Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)
Výkonový štandard
RECEPCIA
Počúvanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť bežným jednoduchým otázkam a inštrukciám v situáciách, ktoré sa ho bezprostredne týkajú a neverbálne alebo jednoducho verbálne na ne reagovať.
  • rozoznať v pomalom a zreteľnom prejave kľúčové slová a slovné spojenia, ktoré sa týkajú osvojených tém.
  • porozumieť známym slovám a jednoduchým vetám za predpokladu, že sú vyslovené pomaly a zreteľne, sprevádzané vizuálnymi prostriedkami alebo gestami, a hovoriaci v prípade potreby dôležitý obsah zopakuje.
Čítanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • prečítať slová a krátke jednoduché vety alebo frázy, ktoré sa týkajú osvojených tém.
  • vyhľadať základné informácie (slová a slovné spojenia) vo vetách alebo v krátkom štruktúrovanom texte s vizuálnou podporou, ktorý sa týka osvojených tém.
  • porozumieť krátkym jednoduchým textom z oblasti jeho záujmu alebo osvojených tém, ktoré majú vizuálnu podporu a sú písané veľmi jednoduchým jazykom.
PRODUKCIA
Ústny prejav

Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať základné predmety, javy, podať informácie o veciach osobného významu, ak má k dispozícii vizuálnu podporu.
  • jednoducho opísať seba, iných ľudí, činnosti, miesta a predmety pomocou krátkych viet za predpokladu, že sa môže vopred pripraviť.
  • predniesť veľmi krátku, vopred pripravenú prezentáciu na známu tému.
  • zrozumiteľne reprodukovať hlásky a prízvuk v slovách a slovných spojeniach, ktoré používa.
Písomný prejav

Žiak vie/dokáže:

  • napísať naučené slová a slovné spojenia, ktoré sa týkajú osvojených tém.
  • zmysluplne doplniť naučené slová a slovné spojenia do krátkeho jednoduchého textu s vizuálnou podporou.
  • pomocou jednoduchých slovných spojení opísať ľudí, predmety a aktivity, ktoré sú mu blízke.
  • správne používať interpunkčné znamienka (bodka, otáznik).
INTERAKCIA
Ústna interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • neverbálne alebo jednoducho verbálne (slovami, slovnými spojeniami, krátkymi jednoduchými vetami) reagovať na známe slová, slovné spojenia a otázky, ktoré sa týkajú bezprostrednej potreby alebo osvojených tém.
  • vhodným spôsobom reagovať v bežných spoločenských situáciách (napr. nadviazať základný spoločenský kontakt, poďakovať sa, ospravedlniť sa).
  • zapojiť sa do jednoduchých rozhovorov s použitím naučených slov a slovných spojení, ak partner v komunikácii používa modelové výrazy a frázy z oblasti osvojených tém a prispôsobí svoj prejav jeho individuálnym rečovým schopnostiam.
  • jednoducho verbálne alebo neverbálne vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie prejavu, jednoduchým spôsobom požiadať o zopakovanie informácie, pomalšie tempo reči (kompenzačná stratégia).
Písomná interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • napísať krátku, veľmi jednoduchú textovú správu, v ktorej poskytne informácie alebo sa niečo opýta (s pomocou slovníka alebo on-line prekladača).
  • jednoducho reagovať na krátke správy alebo oznámenia (napr. blahoželať k narodeninám, odpovedať na pozvanie, vyjadriť súhlas/nesúhlas so stretnutím).
Obsahový štandard

Obsahový štandard je rozdelený do piatich častí: pragmatická zložka – funkcie jazyka (1), jazyková zložka – jazykové prostriedky (2), sociolingválna zložka (3) a zároveň uvádza tematické okruhy (4) a druhy textov (5), ktoré je možné v príslušných komunikačných úrovniach využívať.

Obsahový štandard pozostávajúci z piatich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností v kontexte jeho reálneho života osvojoval slovenský jazyk prirodzeným spôsobom a bol schopný veľmi jednoducho komunikovať.

  1. Funkcie jazyka umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie. Dôležitý je pri tom výber slovnej zásoby a spôsob používania jazykových prostriedkov v závislosti od komunikačnej úrovne. Funkcie jazyka je možné voľne kombinovať a prispôsobiť komunikačnej situácii alebo téme.

Nadviazať kontakt pri stretnutí: upútať pozornosť (osloviť niekoho), pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, predstaviť niekoho, rozlúčiť sa

Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu, potvrdiť informáciu, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie/vysvetlenie informácie

Opísať: jednoducho opísať osobu/predmet/miesto/činnosť

Vyjadriť názor: zistiť a vyjadriť názor, vybrať si z ponúkaných možností

Vyjadriť schopnosť: zistiť a vyjadriť znalosť/neznalosť alebo schopnosť vykonať nejakú činnosť

Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť/smútok/ľútosť/fyzickú bolesť, vyjadriť želanie, vyjadriť spokojnosť/nespokojnosť, zistiť pocity iných

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád/rada, zistiť a vyjadriť, čo niekto má/nemá rád, čo sa niekomu páči/nepáči

Zaujať postoj: dať pokyn/príkaz, požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas, sľúbiť, ospravedlniť sa

Vyjadriť návrh a reagovať naň: odpovedať na návrh, požiadať o niečo/odpovedať na požiadavky, poďakovať sa, ponúknuť pomoc

Korešpondovať: napísať krátku textovú správu

Reagovať na udalosť: vyjadriť záujem/nezáujem, blahoželať, pozvať a reagovať na pozvanie, jednoducho zhodnotiť udalosť

Porozprávať príbeh a reagovať naň: vyjadriť, či sa príbeh páči/nepáči, jednoducho zhodnotiť príbeh

  1. Jazykové prostriedky predstavujú repertoár slov, slovných spojení a gramatických javov, s ktorými sa žiak oboznamuje v rámci tematických okruhov a funkcií jazyka prostredníctvom:
    • osvojovania si a rozširovania slovnej zásoby a gramatických javov spolu s korektnou výslovnosťou a správnou písomnou podobou v rôznych aktivitách v slovenskom jazyku,
    • aktívneho využívania osvojenej slovnej zásoby a gramatických javov v komunikácii.

Žiak na tejto úrovni správne používa niektoré jednoduché konštrukcie. Preukazuje však zatiaľ iba obmedzené ovládanie gramatických štruktúr a dopúšťa sa základných chýb, ktoré však nebránia porozumeniu. Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké jazykové prostriedky si žiak cyklicky osvojuje a používa v konkrétnych komunikačných situáciách a personalizovaných kontextoch.

pojmové okruhy

  • vyjadrenie existencie v priestore a čase: sloveso byť, existovať, deje a udalosti
  • vyjadrenie priestorových vzťahov: miesto, smer, pohyb – slovesá a príslovky spojené s pohybom, predložkové väzby
  • vyjadrenie časových vzťahov: konkrétny čas a určenie času, časové úseky, časová postupnosť činností a dejov súvisiacich so životom žiaka, odkazovanie na prítomnosť, minulosť a budúcnosť – podstatné mená, príslovky, slovesá
  • vyjadrenie kvantitatívnych vzťahov: počet, poradie, násobnosť, množstvo, stupeň alebo miera vlastnosti – určité a neurčité číslovky, základné, radové a násobné číslovky, číslovka a počítaný predmet, stupňovanie prídavných mien a prísloviek
  • vyjadrenie kvalitatívnych vzťahov: rozmery a miery (dĺžka, šírka, výška, hmotnosť), stav zraku, sluchu, chuť, vôňa, farba, vek, fyzický stav človeka/zvieraťa – podstatné mená, prídavné mená, stupňovanie prídavných mien, slovesá, príslovky
  • vyjadrenie mentálnych procesov: emócie – prídavné mená, slovesá, rád + sloveso
  • vyjadrenie vlastníctva a vlastníka: sloveso mať v prítomnom a minulom čase, privlastňovacie zámená
  • vyjadrenie logických vzťahov: priraďovanie, stupňovanie, protiklady
  • vyjadrenie modality: postoj hovoriaceho – oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie a želacie vety na základe modelových viet

morfológia

  • skloňovanie: rod, číslo a pád podstatných mien (aktívna znalosť – všetky pády jednotného čísla a nominatív, akuzatív množného čísla a genitív množného čísla pri vybraných podstatných mien), praktické používanie zhody prídavného mena s nadradeným podstatným menom
  • vybrané tvary zámen osobných, privlastňovacích, ukazovacích, opytovacích, neurčitých, čísloviek základných, radových, neurčitých, násobných
  • časovanie: osoba, číslo, čas (prítomný, minulý a budúci), spôsob (oznamovací, rozkazovací – preberané v spojení s inými slovnými druhmi ako ucelené frázy, vybrané slovesá v podmieňovacom spôsobe v prítomnom čase v spojení s časticou by)
  • stupňovanie: prídavných mien a prísloviek (pri vybraných tvaroch)
  • neohybné slovné druhy: príslovky (miesta, času, spôsobu, odvodzovanie od prídavných mien), častice (na vyjadrenie súhlasu a množstva), citoslovcia (vyjadrujúce zvuky, city a vôľu), vybrané predložky (na vyjadrenie priestorových a časových vzťahov) a spojky (a, aj, alebo, ale, lebo)

syntax

  • jednoduchá veta: tvorenie jednoduchých viet (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie) s využitím osvojenej slovnej zásoby
  • súvetie: tvorenie jednoduchých súvetí s využitím osvojenej slovnej zásoby
  1. Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia. Na komunikačnej úrovni 2 zahŕňa:
  • oboznamovanie sa so zvyklosťami vo verbálnej a neverbálnej komunikácii:
    • odvodenie významu slova/gesta zo sprievodného obrázka, ikonky alebo piktogramu,
    • využívanie sprievodných gest na podporu komunikácie v interakcii, produkcii.
    • oboznamovanie sa so základnými spoločenskými pravidlami, zvykmi a tradíciami prostredníctvom príbehov, reálií, audiovizuálnych podnetov:
    • vybrané aspekty každodenného života ľudí v rôznych kontextoch a oblastiach (rodina, stravovanie, denný režim, činnosti vo voľnom čase a pod.),
    • spoločenské konvencie (návštevy, oslavy, oblečenie, základné pravidlá telefonovania, správania sa v súkromných a verejných priestoroch),
    • základné podobnosti a rozdiely medzi kultúrami (napr. sviatky, zvyky, tradície v rodine a krajine).
  1. Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka v každodenných situáciách žiaka s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie prierezových gramotností. Tvoria iba širší rámec obsahového štandardu a ich zastúpenie by malo byť vyvážené, primerané veku  a záujmom žiaka.

Zoznámenie sa: osobné údaje (meno, priezvisko, bydlisko, telefónne číslo, vek, národnosť)

Trieda: moja trieda (trieda, zariadenie triedy, vyučovacie predmety, školské pomôcky, rozvrh hodín, činnosti v triede)

Škola: moja škola (budova a okolie školy, miestnosti v škole, ľudia v škole, činnosti v škole)

Čas a program dňa: režim dňa (časti dňa, dni v týždni, týždeň, mesiac, rok, čo som robil, čo budem robiť)

Rodina a spoločnosť: ja a ľudia okolo mňa (rodina, príbuzní, priatelia), členovia rodiny a priatelia (zovňajšok, charakter, profesie), sviatky, zvyky, tradície v rodine (narodeniny, meniny)

Voľný čas a záľuby: záľuby (knihy, film, divadlo, hudba, tanec, hry), aktivity voľného času (mimoškolské aktivity, krúžky), šport (zimné a letné športy, individuálne a kolektívne športy)

Jedlo a stravovanie: potraviny (druhy potravín, ovocie, zelenina), stravovanie (jedlá a nápoje počas dňa, stravovacie zariadenia), obchod a služby (nákupné zariadenia, reštauračné služby, komunikácia pri nakupovaní a platení)

Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo (časti tela, vonkajšia charakteristika), prežívanie (city, emócie), vyšetrenie u lekára (choroby, úrazy), starostlivosť o zdravie (osobná hygiena, zdravé stravovanie), odievanie a móda (základné druhy oblečenia, obuv a doplnky, výber oblečenia podľa ročného obdobia)

Miesto, kde žijem: domov a bývanie (byt/dom, miestnosti v byte/dome, zariadenie bytu/domu), doprava a cestovanie (druhy dopravných prostriedkov, cesta do školy, školský výlet, najdôležitejšie dopravné značky a značenia)

Príroda a životné prostredie: ročné obdobia (počasie), zvieratá a rastliny (druhy zvierat a rastlín, domáce zvieratá a ich mláďatá, život v lese, na lúkach, poliach, starostlivosť o zvieratá a rastliny), sviatky, zvyky, tradície v rodine a krajine (Vianoce, Veľká noc)

  1. Pri rozvíjaní komunikačných jazykových činností sa využívajú rôzne druhy textov v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme. Výber textov je potrebné prispôsobiť komunikačnej úrovni, veku a záujmom žiaka.

    Autentické, prípadne upravené vecné a umelecké texty, texty z rôznych médií na primeranej úrovni náročnosti. Súvislé a nesúvislé texty obsahovo zamerané na tematické okruhy a spadajúce do rámca žiakových skúseností:

    • texty osobného charakteru: blahoželania, pohľadnice, krátke správy (SMS, čet, e-mail), jednoduché súkromné listy, poznámky
    • úryvky z (ilustrovaných) rozprávok a príbehov známych z materinského jazyka, jednoduché rozprávanie (v rámci tematických okruhov), komiksy
    • texty piesní, básne, riekanky na nácvik správnej výslovnosti
    • jednoduchý opis osoby/predmetu, jednoduchá charakteristika, návody: ilustrované návody/inštrukcie, jednoduché recepty
    • texty spojené so školským prostredím: rozvrh hodín, jednoduché pokyny v učebniciach, krátke jednoduché náučné texty z učebníc, detských časopisov a encyklopédií s vizuálnou podporou, jednoduché formuláre (žiacky preukaz, čitateľský preukaz), jednoduché osobné dotazníky, pozvánky
    • reklamné texty: letáky, katalógy, brožúry, plagáty, programy, jedálny a nápojový lístok
    • publicistické texty v novinách alebo na internete: inzeráty, krátke správy, jednoduché rozhovory, predpoveď počasia
    • verejné nápisy a tabule: bežné nápisy na verejných priestranstvách, informačné a smerové tabule, plány, mapy, výstrahy

< predchádzajúciobsah ďalší >