Hlavným cieľom 2. cyklu je v línii informatického myslenia umožniť žiakom objaviť prvé mechanizmy niektorých z programových konštrukcií, napríklad podmienené príkazy, opakovanie a podprogramy. Na tejto úrovni sa s dátovými údajmi a štruktúrami zoznamujú len pri manipulácii prostredníctvom vhodných aplikácií. V línii digitálnej gramotnosti sa žiaci zoznamujú s reprezentáciami dát a ich spracovaním len pomocou softvérov vhodných pre tento vek, ale aj spôsobilosti žiakov. Podobne sa zásada primeranosti rešpektuje aj pri orientácií vo využívaní internetu a aplikácií v operačnom systéme. Predpokladáme aj diskusie o rizikách informačných technológií.

Výkonový štandard
1. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Analyzovať problémy a spoznávať pravidlá elementárnej logiky.

Žiak vie/dokáže:

  • identifikovať opakujúce sa vzory
  • rozhodnúť o pravdivosti/nepravdivosti tvrdenia (výroku), vybrať prvky alebo možnosti podľa pravdivosti tvrdenia
  • uvažovať o budúcom riešení
2. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Riešiť elementárne problémy programovaním postupnosti príkazov a cyklov s konkrétnym počtom opakovaní.

Žiak vie/dokáže:

  • vytvoriť program skladaním príkazov do postupnosti
  • vytvoriť program, ktorý vyžadujú známy počet opakovaní
  • doplniť, dokončiť, modifikovať rozpracovaný program
3. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Skúmať a hodnotiť správnosť riešenia a opravovať chyby.

Žiak vie/dokáže:

  • interpretovať program, simulovať činnosť vykonávateľa a krokovať riešenie s cyklami
  • rozpoznať, že program pracuje nesprávne a hľadať chybu vo vlastnom nesprávne pracujúcom programe a opraviť ju
  • diskutovať o svojich riešeniach
  • navrhnúť vylepšenie riešenia
4. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Zoznámiť sa s nástrojmi na prácu s textom, grafikou, prezentáciami, zvukom a videom.

Žiak vie/dokáže:

  • použiť konkrétne nástroje na tvorbu a úpravu obrázkov, animácií, textov, príbehov a prezentácií, na spúšťanie zvukov a videa
  • hľadať, odhaľovať a opraviť chyby pri úprave obrázkov, animácií, textov a prezentácií
  • kombinovať grafiku rôznych typov a z rôznych zdrojov
  • voliť vhodný nástroj na prácu s textom
  • používať nástroje na vyhľadanie a nahradenie textu
  • skúmať nové nástroje v konkrétnom editore
5. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Získavať, vyhľadávať a spracovávať informácie rôznych typov.

Žiak vie/dokáže:

  • vyhľadávať a získavať informácie v informačnom systéme a databáze
  • získavať informácie rôznych typov pomocou konkrétnych nástrojov
  • vyberať vhodné nástroje na spracovanie informácii
  • zašifrovať a rozšifrovať text podľa jednoduchých pravidiel (reprezentovať znaky a slová)
6. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Spoznať elementárne princípy a koncepty informatiky, vrátane reprezentácie údajov v tabuľkách, stromoch a grafoch.

Žiak vie/dokáže:

  • orientovať sa v jednoduchej štruktúre – vyhľadávať a získať informácie zo štruktúry podľa zadaných kritérií
  • organizovať informácie do štruktúr – vytvárať a manipulovať so štruktúrami, ktoré obsahujú údaje a jednoduché vzťahy
  • interpretovať údaje zo štruktúr – vyvodiť existujúce vzťahy zo zadaných údajov v štruktúre, prerozprávať informácie uložené v štruktúre vlastnými slovami
  • používať konkrétne nástroje na prácu s rôznymi štruktúrami
7. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Zoznámiť sa s prácou s počítačom, zariadeniami, súbormi, priečinkami a aplikáciami.

Žiak vie/dokáže:

  • pracovať so základnými vstupnými a výstupnými zariadeniami
  • ukladať produkt do súboru
  • otvoriť rozpracovaný produkt zo súboru
  • orientovať sa v konkrétnej štruktúre priečinkov
  • spustiť program/aplikáciu a otvoriť v nej dokument
  • použiť rôzny aplikačný softvér, ktorý je primeraný veku
8. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Zoznámiť sa s vyhľadávaním a získavaním informácií v počítačovej sieti.

Žiak vie/dokáže:

  • získavať informácie z webových stránok a použiť ich vo svojich produktoch
  • vyhľadávať rôzne typy informácií na webe
  • diskutovať o výsledkoch vyhľadávania (či spĺňajú naše očakávania)
  • diskutovať o rizikách na internete
9. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Bezpečne sa pohybovať v digitálnom prostredí.

Žiak vie/dokáže:

  • diskutovať o počítačovej kriminalite
  • diskutovať o etickom používaní digitálnych produktov
  • diskutovať o nebezpečných aplikáciách
  • diskutovať o využití konkrétnych nástrojov digitálnych technológií pri učení sa iných predmetov
Obsahový štandard
Programovanie
1. Analýza problému

Vzťahy

platí – neplatí, a/alebo/nie (neformálne)

Procesy

krokovanie sekvencie a opakovania, rozhodovanie o pravdivosti tvrdenia

Činnosti

Identifikovanie vzorov, ktoré sa dajú realizovať pomocou konštrukcie opakovania.

Rozhodovanie o pravdivosti/nepravdivosti tvrdenia (výroku), keď niečo platí – neplatí aj so spojkami a/alebo/nie (neformálne).

Vyberanie prvkov alebo možností podľa pravdivosti tvrdenia.

Uvažovanie o budúcich riešeniach.

2. Konštrukcie jazyka

Pojmy:

príkaz, parameter príkazu, postupnosť príkazov, opakovanie, počet opakovaní, telo cyklu

Vzťahy:

zápis postupnosti príkazov a cyklu v jazyku ako návod pre vykonávateľa, ako súvisí počet opakovaní s výsledkom

Procesy:

zostavovanie a úprava programu v jazyku vykonávateľa, spustenie programu

Činnosti:

Vytváranie programu skladaním príkazov aj s parametrami príkazu do postupnosti.

Vytváranie programu, ktorý vyžaduje známy počet opakovaní.

Zapisovanie postupnosti príkazov a cyklu v jazyku ako návod pre vykonávateľa.

Diskusia o tom, ako súvisí počet opakovaní a telo cyklu s výsledkom rozpracovaného programu.

Zostavovanie a úprava (dopĺňanie, dokončovanie, modifikovanie) programu v jazyku vykonávateľa.

Spustenie programu.

3. Interpretácia zápisu riešenia, hľadanie, opravovanie chýb:

Vzťahy:

jazyk – vykonanie programu, chyba ako nesprávny zápis programu, chyba ako nesprávny výsledok, chyba v postupnosti príkazov a v cykle

Procesy:

krokovanie, čo sa deje v počítači v prípade chyby v programe, hľadanie chyby

Činnosti:

Interpretovanie programu, simulovanie činnosti vykonávateľa a krokovanie riešenia s postupnosťou príkazov a s cyklami.

Analyzovanie, čo sa deje v počítači v prípade chyby v programe.

Rozpoznávanie, že program pracuje nesprávne, hľadanie chyby vo vlastnom nesprávne pracujúcom programe a jej opravovanie.

Diskusia o svojich vlastných riešeniach a návrh vylepšenia.

Údaje:
1. Práca s údajmi rôznych typov:

Pojmy:

schránka, oblasť, animácia, pozadie, snímka, prezentácia, odrážky, číslovanie

Vzťahy:

obrázok v rastri alebo ako vektorová grafika, animácia ako postupnosť obrázkov, poradie snímok v príbehu a prezentácii

Procesy:

používanie nástrojov na kreslenie, prácu s textom, vytváranie animácií, príbehov a prezentácií prehrávanie zvuku a videa

Činnosti:

Používanie konkrétneho nástroja na tvorbu a úpravu obrázkov, animácií, textov, príbehov a prezentácií, na spúšťanie zvukov a videa.

Hľadanie, odhaľovanie a oprava chýb pri úprave obrázkov, animácií, textov a prezentácií.

Kombinovanie grafiky rôznych typov a z rôznych zdrojov, používanie schránky, oblasti.

Voľba vhodného nástroja na úpravu animácie, pozadia, snímky, prezentácie, odrážok, číslovania.

Používanie nástrojov na vyhľadanie a nahradenie textu.

Skúmanie nových nástrojov v konkrétnom editore.

Diskusia o vlastnostiach obrázka v rastri alebo ako vektorovej grafiky, o animácii ako postupnosti obrázkov, o poradí snímok v príbehu a prezentácii.

2. Informácie:

Vzťahy:

vzťahy medzi jednotlivými typmi informácie (grafika, text, čísla, zvuk)

Činnosti:

Vyhľadávanie a získavanie informácií v informačnom systéme a databáze.

Získavanie informácie rôznych typov (grafika, text, zvuk, čísla) pomocou konkrétnych nástrojov.

Výber vhodných nástrojov na spracovanie informácii.

Zašifrovanie a rozšifrovanie textu podľa jednoduchých pravidiel (rôzna reprezentácia znakov a slov).

3. Údajové štruktúry:

Pojmy:

postupnosť, tabuľka (v zmysle frekvenčná, kódovacia, slovník, mriežka), riadok, stĺpec, bunka, adresa bunky

Vzťahy:

poradie objektov a ich pozícia v postupnosti, adresa bunky ako pozícia objektov (bunky) v tabuľke

Procesy:

práca s grafovými štruktúrami a stromovými štruktúrami, navigácia v štruktúre

Činnosti:

Organizovanie informácií do štruktúr, ako sú postupnosti, tabuľka (v zmysle frekvenčná, kódovacia, slovník, mriežka), stromy, grafy (v zmysle rodostrom a jednoduché mapy) – vytváranie a manipulácia so štruktúrami, ktoré obsahujú údaje a jednoduché vzťahy.

Orientovanie sa v jednoduchej štruktúre – vyhľadávanie a získavanie informácií zo štruktúry podľa zadaných kritérií.

Interpretovanie údajov zo štruktúry – vyvodenie existujúcich vzťahov zo zadaných údajov v štruktúre (napríklad vplyv poradia objektov a ich pozície v postupnosti), prerozprávanie informácie uloženej v štruktúre vlastnými slovami.

Používanie konkrétnych nástrojov na prácu s tabuľkami (práca s riadkom, stĺpcom, bunkou, adresou bunky ako pozíciou objektu v tabuľke), stromami a grafmi (napríklad pojmové mapy).

Technológie:
1. Hardvér a softvér:

Pojmy:

súbor, priečinok

Vzťahy:

vstupné a výstupné zariadenie ako nástroj komunikáciu s počítačom, rôzne typy súborov pre rôzne typy informácií

Procesy:

vytvorenie, ukladanie dokumentov, používanie školského vzdelávacieho softvéru, práca s digitálnou učebnicou a encyklopédiou

Činnosti:

Práca so základnými vstupnými a výstupnými zariadeniami ako nástrojmi na komunikáciu s počítačom.

Ukladanie produktov a dokumentov s informáciami rôznych typov do súboru v danom priečinku.

Otvorenie rozpracovaného produktu alebo dokumentu zo súboru.

Orientovanie sa v konkrétnej štruktúre priečinkov.

Spustenie programu/aplikácie a otvorenie dokumentu v nej.

Používanie rôzneho aplikačného softvéru (napríklad školského vzdelávacieho softvéru, digitálnej učebnice, encyklopédie), ktorý je primeraný veku.

2. Počítačové siete:

Pojmy:

vyhľadávač

Vzťahy:

text a hypertext ako súčasť dokumentov na internete a v encyklopédiách, riziká na internete

Procesy:

vyhľadávanie textov, stránok, obrázkov, videa, spoznávanie bezpečného a etického správania na internete

Činnosti:

Vyhľadávanie informácií rôznych typov (textov, stránok, obrázkov, videa) na webe.

Získavanie informácií z webových stránok a ich používanie vo svojich produktoch.

Diskusia o texte a hypertexte ako súčasti dokumentov na internete a v encyklopédiách.

Diskusia o výsledkoch vyhľadávania (či spĺňajú očakávania).

Diskusia o rizikách a etickom správaní na internete.

3. Digitálna spoločnosť:

Vzťahy:

dôveryhodnosť získaných informácií, softvér ako výsledok niekoho práce, vírus ako škodlivý softvér, špehovanie ako nepovolená aktivita softvéru alebo webových stránok, digitálne technológie ako nástroje pre výpočet, komunikáciu, modelovanie

Procesy:

budovanie korektného postoja k používaniu digitálnych diel, používanie nástrojov na vlastné učenie sa, zábavu a spoznávanie

Činnosti:

Diskusia o počítačovej kriminalite, dôveryhodnosti získaných informácií.

Diskusia o etickom používaní digitálnych produktov a budovanie korektného postoja k používaniu digitálnych diel (aj softvéru ako výsledku niekoho práce), používanie nástrojov na vlastné učenie sa, zábavu a spoznávanie.

Diskusia o nebezpečných aplikáciách, víruse ako škodlivom softvéri, špehovaní ako nepovolenej aktivite softvéru alebo webových stránok.

Diskusia o využití konkrétnych nástrojov digitálnych technológií ako nástrojov pre výpočet, komunikáciu, modelovanie a pri učení sa iných predmetov.

< predchádzajúciobsah ďalší >