Hlavným cieľom 1. cyklu je v línii informatické myslenie zoznamovať sa hlavne so spôsobom riešenia algoritmických úloh, zatiaľ iba sekvenčných, s propedeutikou na jednoduché cykly a s dôrazom na rozpoznanie správnosti riešenia, riešiteľnosti úlohy a chybových situácií. V línii digitálnej gramotnosti slúži na prvé zoznámenie sa s nástrojmi pre textovú a grafickú informáciu, ich kombinácii pri tvorbe veku a spôsobilostiam primeraných artefaktov s použitím vhodných stránok webu a multimediálnych súborov.

Výkonový štandard
1. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Analyzovať elementárne problémy a zoznamovať sa s elementárnou logikou.

Žiak vie/dokáže:

  • rozhodnúť sa o pravdivosti/nepravdivosti jednoduchého tvrdenia, vybrať prvky / možnosti podľa pravdivosti tvrdenia
  • uvažovať o budúcom riešení
2. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Riešiť elementárne problémy programovaním postupnosti príkazov.

Žiak vie/dokáže:

  • riešiť problém priamym riadením vykonávateľa (napríklad robot, korytnačka)
  • vytvoriť program skladaním príkazov do postupnosti
  • aplikovať elementárne pravidlá na riadenie vykonávateľa
  • doplniť, dokončiť, modifikovať rozpracovaný program
3. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Na intuitívnej úrovni skúmať a hodnotiť riešenie.

Žiak vie/dokáže:

  • interpretovať program, simulovať činnosť vykonávateľa a krokovať riešenie s postupnosťou príkazov
  • vyhľadať a opraviť chybu v zápise riešenia a vo výsledku po vykonaní postupnosti príkazov
  • diskutovať o svojich riešeniach
4. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zoznámiť sa s nástrojmi na prácu s textom a grafikou.

Žiak vie/dokáže:

  • použiť konkrétne nástroje editora na tvorbu a úpravu obrázkov a textov
  • nájsť, odhaliť a opraviť chyby pri úprave obrázkov a textov
5. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zoznámiť sa s elementárnou lineárnou a tabuľkovou reprezentáciou údajov.

Žiak vie/dokáže:

  • orientovať sa v jednoduchej štruktúre – vyhľadávať a získavať informácie z jednoduchej štruktúry podľa zadaných kritérií
  • organizovať informácie do štruktúr – podľa zadania vytvárať jednoduché štruktúry údajov, podľa konkrétnych jednoduchých pravidiel manipulovať so štruktúrami údajov
6. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zoznámiť sa so základnou prácou s digitálnymi technológiami a aplikáciami.

Žiak vie/dokáže:

  • pracovať so základným hardvérom na používateľskej úrovni
  • spustiť program/aplikáciu, ukončiť bežiacu aplikáciu
  • prihlásiť sa a odhlásiť sa z programu / aplikácie
7. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zoznámiť sa s digitálnym prostredím pre prácu s webovými stránkami.

Žiak vie/dokáže:

  • použiť nástroje na prezeranie webových stránok
  • získať informácie z webových stránok
  • vyhľadať a získať informáciu na zadaných stránkach internetu
  • diskutovať o výsledkoch vyhľadávania
  • diskutovať o rizikách na internete
8. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zoznámiť sa s vplyvom digitálnych technológií na spoločnosť.

Žiak vie/dokáže:

  • diskutovať o digitálnych technológiách a o ich využití pri učení sa, doma a na zábavu
Obsahový štandard
Programovanie
1. Analýza problému

Vzťahy:

pravda – nepravda, platí – neplatí, áno/alebo/nie (neformálne)

Procesy:

idea sekvencie príkazov, rozhodovanie o pravdivosti tvrdenia

Činnosti:

Navrhovanie riešenia, vyjadrenie plánu riešenia ako postupnosti krokov.

Riešenie problémov, v ktorých sa treba rozhodnúť o pravdivosti/nepravdivosti jednoduchého tvrdenia.

Riešenie problémov, v ktorých treba vybrať prvky / možnosti podľa pravdivosti tvrdenia.

Diskusia o budúcom riešení.

2. Konštrukcie jazyka:

Pojmy:

príkaz, parameter príkazu, postupnosť príkazov

Vzťahy:

priamy príkaz – akcia vykonávateľa, ako súvisí príkaz/poradie príkazov a výsledok

Procesy:

riadenie vykonávateľa v priamom režime, používať jazyk vykonávateľa, zostavenie a upravenie príkazu/príkazov, vyhodnotenie postupnosti príkazov

Činnosti:

Riešenie problémov priamym riadením vykonávateľa (napríklad robot, korytnačka).

Vytvorenie programu skladaním príkazov do postupnosti.

Doplnenie, dokončenie, modifikovanie rozpracovaného programu.

3. Interpretácia zápisu riešenia, hľadanie, opravovanie chýb:

Vzťahy:

chyba ako zlý výsledok, chyba v postupnosti príkazov

Procesy:

krokovanie, rozpoznanie chyby

Činnosti:

Interpretovanie programu, simulovanie činnosti vykonávateľa a krokovanie riešenie s postupnosťou príkazov.

Vyhľadanie a oprava chyby v zápise riešenia a vo výsledku po vykonaní postupnosti príkazov.

Diskusia o vlastných riešeniach.

Údaje:
1. Práca s údajmi rôznych typov:

Pojmy:

oblasť, odsek

Vzťahy:

zvýraznenie textu, zarovnanie odseku, obrázok v texte

Procesy:

kreslenie základných útvarov, nastavenia grafických parametrov, opravovanie textu

Činnosti:

Použitie konkrétnych nástrojov editora na tvorbu a úpravu obrázkov, textov.

Hľadanie, odhalenie a oprava chyby pri úprave obrázkov a textov.

2. Údajové štruktúry:

Pojmy:

postupnosť, tabuľka, riadok, stĺpec

Vzťahy:

pozícia v postupnosti a v tabuľke

Činnosti:

Riešenie problémov, v ktorých treba vyhľadávať a získavať informácie z jednoduchej štruktúry podľa zadaných kritérií.

Vytváranie jednoduchých štruktúr údajov podľa zadania.

Manipulácia so štruktúrami údajov podľa konkrétnych jednoduchých pravidiel.

Technológie:
1. Hardvér a softvér:

Pojmy:

aplikácia, ikona, okno, pracovná plocha

Vzťahy:

ikona ako reprezentácia programu alebo dokumentu

Procesy:

ovládanie programov pohybom, klikaním a ťahaním, zadávanie jednoduchých textov

Činnosti:

Práca so základným hardvérom na používateľskej úrovni (klávesnica, myš, obrazovka).

Spustenie aplikácie na pracovnej ploche, ukončenie bežiacej aplikácie.

Prihlásenie sa a odhlásenie sa z programu / aplikácie.

2. Počítačové siete:

Pojmy:

webová stránka, prehliadač, vyhľadávač

Vzťahy:

adresa stránky identifikuje konkrétnu stránku a súvisí s jej obsahom a zobrazením, odkazy ako prepojenia na webové stránky, prehliadač ako nástroj na zobrazovanie webových stránok

Procesy:

orientácia na webovej stránke, vyhľadávanie textov a obrázkov na zadaných stránkach, bezpečné správania sa na internete

Činnosti:

Použitie webového prehliadača na prezeranie webových stránok a vyhľadanie a získanie informácie na zadaných stránkach internetu.

Diskusia o výsledkoch vyhľadávania.

Diskusia o rizikách na internete.

3. Digitálna spoločnosť:

Vzťahy:

digitálne technológie okolo nás, digitálne technológie ako nástroje pre komunikáciu, digitálne technológie doma, v škole

Procesy:

používanie nástrojov na vlastné učenie sa, zábavu a spoznávanie

Činnosti:

Diskusia o digitálnych technológiách a o ich využití pri učení sa, doma a na zábavu.

< predchádzajúciobsah ďalší >