Hlavným cieľom 1. cyklu je vytváranie základov čitateľskej a pisateľskej gramotnosti v nadväznosti na predchádzajúce skúsenosti žiaka. Zámerom je pomocou všetkých dostupných prostriedkov utvárať čitateľské a pisateľské návyky žiaka a formovať ho ako čitateľa a pisateľa.
Ciele vzdelávania pre 1. cyklus
- Viesť jednoduchý dialóg primerane situácii a komunikačnému partnerovi.
- Vyjadriť myšlienky v súvislom hovorenom prejave.
- Písať čitateľným rukopisom a uplatniť pri písaní základné pravopisné pravidlá.
- Vytvoriť primeraný písaný a obrazovo-písaný text.
- Počúvať a čítať primerané vecné texty.
- Orientovať sa v nesúvislých a obrazovo-písaných textoch.
- Počúvať a čítať primerane náročné literárne texty, interpretovať ich obsah a obraznosť v kontexte vlastných skúseností.
- Identifikovať v texte explicitné informácie a vyvodiť z textu základné implicitné informácie.
- Klásť otázky zamerané na obsah textu a na vlastné porozumenie textu.
- Vyjadriť verbálne a neverbálne predstavu o sebe a svoje prežívanie okolitého sveta.
- Použiť pri porozumení a tvorení textu primerané jazykové znalosti o slovnej zásobe a vetných štruktúrach.
Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- nadviazať kontakt s komunikačným partnerom,
- poďakovať a ospravedlniť sa primerane adresátovi a prostrediu,
- viesť jednoduchý dialóg, klásť vecné otázky,
- pozorne počúvať partnera v dialógu a reagovať na jeho repliky,
- požiadať o informáciu a na požiadanie informáciu poskytnúť,
- sformulovať prosbu, prianie, nesúhlas, námietku a jednoduché zdôvodnenie,
- vyjadriť potreby a pocity jazykovo a sociálne primeraným spôsobom.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
- rozlišovanie pozdravov, predstavenia sa, oslovenia, tykania/vykania vo verejnom a v súkromnom komunikačnom prostredí;
- formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia.
Komunikačné zámery a ich vyjadrenie
- formulovanie zisťovacích a doplňovacích otázok;
- formulovanie prosby, priania, nesúhlasu a námietky, porovnávanie rôznych spôsobov ich vyjadrenia;
- formulovanie jednoduchého zdôvodnenia istého javu alebo vlastného konania;
- presnosť a pravdivosť vyjadrenia pri požiadaní o informáciu a pri poskytnutí informácie.
Dialóg
- nácvik jednoduchého dialógu v dvojici: kladenie otázok a formulovanie odpovedí, pravidelné striedanie replík oboch komunikačných partnerov;
- priamy dialóg a sprostredkovaný dialóg (telefonický alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie);
- dialóg v dvojiciach alebo v skupinách pri riešení úloh;
- základné pravidlá párového a skupinového dialógu.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu;
- slovné spojenia a vety pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
- rozlišovanie melódie viet podľa komunikačného zámeru;
- funkčné používanie pohybových prostriedkov počas dialógu;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (najmä kvantita, jotované písmená, spodobovanie a splývavá výslovnosť).
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- zhromaždiť základné informácie k téme hovoreného prejavu,
- sformulovať jednoduchú ústnu informáciu,
- vyrozprávať príbeh na základe vlastnej skúsenosti alebo zážitku,
- povedať hlavné znaky pozorovaného objektu a pozorovanej činnosti,
- predniesť jednoduchý príležitostný prejav,
- s pomocou učiteľa korigovať nepresnosti alebo nejasnosti vo svojom ústnom vyjadrení,
- vypočuť hovorený prejav a klásť otázky k jeho obsahu,
- uplatniť pri hovorení situačne vhodné jazykové, zvukové a pohybové prostriedky,
- rozlíšiť spisovnú výslovnosť od výslovnosti v miestnom nárečí.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa alebo samostatne;
- zhromažďovanie kľúčovej slovnej zásoby a kľúčových informácií na rozvíjanie témy;
- rozvíjanie témy podľa komunikačného zámeru: informácia, rozprávanie, opis ;
- členenie textu, využitie obrázkovej alebo slovnej osnovy;
- artikulačné a výslovnostné cvičenia, cvičenia na moduláciu hlasu a na situačne vhodné používanie pohybových prostriedkov;
- prednes hovoreného prejavu v prostredí triedy alebo školy.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- úprava nepresností a nejasností v ústnom vyjadrení pomocou učiteľa alebo spolužiakov;
- pozorné počúvanie hovoreného prejavu spolužiakov a iných hovoriacich;
- kladenie otázok k obsahu počúvaného prejavu, vyslovovanie predpokladov;
- formulovanie odpovedí na položené otázky.
Žánre hovoreného textu
- vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa;
- jednoduché rozprávanie: prežitá skúsenosť, reálny alebo vymyslený príbeh;
- uplatnenie časovej následnosti a príčinno-dôsledkových vzťahov v rozprávacom texte;
- jednoduchý opisný text: postupnosť dejov pri opise pracovného postupu; hlavné znaky opisovaného objektu (konkrétny predmet alebo blízka osoba);
- jednoduchý príležitostný rečnícky prejav: pozvanie, privítanie, blahoželanie.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách a jednoduchých súvetiach;
- používanie viet s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, výzva (rozkaz, prosba), prianie, nesúhlas, námietka;
- vyjadrovanie vzťahu k pomenúvaným javom prostredníctvom emocionálnych slov alebo jednoduchých frazém;
- uplatňovanie jednoduchých lexikálnych vzťahov v texte: významové okruhy slov, slovotvorne súvisiace slová, slová s podobným a opačným významom,
- uplatňovanie melódie, významovej pauzy a tempa reči podľa obsahu a komunikačného zámeru textu;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (najmä kvantita, spodobovanie a splývavá výslovnosť);
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- písať všetky písmená rusínskej azbuky automatizovane a čitateľne,
- vytvoriť súvislý písaný alebo obrazovo-písaný text na tému blízku jeho životnej a jazykovej skúsenosti,
- vyjadriť písaním svoje pocity a predstavy,
- zhromaždiť základné informácie k téme textu,
- napísať jednoduchý informačný text,
- napísať príbeh, vlastnú skúsenosť alebo zážitok,
- zapísať hlavné znaky pozorovaného objektu a pozorovanej činnosti,
- upraviť obsahovú a jazykovú stránku napísaného textu,
- uplatniť pri písaní osvojené pravopisné pravidlá.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- prípravné (predpisateľské) cviky, percepčno-motorické zručnosti pri písaní;
- fonematická analýza a diferenciácia, prevod hlásky na písmeno;
- písanie malých a veľkých písmen rusínskej azbuky;
- písanie slov, odpis písaného textu, prepis tlačeného textu, písanie podľa diktovania;
- písomné vyjadrovanie vlastných myšlienok.
Proces tvorenia textu
- výber témy písaného textu pomocou učiteľa alebo samostatne;
- rozvíjanie témy podľa komunikačného/autorského zámeru: informácia, rozprávanie, opis, voľné písanie;
- využívanie základných spôsobov zhromažďovania myšlienok k téme;
- výber vhodných slov, slovných spojení a vetných celkov podľa komunikačného/autorského zámeru;
- využívanie obrázkovej alebo slovnej osnovy pri členení textu;
- tvorenie konceptu textu a jeho úprava pomocou učiteľa alebo prostredníctvom kontrolných otázok;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy alebo školy.
Žánre písaného textu
- vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa;
- tvorenie jednoduchého nesúvislého textu (zoznam) a obrazovo-písaného textu (pozvánka, pohľadnica);
- jednoduché písomné rozprávanie: vyjadrenie prežitej udalosti, zážitku, vymyslený príbeh;
- uplatnenie časovej následnosti a príčinno-dôsledkových vzťahov v rozprávacom texte;
- jednoduchý opisný text: postupnosť dejov pri opise pracovného postupu; hlavné znaky opisovaného objektu (konkrétny predmet alebo blízka osoba);
- jednoduché techniky tvorivého písania.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie myšlienok vo vetách a jednoduchých súvetiach s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, výzva (rozkaz, prosba), prianie, nesúhlas, námietka;
- používanie základných prostriedkov nadväzovania viet v texte (opakovanie slova, synonymá, zámená, rovnaký tvar slovesa);
- uplatňovanie jednoduchých lexikálnych vzťahov v texte: významové okruhy slov, slovotvorne súvisiace slová, slová s podobným a opačným významom, nadradené a podradené slová;
- vyjadrovanie vzťahu k pomenúvaným javom prostredníctvom emocionálnych slov alebo jednoduchých frazém.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- fonematický pravopis: delenie hlások na samohlásky a spoluhlásky (tvrdé, mäkké) ako východisko uplatňovania fonematického pravopisu; pravopis i/и/ы; pravopis jotovaných písmen (я, є, ю, ї, ё) a dvojzložkové písmená (дз, дж);
- sémantický pravopis: písanie veľkého písmena na začiatku vety, rozlišovanie pravopisu všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat, regionálne blízke zemepisné názvy);
- etymologický pravopis: rozvoj jazyka v historickom kontexte. Pravopis slov so samohláskou i, ktoré pochádza z etymologického o ( napr. конь >кінь, стол>стіл, нос>ніс). Pravopis slov s ї, ktoré pochádza z historického ѣ (лѣто >лїто, дѣдо>дїдо, сѣно>сїно).
- morfematický pravopis: vybrané slovesné tvary a slovotvorné prípony: jednotné písanie и v tvaroch minulého času; jednotné písanie prípon pri zdrobnených, zveličených alebo emocionálnych slovách;
- interpunkčný pravopis: interpunkčné znamienka na konci vety; použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka; základné pravidlá písania čiarky v jednoduchej vete (napr. vo viacnásobnom vetnom člene).
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- prečítať primerane náročný vecný text plynulo a správne, nahlas a potichu,
- identifikovať doslovné (explicitné) informácie v počúvanom a v čítanom texte,
- vyvodiť základné implicitné informácie z počúvaného a z čítaného textu,
- orientovať sa v nesúvislom a obrazovo-písanom texte,
- reprodukovať text vlastnými slovami a zhrnúť kľúčové informácie,
- sledovať vlastné porozumenie textu,
- rozlíšiť medzi informáciou, opisom a rozprávaním ,
- použiť pri porozumení textu primerané znalosti slovnej zásoby, základných lexikálnych vzťahov a vetných štruktúr.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
- poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky a písmena;
- syntéza hlások a písmen do slabík a slov;
- nácvik čítania slabík, slov, viet a krátkych textov (primeranej a postupne sa zvyšujúcej náročnosti);
- oprava vlastných chýb pri čítaní;
- uplatňovanie splývavej výslovnosti, významovej pauzy, melódie a tempa reči pri hlasnom čítaní.
Porozumenie textu
- vytváranie predstáv o obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu, nadpisu, s oporou o doterajšie znalosti žiaka;
- identifikovanie kľúčových slov v texte a ich jednoduché zaznamenanie;
- porozumenie doslovného (explicitného) významu textu a jeho reprodukcia;
- triedenie dôležitých a nepodstatných informácií;
- vyvodzovanie základných implicitných významov z textu (vytváranie inferencií) na základe otázok učiteľa: súvislosti medzi jednotlivými obsahovými prvkami textu (slová, slovné spojenia, medzivetné súvislosti, nadväznosť rámcovej štruktúry textu); súvislosti nad rámec textu (medzi informáciami z textu a doterajšími znalosťami a skúsenosťami žiaka);
- stručné zhrnutie získaných informácií.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- modelovanie spôsobu premýšľania pri čítaní učiteľom (učiteľ „myslí nahlas“): hlasné verbalizovanie učiteľovho porozumenia, komentovanie neporozumenia, identifikovanie príčiny nedostatočného porozumenia, naznačovanie riešenia;
- kladenie otázok na porozumenie, poskytovanie spätnej väzby na správnosť odpovedí, zdôvodňovanie správnosti a nesprávnosti odpovedí;
- kladenie priamych otázok na hodnotenie vlastného porozumenia, posúdenie správnosti vlastnej odpovede, miery istoty (napr. Podľa čoho viete, že ste to správne pochopili?);
- podporovanie sebavedomého čitateľa/poslucháča schopného posúdiť a ovplyvniť výsledok svojho čítania/počúvania vlastným úsilím, s pomocou a v komunikácii s druhými.
Žánre vecného textu
- vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte (kto, čo, kde, kedy, ako, prečo): oznam a správa;
- porozumenie dejovej postupnosti, konania postáv a sprostredkovanej skúsenosti v rozprávacom texte: rozprávanie prežitej skúsenosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
- porozumenie postupnosti dejov v opise pracovného postupu;
- identifikovanie hlavných znakov opisovaného objektu;
- orientácia v jednoduchých nesúvislých textoch: zoznam, rozvrh, plán, tabuľka;
- porozumenie jednoduchým obrazovo-písaným alebo obrazovo-hovoreným textom: jednoduché schémy a náčrty, piktogramy, obrazové encyklopédie, edukačné videá;
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- pozorovanie jazykového vyjadrenia komunikačného zámeru a interpunkčných znamienok na konci vety;
- úvod do poznávania slovných druhov: prvotná predstava o význame a využití slovných druhov v texte; pojem časovanie a tvary slovesa v jednotlivých osobách, rozlišovanie tvarov slovesa v texte; rozlišovanie všeobecných a vlastných podstatných mien: základné významové skupiny vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat, regionálne blízke zemepisné názvy);
- vyvodzovanie významov slov z textu: neznáme slová, viacvýznamové slová, emocionálne slová, frazeologické prirovnania a iné jednoduché frazémy; pozorovanie lexikálnych vzťahov v texte (slová s podobným a s opačným významom, nadradené a podradené slová);
- pozorovanie slovotvorne súvisiacich slov v texte, rozhovor o ich významovom vzťahu.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- prečítať s porozumením literárny text primeranej náročnosti
- odpovedať na otázky k čítanému alebo počúvanému textu,
- identifikovať v texte to, čo ich zaujalo (myšlienky, slová, ilustrácie),
- vyjadriť svoje pocity, myšlienky, zážitky z čítaného/počúvaného textu a z ilustrácií,
- podeliť sa o potešenie z individuálnej recepcie textu, vyjadriť svoj postoj a odporúčania k textu,
- predniesť naspamäť primerane náročný literárny text,
- vyrozprávať svoje zážitky z divadelného, filmového a rozhlasového predstavenia,
- dramatizovať vhodné literárne texty,
- vyhľadať texty na čítanie podľa svojho záujmu a účelu čítania samostatne alebo s pomocou iných a viesť si rôzne typy záznamov.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- rozoznávanie slov a viet v počúvanom aj čítanom texte a uvedomenie si, že na seba nadväzujú, tvoria celok, text;
- predvídanie z počutého alebo prečítaného textu;
- identifikovanie základných stavebných prvkov textu (nadpis, strofa, odsek), odlíšenie textu od ilustrácie, poézie od prózy;
- domýšľanie jednoduchého príbehu podľa ilustrácie, čítanie ilustrácie;
- prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu s pomocnými otázkami a nápoveďami učiteľa;
- odhadovanie významu neznámych slov, slovných spojení a umeleckých jazykových prostriedkov z kontextu (prirovnania, frazémy, emocionálne slová).
- vyjadrenie pochopenia rozdielu medzi reálnym a imaginárnym svetom, uvádzanie príkladov na využitie fantázie
Čítanie pre zážitok
- rozpoznanie a identifikácia literárnych postáv, ich charakteru, vlastností, opis prostredia, situácie, a to s pomocou ilustrácie aj bez nej;
- sebapoznávanie, porovnávanie seba a vlastných skúsenosti s postavami a textami, hľadanie zhody a rozdielov, hľadanie riešení pre situácie v texte;
- vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu a z ilustrácie verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
- vyjadrovanie postoja k prečítanému alebo počutému textu, k literárnym hrdinom, zobrazenej téme;
- stvárnenie obsahu textu metódami tvorivej dramatiky;
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počúvaného textu;
- sprostredkovanie umeleckého zážitku cez rôzne formy spracovania textu (divadelné, filmové, rozhlasové a iné spracovanie literárnych diel);
Samostatný/sebavedomý čitateľ
- budovanie čitateľského portfólia, vedenie jednoduchých záznamov v rôznych formách a podobách o knihách, o svojom čítaní a jeho pokrokoch, a to s pomocou učiteľa alebo samostatne;
- orientácia v zdrojoch na čítanie, rozširovanie čitateľského teritória, vlastný, spontánny a cielený výber kníh a časopisov na čítanie;
- spoznávanie dostupných knižníc a ich využívanie (triedna knižnica, školská knižnica, mestská/obecná knižnica).
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- monitorovanie kvality čítania (Viem text prečítať?);
- monitorovanie porozumenia (prípadne neporozumenia) obsahu a významu prečítaného (Viem, čo text hovorí?);
- kladenie otázok na porozumenie, riešenie úloh k textom, prepájanie tém s reálnym životom;
- uvedomenie si významu a potreby čítania literárnych textov a hodnotenie vlastných pokrokov v čítaní.
Tematické okruhy a žánre na výber
- tematické okruhy pre 1. cyklus: domov, rodina, priateľstvo, medziľudské vzťahy, medzigeneračné vzťahy a porozumenie, česť/čestnosť, záľuby a koníčky, zdravie, dobro, zlo, pravda a lož, hra, humor, príroda okolo nás, svet zvierat, pomoc iným, rodná krajina, zvyky, tradície a kultúra;
- čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov rusínskej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov: rozprávka, povesť, príbeh, obrázkový príbeh, komiks, nonsensová poézia a próza, bájka, riekanka, hádanka, pieseň, báseň.