Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • prispôsobiť interakciu komunikačnému partnerovi a komunikačnému prostrediu,
  • diskutovať v skupinách a používať jednoduchú argumentáciu na podporu svojich názorov,
  • v dialógu uplatňovať zásady spolupráce a zdvorilosti, dodržiava pravidlá vecnej, sociálne primeranej a etickej interakcie a komunikácie,
  • tvoriť obsahovo súdržné hovorené texty s rôznym komunikačným zámerom v súvislostiach praktického života,
  • prezentovať získané informácie a aktívne reagovať na prezentácie spolužiakov.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
  • komunikačná situácia, komunikačné činitele, zásady kooperácie a zdvorilosti,
  • uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti [1]v domácich a v cudzích slovách,
  • situačne vhodné používanie jednotlivých variet ruštiny (spisovný jazyk, štandardná varieta, slang),
  • nácvik interakcie v rôznych komunikačných situáciách,
  • viacjazyčné prostredie na Slovensku, chápanie jazykových potrieb príslušníkov iných národov a národnostných menšín.
Dialogická komunikácia
  • nadväzovanie replík v dialógu,
  • v dialógu používanie vhodných nadväzovacích prostriedkov (oslovenia, pripájacie častice, zámenné a iné synonymá).
Jazykové prostriedky
  • využívanie argumentačnej funkcie komunikačných prostriedkov (príklady, citáty, frazémy, dôraz, gestá),
  • jazykové a grafické špecifiká krátkych textových správ.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • rozlišovať žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu,
  • zhromažďovať informácie k textu z viacerých zdrojov,
  • overovať pravdivosť získaných informácií,
  • zhromažďovať, hodnotiť a využívať získané informácie,
  • pripraviť a kultivovane predniesť príležitostný rečnícky prejav,
  • používať vhodné stratégie pri príprave a pri úprave hovoreného a obrazovo-hovoreného textu, 
  • pri tvorení, úprave a hodnotení prejavu využívať jazykové slovníky a znalosti jazykovedných pojmov a termínov. 
Obsahový štandard
Príprava prednes hovoreného prejavu
  • písomná príprava hovoreného a obrazovo-hovoreného textu podľa týchto fáz: výber témy, zhromažďovanie materiálu, selekcia a kompozícia, tvorba konceptu, úprava textu,
  • príprava vizuálnej zložky textu a jej úprava pri obrazovo-hovorenom texte,
  • vhodné stratégie prípravy a úpravy textu (obsahové, kompozičné, jazykové a vizuálne),
  • využívanie knižných a elektronických jazykových slovníkov,
  • nácvik kultivovaného prednesu hovoreného prejavu,
  • nácvik kultivovanej prezentácie obrazovo-hovoreného textu, funkčné prepájanie jazykovej a obrazovej zložky.
Žánre hovoreného prejavu
  • referát na vybranú tému v skupine/za pomoci učiteľa,
  • krátky slávnostný prejav – pri príležitosti rodinnej oslavy,
  • rečnícky prejav – okomentovanie vlastnej prezentácie na vybranú tému,
  • využívanie argumentačnej funkcie komunikačných prostriedkov (príklady, citáty, frazémy, dôraz, gestá).
Jazykové prostriedky
  • nadväzovanie replík v dialógu, používanie vhodných nadväzovacích prostriedkov (oslovenia, pripájacie častice, zámenné a iné synonymá),
  • využívanie argumentačnej funkcie komunikačných prostriedkov (príklady, citáty, frazémy, dôraz, gestá),
  • situačne vhodné používanie zvukových, pohybových a mimojazykových prostriedkov.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca, obchod a služby, krajiny, mestá a miesta.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvoriť obsahovo a formálne súdržné písané a obrazovo-písané texty s rôznym komunikačným zámerom,
  • využívať písanie ako prostriedok sebavyjadrenia a uplatňovať pri tom tvorivé postupy,
  • využívať písanie ako učebnú stratégiu a písaním referovať o nadobudnutom poznaní,
  • zhromažďovať informácie k textu z viacerých informačných zdrojov, overiť pravdivosť informácií,
  • uplatňovať pri písaní pravopisné pravidlá,
  • pri tvorení a úprave textu využívať znalosti jazykovedných pojmov a termínov a rôzne druhy jazykových slovníkov,
  • používať pri úprave formy textu počítačové textové editory
Obsahový štandard
Elementárne písanie
  • individuálna voľba témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho/reálneho adresáta,
  • voľba vhodného slohového postupu na komunikovanie zamýšľaného obsahu,
  • využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov) k zvolenej téme s využitím potrebných zdrojov (vrátane jazykových slovníkov) a interakcie s inými osobami,
  • členenie obsahu písaného textu s využitím rôznych stratégií (osnova, grafické znázornenie štruktúry textu a pod.),
  • tvorenie konceptu a jeho upravovanie po obsahovej, kompozičnej a jazykovej stránke,
  • pravopisná korektúra s využitím základných korektorských značiek a jazykových slovníkov,
  • upravovanie obrazovej a grafickej zložky textu a využitie ďalších možností textového editora.
Proces tvorenia písaného textu
  • porozumenie produkčnej úlohy a stanovenie cieľa písania,
  • koncentrácia pozornosti a sústredená práca vo fáze štylizácie, vedomé potláčanie rušivých a nesúvisiacich podnetov,
  • analýza a hodnotenie textu a jeho častí vzhľadom na komunikačný zámer, slohový postup a adresáta.
Žánre písaného textu
  • tvorenie a vypĺňanie administratívnych textov: plagát, úradné formuláre, prihláška, životopis,
  • tvorenie odborných textov: odborná informácia, zhrnutie, poster, prezentácia, návod na použitie výrobku,
  • sebavyjadrenie prostredníctvom rôznych techník tvorivého písania (aj v kombinácii s obrazovou zložkou),
  • formulácia jednoduchej úradnej žiadosti,
  • nácvik bežnej a úradnej elektronickej korešpondencie prostredníctvom e-mailu,
  • používanie veľkých písmen na vyjadrenie úcty.
Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu
  • porozumenie a používanie slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu,
  • upevňovanie skloňovacích vzorov podstatných a prídavných mien,
  • uplatňovanie pravopisu pri pádových koncovkách,
  • nacvičovanie pravopisu pádovej koncovky pri ďalších ohybných slovných druhoch (zámená, číslovky) a nácvik pravopisu ďalších slovotvorných prípon,
  • nacvičovanie pravopisu zemepisných názvov, názvov štátov, ulíc, inštitúcií a kultúrnych výtvorov (v prepojení s učivom ďalších vzdelávacích oblastí),
  • používanie vhodných nadväzovacích prostriedkov (oslovenia, pripájacie častice, zámenné a iné synonymá),
  • využívanie argumentačnej funkcie komunikačných prostriedkov (príklady, citáty, frazémy, dôraz, gestá),
  • uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel v písanej a v elektronickej interakcii,
  • písanie čiarky v jednoduchom a zloženom súvetí; pravopis ďalších interpunkčných znamienok (bodkočiarka, dvojbodka, pomlčka atď.).
Tematické okruhy
  • rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca, obchod a služby, krajiny, mestá a miesta.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • počúvať a/alebo samostatne čítať texty podľa svojho záujmu, posudzovať pravdivosť informácií a informácie z textov využívať,
  • tvoriť a rozprávať vlastné texty na základe vlastných skúseností a zážitkov z prečítaného alebo počutého textu, pretvárať, dotvárať dej podľa vlastných emócii a prežívania,
  • kriticky posudzovať pravdivosť a spoľahlivosť informácií a ich zmysluplné využitie,
  • uvedomovať si funkcie jazyka v osobnom a v spoločenskom živote, upevňovať si pozitívny postoj k iným jazykom a kultúram.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
  • analytické čítanie a prezeranie rôznych druhov a žánrov vecného textu v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí,
  • porozumenie súvislým, nesúvislým a multimodálnym textom na úrovni explicitných a implicitných významov,
  • učiteľom usmerňované a samostatné vyvodzovanie informácií z textu prehlbujúce  základné porozumenie textu: objasňovanie súvislostí, vyjadrovanie názoru, uvádzanie podporných argumentov, využívanie predchádzajúcich znalostí na dosiahnutie logicky prijateľných záverov,
  • získavanie, spracovanie a triedenie informácií z rôznych informačných zdrojov.
Porozumenie vecného textu
  • posúdenie pravdivosti a spoľahlivosti informácií na základe ich overovania a konfrontovania vo viacerých zdrojoch,
  • zdieľanie a prezentovanie získaných informácií v skupinovej diskusii, obhajovanie názoru pomocou argumentov, vecné reagovanie na argumenty účastníkov diskusie,
  • využitie spracovaných informácií z textu pri riešení učebných úloh a problémových situácií, pri vzdelávaní a sebavyjadrení,
  • porozumenie textu podľa komunikačného zámeru a použitého slohového postupu.
Žánre vecného textu
  • porozumenie odborným textom: odborný článok, interview, návod na použitie výrobku, dokumentárny film, rozhlasové a televízne populárno-náučné programy, webové stránky, prezentácie, poster,
  • porozumenie mediálnym textom: stručná a rozšírená správa, spravodajská reportáž, spravodajský rozhovor, komentár, blog (vlog), podcast,
  • porozumenie administratívnym textom: úradné oznamy a vyhlášky, formuláre, účet a faktúra,
  • analyzovanie propagačnej a presviedčacej funkcie v rôznych druhoch reklamného textu,
  • porozumenie rečníckych prejavov a rozlišovanie rečníckych žánrov: príležitostné prejavy (slávnostné príhovory, moderovanie), náučné prejavy (prednáška, referát), politické prejavy (príhovory, diskusie). 
Jazykové prostriedky
  • porozumenie funkciám, významu a stavbe jazyka (jazykové roviny a oblasti jazyka),
  • vzťah ruštiny k iným jazykom (svetové jazyky, areálovo blízke jazyky, slovanské jazyky),
  • individuálny vzťah žiaka k jazykom, porozumenie problematike viacjazyčnosti na území a mimo územia štátu,
  • využitie znalostí jazykových prostriedkov pri porozumení textu,
  • spôsoby obohacovania slovnej zásoby slovenčiny (nové slová v jazyku – preberanie, tvorenie, ustálené slovné spojenia, prenášanie významu, skratky),
  • porozumenie bežným a kultúrnym frazémam,
  • morfologické prostriedky: analyzovanie významu a funkcie slovných druhov pri porozumení textu; základné významové skupiny plnovýznamových slovných druhov (podstatné mená – konkrétne, abstraktné, látkové, skupinové, pomnožné; slovesá – činnostné, stavové; prídavné mená – akostné, vzťahové, privlastňovacie; príslovky – vlastnostné, okolnostné; číslovky – základné, radové, určité a neurčité; zámená – osobné, privlastňovacie, zvratné, ukazovacie, opytovacie, neurčité);  ohybné a neohybné slovné druhy; gramatické kategórie pri ohybných slovných druhoch (rod, číslo, pád; pri slovesách osoba, číslo, čas, spôsob).
Tematické okruhy
  • rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca, obchod a služby, krajiny, mestá a miesta.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať a počúvať cieľavedome[2], samostatne a kriticky primerane náročné literárne texty všetkých žánrov na vlastné účely (vrátane multimediálnych umeleckých žánrov), 
  • hodnotiť text na základe vlastných pocitov a prežívania,
  • zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne,
  • určiť na základe štruktúry textu jeho žáner, zameranie a účel,
  • samostatne si vybrať knihy na čítanie, zdôvodniť svoj výber, odporučiť knihy s odôvodnením,
  • interpretovať vybrané témy v literatúre, ktoré sú v rôznych podobách spracované v dielach ruských a svetových autorov,
  • analyzovať a hodnotiť rôzne formy spracovania literárnych diel, námetov (filmová, rozhlasová, divadelná),
  • odlišovať diela z poézie, prózy a drámy; na základe štruktúrnych prvkov textu odlišovať jednotlivé žánre,
  • tvoriť a rozprávať vlastné texty na základe vlastných skúseností a zážitkov z prečítaného alebo počutého textu, pretvárať, dotvárať dej podľa vlastných emócii a prežívania,
  • v jazykovej komunikácii uvedomiť si hodnotu a funkcie jazyka v osobnom a v spoločenskom živote, upevňovať si pozitívny postoj k iným jazykom a kultúram.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
  • samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja,
  • rozlišovanie priameho a obrazného pomenovania v texte, prenesený význam slov, umelecké jazykové prostriedky, vysvetľovanie v kontexte vlastných skúseností,
  • diskutovanie o texte, prezentácia vlastnej interpretácie textu, domýšľanie a tvorba variantu pokračovania textu,
  • dedukcia významu neznámych slov, slovných spojení a umeleckých jazykových prostriedkov z kontextu,  vysvetľovanie  pomocou ďalších zdrojov (iné texty, slovníky),
  • vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, postojov, myšlienok a zážitkov z literárneho, dramatického a filmového spracovania a z ilustrácií verbálnym aj neverbálnym spôsobom,
  • motívy, príčiny konania hrdinov, porovnávanie názorov a pocitov hrdinov so svojimi emóciami, zážitkami a skúsenosťami,
  • čítanie pre potešenie a zážitok, čítanie kníh podľa vlastného výberu a diskusie o prečítaných knihách,
  • debaty s argumentáciou o hodnotách a kvalitách kníh, brak a gýč v literatúre,
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počúvaného textu,
  • poznávanie autorského štýlu, rešpektovanie autorstva a vysvetľovanie kontextu vzniku literárnych diel, pseudonym, autorské právo a copyright.
Literárno-teoretické pojmy
  • Žánre umeleckých textov
  • žánre umeleckej literatúry – literatúra faktu, pre deti a mládež, dobrodružná, sci-fi, populárna, folklórna, epos, báseň vo voľnom verši, kaligram, pásmo, populárna pieseň, poppoézia, satira, dievčenská, detektívka, historický román/príbeh, horor, denník, komédia, tragédia, činohra, muzikálreportážna literatúra, cestopis
Tematické okruhy
  • rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca, obchod a služby, krajiny, mestá a miesta.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou a žiakov so sluchovým postihnutím

  2. okrem žiakov so sluchovým postihnutím