Hlavným cieľom 2. cyklu je rozvíjať poznatky z oblasti geografických, historických a spoločenskovedných javov a procesov. Formujú sa základy aktívneho občianstva, žiaci sú vedení k uvedomeniu si práv, povinností a zároveň aj možností pozitívne ovplyvňovať svet vo svojom bezprostrednom okolí. Žiaci dokážu spolupracovať na riešení výziev a konfliktov. Rozvíjajú svoje schopnosti pracovať s mapou a inými zdrojmi informácií pri skúmaní prírodných a spoločenských pomerov Slovenska. Zároveň dokážu poznávať minulosť pomocou práce s jednoduchými historickými prameňmi.

Výkonový štandard
1. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Rozvíjať poznanie z oblasti spoločenských, geografických a historických procesov a javov

Žiak vie/dokáže:

  • správne používať pojmy potrebné na skúmanie minulosti, geografických a spoločenskovedných javov a procesov,
  • poznať názvy a rozmiestnenie najdôležitejších geografických prvkov na mape Slovenska,
  • vymedziť polohu Slovenska voči susedným štátom a porovnať jeho rozlohu v rámci Európy,
  • uviesť základnú charakteristiku obyvateľstva Slovenska z hľadiska počtu, rozmiestnenia, národnostného a náboženského zloženia,
  • opísať význam jednotlivých hospodárskych činností na zabezpečenie ľudských potrieb,
  • identifikovať rozmanitosť prírody a obyvateľstva Zeme na vybraných príkladoch,
  • rozpoznať prírodné a kultúrno-historické pamiatky, ktoré sú dôležité z hľadiska národnej a regionálnej identity, alebo sú významnými lokalitami cestovného ruchu na Slovensku,
  • identifikovať význam historických udalostí, osobností a miest pamäti vo svojom okolí,
  • charakterizovať vybrané príklady kultúr v minulosti.
2. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Samostatne využívať základné metódy získavania, analýzy a interpretácie informácií

Žiak vie/dokáže:

  • klásť si základné bádateľské otázky (čo to je, kde to je, aké to je, prečo to je, ako a kedy to vzniklo, aký to má vplyv a i.) a hľadať na ne odpovede,
  • rozlíšiť a vyhodnotiť rôzne zdroje informácií,
  • získať informácie pre potreby vlastného bádania v detských encyklopédiách alebo na internete,
  • porovnať a usporiadať skúmané javy, procesy a udalosti podľa určených kritérií,
  • interpretovať a vytvárať grafické zobrazenia vzťahov medzi procesmi alebo javmi (časová os, mapa mysle, graf, schéma, Vennov diagram a i.),
  • porovnať rôzne pohľady a názory na vybranú tému alebo problém,
  • dohodnúť sa v rámci skupiny na spoločnom riešení úlohy,
  • skontrolovať svoju hotovú prácu a ohodnotiť ju podľa vopred stanovených kritérií hodnotenia,
  • prezentovať svoje zistenia jasne a zrozumiteľne s využitím vhodných pojmov a pomocou vizuálneho spracovania,
  • interpretovať mapové znaky na rôznych druhoch máp pomocou legendy a použiť grafickú mierku,
  • opísať rozmiestnenie vybraných javov a procesov na geografickej a historickej mape,
  • naplánovať vychádzku alebo výlet pomocou turistickej mapy a orientovať sa podľa nej v teréne,
  • uskutočniť jednoduchý prieskum o názoroch na vybraný problém v komunite alebo obci.
3. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Porovnať zmeny života ľudskej spoločnosti v čase a priestore

Žiak vie/dokáže:

  • porovnať život v minulosti a súčasnosti na príkladoch z regiónu a Slovenska,
  • sprítomniť vybranú historickú udalosť alebo postavu z minulosti Slovenska,
  • mapovať miesta pamäti v regióne a na Slovensku,
  • vysvetliť význam pamätných dní a štátnych sviatkov v kalendári,
  • zdokumentovať príklady tradícií spojených s regiónom,
  • interpretovať príbeh z minulosti (povesť, legenda, ľudová pieseň),
  • rozlišovať blízku a dávnu minulosť, historické obdobia,
  • rozlišovať súvislosti, príčiny a dôsledky udalostí v dejinách,
  • ilustrovať príklady kultúrnych, umeleckých a náboženských prejavov človeka na konkrétnych príkladoch,
  • vysvetliť dôvody pohybu ľudí na príkladoch zo Slovenska a sveta.
4. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Posúdiť vzájomné vzťahy medzi krajinou a činnosťou človeka na Slovensku, uviesť význam chránených území pri ochrane prírody a krajiny

Žiak vie/dokáže:

  • vysvetliť vzťah medzi prírodnými podmienkami, osídlením a spôsobom života ľudí v súčasnosti a minulosti,
  • uviesť príklady, ako človek využíva a pretvára krajinu,
  • interpretovať predpoveď počasia,
  • opísať vznik pohorí a vybraných tvarov zemského povrchu vytvorených činnosťou vody, ľadovca a vetra,
  • vysvetliť význam územnej ochrany prírody na príkladoch chránených území na Slovensku.
5. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Rozvíjať jedinečnosť seba samého, pomenovať základné zložky vlastnej identity a svoje sociálne roly, uplatňovať rešpektujúci prístup k druhým

Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať prínos svojich jedinečných vlastností pre druhých (rovesnícka skupina, komunita),
  • uplatniť rešpekt vo vzťahu k druhým a identifikovať stereotypy vo svojom hodnotení druhých,
  • opísať sociálne roly, s ktorými sa stotožňuje a poznať sociálne roly, ktoré sa od neho očakávajú,
  • tvoriť a udržiavať pozitívne medziľudské vzťahy s ľuďmi v blízkom okolí, ktorí majú odlišné potreby (v škole – v lokálnej komunite),
  • poznať lokálne a regionálne kultúrno-spoločenské reálie a históriu a ich význam pri budovaní vlastnej kultúrnej identity.
6. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Komunikovať konštruktívne a s ohľadom na spolupatričnosť a spoluprácu žiakov

Žiak vie/dokáže:

  • viesť rešpektujúci, oceňujúci a konštruktívny dialóg s druhými,
  • komunikovať s využitím jednoduchej, vecne správnej argumentácie,
  • vyvodiť a uplatňovať zásady dobrej spolupráce,
  • uplatňovať empatiu a asertivitu pri vzťahoch s ľuďmi v okolí,
  • porozumieť, že na jednotlivé udalosti, javy, procesy a osoby môže existovať viacero pohľadov.
7. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Poznať a zhodnocovať vlastné charakterové črty aj s ohľadom na druhých

Žiak vie/dokáže:

  • uvedomiť si vlastnú osobnosť ako dobrú šancu pre život,
  • zhodnotiť svoje silné a slabé stránky s odstupom,
  • vypracovať jednoduchý plán vlastného sebarozvoja.
8. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Chápať zmysel a význam pravidiel, povinností a uplatňovať práva ako člen komunity

Žiak vie/dokáže:

  • rozpoznať práva a povinnosti z perspektívy obyvateľa obce,
  • rešpektovať pravidlá platné v škole aj v obci a vyžadovať ich dodržiavanie,
  • vysvetliť úlohu úradov, inštitúcií, občianskych iniciatív v obci a jej okolí na konkrétnych príkladoch,
  • zdôvodniť úlohu a význam fungovania zastupiteľskej demokracie na príklade žiackeho parlamentu a obecnej samosprávy,
  • analyzovať na jednoduchých príkladoch vzťah cien a vybraných komodít.
9. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Rozlíšiť dôveryhodnosť zdrojov informácií a bezpečne sa správať v online prostredí

Žiak vie/dokáže:

  • rozlíšiť kvalitu informačných zdrojov a rôznych typov médií,
  • uviesť príklady dôveryhodných a nedôveryhodných zdrojov informácií,
  • poznať zásady správania sa v online prostredí aj vo vzťahu k iným,
  • pomenovať prínosy a riziká sociálnych sietí, audiovizuálnej produkcie a reklamy.
10. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Aktívne sa angažovať v aktivitách na skvalitnenie fungovania školy a/alebo obce

Žiak vie/dokáže:

  • v spolupráci s druhými navrhnúť a uskutočniť aktivitu na riešenie vybraného problému vo svojom okolí alebo aktivitu na pomoc druhým pre podporu solidarity a spoločného dobra.
Obsahový štandard
Geografický komponent
1. Využívanie mapy ako zdroja informácií

Činnosti uvedené v téme Využívanie mapy ako zdroja informácií sa uskutočňujú v prepojení s činnosťami ostatných tém priebežne počas celého vzdelávacieho cyklu a je možné ich realizovať aj s využitím geoinformačných technológií.

Pojmy:

mapové znaky, druhy máp, turistická mapa, grafická mierka, vrstevnice, nadmorská výška, digitálne mapy, GPS navigácia

Činnosti:

Určovanie prvkov obsahu mapy – čítanie mapy.

Vyhľadávanie objektov, trás a osvojovanie si základov merania vzdialeností na mape.

Rozpoznávanie druhov máp a príkladov ich využitia, osvojovanie si základov práce s nimi – všeobecnogeografická, topografická a tematická mapa (politická, turistická, dopravná).

Tvorba jednoduchej tematickej mapy (mapového náčrtku) s využitím bodových, líniových alebo plošných mapových znakov.

Určovanie nadmorskej výšky a prevýšenia medzi vybranými bodmi na turistickej mape.

Rozpoznávanie základných tvarov reliéfu (rovina, údolie, vrch, plošina) pomocou vrstevníc a kót.

2. Poloha a rozloha Slovenska, poznávanie prírody našej vlasti

Pojmy:

susedné štáty Slovenska, najznámejšie prírodné prvky na mape Slovenska, územná ochrana prírody, vegetačné stupne, meteorologické prvky, poveternostné javy, predpoveď počasia, podnebie, horotvorná činnosť, riečna a ľadovcová dolina, tiesňava, kaňon, prírodné pamiatky

Činnosti:

Opis polohy a porovnávanie rozlohy Slovenska (väčšie ako/menšie ako) voči susedným štátom a v rámci Európy.

Určovanie polohy najvýznamnejších povrchových celkov, riek, vodných plôch a chránených území na mape Slovenska spojené s ich základnou charakteristikou.

Ako človek pretvára krajinu? Opis krajiny a spôsobov jej využívania na príkladoch rôznych typov krajín zo Slovenska – na základe práce s fotografiami a leteckými snímkami.

Usporiadanie rastlinstva a živočíšstva podľa nadmorskej výšky pomocou nákresu.

Zdôvodnenie významu ochrany prírody a krajiny na vybraných príkladoch chránených území; osvojovanie si zásad správania sa a pohybu v prírode.

Identifikovanie nebezpečných poveternostných javov vyskytujúcich sa na Slovensku.

Interpretovanie jednoduchej grafickej, textovej alebo televíznej predpovede počasia.

Modelovanie vzniku pohorí na príkladoch vrásového a sopečného pohoria.

Rozpoznávanie procesov vzniku vybraných tvarov zemského povrchu vytvorených činnosťou vody, ľadovca a vetra na konkrétnych príkladoch zo Slovenska a z iných častí Zeme.

Identifikovanie cenných a turisticky atraktívnych prírodných lokalít na Slovensku.

3. Obyvateľstvo Slovenska a jeho činnosť v krajine

Pojmy:

počet obyvateľov Slovenska, etnická a kultúrna rozmanitosť, administratívne členenie, hlavné mesto, krajské mestá, významné sídla, kultúrne pamiatky, pamiatky UNESCO, cestovný ruch

Činnosti:

Porovnávanie počtu obyvateľov Slovenska s inými štátmi Európy (viac ako/menej ako).

Spoznávanie, že Slovensko nie je domovom len pre Slovákov a že Slováci nežijú len na Slovensku.

Zisťovanie dôvodov sťahovania ľudí (v rámci Slovenska, zo Slovenska a na Slovensko).

Členenie územia Slovenska na kraje, okresy a kultúrne (tradičné) regióny.

Určovanie polohy hlavného mesta, krajských miest a ďalších dôležitých sídiel na mape Slovenska spojené s opisom toho, čím sú známe alebo jedinečné.

Identifikovanie hlavných hospodárskych činností na Slovensku a v regióne.

Odhaľovanie pôvodu vybraných tovarov bežnej spotreby, spôsobu ich výroby, dopravy k spotrebiteľom a zhodnocovania po využití.

Spoznávanie najvýznamnejších kultúrno-historických pamiatok na Slovensku s dôrazom na pamiatky v regióne, v ktorom sídli škola.

Vyhľadávanie zaujímavých turistických cieľov na Slovensku podľa osobných preferencií spojené s tvorbou jednoduchého plánu poznávacieho výletu.

4. Poznávanie Zeme a jej rozmanitosti

Pojmy:

všeobecnogeografická mapa sveta, politická mapa sveta, prírodná a kultúrna rozmanitosť

Činnosti:

Rozpoznávanie geografických útvarov ako sú ostrov, polostrov, súostrovie, more, záliv, prieliv, prieplav a ústie na obrázku, mape a glóbuse.

Základná orientácia na mape sveta a glóbuse spojená s vyhľadávaním a zaraďovaním významných objektov (napríklad štát, pohorie, rieka, mesto, pamiatka) k jednotlivým svetadielom.

Opis a porovnávanie vybraných riek sveta pomocou fotografií, satelitných snímok a mapy – činnosť rieky v rôznych častiach toku (erózia, prenos, ukladanie materiálu) a vplyv rieky na život človeka.

Spoznávanie rozmanitosti sveta prostredníctvom najznámejších prírodných a kultúrno-historických pamiatok.

Porovnávanie prírodných podmienok a spôsobu života na Slovensku a vo vybranom štáte Európy a sveta. (TEMATICKÝ DEŇ)

Dejepisný komponent
1. Spôsoby určovania času a zaznamenávania a skúmania minulosti

Pojmy:

časová os, storočie, tisícročie, letopočet, múzeum, archív, knižnica, galéria, skanzen, pomník, pamätník, pamätná tabuľa, socha, virtuálna expozícia, kultúrna a technická pamiatka, organizácia UNESCO, vybrané profesie súvisiace so skúmaním minulosti (archeológ, etnológ, archivár, muzeológ, historik), historické pramene – hmotné, ústne, písomné, primárne, sekundárne

Činnosti:

Identifikovanie rôznych spôsobov určovania času (lineárny/historický a cyklický/prírodný).

Zoraďovanie udalostí na časovej osi, určovanie ich vzájomných vzťahov.

Tvorba časovej priamky z rodinnej histórie/z vybraného historického obdobia.

Identifikovanie spôsobov uchovávania a pripomínania minulosti (udalostí, osobností).

Skúmanie rôznorodých prameňov o minulosti.

Mapovanie miest pamäti v regióne a na Slovensku.

Zaznamenanie a vysvetlenie významu pamätných dní a štátnych sviatkov v kalendári.

Návšteva pamäťovej inštitúcie – múzeum, archív, galéria a i. (TEMATICKÝ DEŇ)

Tematická sonda – život a dielo osobnosti z regionálnych dejín (príprava expozície, simulovanie práce vybranej profesie súvisiacej so skúmaním minulosti). (TEMATICKÝ DEŇ)

Tematická sonda z regionálnej histórie – ochrana kultúrneho a historického dedičstva; interpretácia povesti, legendy, ľudovej piesne. (TEMATICKÝ DEŇ)

2. Počiatky ľudskej spoločnosti

Pojmy:

zberač, lovec, migrácia – osídlenie sveta – mapa, najstaršie stopy človeka na svete (napr. Venuša, mohyla)

Činnosti:

Zaznamenávanie lokalít najstarších stôp života človeka – hmotné a archeologické pramene.

Rozpoznávanie zmien v životných podmienkach pravekých ľudí v súvislosti s prvými objavmi a vynálezmi (oheň, pästný klin, bronz, železo, koleso a i.).

3. Prvé civilizácie

Pojmy:

počiatky poľnohospodárstva, mestské štáty, riečne civilizácie, rozvrstvenie spoločnosti, náboženské predstavy, vynález písma, staroveké poznanie a veda (matematika, architektúra, medicína, kultúra a umenie)

Činnosti:

Identifikovanie vplyvu prírodných faktorov a zdrojov na ľudské osídlenie a činnosť človeka v minulosti, vzťahu človeka a prírody, domestifikácia.

Charakteristika vybranej starovekej civilizácie – vláda, každodenný život, náboženstvo, kultúra.

Občiansky komponent
1. Rozlišovanie pravidiel, práv a povinností

Pojmy:

práva a povinnosti obyvateľa obce

Činnosti:

Zisťovanie, na čo mám ako obyvateľ obce nárok.

Poznávanie rôznych nariadení, daní a poplatkov, ich zdôvodnenie a dôsledky nedodržiavania (pálenie záhradného odpadu, nočný pokoj, parkovanie, poplatok za psa, nelegálne skládky odpadu a i.).

2. Možnosti zlepšovania života vo svojom okolí a v obci

Pojmy:

samosprávne riadenie, starosta, primátor, poslanec, miestny úrad, obecné zastupiteľstvo, voľby

Činnosti:

Diskusia o právach a povinnostiach v škole a v obci.

Monitorovanie činnosti triednej samosprávy a žiackeho parlamentu.

Porovnávanie starostlivosti o obec so starostlivosťou o domácnosť.

Poznávanie typov služieb, ktoré poskytuje obec.

Komunikovanie požiadavky z pozície žiaka vedeniu školy alebo z pozície občana na obecnom/mestskom úrade.

Popis procesu volieb do zastupiteľských orgánov na lokálnej úrovni.

Opis príkladov situácií, ktoré rieši obecné zastupiteľstvo.

Riešenie susedských konfliktov na konkrétnych príkladoch.

3. Zodpovedné hospodárenie

Pojmy:

platená práca, mzda, rodinný rozpočet, bankový účet, platobná karta

Činnosti:

Posúdenie rozdielu medzi prácou a inými činnosťami.

Analyzovanie zdrojov odmeny za prácu – učiteľ/ka, mama, dôchodca, predavač/ka, výrobca zmrzliny.

Získavanie prehľadu o rodinnom rozpočte, príjmy a výdavky na fiktívnom príklade.

Porovnávanie cien vybraných tovarov na základe rôznych kritérií – veľkosť tovaru, rôzni výrobcovia a poskytovatelia, miesto výroby, vzácnosť, vplyv na životné prostredie.

4. Základy aktívneho občianstva

Pojmy:

práva dieťaťa, analyzovanie a riešenie problému

Činnosti:

Diskutovanie o právach dieťaťa, ktoré sa dodržujú alebo porušujú v prostredí žiaka.

Aktívne prejavenie solidarity s deťmi, ktoré dlhodobo trpia nedodržiavaním ich práv.

Analyzovanie vybraného problému na základe výsledkov žiackeho pozorovania alebo pomocou informácií získaných z jednoduchých informačných zdrojov či dotazníkového prieskumu. (TEMATICKÝ DEŇ)

Navrhnutie, realizácia a vyhodnotenie postupu pri riešení jednoduchého opatrenia, ktoré smeruje k zlepšeniu života v komunite a bezprostrednom okolí. (TEMATICKÝ DEŇ)

Vypracovanie spoločného vyhlásenia triedy zastupiteľstvu obce k aktuálnej téme.

5. Mediálna gramotnosť

Pojmy:

bezpečnosť v online prostredí, reklama, dôveryhodnosť informácií

Činnosti:

Rozpoznávanie prínosov a nebezpečenstva online sveta (hľadanie a sledovanie obsahu, chat, zasielanie údajov a i.). (TEMATICKÝ DEŇ)

Posúdenie pravdivosti/zavádzania reklamy na vybranom príklade.

Identifikovanie dôveryhodných a nedôveryhodných zdrojov informácií.

Vytvorenie odporúčaní a osobných pravidiel bezpečného a etického správania sa v online prostredí a možnosti pomoci (pri vyhľadávaní obsahu, sledovaní obsahu, četovaní, zasielaní údajov, súkromie a intimita online a i.). (TEMATICKÝ DEŇ)

Eticko-osobnostný komponent

Komponent človek zahŕňa predovšetkým hodnotové, morálno-výchovné a etické súčasti školskej výchovy a vzdelávania. Sú určené pre všetkých žiakov, realizujú sa naprieč témami celej vzdelávacej oblasti, no v rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa prehlbujú a rozvíjajú špecifickým spôsobom. V rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa okrem všetkých činností komponentu človek realizujú aj rozširujúce činnosti špecifické pre vyučovanie ETV, ktoré sú takto v dokumente aj vyznačené.

1. Rozvíjanie silných stránok osobnosti

Pojmy:

silné a slabé stránky osoby, charakter, sebarozvoj, život ako dar a príležitosť

Činnosti:

Porovnávanie vlastného pohľadu na svoje charakterové vlastnosti s pohľadom iných.

Diskutovanie o hodnote života a jeho výziev – teším sa, že žijem a mám šancu sa rozvíjať.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Hodnotenie svojich silných a slabých stránok a možností rozvíjať svoje schopnosti.

Vypracovanie jednoduchého plánu vlastného sebarozvoja aj s ohľadom na druhých. (TEMATICKÝ DEŇ)

2. Kvalita vzťahov a oceňovanie ľudí blízko nás

Pojmy:

priateľstvo, láska, úcta, akceptovanie a oceňovanie druhých, vzťahy v skupine, vzory

Činnosti:

Rôzne spôsoby vyjadrenia priateľstva a lásky, vďačnosti, úcty a prijatia (rodičom, príbuzným, učiteľom, iným dospelým, spolužiakom, kamarátom, partnerom a pod.).

Identifikovanie obdivuhodných a inšpirujúcich vlastností na spolužiakovi a kamarátovi.

Oceňovanie druhého za to, kým je a čo robí.

Akceptovanie druhých takých, akí sú – uplatňovanie ústretovosti a rešpektu vo vzťahoch s druhými.

3. Etická komunikácia

Pojmy:

pravidlá komunikácie, argumentovanie, etický dialóg

Činnosti:

Komunikácia v triede a škole, vytvorenie pravidiel komunikácie.

Vedenie zmysluplného rozhovoru.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Rozlišovanie efektívnej a neefektívnej verbálnej a neverbálnej komunikácie (aktívne počúvanie, vyjadrovanie pocitov, priamy očný kontakt, porozumenie vs. nepočúvanie, neprejavovanie pocitov, odvracanie sa, manipulácia a i.) s ohľadom na pravdivosť a úprimnosť vyjadrovania.

Aplikovanie pravidiel komunikácie s ohľadom na etické princípy v dialógu a diskusii.

Racionálne argumentovanie a zdôvodňovanie názorov v diskusii na základnej úrovni, „filozofovanie s deťmi“. (TEMATICKÝ DEŇ)

4. Spolupatričnosť a spolupráca

Pojmy:

spolupráca, zásady spolupráce

Činnosti:

Reflektovanie zážitkov a odkrývanie hodnoty spolupráce a spolupatričnosti.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Vyvodzovanie zásad dobrej spolupráce v skupine a tréning ich využívania v praktických činnostiach. (TEMATICKÝ DEŇ)

Vyhodnotenie úspešnosti spolupráce pri práci v skupine, interpretovanie príčin a dôsledkov vydarenej alebo neúspešnej spolupráce. (TEMATICKÝ DEŇ)

5. Sebauvedomovanie a sebaregulácia, uvedomovanie si potrieb iných

Pojmy:

zorný uhol, empatia, asertivita, oprávnený nárok, zvládanie konfliktov

Činnosti:

Vyjadrovanie empatie s druhým tak, aby cítil podporu a zažil skutočnú pomoc.

Regulácia a pozitívne uplatňovanie svojich emócií v interakcii s druhými.

Nácvik asertívnych postojov ako prevencie násilia, šikanovania, manipulácie a zneužívania.

Pomenovanie spôsobov, ako čeliť negatívnemu tlaku rovesníckych skupín.

Empatické postoje a neubližujúce správanie pri vzťahoch so zvieratami ako cítiacimi tvormi.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Výmena zorného uhla a vnímanie konkrétnej situácie očami spolužiaka a vžiť sa do jeho prežívania.

Nácvik schopnosti zadefinovať oprávnený nárok.

Zoznamovanie sa s technikami riešenia a zvládania konfliktov. (TEMATICKÝ DEŇ)

6. Poznávanie náboženstiev na Slovensku

Pojmy:

vierovyznanie, kresťanstvo a iné náboženstvá u nás, vzájomný rešpekt, náboženské sviatky

Činnosti:

Oboznamovanie sa s vierovyznaniami na Slovensku a ich prejavmi vo verejnom priestore a kultúre.

Uvedomovanie si významu pokojného a rešpektujúceho spolunažívania medzi ľuďmi s odlišnou vierou a bez vyznania.

Odhaľovanie súvislostí sviatkov s vierovyznaniami na Slovensku.

< predchádzajúciobsah ďalší >