Hlavným cieľom 3. cyklu je podporovať celkový rozvoj osobnosti žiaka v komunikatívnej, poznávacej, estetickej a etickej rovine prostredníctvom uvedomenia si jazykovej a kultúrnej pestrosti nielen v rámci Európy a sveta, ale aj v rámci jednotlivých sociálnych prostredí. Cez pochopenie významu jazyka pre národnú kultúru by mali žiaci dospieť k chápaniu odlišností, tolerancii a orientácii v multikultúrnom prostredí.

Ciele vzdelávania pre 3. cyklus

  • Aktívne vstupovať do hovorenej a písanej komunikačnej interakcie, vecne a sociálne primerane reagovať na repliky komunikačného partnera, formulovať primerané argumenty.
  • Pripraviť a prezentovať primerané hovorené a obrazovo-hovorené texty s komunikačným zámerom objasniť problém alebo presvedčiť adresáta.
  • Vytvoriť primeraný písaný, obrazovo-písaný alebo digitálny text s cieľom objektívne informovať, objasniť problém a vyjadriť názor podložený argumentmi.
  • Uplatňovať stratégie tvorby písaného textu, regulovať vlastný proces písania, uplatniť znalosti pravopisných pravidiel.
  • Čítať a počúvať rôzne druhy vecného (najmä odborného) textu, rozumieť mu, zhrnúť a vyhodnotiť získané informácie, využiť informácie pri vzdelávaní a v iných komunikačných oblastiach.
  • Uplatňovať stratégie porozumenia textu, plánovať a monitorovať úspešnosť porozumenia, regulovať vlastné porozumenie textu.
  • Získať a spracovať informácie z rôznych médií (tlačených, digitálnych, audiovizuálnych), veku primerane kriticky posúdiť spoľahlivosť informácií a ich zmysluplné využitie.
  • Nadobudnúť estetickú skúsenosť z recepcie rôznych literárnych žánrov, zdieľať obsahové, emocionálne a hodnotové posolstvá textu vo vlastných tvorivých aktivitách.
  • Objasniť príslušnosť literárnych diel ku kultúrnemu dedičstvu s dôrazom na hodnotu empatie, tolerancie a rešpektu človeka k človeku.
  • Uplatňovať tvorivosť pri riešení úloh, problémov a projektov, efektívne pritom spolupracovať v kolektíve.
  • Použiť pri porozumení a tvorení textu znalosti o systéme jazykových prostriedkov, využívať pritom jazykové slovníky v knižnej a elektronickej podobe.
  • Objasniť význam jazyka ako reprezentanta národnej kultúry, chápať potrebu dobrého ovládania spisovného jazyka v rámci vzdelávania a účasti v sociálnom a občianskom živote.
  • Rešpektovať jazykovú a kultúrnu rôznorodosť v spoločnosti, chápať jazykové potreby príslušníkov iných národov a národností.

Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • rozlišovať špecifiká komunikačnej interakcie v rôznych jazykoch, rešpektovať príslušníkov iných národov a kultúr,
  • zapájať sa do rozhovoru vhodným spoločenským tónom a rešpektovať základné komunikačné pravidlá a  kriticky reagovať na repliky komunikačného partnera,
  • používať a uplatňovať pri vedení dialógu zásady kooperácie a zdvorilosti,
  • diskutovať v skupinách na aktuálne alebo odborné témy, vyjadrovať svoj názor a podporovať ho rôznymi druhmi argumentov,
  • využívať na komunikáciu situačne vhodné komunikačné kanály a vyhodnocovať riziká komunikácie v internetovom prostredí,
  • dodržiavať pravidlá bezpečnej, vecnej, sociálne primeranej a etickej interakcie,
  • používať rôzne žánre bežnej a administratívnej korešpondencie,
  • spolupracovať a komunikovať v kolektíve pri riešení problémov, pomenovať príčiny konfliktov a reguláciou svojho správania im predchádzať.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
  • používanie jednotlivých variet ukrajinčiny, delenie a základné znaky ukrajinských nárečí;
  • poznávanie, porovnávanie a nacvičovanie komunikačnej interakcie vo viacerých jazykoch;
  • chápanie jazykových potrieb príslušníkov iných národov a národnostných menšín vo viacjazyčnom prostredí.
Dialogická komunikácia, diskusia a kooperácia
  • využívanie primeraného množstva informácií v dialógu pravdivo, vecne, jasne a zrozumiteľne dodržiavaním pravidiel sociálne primeranej a etickej diskusie;
  • nacvičovanie skupinovej diskusie na aktuálnu alebo odbornú tému prostredníctvom rôznych argumentov a argumentačných techník;
  • participovanie v internetovej diskusii zapojením sa do diskusného fóra.
Korešpondencia
  • formulácia jednoduchej úradnej žiadosti
  • kompletizovanie bežnej a úradnej elektronickej korešpondencie prostredníctvom e-mailu;
  • aplikovanie jazykových a grafických špecifík krátkych textových správ.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • porozumenie a používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania interakčných aktivít;
  • využívanie argumentačnej funkcie komunikačných prostriedkov s uplatňovaním pravidiel spisovnej výslovnosti v písanej a v elektronickej interakcii.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • vytvárať obsahovo a formálne súdržné hovorené texty s rôznym komunikačným zámerom,
  • zhromažďovať, hodnotiť, využívať získané informácie z viacerých zdrojov, overovať ich a prezentovať ich pravdivosť,
  • pripravovať a kultivovane prednášať príležitostné rečnícke prejavy s rešpektovaním a uplatňovaním jazykových pravidiel, popri jazykových a mimojazykových prostriedkov,
  • analyzovať a hodnotiť hovorené prejavy iných, svoje stanovisko podoprieť argumentmi,
  • využívať jazykové slovníky a znalosti jazykovedných pojmov a termínov.
Obsahový štandard
Príprava a prezentácia hovoreného prejavu
  • zhromažďovanie materiálu selektovaním vhodných stratégií prípravy a úpravy textu, využívanie knižnýchelektronických jazykových slovníkov;
  • prezentovanie kultivovaneho prednesu hovoreného prejavu a obrazovo-hovoreného textu, funkčné prepojenie jazykovej a obrazovej zložky v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
  • počúvanie hovorených prejavov iných, sebareflexia prezentovaného;
  • analyzovanie a hodnotenie obsahovej, kompozičnej, jazykovej, prednesovej a vizuálnej stránky prejavu podľa vopred stanovených kritérií;
  • formulovanie argumentov pri vyjadrovaní stanoviska k vlastnému alebo inému hovorenému prejavu.
Žánre hovorového a obrazovo-hovoreného textu
  • identifikovanie, systematizovanie a zovšeobecňovanie poznatkov o slohových útvaroch/žánroch hovoreného alebo obrazovo-hovoreného textu;
  • vyjadrovanie názoru na aktuálne témy s podporou argumentov a s cieľom presvedčiť adresáta;
  • moderovanie podujatia formou rečníckeho prejavu.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
  • využívanie argumentačnej a sugestívnej funkcie komunikačných prostriedkov s využitím možností textového editora;
  • uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti;
  • zapájanie sa do rozhovorov a rešpektovanie základných komunikačných pravidiel.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zdôvodniť voľbu žánrov písaného textu pre naplnenie komunikačného alebo autorského zámeru,
  • zohľadniť očakávania (potenciálneho) adresáta písaného textu,
  • využiť písanie ako prostriedok sebavyjadrenia na vyjadrenie názoru a na argumentáciu,
  • monitorovať priebeh vlastného písania a využívať rôzne stratégie na jeho vylepšenie,
  • upravovať obsahovú, kompozičnú, jazykovú a formálnu stránku napísaného textu, počítačové textové editory s využívaním rôznych druhov jazykových slovníkov,
  • vysvetliť a určiť pri tvorení a úprave textu význam štandardizovaných pojmov.
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
  • zhromažďovanie, komunikovanie a odôvodnenie výberu textu v konkrétnej situácii podľa vhodného slohového postupu;
  • upravovanie obrazovej a grafickej zložky textu pri multimodálnych a digitálnych komunikátoch a využívanie ďalších možností textového editora;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
  • porozumenie produkčnej úlohy, stanovenie cieľa písania, analyzovanie a hodnotenie textu vzhľadom na komunikačný zámer, slohový postup a adresáta;
  • plánovanie efektívnych stratégií pri tvorení textu;
  • monitorovanie priebehu zhromažďovania a triedenia vhodného jazykového materiálu;
  • koncentrovanie pozornosti vo fáze štylizácie, potlačenie rušivých a nesúvisiacich podnetov.
Žánre písaného a obrazovo-písaného textu
  • vyjadrovanie rôznych komunikačných zámerov s využitím jednotlivých slohových postupov alebo ich kombináciou, podporou argumentov a s cieľom presvedčiť adresáta;
  • sebavyjadrenie prostredníctvom rôznych techník tvorivého písania.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • vyjadrovanie syntaktických významov vo vete pri písanej produkcii;
  • porozumenie a používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
  • využívanie argumentačnej funkcie komunikačných prostriedkov;
  • používanie rôznych druhov nadväzujúcich prostriedkov v texte.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
  • získavanie a aplikovanie pravopisných zručností v oblasti morfológie, gramatiky, etymológie, sémantiky a interpunkcie.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • orientovať sa v rôznych žánroch vecného textu podľa komunikačných oblastí, záujmových aktivít alebo zapojenia sa do spoločenského a občianskeho života využívať aj mimo učebnicové zdroje,
  • konfrontovať s vlastnými znalosťami a skúsenosťami informácie z rôznych informačných zdrojov pri tvorení vlastných textov s uplatnením rôznych stratégií,
  • porovnávať obsahové, kompozičné a jazykové odlišnosti textov podľa rôzneho komunikačného zámeru a slohového postupu,
  • analyzovať jazykové prostriedky v texte, využívať pritom rôzne druhy jazykových slovníkov,
  • porozumieť primeraným jazykovedným pojmom a termínom a aplikovať ich pri analýze a hodnotení textov,
  • pomenovať hodnotu a funkcie jazyka v osobnom, v spoločenskom živote, rozvíjať pozitívny postoj k iným jazykom a kultúram.
Obsahový štandard
Porozumenie textu a využitie získaných informácií
  • porozumenie súvislým, nesúvislým a multimodálnym textom na úrovni explicitných a implicitných významov;
  • vyvodzovanie implicitných informácií z textu prehlbujúce základné porozumenie textu;
  • získavanie, spracovanie, triedenie, posúdenie pravdivosti a spoľahlivosti informácií z rôznych informačných zdrojov na základe konfrontácie;
  • zdieľanie a prezentovanie získaných informácií v skupinovej diskusii, obhajovanie názoru pomocou argumentov, vecné reagovanie na argumenty účastníkov diskusie.
Metakognitívne procesy pri spracovaní informácií
  • orientovanie sa v dostupných primárnych a sekundárnych informačných zdrojoch;
  • vyhodnocovanie cieľov, reflexia a komunikovanie výsledkov čítania alebo počúvania podľa vlastného výberu;
  • upevňovanie a využívanie osvojených stratégií čítania, učenia sa z textu a náročnejších foriem spracovania obsahu v digitálnom prostredí;
  • formovanie základných spôsobilostí informačnej gramotnosti, kritického myslenia a vlastnej autorskej tvorby pri práci s informáciami;
  • využívanie fyzických a elektronických knižníc, orientácia v knižných katalógoch.
Vlastnosti textu na novú stranu
  • rozvíjanie témy a logické usporiadanie viet a odsekov podľa použitého slohového postupu;
  • analyzovanie, nadväzovanie viet prostredníctvom rôznych druhov nadväzujúcich prostriedkov (konektorov);
  • porovnávanie textov podľa obsahu, slohového postupu a použitých jazykových prostriedkov.
Žánre vecného textu
  • analyzovanie propagačnej a presvedčovacej funkcie v rôznych druhoch reklamného textu;
  • porozumenie a rozlišovanie rečníckych žánrov.
  • identifikovanie manipulácie v rôznych druhoch reklamného textu
Komunikačné prostriedky a pravidlá, význam jazyka
  • porozumenie funkciám, významu, stavbe jazyka a problematike viacjazyčnosti na území a mimo územia štátu;
  • vyjadrenie významu syntaktických, lexikálnych, slovotvorných a morfologických prostriedkov .

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zdieľať, hodnotiť svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne,
  • porovnávať a hodnotiť štruktúrne prvky jednotlivých žánrov ukrajinskej a svetovej literatúry, kriticky vyhodnocovať autorov zámer, zaujímať stanovisko k prečítanému textu,
  • diskutovať o texte a prečítaný text využívať ako podporu pre svoju argumentáciu,
  • vyberať si zdroje na čítanie, zdôvodňovať svoj výber, odporúčať knihy s odôvodnením, analyzovať a hodnotiť rôzne formy spracovania literárnych diel, námetov,
  • tvoriť na základe poznania a zážitku z literárneho textu vlastné texty.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
  • reprodukovanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu s viacerými dejovými líniami;
  • identifikovanie a odpisovanie stavebných prvkov textu na základe poznania žánru a čitateľských skúseností;
  • diskutovanie o texte, prezentovanie vlastnej interpretácie textu, domýšľanie a tvorba variantu pokračovania textu;
  • dedukovanie významu neznámych slov, slovných spojení a umeleckých jazykových prostriedkov z kontextu, vysvetľovanie pomocou ďalších zdrojov.
Čítanie pre zážitok
  • rozpoznávanie, pomenovanie a vyjadrovanie vlastných pocitov, postojov, myšlienok a zážitkov z literárneho, dramatického, filmového a ilustrovaného spracovania;
  • debatovanie s argumentáciou o hodnotách a kvalitách kníh;
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu;
  • uvedomovanie si a rešpektovanie autorstva a kontextu vzniku literárnych diel vlastnej kultúry a kultúry iných národov.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
  • vedenie tvorivých záznamov o knihách, analyzovanie a rozširovanie vlastného čítania a  pokrokoch v rôznych čitateľských teritóriách;
  • budovanie čitateľských rituálov a trvalých čitateľských návykov;
  • používanie knižnice a  orientovanie sa v knižných katalógoch.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
  • budovanie schopnosti vedome pracovať s textom ako so zmysluplným zdrojom poznatkov a zážitku;
  • vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie v závislosti od čitateľských preferencií, plánovanie procesu čítania a čitateľských aktivít;
  • uvedomovanie si obsahu a významu prečítaného, hlbšie porozumenie textu a možností regulačných procesov;
  • komunikovanie a opisovanie zážitku z čítania alebo počúvania.
Tematické okruhy a žánre na výber
  • tematické oblasti z 1. a 2. cyklu zostávajú v platnosti a obohacujú sa o nové témy a pohľady;
  • okruhy pre 3. cyklus: dôstojnosť, osobné záujmy, potreby a záujmy iných, písané a nepísané zákony, chápanie dobra a zla, odvaha, sloboda, zodpovednosť, priateľstvo, hodnoty, klamstvo, nenávisť, ľudské a spoločenské dilemy, hrdinstvo, mier, ľudská česť, obeta, láska, občianska spolupatričnosť, angažovanosť a spolunažívanie, zlyhanie jednotlivca/spoločnosti, šťastie, silné a slabé stránky osobnosti, prvá láska, spoločné hodnoty, spoločné konanie a osamelosť, strach, problémy v škole, tolerancia, dovolené a zakázané, rozmanitosť a podobnosť kultúr, národná kultúra a kultúrne dedičstvo slovné hry, krása, realita a fantázia, globálne environmentálne problémy a ich riešenia pri ochrane životného prostredia, úcta k živej a neživej prírode, minulosť, prítomnosť a budúcnosť, historická pamäť, jedinečnosť nárečí, rodného kraja;
  • texty reprezentujúce rôzne typy a žánre z literatúry ukrajinskej aj svetovej proveniencie, na základe potrieb a záujmov žiakov a so zreteľom na detský aspekt, z najnovšej literatúry, ale aj z klasickej literatúry.

< predchádzajúciobsah ďalší >