Hlavným cieľom 1. cyklu je dosiahnuť úroveň počiatočného osvojenia si prvého cudzieho jazyka (pred-úroveň A1). V prvom cykle žiak dokáže vnímať nové zvuky, slová a informácie, ktoré mu cudzí jazyk prináša. Prostredníctvom počúvania a hovorenia sa učí používať známe výrazy a veľmi jednoduché slovné spojenia. Rozumie krátkym pokynom a jednoduchým vetám s vizuálnou oporou. Na základe poskytnutého vzoru používa veľmi jednoduché slovné spojenia v hovorenej a písomnej podobe. Je motivovaný k ďalšiemu objavovaniu cudzieho jazyka a učí sa vnímať základné podobnosti a rozdiely medzi vlastnou kultúrou a kultúrou iných krajín/ľudí.
Ciele vzdelávania pre 1. cyklus
- Rozoznať známe slová a jednoduché slovné spojenia, ktoré sa týkajú osoby žiaka a jeho bezprostredného okolia.
- Porozumieť krátkym, jednoduchým textom s vizuálnou oporou.
- Porozumieť krátkym pokynom.
- Verbálne reagovať na základe príkladov a podnetov z okolia.
- Na základe príkladu vedieť písomne reprodukovať jednoduché slovné spojenia a krátke vety.
- Vytvoriť si pozitívny vzťah k učeniu sa cudzích jazykov.
Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)
Výkonový štandard
Výkonový štandard zahŕňa očakávaný výkon žiaka na konci cyklu a je zostavený podľa jednotlivých zložiek komunikačných jazykových činností (recepcia, produkcia a interakcia).
Recepcia
Počúvanie/Čítanie s porozumením
Žiak vie/dokáže:
- rozoznať bežné, známe slová (napr. farby, oblečenie, jedlá) za predpokladu, že sú vyslovené zreteľne a pomaly v známom kontexte,
- porozumieť krátkym, veľmi jednoduchým otázkam a vetám za predpokladu, že sú povedané pomaly a zreteľne a sú sprevádzané vizuálnymi prostriedkami alebo gestami,
- porozumieť ilustrovanému príbehu s jednoduchými každodennými slovami a jednoduchým informačným materiálom (napr. pozvánke na narodeninovú oslavu),
- odhadnúť význam slova zo sprievodného obrázka.
Produkcia
Ústny prejav
Žiak vie/dokáže:
- zrozumiteľne vysloviť jednotlivé hlásky a obmedzený počet naučených slov a slovných spojení,
- imitovať správnu výslovnosť a intonáciu,
- podľa príkladu vytvoriť krátke vety o sebe,
- podľa príkladu opísať svoje bezprostredné okolie pomocou jednoduchých slov a viet,
- na niečo ukázať a opýtať sa, čo to je,
- reprodukovať krátku riekanku/pieseň.
Žiak vie/dokáže:
- podľa predlohy napísať bežné jednoduché slová a jednoduché krátke vety,
- napísať základné informácie o sebe a svojom okolí.
Interakcia
Ústna interakcia
- porozumieť jednoduchým pozdravom a reagovať na ne (dokáže pozdraviť, povedať svoje meno, opýtať sa druhých, ako sa volajú, a jednoduchým spôsobom sa rozlúčiť),
- (podľa vzoru) klásť jednoduché otázky a porozumieť krátkym, jednoduchým odpovediam, ktoré sa týkajú tém z jeho bezprostredného okolia (napr. farby, názvy niektorých živočíchov, potravín, oblečenia). Verbálny prejav môže byť sprevádzaný gestikuláciou,
- v priamej komunikácii používať základné slová a slovné spojenia, ako sú „áno“, „nie“, „prepáčte“, „prosím“, „ďakujem“, „nie, ďakujem“,
- porozumieť veľmi jednoduchým pokynom, ktoré učiteľ dáva v škole, a reagovať na ne (napr. „Otvor si knihu.”, „Poď sem.”, „Vezmi si pero.”).
Obsahový štandard
Obsahový štandard je rozdelený do piatich častí: pragmatická zložka – funkcie jazyka (1), jazyková zložka – jazykové prostriedky (2), sociolingválna zložka (3) a zároveň uvádza tematické okruhy (4) a druhy textov (5), ktoré je možné v príslušných cykloch využívať. Niektoré časti obsahového štandardu sú spoločné pre všetky cudzie jazyky a niektoré (funkcie jazyka a jazykové prostriedky) sú uvedené osobitne pre jednotlivé jazyky a doplnené príkladmi.
Obsahový štandard pozostávajúci z piatich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností v kontexte jeho reálneho života osvojoval cudzí jazyk prirodzeným spôsobom a bol schopný veľmi jednoducho komunikovať.
Funkcie jazyka
Funkcie jazyka umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie. Dôležitý je pri tom vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov v závislosti od komunikačnej úrovne. Funkcie jazyka je možné voľne kombinovať a prispôsobiť komunikačnej situácii alebo téme. Uvedené príklady (kurzívou) ilustrujú vyjadrenie danej funkcie, použitie slovnej zásoby a gramatických javov v súlade s komunikačnou úrovňou pred-A1.
Anglický jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: osloviť niekoho, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
Miss/Sir (oslovenie učiteľky/a), excuse me. Good morning. Good afternoon. Good evening. Good night. Hello. I´m Silvia. Goodbye.
Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
Is she your friend? Yes, she is. Where’s Grandma? She’s in the house. Is it a bag? No, it’s a book.
Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
I’m happy. She’s sad.
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
I like pizza. I don’t like summer.
Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
Can I open the window, please? Yes, you can. No, you can’t.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa:
Can I have an apple? Thank you. Can I play a game? Yes, you can.
Reagovať na udalosť: blahoželať
Happy birthday! Merry Christmas! Happy Name Day!
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
The story is great! I like it. It’s not good.
Francúzsky jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
Bonjour. Mon nom est Pierre. Je suis slovaque. Au revoir.
Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
Ça va ? Oui, ça va. Merci. C’est qui ? C’est mon/ma camarade Pierre/Léa.
Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
Super! Génial! Oh non! Dommage!
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
J’aime le chocolat. Je déteste les tomates.
Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
C’est possible ? S’il te/vous plaît? Oui, OK! Non, merci.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa
S’il te/vous plaît. Merci!
Reagovať na udalosť: blahoželať
Bravo! Très bien!
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
Oh là là! J’adore. C’est bien/super! C’est nul/dommage!
Nemecký jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
Bitte. Hallo, Alex! Guten Morgen! / Guten Tag! Ich bin Susi. Tschüss, Filip! Auf Wiedersehen!
Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
Kommst du aus Bratislava? Ja. / Nein, aus Dunajská Streda. Wie alt bist du? Ich bin 7 Jahre alt.
Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
Ich bin glücklich. Ich bin traurig.
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
Ich liebe Deutsch. Ich mag Mathe nicht.
Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
Darf ich ins Kino gehen? Ja, du darfst./Nein, du darfst nicht.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa
Spielst du mit? Nein, ich habe keine Zeit. Kannst du mir bitte helfen? Ja, gern. Danke/Danke sehr.
Reagovať na udalosť: blahoželať
Alles Gute zum Geburtstag.
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
Die Geschichte ist interessant/langweillig.
Ruský jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
Привет! Добрый день! Добрый вечер! Доброе утро! Здравствуй! Здравствуйте! Меня зовут …. Как тебя (Вас) зовут? Пока! До свидания! До встречи! Увидимся!
Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
Это твоя мама? Да, это моя мама. Это учитель? Нет, это дедушка. Сколько тебе лет? Мне …. лет (год, года).
Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
Хорошо! Отлично! Нормально. Плохо. Очень плохо.
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
Я люблю читать. Я не люблю смотреть сериалы. Мне нравится футбол. Мне не нравится гимнастика.
Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
Могу я выйти? Да, можешь. Нет, не можешь.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa
Дай мне, пожалуйста, ручку. Позвони мне завтра вечером. Спасибо.
Reagovať na udalosť: blahoželať
Поздравляю тебя с Новым годом! Желаю тебе здоровья! С днём рождения!
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
Мне нравится эта сказка. Она очень весёлая. Мне не нравится этот рассказ. Он очень длинный.
Španielsky jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť, odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
¡Hola! Buenos días. Buenas tardes. Me llamo Juan. Hasta luego.
Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
¿Qué es? Es una blusa. ¿Quién es? Es mi amigo José.
Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
Estoy feliz. Carlos está triste.
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
Me gusta bailar. No me gusta el fútbol.
Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
¿Puedo entrar? Sí, puedes. No puedes.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa
¿Me dejas el lápiz? Gracias.
Reagovať na udalosť: blahoželať
¡Feliz cumpleaños!
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
Me gusta el cuento. No me gusta el cuento.
Taliansky jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
Buongiorno! Ciao! Mi chiamo Lucia. Arrivederci! A domani!
Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
Vuoi un gelato? Voglio un gelato. Prendi qualcosa da mangiare? Prendo un panino.
Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
Sono felice. Mi fa piacere. Lei è triste.
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
Mi piace il gelato. Non mi piace la mortadella. Mi piacciono i ravioli. Non mi piacciono le lasagne.
Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
Posso andare in bagno? Sì, certo, puoi. Vuoi andare in bici? No, non mi va.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa
Posso uscire? Grazie.
Reagovať na udalosť: blahoželať
Buon compleanno! Auguri! Bravo! Brava! Bravi! Brave!
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (neverbálne)
Questa storia è bellissima. È molto bello. È troppo noioso.
Jazykové prostriedky
Jazykové prostriedky predstavujú repertoár slov, slovných spojení a gramatických javov, s ktorými sa žiak oboznamuje v rámci odporúčaných tematických okruhov a funkcií jazyka prostredníctvom:
- recepcie cieľového jazyka (v tomto cykle najmä počúvaním),
- osvojovania si novej slovnej zásoby spolu s korektnou výslovnosťou v kontexte konkrétnych situácií,
- opakovaného používania a aktívneho precvičovania slovných spojení a jednoduchých viet v modelových komunikačných situáciách.
Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké gramatické javy si žiak cyklicky osvojuje a používa v konkrétnych komunikačných situáciách a personalizovaných kontextoch. Proces osvojovania si gramatických javov sa na tejto úrovni nelíši od procesu osvojovania si slovnej zásoby. Vysvetľovanie gramatických pravidiel a štruktúr je nežiaduce.
Anglický jazyk
- Jednotné a množné číslo podstatných mien s pravidelným tvorením množného čísla
- Osobné zámená: I, you, he, she, it
- Základné privlastňovacie zámená: my, your, his, her
- Ukazovacie zámeno this
- Opytovacie zámená: who, what, where, how many
- Sloveso to be v prítomnom čase jednoduchom
- Sloveso can v prítomnom čase jednoduchom
- Sloveso have got v prítomnom čase jednoduchom
- Prítomný čas jednoduchý základných plnovýznamových slovies
- Základné číslovky 0 – 20
- Predložky miesta, napr. on, in, under
- Oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, zvolacie vety
Francúzsky jazyk
- Jednotné číslo podstatných mien
- Mužský a ženský rod jednoduchých prídavných mien
- Osobné zámená: Je/Tu/Il/Elle
- Základné privlastňovacie zámená: mon/ton/son, ma/ta/sa
- Ukazovacie zámená Ce/C’
- Opytovacie zámená Qui/Que/Quoi/Combien ?
- Časovanie slovesa être v prítomnom čase
- Časovanie slovies s’appeler/aimer/adorer/détester v jednotnom čísle v prítomnom čase
- Jednočlenné vety
- Otázky položené intonáciou
- Základné číslovky 0-20
- Zdvorilé slová
- Uvádzacie slová
Nemecký jazyk
- Jednotné číslo podstatných mien
- Určité a neurčité členy podstatných mien: der/ein die/eine, das/ein
- Prídavné mená ako menný prísudok: Er ist klein
- Osobné zámená: ich, du, er, sie, es, wir, ihr, sie, Sie
- Privlastňovacie zámená: mein, dein, unser
- Opytovacie zámená: wer, was, wo, woher, wie
- Pomocné slovesá haben, sein v prítomnom čase, otázka, zápor
- Pravidelné slovesá v prítomnom čase, otázka, zápor
- Nepravidelné slovesá v prítomnom čase, napr. lesen, fahren, otázka, zápor
- Modálne slovesá müssen, dürfen, können, otázka, zápor
- Prítomný čas pravidelných, nepravidelných, modálnych a pomocných slovies
- Základné číslovky 0 – 20
- Predložky určujúce miesto (Wechselpräpositionen): auf, in, vor, hinter, neben, s datívom mit, aus
- Vyjadrenie postojov napr. vielleicht, nur
- Citoslovcia – zvuky zvierat napr. kikeriki, wau wau
- Slovosled v oznamovacej vete, napr. Ich bin krank.
- Opytovacie vety (Ja/Nein Fragen) Bist du krank? (W-Fragen) Wer ist das? ; intonácia opytovacích viet
Ruský jazyk
- Jednotné a množné číslo podstatných mien: дедушка – дедушки, ручка – ручки, школа – школы, сестра – сёстры
- Akostné prídavné mená v základnom tvare: красивая, высокий
- Osobné zámená: я, ты, он, она, оно, мы, вы, они
- Opytovacie zámená: кто?, что?, где?, как?, чей?
- Ukazovacie zámená: это, этот, эта, эти
- Základné privlastňovacie zámená: мой, твой, наш, ваш, их, его, её, их
- Pomocné sloveso byť sa nepoužíva: это собака, я мальчик, мой папа инженер
- Slovesá v prítomnom čase, otázka, zápor: люблю, зовут, нравится, не нравится
- Príslovky spôsobu: хорошо, отлично, нормально, плохо
- Základné číslovky 0-20
- Predložky určujúce miesto: на, в, под, над
Španielsky jazyk
- Podstatné a prídavné mená: jednotné a množné číslo, ženský a mužský rod
- Osobné zámená: yo, tú, él, ella
- Privlastňovacie zámená: mi, tu, su
- Ukazovacie zámená: este, esta, estos, estas
- Otázka a opytovacie zámená: qué, quién, cómo, dónde, cuántos/as
- Slovesá ser, estar, hay
- Sloveso gustar a osobné zámená v 3. páde me/te/le gusta
-
Prítomný čas:
- pravidelné slovesá na -ar, -er, -ir
- základné nepravidelné slovesá, napr. hacer, tener, querer
- Základné číslovky 0 – 20
- Predložky miesta, napr. en, dentro, delante, debajo, detrás (de/del)
- Určitý a neurčitý člen: el, la, los, las, un, una, unos, unas
- Interpunkčné znamienka: otáznik (¿ ?) a výkričník (¡ !)
- Abeceda, rozlíšiť výslovnosť niektorých písmen (napr. ch, h, j, ñ)
Taliansky jazyk
- Jednotné a množné číslo podstatných mien
- Jednotné a množné číslo prídavných mien
- Osobné zámená: io, tu, lui, lei, noi, voi, loro
- Základné privlastňovacie zámená: mio, tuo, suo, nostro, vostro, loro
- Ukazovacie zámená: qui, lì
- Opytovacie zámená: chi, che cosa, dove
- Prítomný čas základných plnovýznamových slovies, otázka a zápor
- Nepravidelné slovesá essere, avere, potere v prítomnom čase, otázka a zápor
- Väzba c’è, ci sono – oznamovacia veta, otázka a zápor
- Základné číslovky 0 – 20
- Predložky určujúce miesto: a, in, da, di
Sociolingválna zložka
Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia. V 1. cykle zahŕňa:
- oboznamovanie sa so zvyklosťami vo verbálnej a neverbálnej komunikácii v cudzom jazyku (napr. spôsoby oslovovania v škole a mimo školy, pozdravy, gestá),
- oboznamovanie sa s rozmanitosťou kultúr prostredníctvom príbehov, reálií, audiovizuálnych podnetov (základné sviatky, zvyky a tradície).
Tematické okruhy
Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka v každodenných situáciách žiakov s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie prierezových gramotností. Tvoria iba širší rámec obsahového štandardu a ich zastúpenie by malo byť vyvážené, primerané veku a záujmom žiakov.
Rodina a spoločnosť: ja a ľudia okolo mňa (rodina, priatelia)
Domov a bývanie: môj domov (byt/dom, kde bývam)
Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo (časti tela), jedlo a stravovanie (základné potraviny/zdravé potraviny/ovocie/zelenina)
Vzdelávanie: moja škola (škola, trieda)
Príroda a životné prostredie: ročné obdobia, počasie, zvieratá a rastliny
Voľný čas a záľuby: záľuby, aktivity voľného času
Multikultúrna spoločnosť: sviatky, zvyky a tradície v rodine a krajine (narodeniny, Vianoce)
Odievanie a móda: základné druhy oblečenia
Obchod a služby: jednoduchá komunikácia pri nakupovaní (pozdraviť, vypýtať si niečo, poďakovať)
Druhy textov
Pri rozvíjaní komunikačných jazykových činností sa využívajú rôzne druhy textov v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme. Výber textov je potrebné prispôsobiť komunikačnej úrovni, veku a záujmom žiakov: úryvky ilustrovaných rozprávok a príbehov, krátke opisy, piesne, básničky, riekanky, komiksy, plagáty, oznámenia, letáky a pod.