Hlavným cieľom 3. cyklu je v línii informatického myslenia sa žiaci zoznámia so základnou úrovňou vyššieho programovacieho jazyka, ktorý bude zahŕňať základné dátové typy, podmienené príkazy, cykly a pomenované bloky (podprogramy/funkcie). Nástroje (aplikácie) na spracovanie údajov v rôznych reprezentáciách sa nemôžu sústrediť na konkrétneho výrobcu, ale osvojujú sa na principiálnej úrovni. Podobne aj nástroje internetu a operačného systému sa sústreďujú na princípy fungovania.

Výkonový štandard
1. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Analyzovať problémy a rozvíjať abstrakciu a logiku.

Žiak vie/dokáže:

  • identifikovať údaje, ktoré si treba zapamätať
  • rozpoznať miesta, kde sa treba rozhodovať, opakovať činnosť
  • vlastnými slovami sformulovať plán budúceho riešenia
  • rozhodnúť sa o pravdivosti/nepravdivosti tvrdenia/výroku, uviesť kontra príklad, keď niečo neplatí, nefunguje
2. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Riešiť elementárne problémy programovaním s využitím jednoduchých premenných, postupnosti príkazov, cyklov s konkrétnym počtom opakovaní a vetvením.

Žiak vie/dokáže:

  • vytvoriť program, v ktorom si treba zapamätať neštruktúrované hodnoty a neskôr ich jednoducho použiť
  • vytvoriť program, ktorý vyžaduje daný známy počet opakovaní
  • vytvoriť program, ktorý vyžaduje vetvenie s jednoduchou podmienkou
  • vytvoriť program, ktorý reaguje na vstup
  • vytvoriť program, ktorý obsahuje podprogramy
  • doplniť, dokončiť, modifikovať rozpracovaný program
3. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Skúmať a posudzovať správnosť riešenia, riešiteľnosť úlohy a opravovať chyby.

Žiak vie/dokáže:

  • interpretovať program, simulovať činnosť vykonávateľa a krokovať riešenie s premennými, cyklami a vetvením
  • hľadať chybu vo vlastnom nesprávne pracujúcom programe a opraviť ju
  • navrhnúť vylepšenie
  • diskutovať o riešiteľnosti úlohy
4. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Pomocou vhodných nástrojov spracovať a kombinovať údaje rôznych typov.

Žiak vie/dokáže:

  • digitalizovať grafickú informáciu
  • zvoliť vhodný formát súboru pre uloženie obrázkov rôznych typov
  • posudzovať vplyv formátovacích nástrojov a skrytých znakov na výsledný text a operácie s textom
  • použiť nástroje editora na tvorbu a úpravu prezentácií
  • použiť konkrétne nástroje editora na skombinovanie videa, zvuku a textu
5. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Zoznámiť sa digitálnou reprezentáciou informácií rôznych typov.

Žiak vie/dokáže:

  • voliť vhodnú reprezentáciu reálnej informácie
  • zakódovať informáciu podľa pokynov do konkrétnej reprezentácie
  • dekódovať informáciu z jednoduchých reprezentácii
  • vyhľadať a získať informácie v informačnom systéme a databáze (knižnica, el. obchod, rezervácie lístkov…)
  • získať informácie rôznych typov pomocou konkrétnych nástrojov (napríklad zoskenovaním, odfotením, nahraním zvuku, videa, …)
6. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Spoznať princípy a koncepty informatiky, vrátane reprezentácie a spracovania údajov v tabuľkách, stromoch a grafoch.

Žiak vie/dokáže:

  • organizovať informácie do štruktúr
  • interpretovať údaje zo štruktúr
  • použiť konkrétne nástroje na prácu s tabuľkami
  • zvoliť a používať funkcie pre jednoduché výpočty
7. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Pracovať s počítačom, zariadeniami, štruktúrou priečinkov a aplikáciami.

Žiak vie/dokáže:

  • pracovať s pamäťovými a prídavnými zariadeniami: prenášať, ukladať, kopírovať informácie
  • rozlíšiť vstupné a výstupné zariadenia
  • navrhnúť štruktúru priečinkov
  • preorganizovať súbory do danej štruktúry priečinkov
  • zistiť parametre súborov, priečinkov
  • preniesť informácie medzi spustenými aplikáciami pomocou schránky
8. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Používať sieťové zariadenia a nástroje na prácu v počítačovej sieti.

Žiak vie/dokáže:

  • použiť nástroje na zdieľanie, kopírovanie, prenášanie a ukladanie súborov v rámci počítačovej siete
  • pracovať so sieťovými zariadeniami
  • použiť nástroj na prispievanie do webového obsahu
  • diskutovať o správnosti a kvalitu vyhľadaných informácií (výstup vyhľadávania)
  • pripojiť prílohu správy, zobraziť prijatú prílohu prostredníctvom konkrétneho e-mailového nástroja
9. cieľ vzdelávania pre 3. cyklus: Analyticky posudzovať digitálne technológie.

Žiak vie/dokáže:

  • diskutovať o škodlivom softvéri, nebezpečných web stránkach a službách a ochrany pred nimi
  • diskutovať o schopnostiach vírusov ako programov
  • diskutovať o digitálnych technológiách a ich vplyve na ostatných
  • diskutovať o informatike z pohľadu povolania
Obsahový štandard
Programovanie:
1. Analýza problému:

Vzťahy:

aký informatický problém je v zadaní úlohy, platí – neplatí, a/alebo/nie (neformálne), premenná ako označenie

Procesy

idea sekvencie, opakovania, vetvenia, jednoduchej manipulácie s údajmi, rozhodovanie o pravdivosti tvrdenia

Činnosti:

Identifikovanie údajov, ktoré si treba zapamätať, rozpoznávanie miest, kde sa treba rozhodovať, opakovať činnosť.

Formulovanie plánu riešenia a jeho vyjadrenie vlastnými slovami s využitím sekvencie, opakovania, vetvenia a jednoduchej manipulácie s údajmi.

Rozhodovanie o pravdivosti/nepravdivosti tvrdenia/výroku s príkladmi a kontra-príkladmi, keď niečo platí – neplatí, funguje – nefunguje aj so spojkami a/alebo/nie (neformálne).

Uvažovanie o budúcich riešeniach.

2. Konštrukcie jazyka:

Pojmy:

premenná, parameter príkazu, postupnosť príkazov, opakovanie, vetvenie, podmienka, podprogram

Vzťahy:

vstup – program – výsledok, konštrukcie jazyka: postupnosť príkazov, cyklus, podmienený príkaz, pomenovaná postupnosť príkazov, pravidlá jazyka pre použitie premennej, prostriedky jazyka pre: získanie vstupu, spracovanie vstupu a zobrazenie výstupu

Procesy:

zostavovanie programu v jazyku vykonávateľa, spustenie programu, zostavenie a úprava príkazov, čakanie na neznámy vstup – vykonanie akcie – výstup, následný efekt

Činnosti:

Vytváranie programov, v ktorých si treba pomocou premennej zapamätať neštruktúrované hodnoty a neskôr ich jednoducho použiť.

Vytváranie programov, v ktorých sa vyžaduje daný známy počet opakovaní.

Vytváranie programov, v ktorých sa vyžaduje vetvenie s jednoduchou podmienkou.

Vytváranie programov, ktoré reagujú na vstup.

Používanie premennej, parametrov príkazu, postupnosti príkazov, podprogramu, konštrukcie opakovania a vetvenia podľa podmienky.

Zostavovanie programu v jazyku vykonávateľa, spustenie programu, zostavenie a úprava príkazov, čakanie na neznámy vstup – vykonanie akcie – výstup, následný efekt.

Dopĺňanie, dokončovanie a modifikovanie rozpracovaných programov.

3. Interpretácia zápisu riešenia, hľadanie, opravovanie chýb:

Vzťahy:

jazyk – vykonanie programu, chyba pri realizácii (logická chyba), chyba v zápise (syntaktická chyba), chyba v postupnosti príkazov s premennými, cyklom a vetvením

Procesy:

krokovanie, čo sa deje v počítači v prípade chyby v programe, hľadanie chyby

Činnosti:

Interpretovanie programu, simulovanie činnosti vykonávateľa a krokovanie riešenia s premennými, cyklami a vetvením.

Analyzovanie, čo sa deje v počítači v prípade chyby v programe.

Hľadanie rôznych typov chýb (syntaktická chyba v zápise, logická chyba pri realizácii programu), vo vlastnom nesprávne pracujúcom programe a jej opravovanie.

Diskusia a návrh vylepšení riešenia.

Diskusia o tom, či má úloha riešenie.

Údaje:
1. Práca s údajmi rôznych typov:

Pojmy:

odrážky a číslovanie, časová os

Vzťahy:

obrázok v rastri alebo vo vektorovom tvare, formáty súborov a ich vzťah k uloženému obrázku, obrázok ako súčasť textu, neformátovaný a formátovaný text, video ako postupnosť klipov, efektov, prechodov

Procesy:

vkladanie tabuľky do textu, manipulácia s poradím snímok, vloženie prepojenia, strihanie videa

Činnosti:

Digitalizácia grafickej informácie, voľba vhodného súborového formátu pre uloženie obrázkov rôznych typov.

Porovnávanie rastrových a vektorových obrázkov s ohľadom na ich vlastnosti, možnosti úprav, formáty súborov.

Posudzovanie vplyvu formátovacích nástrojov a skrytých znakov na výsledný text a operácie s textom.

Práca s obrázkom ako súčasťou textu.

Používanie nástrojov editora na tvorbu a úpravu prezentácií, na skombinovanie videa, zvuku a textu.

Vkladanie tabuľky do textu, manipulácia s poradím snímok, vloženie prepojenia, strihanie videa.

2. Informácie:

Pojmy:

textová informácia, grafická informácia

Vzťahy:

vzťahy medzi jednotlivými typmi informácie (grafika, text, čísla, zvuk), text a hypertext (napríklad na internete, v encyklopédii), možnosť vyhľadávať reťazce (napríklad dá sa v texte, a nie v grafike)

Činnosti:

Voľba vhodnej reprezentáciu reálnej informácie.

Zakódovanie informácie podľa pokynov do konkrétnej reprezentácie.

Dekódovanie informácie z jednoduchých reprezentácií.

Vyhľadávanie a získavanie informácie v informačnom systéme a databáze (knižnica, el. obchod, rezervácie lístkov…).

Získavanie informácií rôznych typov pomocou konkrétnych nástrojov (napríklad zoskenovaním, odfotením, nahraním zvuku, videa, …).

Analyzovanie vlastností a vzťahov medzi jednotlivými typmi informácií – napríklad grafika, text, čísla, zvuk, resp. text a hypertext (napríklad na internete, v encyklopédii), analyzovanie možnosti vyhľadávať reťazce (napríklad dá sa v texte, a nie v grafike).

3. Údajové štruktúry:

Pojmy:

postupnosť, tabuľka (v zmysle frekvenčná, kódovacia, slovník, mriežka)

Vzťahy:

adresa bunky ako pozícia bunky v tabuľke, bunky a typy údajov (číslo, text), bunky so vzorcami

Procesy:

práca s grafovými a stromovými štruktúrami, upravovanie údajov a jednoduché výpočty v tabuľke

Činnosti:

Organizovanie informácií do štruktúr, interpretovanie údajov zo štruktúr ako sú postupnosti, tabuľky (v zmysle frekvenčná, kódovacia, slovník, mriežka).

Používanie konkrétnych nástrojov na prácu s tabuľkami.

Práca s grafovými a stromovými štruktúrami, upravovanie údajov a jednoduché výpočty v tabuľke.

Vytváranie a používanie buniek so vzorcami pre rôzne typy údajov (číslo, text) a funkciami pre jednoduché výpočty v tabuľke aj s adresou ako pozíciou bunky.

Technológie:
1. Hardvér a softvér:

Pojmy:

program, procesor, pamäť

Vzťahy:

rôzne typy súborov pre rôzne typy informácií, cesta k súboru a priečinku, operačný systém a aplikácia ako softvér, zariadenia na digitalizáciu údajov, rozdiel medzi hardvérom a softvérom

Procesy:

nastavenie zvuku, pracovnej plochy a klávesnice, používanie nástrojov na simulovanie, modelovanie

Činnosti:

Práca s pamäťovými a prídavnými zariadeniami: prenášanie, ukladanie, kopírovanie informácií rôznych typov.

Používanie cesty k súboru a priečinku.

Navrhovanie štruktúry priečinkov, preorganizovanie súborov do danej štruktúry priečinkov, zisťovanie parametrov súborov, priečinkov.

Diskusia o rôznych typoch súborov pre rôzne typy informácií.

Diskusia o operačnom systéme a aplikáciách ako softvéri, o rozdieloch medzi hardvérom a softvérom.

Používanie zariadení na digitalizáciu údajov.

Rozlišovanie častí počítača: procesor, pamäť, vstupné a výstupné zariadenia.

Prenášanie informácií medzi spustenými aplikáciami pomocou schránky.

Nastavenie zvuku, pracovnej plochy a klávesnice.

Používanie nástrojov na simulovanie, modelovanie.

2.Počítačové siete:

Pojmy:

sieť, doména, správa, email, e-mailová adresa, kôš, príloha, adresár

Vzťahy:

lokálne súbory a súbory na sieti, cesta ako zápis, ktorý identifikuje údaje v sieti, počítačová sieť ako prepojenie počítačov a zariadení, internet ako celosvetová počítačová sieť

Procesy:

sťahovanie a posielanie súborov, práca s nástrojmi e-mailového klienta

Činnosti:

Používanie nástrojov na zdieľanie, kopírovanie, prenášanie a ukladanie súborov v rámci počítačovej siete.

Používanie sieťových zariadení.

Prispievanie do webového obsahu.

Diskusia o správnosti a kvalite vyhľadaných informácií (výstup vyhľadávania).

Sťahovanie a posielanie súborov.

Práca s nástrojmi e-mailového klienta: pripojenie prílohy správy, zobrazenie prijatej prílohy prostredníctvom konkrétneho e-mailového nástroja.

Rozlišovanie lokálnych súborov a súborov na sieti, chápanie cesty ako zápisu, ktorý identifikuje údaje v sieti.

Diskusia o počítačovej sieti ako prepojení počítačov a zariadení.

Diskusia o internete ako celosvetovej počítačovej sieti.

3. Digitálna spoločnosť:

Vzťahy:

spam ako nevyžiadaná správa, antivírus ako program na blokovanie škodlivých činností, riziká na internete a sociálnych sieťach, informatika ako povolanie, digitálne technológie ako nástroje pre výpočet, komunikáciu, modelovanie, umelá inteligencia a jej možnosti / obmedzenia

Procesy:

bezpečné správanie sa na internete, činnosť hekerov

Činnosti:

Diskusia o škodlivom softvéri, o činnosti hekerov, o nebezpečných web stránkach a službách, o spame ako nevyžiadanej správe a ochrane pred nimi.

Diskusia o schopnostiach vírusov ako programov, antivírusov ako programov na blokovanie škodlivých činností.

Diskusia o digitálnych technológiách a ich vplyve na ostatných, o rizikách na internete a sociálnych sieťach.

Diskusia o informatike z pohľadu povolania.

Diskusia o digitálnych technológiách ako nástrojoch pre výpočet, komunikáciu, modelovanie.

Diskusia o umelej inteligencii a jej možnostiach / obmedzeniach.

Diskusia o bezpečnom správaní sa na internete.

< predchádzajúciobsah ďalší >