Hlavným cieľom 1. cyklu je dosiahnuť úroveň počiatočného osvojenia si prvého cudzieho jazyka (pred-úroveň A1). V prvom cykle žiak dokáže vnímať nové zvuky, slová a informácie, ktoré mu cudzí jazyk prináša. Prostredníctvom počúvania a hovorenia sa učí používať známe výrazy a veľmi jednoduché slovné spojenia. Rozumie krátkym pokynom a jednoduchým vetám s vizuálnou oporou. Na základe poskytnutého vzoru používa veľmi jednoduché slovné spojenia v hovorenej a písomnej podobe. Je motivovaný k ďalšiemu objavovaniu cudzieho jazyka a učí sa vnímať základné podobnosti a rozdiely medzi vlastnou kultúrou a kultúrou iných krajín/ľudí.

Ciele vzdelávania pre 1. cyklus

  • Rozoznať známe slová a jednoduché slovné spojenia, ktoré sa týkajú osoby žiaka a jeho bezprostredného okolia.
  • Porozumieť krátkym, jednoduchým textom s vizuálnou oporou.
  • Porozumieť krátkym pokynom.
  • Verbálne reagovať na základe príkladov a podnetov z okolia.
  • Na základe príkladu vedieť písomne reprodukovať jednoduché slovné spojenia a krátke vety.
  • Vytvoriť si pozitívny vzťah k učeniu sa cudzích jazykov.

Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)

Výkonový štandard

Výkonový štandard zahŕňa očakávaný výkon žiaka na konci cyklu a je zostavený podľa jednotlivých zložiek komunikačných jazykových činností (recepcia, produkcia a interakcia).

Recepcia

Počúvanie/Čítanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • rozoznať bežné, známe slová (napr. farby, oblečenie, jedlá) za predpokladu, že sú vyslovené zreteľne a pomaly v známom kontexte,
  • porozumieť krátkym, veľmi jednoduchým otázkam a vetám za predpokladu, že sú povedané pomaly a zreteľne a sú sprevádzané vizuálnymi prostriedkami alebo gestami,
  • porozumieť ilustrovanému príbehu s jednoduchými každodennými slovami a jednoduchým informačným materiálom (napr. pozvánke na narodeninovú oslavu),
  • odhadnúť význam slova zo sprievodného obrázka.
Produkcia

Ústny prejav

Žiak vie/dokáže:

  • zrozumiteľne vysloviť jednotlivé hlásky a obmedzený počet naučených slov a slovných spojení,
  • imitovať správnu výslovnosť a intonáciu,
  • podľa príkladu vytvoriť krátke vety o sebe,
  • podľa príkladu opísať svoje bezprostredné okolie pomocou jednoduchých slov a viet,
  • na niečo ukázať a opýtať sa, čo to je,
  • reprodukovať krátku riekanku/pieseň.

Písomný prejav

Žiak vie/dokáže:

  • podľa predlohy napísať bežné jednoduché slová a jednoduché krátke vety,
  • napísať základné informácie o sebe a svojom okolí.
Interakcia

Ústna interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť jednoduchým pozdravom a reagovať na ne (dokáže pozdraviť, povedať svoje meno, opýtať sa druhých, ako sa volajú, a jednoduchým spôsobom sa rozlúčiť),
  • (podľa vzoru) klásť jednoduché otázky a porozumieť krátkym, jednoduchým odpovediam, ktoré sa týkajú tém z jeho bezprostredného okolia (napr. farby, názvy niektorých živočíchov, potravín, oblečenia). Verbálny prejav môže byť sprevádzaný gestikuláciou,
  • v priamej komunikácii používať základné slová a slovné spojenia, ako sú „áno“, „nie“, „prepáčte“, „prosím“, „ďakujem“, „nie, ďakujem“,
  • porozumieť veľmi jednoduchým pokynom, ktoré učiteľ dáva v škole, a reagovať na ne (napr. „Otvor si knihu.”, „Poď sem.”, „Vezmi si pero.”).
Obsahový štandard

Obsahový štandard je rozdelený do piatich častí: pragmatická zložka – funkcie jazyka (1), jazyková zložka – jazykové prostriedky (2), sociolingválna zložka (3) a zároveň uvádza tematické okruhy (4) a druhy textov (5), ktoré je možné v príslušných cykloch využívať. Niektoré časti obsahového štandardu sú spoločné pre všetky cudzie jazyky a niektoré (funkcie jazyka a jazykové prostriedky) sú uvedené osobitne pre jednotlivé jazyky a doplnené príkladmi.

Obsahový štandard pozostávajúci z piatich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností v kontexte jeho reálneho života osvojoval cudzí jazyk prirodzeným spôsobom a bol schopný veľmi jednoducho komunikovať.

Funkcie jazyka

Funkcie jazyka umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie. Dôležitý je pri tom vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov v závislosti od komunikačnej úrovne. Funkcie jazyka je možné voľne kombinovať a prispôsobiť komunikačnej situácii alebo téme. Uvedené príklady (kurzívou) ilustrujú vyjadrenie danej funkcie, použitie slovnej zásoby a gramatických javov v súlade s komunikačnou úrovňou pred-A1.

Anglický jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: osloviť niekoho, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
Miss/Sir (oslovenie učiteľky/a), excuse me. Good morning. Good afternoon. Good evening. Good night. Hello. I´m Silvia. Goodbye.

Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
Is she your friend? Yes, she is. Where’s Grandma? She’s in the house. Is it a bag? No, it’s a book.

Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
I’m happy. She’s sad.

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
I like pizza. I don’t like summer.

Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
Can I open the window, please? Yes, you can. No, you can’t.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa:
Can I have an apple? Thank you. Can I play a game? Yes, you can.

Reagovať na udalosť: blahoželať
Happy birthday! Merry Christmas! Happy Name Day!

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
The story is great! I like it. It’s not good.

Francúzsky jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
Bonjour. Mon nom est Pierre. Je suis slovaque. Au revoir.

Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
Ça va ? Oui, ça va. Merci. C’est qui ? C’est mon/ma camarade Pierre/Léa.

Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
Super! Génial! Oh non! Dommage!

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
J’aime le chocolat. Je déteste les tomates.

Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
C’est possible ? S’il te/vous plaît? Oui, OK! Non, merci.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa
S’il te/vous plaît. Merci!

Reagovať na udalosť: blahoželať
Bravo! Très bien!

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
Oh là là! J’adore. C’est bien/super! C’est nul/dommage!

Nemecký jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
Bitte. Hallo, Alex! Guten Morgen! / Guten Tag! Ich bin Susi. Tschüss, Filip! Auf Wiedersehen!

Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
Kommst du aus Bratislava? Ja. / Nein, aus Dunajská Streda. Wie alt bist du? Ich bin 7 Jahre alt.

Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
Ich bin glücklich. Ich bin traurig.

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
Ich liebe Deutsch. Ich mag Mathe nicht.

Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
Darf ich ins Kino gehen? Ja, du darfst./Nein, du darfst nicht.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa
Spielst du mit? Nein, ich habe keine Zeit. Kannst du mir bitte helfen? Ja, gern. Danke/Danke sehr.

Reagovať na udalosť: blahoželať
Alles Gute zum Geburtstag.

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
Die Geschichte ist interessant/langweillig.

Ruský jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
Привет! Добрый день! Добрый вечер! Доброе утро! Здравствуй! Здравствуйте! Меня зовут …. Как тебя (Вас) зовут? Пока! До свидания! До встречи! Увидимся!

Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
Это твоя мама? Да, это моя мама. Это учитель? Нет, это дедушка. Сколько тебе лет? Мне …. лет (год, года).

Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
Хорошо! Отлично! Нормально. Плохо. Очень плохо.

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
Я люблю читать. Я не люблю смотреть сериалы. Мне нравится футбол. Мне не нравится гимнастика.

Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
Могу я выйти? Да, можешь. Нет, не можешь.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa
Дай мне, пожалуйста, ручку. Позвони мне завтра вечером. Спасибо.

Reagovať na udalosť: blahoželať
Поздравляю тебя с Новым годом! Желаю тебе здоровья! С днём рождения!

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
Мне нравится эта сказка. Она очень весёлая. Мне не нравится этот рассказ. Он очень длинный.

Španielsky jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť, odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
¡Hola! Buenos días. Buenas tardes. Me llamo Juan. Hasta luego.

Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
¿Qué es? Es una blusa. ¿Quién es? Es mi amigo José.  

Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
Estoy feliz. Carlos está triste.

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
Me gusta bailar. No me gusta el fútbol.

Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
¿Puedo entrar? Sí, puedes. No puedes.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa
¿Me dejas el lápiz? Gracias.

Reagovať na udalosť: blahoželať
¡Feliz cumpleaños!

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
Me gusta el cuento. No me gusta el cuento.

Taliansky jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa
Buongiorno! Ciao! Mi chiamo Lucia. Arrivederci! A domani!

Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu
Vuoi un gelato? Voglio un gelato. Prendi qualcosa da mangiare? Prendo un panino.

Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok
Sono felice. Mi fa piacere. Lei è triste.

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád
Mi piace il gelato. Non mi piace la mortadella. Mi piacciono i ravioli. Non mi piacciono le lasagne.

Zaujať postoj: požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas
Posso andare in bagno? Sì, certo, puoi. Vuoi andare in bici? No, non mi va.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa
Posso uscire? Grazie.

Reagovať na udalosť: blahoželať
Buon compleanno! Auguri! Bravo! Brava! Bravi! Brave!

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (neverbálne)
Questa storia è bellissima. È molto bello. È troppo noioso.

Jazykové prostriedky

Jazykové prostriedky predstavujú repertoár slov, slovných spojení a gramatických javov, s ktorými sa žiak oboznamuje v rámci odporúčaných tematických okruhov a funkcií jazyka prostredníctvom:

  • recepcie cieľového jazyka (v tomto cykle najmä počúvaním),
  • osvojovania si novej slovnej zásoby spolu s korektnou výslovnosťou v kontexte konkrétnych situácií,
  • opakovaného používania a aktívneho precvičovania slovných spojení a jednoduchých viet v modelových komunikačných situáciách.

Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké gramatické javy si žiak cyklicky osvojuje a používa v konkrétnych komunikačných situáciách a personalizovaných kontextoch. Proces osvojovania si gramatických javov sa na tejto úrovni nelíši od procesu osvojovania si slovnej zásoby. Vysvetľovanie gramatických pravidiel a štruktúr je nežiaduce.

Anglický jazyk

  • Jednotné a množné číslo podstatných mien s pravidelným tvorením množného čísla
  • Osobné zámená: I, you, he, she, it
  • Základné privlastňovacie zámená: my, your, his, her
  • Ukazovacie zámeno this
  • Opytovacie zámená: who, what, where, how many
  • Sloveso to be v prítomnom čase jednoduchom
  • Sloveso can v prítomnom čase jednoduchom
  • Sloveso have got v prítomnom čase jednoduchom
  • Prítomný čas jednoduchý základných plnovýznamových slovies
  • Základné číslovky 0 – 20
  • Predložky miesta, napr. on, in, under
  • Oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, zvolacie vety

Francúzsky jazyk

  • Jednotné číslo podstatných mien
  • Mužský a ženský rod jednoduchých prídavných mien
  • Osobné zámená: Je/Tu/Il/Elle
  • Základné privlastňovacie zámená: mon/ton/son, ma/ta/sa
  • Ukazovacie zámená Ce/C’
  • Opytovacie zámená Qui/Que/Quoi/Combien ?
  • Časovanie slovesa être v prítomnom čase
  • Časovanie slovies s’appeler/aimer/adorer/détester v jednotnom čísle v prítomnom čase
  • Jednočlenné vety
  • Otázky položené intonáciou
  • Základné číslovky 0-20
  • Zdvorilé slová
  • Uvádzacie slová

Nemecký jazyk

  • Jednotné číslo podstatných mien
  • Určité a neurčité členy podstatných mien: der/ein die/eine, das/ein
  • Prídavné mená ako menný prísudok: Er ist klein
  • Osobné zámená: ich, du, er, sie, es, wir, ihr, sie, Sie
  • Privlastňovacie zámená: mein, dein, unser
  • Opytovacie zámená: wer, was, wo, woher, wie
  • Pomocné slovesá haben, sein v  prítomnom čase, otázka, zápor
  • Pravidelné slovesá v  prítomnom čase, otázka, zápor
  • Nepravidelné slovesá v prítomnom čase, napr. lesen, fahren, otázka, zápor
  • Modálne slovesá müssen, dürfen, können, otázka, zápor
  • Prítomný čas pravidelných, nepravidelných, modálnych a pomocných slovies
  • Základné číslovky 0 – 20
  • Predložky určujúce miesto (Wechselpräpositionen): auf, in, vor, hinter, neben, s datívom mit, aus
  • Vyjadrenie postojov napr. vielleicht, nur
  • Citoslovcia – zvuky zvierat napr. kikeriki, wau wau
  • Slovosled v oznamovacej vete, napr. Ich bin krank.
  • Opytovacie vety (Ja/Nein Fragen) Bist du krank? (W-Fragen) Wer ist das? ; intonácia opytovacích viet

Ruský jazyk

  • Jednotné a množné číslo podstatných mien: дедушка – дедушки, ручка – ручки, школа – школы, сестра – сёстры
  • Akostné prídavné mená v základnom tvare: красивая, высокий
  • Osobné zámená: я, ты, он, она, оно, мы, вы, они
  • Opytovacie zámená: кто?, что?, где?, как?, чей?
  • Ukazovacie zámená: это, этот, эта, эти
  • Základné privlastňovacie zámená: мой, твой, наш, ваш, их, его, её, их
  • Pomocné sloveso byť sa nepoužíva: это собака, я мальчик, мой папа инженер
  • Slovesá v prítomnom čase, otázka, zápor: люблю, зовут, нравится, не нравится
  • Príslovky spôsobu: хорошо, отлично, нормально, плохо
  • Základné číslovky 0-20
  • Predložky určujúce miesto: на, в, под, над

Španielsky jazyk

  • Podstatné a prídavné mená: jednotné a množné číslo, ženský a mužský rod
  • Osobné zámená: yo, tú, él, ella
  • Privlastňovacie zámená: mi, tu, su
  • Ukazovacie zámená: este, esta, estos, estas
  • Otázka a opytovacie zámená: qué, quién, cómo, dónde, cuántos/as
  • Slovesá ser, estar, hay
  • Sloveso gustar a osobné zámená v 3. páde me/te/le gusta
  • Prítomný čas:
    • pravidelné slovesá na -ar, -er, -ir
    • základné nepravidelné slovesá, napr. hacer, tener, querer
  • Základné číslovky 0 – 20
  • Predložky miesta, napr. en, dentro, delante, debajo, detrás (de/del)
  • Určitý a neurčitý člen: el, la, los, las, un, una, unos, unas
  • Interpunkčné znamienka: otáznik (¿ ?) a výkričník (¡ !)
  • Abeceda, rozlíšiť výslovnosť niektorých písmen (napr. ch, h, j, ñ)

Taliansky jazyk

  • Jednotné a množné číslo podstatných mien
  • Jednotné a množné číslo prídavných mien
  • Osobné zámená: io, tu, lui, lei, noi, voi, loro
  • Základné privlastňovacie zámená: mio, tuo, suo, nostro, vostro, loro
  • Ukazovacie zámená: qui, lì
  • Opytovacie zámená: chi, che cosa, dove
  • Prítomný čas základných plnovýznamových slovies, otázka a zápor
  • Nepravidelné slovesá essere, avere, potere v prítomnom čase, otázka a zápor
  • Väzba c’è, ci sono – oznamovacia veta, otázka a zápor
  • Základné číslovky 0 – 20
  • Predložky určujúce miesto: a, in, da, di
Sociolingválna zložka

Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia. V 1. cykle zahŕňa:

  • oboznamovanie sa so zvyklosťami vo verbálnej a neverbálnej komunikácii v cudzom jazyku (napr. spôsoby oslovovania v škole a mimo školy, pozdravy, gestá),
  • oboznamovanie sa s rozmanitosťou kultúr prostredníctvom príbehov, reálií, audiovizuálnych podnetov (základné sviatky, zvyky a tradície).
Tematické okruhy

Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka v každodenných situáciách žiakov s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie prierezových gramotností. Tvoria iba širší rámec obsahového štandardu a ich zastúpenie by malo byť vyvážené, primerané veku a záujmom žiakov.

Rodina a spoločnosť: ja a ľudia okolo mňa (rodina, priatelia)

Domov a bývanie: môj domov (byt/dom, kde bývam)

Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo (časti tela), jedlo a stravovanie (základné potraviny/zdravé potraviny/ovocie/zelenina)

Vzdelávanie: moja škola (škola, trieda)

Príroda a životné prostredie: ročné obdobia, počasie, zvieratá a rastliny

Voľný čas a záľuby: záľuby, aktivity voľného času

Multikultúrna spoločnosť: sviatky, zvyky a tradície v rodine a krajine (narodeniny, Vianoce)

Odievanie a móda: základné druhy oblečenia

Obchod a služby: jednoduchá komunikácia pri nakupovaní (pozdraviť, vypýtať si niečo, poďakovať)

Druhy textov

Pri rozvíjaní komunikačných jazykových činností sa využívajú rôzne druhy textov v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme. Výber textov je potrebné prispôsobiť komunikačnej úrovni, veku a záujmom žiakov: úryvky ilustrovaných rozprávok a príbehov, krátke opisy, piesne, básničky, riekanky, komiksy, plagáty, oznámenia, letáky a pod.

< predchádzajúciobsah ďalší >