Hlavným cieľom 2. cyklu je rozvíjať komunikačnú kompetenciu žiakov potrebnú na aktívne používanie slovenského jazyka v bežných komunikačných situáciách a vychovať aktívneho čitateľa.

Ciele vzdelávania pre 2. cyklus

  • Globálne porozumieť počutým a čítaným súvislým textom a kratším literárnym ukážkam, ktorých obsah, štýl a jazyk sú primerané jazykovej úrovni a skúsenostiam žiaka.
  • Vyjadriť myšlienky a stanoviská (ústne a písomne) v rôznych sociálnych situáciách v rámci tematických okruhov.
  • Primerane veku a individuálnym schopnostiam vyjadrovať pochopenie pre komunikáciu druhých, reflektovať svoje konanie, konštruktívne komunikovať a držať sa témy rozhovorov.
  • Sformulovať jednoduchý ústny a písomný prejav v rámci osvojených tematických okruhov.
  • V danej komunikačnej situácii dodržiavať správnu výslovnosť, zrozumiteľne artikulovať, primerane gestikulovať, používať adekvátnu mimiku a vhodný spoločenský tón v súlade s cieľom komunikácie a prostredím.
  • Čítať a počúvať s porozumením primerané súvislé texty o známych témach a kratšie ukážky zo slovenskej literatúry pre deti a mládež.
  • Orientovať sa v nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textoch.
  • Identifikovať v texte explicitné informácie a s pomocou vyvodiť základné implicitné informácie.
  • Vyjadriť svoj názor na prečítaný text, jednoducho a jasne sformulovať svoj čitateľský zážitok.
  • Aplikovať osvojené ortoepické, ortografické a gramatické pravidlá potrebné na ústnu a písomnú komunikáciu s dôrazom na odlišnosti od maďarského jazyka.

Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)

Výkonový štandard

Výkonový štandard zahŕňa očakávaný výkon žiaka na konci cyklu a je zostavený podľa jednotlivých zložiek základného komponentu (recepcia, produkcia a interakcia).

Recepcia/Počúvanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť bežným jednoduchým otázkam, frázam a inštrukciám, prípadne ich parafrázam v situáciách, ktoré sa ho bezprostredne týkajú a súvisia s osvojenými témami, vie na ne jednoducho verbálne reagovať,
  • porozumieť a reagovať, ak partner v komunikácii hovorí jednoducho a zreteľne, prispôsobí tempo reči a slovnú zásobu jeho individuálnym rečovým schopnostiam,
  • globálne porozumieť počutým veku primeraným súvislým textom a kratším literárnym ukážkam s menším počtom neznámych slov, ktorých obsah, štýl a jazyk sú primerané jeho jazykovej úrovni a skúsenostiam,
  • rozoznať kľúčové informácie v počutom texte, ktorý je obsahovo a gramaticky jednoduchý, prednesený zreteľne a pomaly a týka sa známych tém a osvojenej slovnej zásoby,
  • klásť otázky k obsahu textu,
  • odpovedať na jednoduché otázky na základe počutého textu.
Recepcia/Čítanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas aj potichu a s porozumením veku primerané vecné a literárne texty,
  • pri čítaní uplatňovať správnu intonáciu a výslovnosť, primeranú silu hlasu a dodržiavať správnu melódiu,
  • prispôsobiť rýchlosť čítania tomu, aby čo najefektívnejšie pochopil informácie,
  • po príprave výrazne čítať veku primerané vecné a literárne texty,
  • globálne pochopiť podstatu veku primeraných vecných a literárnych textov s menším počtom neznámych slov,
  • klásť otázky k obsahu textu,
  • porozumieť explicitným významom a vyhľadať v texte základné informácie,
  • s pomocou učiteľa vyvodiť základné implicitné významy z prečítaného vecného a literárneho textu,
  • s pomocou učiteľa členiť text na menšie významové celky,
  • s pomocou učiteľa vyhľadať v texte kľúčové slová,
  • vyhľadať konkrétne informácie v jednoduchých informačných materiáloch,
  • rozlíšiť v texte hlavnú myšlienku od vedľajších, podstatné informácie od nepodstatných,
  • samostatne čítať veku a jazykovým zručnostiam primerané kratšie ukážky zo slovenskej literatúry pre deti a mládež,
  • zdieľať svoj zážitok z čítania textu primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne,
  • s pomocou učiteľa vyvodiť význam neznámeho slova z kontextu,
  • pracovať s prekladovými slovníkmi a príručkami.
Produkcia/Ústny prejav

Žiak vie/dokáže:

  • nadviazať komunikáciu s osobami hovoriacimi po slovensky,
  • predstaviť sa, používať bežné pozdravy a oslovenia primerane situácii,
  • sledovať a pochopiť krátky ústny prejav partnera,
  • adekvátne reagovať na bežné príkazy a pokyny učiteľa,
  • primerane jazykovej úrovni a veku jednoducho, pomocou krátkych viet komunikovať v rámci osvojených tematických okruhov,
  • zoštylizovať jednoduché vety a vetné konštrukcie podľa modelov,
  • na základe osnovy alebo otázok zoštylizovať kratšie súvislé texty na známe témy s využitím osvojenej slovnej zásoby,
  • svoju výpoveď usporiadať podľa časovej postupnosti,
  • začať, rozvíjať a ukončiť rozhovor v bežných komunikačných situáciách,
  • podľa vzoru tvoriť krátke dialógy, súvislý text v rámci osvojených tém, jednoducho opísať niekoho/niečo, riešiť štandardné sociálne situácie, reagovať na ne,
  • v danej komunikačnej situácii primerane gestikulovať, používať adekvátnu mimiku a vhodný spoločenský tón v súlade s cieľom komunikácie a prostredím, v ktorom sa daná komunikácia uskutočňuje,
  • jednoduchým spôsobom vyjadriť svoj názor na určitú tému,
  • po príprave voľne reprodukovať kratší veku primeraný prečítaný alebo vypočutý vecný a literárny text,
  • po príprave zahrať situačné hry a prečítaný literárny text,
  • vyjadriť svoje pocity, myšlienky a zážitky z počúvaného i čítaného textu a z ilustrácií,
  • predniesť krátku, vopred pripravenú prezentáciu na danú tému,
  • správne artikulovať, jasne, nahlas a zrozumiteľne rozprávať,
  • zvoliť vhodnú intonáciu, prízvuk a tempo v súlade s cieľom komunikácie,
  • použiť vhodné jazykové prostriedky s ohľadom na cieľ, obsah a adresáta komunikácie/komunikačnej situácie,
  • aplikovať osvojené ortoepické a gramatické pravidlá potrebné na ústnu komunikáciu.
Produkcia/Písomný prejav

Žiak vie/dokáže:

  • rozlíšiť kontrastívne znaky maďarskej a slovenskej abecedy,
  • utvoriť kratšie slohové útvary/žánre známe z predchádzajúceho cyklu (napr. pozdrav z výletu, blahoželanie a pod.),
  • podľa vzoru vyplniť formuláre (napr. žiacky preukaz, čitateľský preukaz, obálku, pohľadnicu a pod.) a veku primeraný osobný dotazník,
  • tvoriť jednoduché vety podľa obsahu v rámci osvojených tematických okruhov,
  • podľa vetných modelov tvoriť jednoduché holé a rozvité vety,
  • použiť správnu interpunkciu na konci jednoduchých viet,
  • sformulovať jednoduchý opis pracovného postupu s využitím osvojenej slovnej zásoby i podporného obrazového materiálu,
  • stručne opísať objekty (predmety, osoby, prostredie, prírodné javy) vystavené priamemu pozorovaniu,
  • po príprave napísať jednoduchú charakteristiku podľa vonkajších znakov osoby a jej charakterových vlastností,
  • použiť vhodnú slovnú zásobu podľa témy a komunikačného zámeru textu,
  • aplikovať osvojené lexikálne jednotky, štylizovať vety a vetné konštrukcie podľa modelov,
  • pri tvorbe písomného prejavu aplikovať osvojené jazykové prostriedky a základné pravidlá slovenského pravopisu súvisiace s osvojovaním slovnej zásoby a gramatiky.
Interakcia/Ústna interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • reagovať jednoduchými vetami na známe otázky, resp. na ich parafrázy a inštrukcie, ktoré sa týkajú známych tém a bezprostrednej skúsenosti,
  • jednoducho, ale efektívne udržiavať spoločenskú konverzáciu prostredníctvom jednoduchých bežných výrazov a fungovaním v rámci základných zvyklostí v situáciách, ktoré sa ho bezprostredne dotýkajú (napr. predstaviť sa, ospravedlniť sa, požiadať o niečo, pozvať niekoho, reagovať na pozvanie a pod.),
  • aktívne sa zapojiť do jednoduchých rozhovorov, ak partner v komunikácii používa bežné slová a frázy z oblasti osvojených tém,
  • začať, udržať a ukončiť jednoduché osobné rozhovory, požiadať o pozornosť,
  • viesť jednoduchý telefonický rozhovor (napr. dohodnúť si stretnutie s kamarátom a pod.),
  • vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie textu, jednoduchým spôsobom požiadať o zopakovanie informácie, pomalšie tempo reči či vysvetlenie neznámeho výrazu (kompenzačná stratégia),
  • identifikovať a použiť základné neverbálne prostriedky týkajúce sa nadviazania kontaktu a jednoduchej komunikácie,
  • komunikovať v jednoduchých a bežných situáciách, ktoré si vyžadujú priamu výmenu informácií (napr. poskytnúť a požiadať o informácie o smere cesty, kúpiť si lístky do kina, urobiť jednoduché nákupy alebo objednať si jedlo v reštaurácii a pod.),
  • zvládnuť krátke spoločenské konverzácie pomocou bežných zdvorilostných slovných spojení.
Interakcia/Písomná interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • sformulovať jednoduché súkromné listy, odkazy, e-maily a textové správy (napr. odpoveď na pozvanie, potvrdenie alebo zmena dohodnutého stretnutia a pod.),
  • zapojiť sa do jednoduchej spoločenskej on-line komunikácie (napr. zdieľaním správ a vytváraním/potvrdzovaním plánov na stretnutie a pod.),
  • stručne komentovať on-line príspevky iných (napr. fotografie, videá),
  • jednoducho reagovať na krátke správy, on-line príspevky alebo oznámenia (napr. blahoželanie k narodeninám, pozvánka na oslavu) s použitím osvojenej slovnej zásoby.
Obsahový štandard

Obsahový štandard pozostávajúci zo siedmich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností osvojoval slovenský jazyk a bol schopný jednoducho komunikovať.

Funkcie jazyka

Funkcie jazyka sú prostriedkom pre dosiahnutie zmysluplnej komunikácie. Ich realizáciu v komunikácii podmieňuje vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov. Umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie.

  • Nadviazať kontakt pri stretnutí s osobami hovoriacimi po slovensky: upútať pozornosť, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, predstaviť niekoho, reagovať pri predstavovaní, privítať niekoho, rozlúčiť sa
  • Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu, potvrdiť informáciu/žiadať potvrdenie informácie, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie, vysvetlenie informácie, upozorniť na niečo, identifikovať niekoho/niečo
  • Opísať: s použitím detailov osobu/predmet/miesto/činnosť
  • Vyjadriť názor: zistiť a vyjadriť názor, vyjadriť presvedčenie, vybrať si z ponúkaných možností a zdôvodniť výber
  • Vyjadriť schopnosť: zistiť a vyjadriť znalosť/neznalosť, zistiť a vyjadriť schopnosť vykonať nejakú činnosť
  • Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť/smútok/ľútosť/fyzickú bolesť, utešiť/ podporiť/dodať odvahu, vyjadriť želanie/nádej/sklamanie, vyjadriť strach/znepokojenie, vyjadriť spokojnosť/nespokojnosť, zistiť pocity iných
  • Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád/rada, zistiť a vyjadriť, čo niekto má/nemá rád, čo sa niekomu páči/nepáči, vyjadriť, čo uprednostňujem a zdôvodniť to
  • Zaujať postoj: dať pokyn/príkaz, vyjadriť zákaz, požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas, sľúbiť, ospravedlniť sa
  • Vyjadriť návrh a reagovať naň: navrhnúť niekomu niečo, odpovedať na návrh, požiadať o niečo, odpovedať na požiadavky, poradiť, poďakovať sa, ponúknuť pomoc
  • Korešpondovať: vhodne začať list/e-mail, rozvinúť obsah listu/e-mailu, vhodne ukončiť list/e-mail, napísať krátku textovú správu
  • Reagovať na udalosť: vyjadriť záujem/nezáujem, vyjadriť prekvapenie, pripomenúť niekomu niečo, blahoželať, pozvať a reagovať na pozvanie, jednoducho zhodnotiť udalosť
  • Porozprávať príbeh a reagovať naň: vyjadriť, či sa príbeh páči/nepáči a zdôvodniť svoj názor, vyjadriť porozumenie príbehu, začať príbeh, rozvinúť dej príbehu, ukončiť príbeh, samostatne porozprávať príbeh, reprodukovať príbeh/tvorivo prerozprávať príbeh, zhrnúť príbeh
  • Uskutočniť audio/video hovor: vhodne začať audio/video hovor, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie, vysvetlenie povedaného, vhodne ukončiť audio/video hovor
Jazykové prostriedky

2. Jazykové prostriedky zahŕňajú slovnú zásobu, výslovnosť a gramatické javy. Predstavujú repertoár slov, slovných spojení a gramatických štruktúr, s ktorými sa žiak oboznamuje v rámci tematických okruhov a funkcií jazyka. Osvojovanie gramatických javov prebieha prostredníctvom opakovaného používania i aktívneho precvičovania slovných spojení a jednoduchých viet v konkrétnych, zmysluplných situáciách v rámci stanovených tematických okruhov. Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké jazykové prostriedky žiak používa v konkrétnych komunikačných situáciách:

pojmové okruhy

  • vyjadrenie existencie: sloveso byť v prítomnom a minulom čase
  • vyjadrenie vlastníctva: sloveso mať v prítomnom a minulom čase, privlastňovacie zámená
  • vyjadrenie priestorových vzťahov: smer, miesto, poloha, diaľka, vzdialenosť, predložkové väzby, príslovky miesta
  • vyjadrenie časových vzťahov: konkrétny čas, určitý a neurčitý čas, dĺžka trvania deja, časové ohraničenie deja, termíny, dátumy, deje a udalosti, časová postupnosť činností a dejov súvisiacich so životom žiaka, jednorazové, prebiehajúce a opakované činnosti, odkazovanie na prítomnosť, minulosť a budúcnosť
  • vyjadrenie kvantitatívnych vzťahov: počet, poradie, množstvo, dĺžka, hmotnosť, miera, objem, porovnávanie počtu, množstva a miery
  • vyjadrenie kvalitatívnych vzťahov: rozmery a miery (dĺžka, šírka, výška, hĺbka, vzdialenosť, váha, hmotnosť, objem, plocha, teplota), stav zraku, sluchu, chuť, vôňa, farba, materiál, látka, vek, fyzický stav
  • vyjadrenie mentálnych procesov: myslenie, pamäť, pocity
  • vyjadrenie logických vzťahov: priraďovanie, protiklady, príčina, dôvod, následok
  • vyjadrenie modality: postoj hovoriaceho – oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie a želacie vety na základe modelových viet
  • používanie osvojených jazykových a mimojazykových prostriedkov kohézie (gestikulácia, mimika, dodržiavanie vhodnej vzdialenosti s komunikujúcou osobou v danej komunikačnej situácii)
  • nácvik vhodnej vetnej melódie a dôrazu; uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (kvantita, slovný prízvuk, splývavá výslovnosť)
  • jednoduchý opis niekoho alebo niečoho, jednoduchá charakteristika niekoho na základe pomocných otázok

lexikológia

  • slovná zásoba: osvojovanie ročne približne 200 – 250 lexikálnych jednotiek aktívne a 100 receptívne, najfrekventovanejšie páry antoným a synoným, aplikácia osvojených lexikálnych jednotiek a ustálených slovných spojení
  • používanie slovníkov a príručiek: práca so slovensko-maďarským a maďarsko-slovenským prekladovým slovníkom a s obrázkovým slovníkom, synonymickým slovníkom, frazeologickým slovníkom, Pravidlami slovenského pravopisu, slovníkom cudzích slov pre školy, Krátkym slovníkom slovenského jazyka

zvuková stránka reči a pravopis

  • správna výslovnosť, artikulácia, intonácia, sila hlasu, pauza, tempo, dynamika a rytmus
  • výslovnosť slabík de, te, ne, le, di, ti, ni, li v najfrekventovanejších slovách, výslovnosť „i“ po tvrdých spoluhláskach v najfrekventovanejších slovách cudzieho pôvodu a vo zvukomalebných slovách
  • slovenská abeceda, delenie slovenských hlások; kontrastívne znaky maďarskej a slovenskej abecedy, hláska a písmeno
  • písanie odlišných spoluhlások (s, š, č, ď, dž, ť, ň, ľ, ĺ, ŕ, ž), samohlások (ä, y, ý) a dvojhlások (ia, ie, iu, ô)
  • významotvorná funkcia dĺžky samohlások
  • delenie slov na slabiky s využitím osvojených a utvrdených vedomostí z maďarského jazyka
  • rozdeľovanie známych slov s dvojhláskami a so slabikotvornými spoluhláskami
  • písanie známych slov so slabikami de, te, ne, le, di, ti, ni, li; hy, chy, ky, gy, dy, ty, ny, ly; ži, či, ši, dži, ci, dzi, ji
  • písanie i/y, í/ý v koreni najfrekventovanejších slovenských slov po tvrdých a mäkkých spoluhláskach
  • pravidlo o rytmickom krátení a jeho aplikácia
  • pravopis vlastných mien – osobných mien, zemepisných názvov miest a obcí
  • písanie interpunkčných znamienok za oznamovacími, opytovacími, rozkazovacími, želacími a zvolacími vetami

morfológia

  • podstatné mená: rod a číslo najfrekventovanejších podstatných mien (osvojených a používaných v rámci tematických okruhov)
  • prídavné mená: praktické používanie zhody prídavných mien s podstatnými menami
  • predložky: systematizácia poznatkov predchádzajúceho cyklu (vyjadrenie miesta, smerovania, času, prostriedku a účelu pomocou predložiek) a ich vhodné používanie
  • slovesá: tvorenie a používanie správnych tvarov slovies podľa osoby, čísla a času; modálne slovesá (chcieť, musieť, vedieť, môcť)
  • príslovky: času, miesta, spôsobu, príčiny – praktické používanie správnych tvarov slovies s príslovkami
  • zámená: praktické používanie osobných, ukazovacích, opytovacích a privlastňovacích zámen

syntax

  • vety podľa zámeru hovoriaceho, tvorenie jednoduchých viet podľa obsahu, správna intonácia viet a pravopis, kladné a záporné vety
  • jednoduchá veta: tvorenie jednoduchých viet s použitím osvojenej slovnej zásoby v rámci tematických okruhov
Sociolingválna zložka

Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia.

  • sprievodné gestá na podporu komunikácie v interakcii a produkcii
  • vybrané aspekty každodenného života ľudí v rôznych kontextoch a oblastiach (rodina, stravovanie, denný režim, činnosti vo voľnom čase, cestovanie a pod.)
  • spoločenské konvencie (návštevy, oslavy, oblečenie, správanie sa v súkromných a verejných priestoroch a pod.)
  • súkromná a verejná komunikácia: rozhovory doma, v škole, na nákupoch, na pošte, na železničnej a autobusovej stanici, ústne blahoželania, telefonovanie, SMS,  e-mail, čet, pozdravy z výletov – primerané jazykovej úrovni a veku žiakov
  • základné podobnosti a rozdiely medzi kultúrami (napr. sviatky, zvyky, tradície v rodine a pod.)
Tematické okruhy

Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie medzipredmetových vzťahov a prierezových gramotností.

Rodina a spoločnosť:

členovia rodiny, príbuzenstvo, priatelia, meno žiaka, rodičov a súrodencov, osobné údaje žiaka, vek rodičov a súrodencov, život v rodine, pomoc rodičom, vzájomná pomoc v rodine, charakteristika členov rodiny, povolanie rodičov, záľuby a zamestnania členov rodiny, adresa bydliska žiaka a starých rodičov, režim dňa, sviatky, zvyky a tradície

Domov a bývanie:

dom/byt, miestnosti v dome/v byte, opis miestností, zariadenie domu/bytu, stroje a prístroje v domácnosti, činnosti v dome/byte, v okolí domu, udržiavanie čistoty a poriadku, skrášľovanie bytu/domu a prostredia, pomoc v domácnosti, domáce práce, režim dňa rodiny, orientácia v meste/dedine, prostredie, bydlisko, rastliny a zvieratá v najbližšom okolí

Voľný čas a záľuby:

určenie času, ročné obdobia, karneval, činnosti v rámci voľného času, knihy a čítanie, hry, športové aktivity, turistika, základná umelecká škola, centrum voľného času, knižnica, pravidlá slušného správania počas zábavy a športovania

Doprava a cestovanie:

dopravné prostriedky, cesta do školy, školský výlet, kultúra cestovania, najdôležitejšie dopravné značky a predpisy pre chodcov a cyklistov, mestská doprava

Ľudské telo, starostlivosť o zdravie:

ľudské telo, zdravie, choroby detí – predchádzanie chorobám, nehoda/úraz, osobná hygiena, u lekára/zubára, obliekanie podľa počasia, odev a obuv, zdravá výživa, jedlá, správna životospráva, význam športu, vychádzky, exkurzie, výlety, hry v prírode

Vzdelávanie a práca:

budova a okolie školy, adresa školy, personál školy, trieda, zariadenie triedy, život v škole, režim dňa žiaka, vyučovacie predmety, rozvrh hodín, učebné pomôcky, činnosti v škole, dištančné/on-line vzdelávanie, vysvedčenie, záujmové krúžky, záujmová a mimoškolská činnosť, školská knižnica, centrum voľného času, kalendár, školský rok, prázdniny, skrášľovanie triedy a školy

Obchod a služby:

kultúra nakupovania, spôsob nákupu a platenia, tovar, množstvo, základné potraviny, zelenina, ovocie, kvety, darčeky, občerstvenie, pošta, vyplnenie sprievodky na balík, pohľadnica, cukráreň, divadlo, kino, nákupy v rozličných obchodoch, v tržnici

Človek a príroda:

domáce zvieratá a ich mláďatá, poľné a lesné zvieratá, zvieratá v zoo, život v lese, na lúkach, poliach; rastliny, premena prírody a činnosti ľudí a zvierat podľa ročných období, ochrana životného prostredia, počasie, poľnohospodárske práce, práce v ovocnom sade a záhrade

Naša vlasť:

mesto/dedina, adresa, naša obec, naše mesto, základné poznatky o Slovenskej republike, Bratislava – hlavné mesto Slovenska, bydlisko a blízke okolie, okresné mesto

Druhy textov

Druhy textov predstavujú priestor na aplikáciu jednotlivých komunikačných jazykových činností a stratégií. Využívajú sa rôzne autentické, prípadne upravené vecné a literárne texty, texty z médií na primeranej úrovni náročnosti v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme.

Súvislé a nesúvislé texty obsahovo zamerané na tematické okruhy

  • texty osobného charakteru: blahoželania, vinše, pohľadnice, krátke správy (SMS, čet, e-mail), jednoduché súkromné listy, poznámky a odkazy
  • jednoduchý opis niekoho alebo niečoho, jednoduchá charakteristika niekoho na základe pomocných otázok (napr. opis osoby/predmetu, návody, ilustrované návody, inštrukcie, jednoduché recepty a pod.)
  • texty spojené so školským prostredím: rozvrh hodín, pokyny v učebniciach, jednoduché náučné texty z učebníc, detských časopisov a encyklopédií s vizuálnou podporou, jednoduché formuláre (žiacky preukaz, čitateľský preukaz, sprievodka na balík a pod.), jednoduché osobné dotazníky, pozvánky
  • reklamné texty: letáky, katalógy, brožúry, plagáty, programy, jedálny a nápojový lístok
  • publicistické texty v novinách alebo na internete: inzeráty, krátke správy, jednoduché rozhovory, predpoveď počasia
  • verejné nápisy a tabule: bežné nápisy na verejných priestranstvách, informačné a smerové tabule, plány, mapy, výstrahy, piktogramy

Literárne texty

  • rozprávky: ľudové a autorské rozprávky
  • slovenské ľudové rozprávky (charakteristické prvky ľudových rozprávok na základe vedomostí z maďarského jazyka a literatúry; čarovné prvky, rozprávkové motívy, hrdinovia ľudových rozprávok, podobní a odlišní hrdinovia slovenských a maďarských ľudových rozprávok; kompozícia ľudových rozprávok, najznámejší zberatelia ľudových rozprávok)
  • autorské rozprávky: rozprávky pre deti od slovenských autorov (rozdiel medzi ľudovými a autorskými rozprávkami, hlavné znaky rozprávky)
  • ľudové piesne, detské hry, krátke útvary ľudovej slovesnosti: príslovia a porekadlá viažuce sa k práci, hádanky, pranostiky (podobné motívy v slovenskej a v maďarskej ľudovej slovesnosti), slovenské ľudové piesne, tematika a stavba (prednes ľudových riekaniek, vyčítaniek, krátkych básní, hádaniek, detských hier, textov detských piesní)
  • obrazy zo života detí a prírody: krátke básnické a prozaické diela zo súčasnej slovenskej literatúry pre deti a mládež (detský hrdina, hlavné a vedľajšie postavy, štruktúra básne: verš, strofa, rytmus, rým; charakteristika literárnych hrdinov a prostredia)
  • obrázkový príbeh, komiks
Počúvanie a čítanie s porozumením, práca s textom

Počúvanie s porozumením

  • aktívne počúvanie textov v podaní učiteľa (vzorové čítanie a predčítanie veku primeraných textov)
  • počúvanie zvukových nahrávok veku primeraných vecných a literárnych textov (rozprávky, krátke dialógy, básne, piesne a pod.)
  • porozumenie jednoduchým otázkam, krátkemu súvislému prejavu, resp. dialógu s menším počtom neznámych slov
  • pochopenie bežných príkazov, pokynov, pozdravov, zdvorilostných fráz a kratších veku primeraných prejavov a reagovanie na ne
  • rozlišovanie komunikačného zámeru v počúvanom texte
  • globálne porozumenie súvislým textom primeraným veku a kratším literárnym ukážkam s menším počtom neznámych slov
  • pochopenie dejovej podstaty veku primeraných rozhlasových a televíznych programov

Čítanie s porozumením

  • správna výslovnosť, intonácia, prízvuk, tempo, rytmus, melódia, sila hlasu dôraz, pauza
  • plynulé hlasné a tiché čítanie
  • hlasné a tiché čítanie s porozumením súvislých a nesúvislých, vecných a literárnych textov
  • čítanie s porozumením a výrazné čítanie textov z jednotlivých jazykových štýlov (jednoduchý náučný, administratívny) a slohových postupov (rozprávací a informačný)
  • vyhľadávanie kľúčových slov a základných informácií v texte
  • výrazné čítanie známych literárnych ukážok
  • samostatné čítanie
  • predčítanie známych textov
  • informačné čítanie – získavanie informácií, kľúčové slová, hlavná myšlienka
  • práca s informáciami – základné a doplňujúce, špecifické informácie
  • čítanie veku primeraných dialogických textov
  • čítanie s dôrazom na rolu – rolové čítanie
  • vyjadrenie pochopenia rozdielu medzi reálnym a imaginárnym svetom, uvádzanie príkladov na využitie fantázie
  • identifikovanie základných stavebných prvkov textu (nadpis, strofa, odsek), odlíšenie textu od ilustrácie, poézie od prózy
  • spoznávanie dostupných knižníc a ich využívanie (triedna knižnica, školská knižnica, mestská/obecná knižnica)

Práca s textom

  • práca s veku primeraným vecným a literárnym textom, so súvislým a nesúvislým textom (napr. nápisy, jedálne lístky, cestovné poriadky, programy, letáky, oznámenia, správy a pod.), práca s ilustráciami, situačnými obrazmi, jednoduchými obrazovo-písanými textami
  • členenie textu na menšie významové celky (dávať im vhodné nadpisy), na úvod, jadro a záver
  • spájanie viet a tematických jednotiek do súvislých celkov, usporiadanie činností a dejov podľa časovej postupnosti
  • pochopenie významu niektorých neznámych slov z kontextu prečítaného textu
  • rozlišovanie komunikačného zámeru v čítanom texte
  • predvídanie z počutého alebo prečítaného textu
  • práca so slovníkmi a príručkami
  • vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu, ilustrácie a z obrázkov verbálnym aj neverbálnym spôsobom
  • vyjadrovanie postoja k prečítanému alebo počutému textu, k literárnym hrdinom, zobrazenej téme
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počúvaného textu
  • vyrozprávanie zážitkov z divadelného, filmového a rozhlasového predstavenia
  • hranie rolí podľa známych textov (aj literárnych)
Tvorba dialógov a súvislých prejavov

Štylizácia a kompozícia

  • zoštylizovanie viet a vetných konštrukcií, syntaktické usporiadanie jednoduchých viet podľa modelov, usporiadanie myšlienok podľa časovej postupnosti, členenie prejavu na úvod, jadro a záver, osnova prejavu – rozvíjanie jednotlivých bodov prejavu na základe otázok
  • reprodukcia kratších prečítaných a vypočutých veku primeraných vecných a literárnych textov, jednoduchých opisov, charakteristík, pracovných postupov a výkladov v učebnici a v detských časopisoch na základe osnovy alebo pomocných otázok
  • postupnosť dejov pri opise pracovného postupu
  • rozprávanie, jednoduchý opis s  rozprávaním, hranie rolí na základe jednoduchých krátkych textov
  • členenie textu na menšie logické celky
  • zadávanie pokynov, tvorenie jednoduchých viet podľa obsahu, tvorba otázok, tvorba odpovedí na jednoduché otázky, tvorba krátkych súvislých textov spájaním viet v rámci osvojených tém
  • príprava a prednes krátkych dialógov a situačných hier v rámci osvojených tém
  • vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa
  • tvorenie jednoduchého nelineárneho textu (zoznam) a obrazovo-písaného textu (pozvánka)

< predchádzajúciobsah ďalší >