, prenášanie významu, skratky),
- porozumenie bežným a kultúrnym frazémam,
- morfologické prostriedky: analyzovanie významu a funkcie slovných druhov pri porozumení textu; základné významové skupiny plnovýznamových slovných druhov (podstatné mená – konkrétne, abstraktné, látkové, skupinové, pomnožné; slovesá – činnostné, stavové; prídavné mená – akostné, vzťahové, privlastňovacie; príslovky – vlastnostné, okolnostné; číslovky – základné, radové, určité a neurčité; zámená – osobné, privlastňovacie, zvratné, ukazovacie, opytovacie, neurčité); ohybné a neohybné slovné druhy; gramatické kategórie pri ohybných slovných druhoch (rod, číslo, pád; pri slovesách osoba, číslo, čas, spôsob).
Tematické okruhy
- rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca, obchod a služby, krajiny, mestá a miesta.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať a počúvať cieľavedome[2], samostatne a kriticky primerane náročné literárne texty všetkých žánrov na vlastné účely (vrátane multimediálnych umeleckých žánrov),
- hodnotiť text na základe vlastných pocitov a prežívania,
- zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne,
- určiť na základe štruktúry textu jeho žáner, zameranie a účel,
- samostatne si vybrať knihy na čítanie, zdôvodniť svoj výber, odporučiť knihy s odôvodnením,
- interpretovať vybrané témy v literatúre, ktoré sú v rôznych podobách spracované v dielach ruských a svetových autorov,
- analyzovať a hodnotiť rôzne formy spracovania literárnych diel, námetov (filmová, rozhlasová, divadelná),
- odlišovať diela z poézie, prózy a drámy; na základe štruktúrnych prvkov textu odlišovať jednotlivé žánre,
- tvoriť a rozprávať vlastné texty na základe vlastných skúseností a zážitkov z prečítaného alebo počutého textu, pretvárať, dotvárať dej podľa vlastných emócii a prežívania,
- v jazykovej komunikácii uvedomiť si hodnotu a funkcie jazyka v osobnom a v spoločenskom živote, upevňovať si pozitívny postoj k iným jazykom a kultúram.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
- samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja,
- rozlišovanie priameho a obrazného pomenovania v texte, prenesený význam slov, umelecké jazykové prostriedky, vysvetľovanie v kontexte vlastných skúseností,
- diskutovanie o texte, prezentácia vlastnej interpretácie textu, domýšľanie a tvorba variantu pokračovania textu,
- dedukcia významu neznámych slov, slovných spojení a umeleckých jazykových prostriedkov z kontextu, vysvetľovanie pomocou ďalších zdrojov (iné texty, slovníky),
- vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, postojov, myšlienok a zážitkov z literárneho, dramatického a filmového spracovania a z ilustrácií verbálnym aj neverbálnym spôsobom,
- motívy, príčiny konania hrdinov, porovnávanie názorov a pocitov hrdinov so svojimi emóciami, zážitkami a skúsenosťami,
- čítanie pre potešenie a zážitok, čítanie kníh podľa vlastného výberu a diskusie o prečítaných knihách,
- debaty s argumentáciou o hodnotách a kvalitách kníh, brak a gýč v literatúre,
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počúvaného textu,
- poznávanie autorského štýlu, rešpektovanie autorstva a vysvetľovanie kontextu vzniku literárnych diel, pseudonym, autorské právo a copyright.
Literárno-teoretické pojmy
- Žánre umeleckých textov
- žánre umeleckej literatúry – literatúra faktu, pre deti a mládež, dobrodružná, sci-fi, populárna, folklórna, epos, báseň vo voľnom verši, kaligram, pásmo, populárna pieseň, poppoézia, satira, dievčenská, detektívka, historický román/príbeh, horor, denník, komédia, tragédia, činohra, muzikál, reportážna literatúra, cestopis…
Tematické okruhy
- rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca, obchod a služby, krajiny, mestá a miesta.